Laiškas pilkame betone

Galvojant apie savo kartos menininkus, gimusius keleri metai iki Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo dienos, prieš akis sukyla spalvotos vaikystės atsiminimų verpetas, kurio centre – monolitiniai tankiai susispietusių daugiaaukščių plotai. Šalia jų, aplink juos, jų kiemuose vaikiški žaidimai susipindavo su suaugusiųjų gyvenimo atplaišomis. Vaizduotė buvo pagrindinis žaislas, o jai pakurstyti kiemuose randamos butaforijos – nuotykių šauklės.

Kolektyvinėje atmintyje išlikęs vaikystės žaidimų aikštelės vaizdinys, nejučiomis prašosi būti atkuriamas vis iš naujo, nes realybėje jis nebeatlaikė laiko srovių, kurios žaidimų aikšteles nunešė į Niekados šalį. Manoji karta pamena plienines (dažniausiai geltonas) čiuožyklas, kvadratines smėlio dėžes, iškastas pačiame daugiabučių spiečiaus viduryje, kad pro kiekvienų namų langus į jas žvelgti galėtų serginčios tėvų akys, skersinius, kuriuos vadinome turnikais (dažniausiai du, stovinčius vienas greta kito, kur nors kiemo gale ar už namo). Jais besikarstydami pritrindavome raudonas pūsles – mažuose delniukuose jos atrodydavo tarsi skaudžiausios žaizdos. Pamename sūpynes, besikraipančias į visas šalis, tačiau vis tiek pakeliančias iki dangaus. Mano kiemas buvo ypatingas tuo, jog žaidimų aikštelėje buvo įkasta raketa, pavadinimu "Grybas". Ja valandų valandas su kiemo vaikais kildavome į kosmosą ir leisdavomės iki šiol neatrastose planetose. Susigrūdę raketos viduje išgyvendavome susidūrimus su ateiviais, tačiau visada saugiai sugrįždavome į Žemę.

Gyvenimas žaidimų aikštelėse virdavo tik vasarą. Šaltuoju metų sezonu vaikiškas pasaulis užsidarydavo daugiabučių laiptinėse. Laiptų aikštelėse – tose siaurose teritorijose – buvo tveriama mažesnė išorinio pasaulio versija, kurioje plastikiniai žaislai atkartodavo suaugusiųjų kasdienybės dramatizmą. Gražuolės lėlės barbės ir jų identiški vaikinai kenai, kuriuos buvo galima atskirti tik pagal plaukų spalvą, įveikdavo galybę gyvenimiškų kliūčių, kol susikurdavo savo pasaką. Deja, ne visos pasakos baigdavosi gerai.

Tuo periodu, kada pati žaidžiau su lėlėmis, televizijoje buvo pradėti rodyti pirmieji serialai iš Meksikos... Kiek neapykantos, aistrų, neteisybės tekdavo patirti pagrindinei serialo herojei iki atrandant save, savo istoriją, meilę. Kiekviena kiemo mergaitė norėjo persikūnyti į telenovelės heroję, tad keisdavomės pakaitomis: visos patirdavome skurdą, tėvų netektį, piktųjų giminaičių pažeminimą, tada išsimokslindavome, lankydavome etiketo pamokas, tapdavome damomis ir sutikdavome svajonių princą.

Šitas burbulas niekada nesusprogdavo. Nemokšiškų etiudų scena tapdavo visa namo laiptinė: skirtinguose aukštuose – skirtingi nelengvo gyvenimo etapai, kuriame nelabieji visada sulaukdavo atpildo.

Vaikystė baigėsi. Prisiminimai išdilo. Tik betonas nedingo. Penkiaaukščiai, devynaukščiai, dvylikaaukščiai stūkso tose pačiose vaikystės vietose kaip į žemę įkastos raketos. Tik niekur neskrenda, o laukia sugrįžtant.

Tarsi grąžindami skolą mano kartos kūrėjai grįžta į savo namų kiemus, stebi butų langus, o jų viduje ieško vaikystės artefaktų. Viskas gerokai pasikeitę praėjus daugiau nei dviem dešimtmečiams nuo tos dienos, kai išbėgau į kiemą. Nei žaidimų aikštelės, nei turniko už namo nebeliko, namo laiptinė – jau kitos spalvos ir apdėliota vazoninėmis gėlėmis, kvėpuojančiomis tyla. Nes dabar nei kieme, nei laiptinėje niekas netriukšmauja. Negalima.

Turbūt todėl, kad būdami vaikai turėjome laisvę bėgioti kieme, juoktis, rėkauti, nukristi, paverkti ir vėl žaisti – betonas mūsų negąsdina. Jis tampa medžiaga, iš kurios (at)kuriama vaikystė. Ji retransliuojama: iš praeities į dabartį su galimybe perkurti ją ateityje. Betonas sugaudo menininkų siunčiamus signalus ir perduoda juos publikai. Ryšys sklandus ir be trikdžių.

Tarp betoninių blokų žaidėme būdami vaikai, žaidžiame su juo ir dabar. Skiriasi tik scenarijus ir žaidimo mastelis. Vaikystėje jis tarsi gynybinė siena tvėrė ir saugojo, dabar menininkai ją griauna, atsirinkdami atskirus gabalus naujiems projektams kurti. Betonas nebūtinai reiškia objektą. Ši medžiaga gali išreikšti idėją, materializuoti ją be jokių konkrečių užuominų į daiktą, vaizdinį. Betonas perteikia emocijas. Jis nekelia asociacijų su šalta, kieta, pilka statybine medžiaga. Betonas kelia nostalgiją. Paradoksas – vienodi daugiaaukščiai, vienodos jų laiptinės ir kiemai, vienodai apstatyti butai ir juose išdėlioti panašūs daiktai, tačiau žmonės kiti, kitokios jų mintys. Todėl ir namuose, laiptinėse, kiemuose buvo skirtingos istorijos, kurios tampa pagrindu menininkų kūriniams. O pasakojant istoriją būtina laikytis nuoseklios įvykių eigos, antraip ja niekas nepatikės. Istorijos turiniu ir tampa kūrinio medžiagiškumas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?
    Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?

    Dienraštis rašė apie Kauno apylinkės teisme nagrinėjamą baudžiamąją bylą, kurioje teisiamas UAB „Akvasanita“ vadovas Svajūnas Jonika dėl dviejų darbuotojų susirgimo profesine liga, kuri nusinešė jaunų vyrų gyvybe...

    1
  • Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?
    Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?

    Rugsėjo 18 d. Pasaulio paveldo komiteto sesijoje buvo patvirtinta Kauno modernizmo architektūros paraiška „Modernusis Kaunas: optimizmo architektūra, 1919–1939“. ...

    2
  • Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?
    Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?

    2008 metais iš valstybės lėšų buvo pradėtas vykdyti Druskininkų sporto centro statybos projektas. ...

    8
  • G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių
    G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių

    Naudodamiesi finansinėmis paslaugomis, žmonės kartais sprendimus priima remdamiesi ne tik racionaliais faktoriais, bet ir spontaniškai, impulsyviai, pagal draugų ar šeimos narių patarimus. Tai normalu, tačiau svarbu žinoti, kada elgiamės ...

    11
  • Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje
    Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje

    Beveik kiekvieną dieną didesniuose ar mažesniuose Lietuvos miestuose atidaroma parodų. Jų būna įvairių: gerų ir visai nereikšmingų, svarbių tik patiems autoriams ar platesnio masto ir konteksto. Tarp šio ekspozicijų srauto nemenką da...

    3
  • Tikrų vertybių ilgesys
    Tikrų vertybių ilgesys

    Savo įspūdžiais iš parodos, spektaklio ar koncerto, savo nuomone apie interviu herojų ar rašinio temą pasidalijantys žmonės – vertinga auditorija. Menininkams jų atsiliepimai – tai nepadailinta, į profesionalų rėmus neįspr...

  • Matematika ugdo ir kūrybiškumą
    Matematika ugdo ir kūrybiškumą

    Šiemet jau 34 metus iš eilės paskutinį sausio šeštadienį į KTU atkeliaus 9–12 klasių moksleiviai iš visos Lietuvos pasitikrinti matematikos žinių – čia vyks respublikinis prof. Jono Matulionio jaunųjų ma...

    3
  • Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?
    Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?

    Lietuvoje veikiančios kultūros ir meno organizacijos yra labai skirtingos, įsikūrusios tiek trijuose didžiuosiuose miestuose (Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje), tiek regioninėse savivaldybėse (likusi Lietuva). Jose galite domėtis tiek laivininkystės ist...

  • Laisvė atminti Laisvę
    Laisvė atminti Laisvę

    Mūsų atminties laisvė – šiuos žodžius, užrašytus ant transparanto, laikomo seno, ilgaplaukio vyro rankose, pirmiausiai pamato Kipro Mašanausko roko operos „1972“ žiūrovai. Scenoje vėlus vakaras, tačiau ne naktis...

    1
  • Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė
    Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė

    Šiemet turime daugybę progų didžiuotis ir džiaugtis Kauno miestu – Europos, o sykiu ir Vakarų kultūros sostine, kurioje žmones vienija noras kurti gražesnę dabartį ir ateitį. Hanzos dienos Kaune – vienas gražių tokio kūrybi&sca...

    6
Daugiau straipsnių