Daugiau šviesos drąsiems filmams

Šiais metais XXI tarptautinis Vilniaus kino festivalis "Kino pavasaris" kauniečių laukė ne tik tradicinėje vietoje – "Forum cinemas" ekranuose, bet ir "Romuvos" salėje.

Šiek tiek sumažinęs filmų, festivalis išsiplėtė miesto erdvėse – tai sudarė didesnes pasirinkimo galimybes lankytojams ir galbūt kaip tik todėl Kaune galėjome pamatyti Laurie Anderson, Apichatpongo Weerasethakulo, Aleksandro Sokurovo filmus (jie buvo rodyti "Romuvoje").

Tikėkimės, kad, "Romuvai" tapus tradicine "Kino pavasario" filmų rodymo vieta, tai paskatins ir teigiamas miesto kino centro permainas (kalbu apie technologinius dalykus, modernios kino rodymo įrangos įsigijimą). Juk kino mylėtojų pastangomis prikeltas seniausias kino teatras nusipelno būti kur kas daugiau negu tik viešiesiems ryšiams gerai pritaikomas kultūros paveldo ar nekomercinio kino simbolis.

Keliose miesto vietose pasiskirstę "Kino pavasario" filmai atliepia ne tik festivalio didėjimą, bet ir tam tikrą kultūrinę diferenciaciją. Kažin ar įmanoma išlaikyti idėjinį vientisumą, vienintelę pagrindinę kryptį, kai dvi savaites trunkančioje programoje – per dvidešimt įvairiausių ar gal net priešingų pavadinimų. Kiekvienais metais "Kino pavasaris" stengiasi aprėpti kuo daugiau, būti pirmas, geriausias, didžiausias. Kartu jo veidas darosi tarsi kokios Rytų mitologinės būtybės – kiekvienam stebinčiajam vis kitoks. "Kino pavasaris" šiandien, kaip ir dauguma kitų didžiųjų kino festivalių, virsta keliais ar daugiau vienu metu vykstančiais skirtingų ideologijų ir pakraipų festivaliais.

Ar festivalio veido geriausiai neperteikia publikos išsilavinimas ir skoniai, kino kultūra, vertybės, kurių ugdymą neretai užgožia festivalių tarpusavio rungtyniavimai ir ambicijos? Tarp tikrų (ar tariamų) europietiško kino aktualijų "Kino pavasaris" kasmet pasiūlo išskirtinių meno kūrinių išrankesnei publikai – sinefilams ("Kritikų pasirinkimo" ir "Meistrų" programos) ir eksperimentinio kino mėgėjams ("Aš esu hibridas"). Durys plačiai atviros ir vadinamojo komercinio kino (komedijų ir pažintinės dokumentikos "Kulinariniai filmai") auditorijai. Dar didesnio margumo ir dilemų žiūrovams renkantis filmus įneša konkursinės programos ("Baltijos žvilgsnis", "Nauja Europa – nauji vardai"), lietuviško kino premjeros (kurių Kaune, deja, šiemet beveik nematėme), neminint jau daugybės studentų, trumpametražių filmųSvarbiausius pasaulio kino festivalius (tokius kaip Kanų, Venecijos, Berlyno, Lokarno) garsina jų konkursinių programų dalyviai, čia vyksta didelė dalis svarbiausių kino premjerų. Mažesnių kino festivalių konkursinių programų filmai, turintys suteikti jiems išskirtinumo, dažnai nublanksta šalia rodomų ir žiūrovų laukiamų minėtų garsių festivalių dalyvių ir nugalėtojų, tų svarbiausių per metus sukurtų filmų. Ar taip yra dėl ryškesnio kino festivalių savitumo, išskirtinumo, drąsių idėjų stokos, ar tokių savybių stokoja didelė dalis pačių kino kūrinių?

"Kinas nėra tik pramoga, yra žmonių, kuriems galbūt reikės šio filmo – mes negalime išjungti šviesos gatvėje vien todėl, kad keliu eina tik vienas asmuo", – sako vieno originaliausio "Kino pavasario" filmo "Kaili bliuzas" režisierius Gan Bi (Lokarno kino festivalio geriausio jaunojo režisieriaus apdovanojimas). Jo poetiško filmo su techniškai sudėtingu, vieno 41 min. ilgio planu Kaune susirinko pažiūrėti visai nedaug žiūrovų. Šis novatoriškas darbas tikriausiai niekaip nepriskiriamas prie komerciškai sėkmingo kino, jo nesiims rodyti nė vienas kino platintojas Lietuvoje (nors pasaulinė praktika rodo, kad filmo lankomumas priklauso ir nuo to, kiek ilgai jis rodomas). Be abejonės, tai žinodamas, retas kuris jaunas Rytų Europos režisierius pasiryš kurti panašų filmą. Kino festivaliai – vienintelė, nors ir reta galimybė uždegti šviesą drąsiems, originaliems filmams, bet dauguma renginių jau nebelaiko šios misijos savo pagrindiniu tikslu, o stengiasi išlaviruoti tarp geriausio kino meno ir komercinę sėkmę garantuosiančių filmų.

Geri filmai nesibaigia iškart po seanso, jie tęsiasi, didėja, mutuoja anapus ekrano. Diskutavimas, susitikimai su jų kūrėjais (kurie šiemet nemažai svečiavosi ir Kaune), rašymas, skaitymas apie juos – būdai, kuriais filmai pratęsia savo gyvavimą. Vis dėlto svarbiausia diskusija užsimezga tarp filmo ir žiūrovų. Iš kai kurių šiemet "Kino pavasario" rodytų darbų mes, žiūrovai, patyrėme, kad kinas gali būti ne tik pramoga, bet ir vieta ar įvykis, kur laikas pavirsta erdve, būdas sapnuoti atmerktomis akimis, futuristinė, utopinė technika, paverčianti  pačių pasirinktomis būtybėmis. Kaip ir žmonių laikui nepavaldi meno vertybė, pergyvenanti savo kūrėjus ir žiūrovus.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?
    Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?

    Dienraštis rašė apie Kauno apylinkės teisme nagrinėjamą baudžiamąją bylą, kurioje teisiamas UAB „Akvasanita“ vadovas Svajūnas Jonika dėl dviejų darbuotojų susirgimo profesine liga, kuri nusinešė jaunų vyrų gyvybe...

    1
  • Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?
    Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?

    Rugsėjo 18 d. Pasaulio paveldo komiteto sesijoje buvo patvirtinta Kauno modernizmo architektūros paraiška „Modernusis Kaunas: optimizmo architektūra, 1919–1939“. ...

    2
  • Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?
    Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?

    2008 metais iš valstybės lėšų buvo pradėtas vykdyti Druskininkų sporto centro statybos projektas. ...

    8
  • G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių
    G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių

    Naudodamiesi finansinėmis paslaugomis, žmonės kartais sprendimus priima remdamiesi ne tik racionaliais faktoriais, bet ir spontaniškai, impulsyviai, pagal draugų ar šeimos narių patarimus. Tai normalu, tačiau svarbu žinoti, kada elgiamės ...

    11
  • Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje
    Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje

    Beveik kiekvieną dieną didesniuose ar mažesniuose Lietuvos miestuose atidaroma parodų. Jų būna įvairių: gerų ir visai nereikšmingų, svarbių tik patiems autoriams ar platesnio masto ir konteksto. Tarp šio ekspozicijų srauto nemenką da...

    3
  • Tikrų vertybių ilgesys
    Tikrų vertybių ilgesys

    Savo įspūdžiais iš parodos, spektaklio ar koncerto, savo nuomone apie interviu herojų ar rašinio temą pasidalijantys žmonės – vertinga auditorija. Menininkams jų atsiliepimai – tai nepadailinta, į profesionalų rėmus neįspr...

  • Matematika ugdo ir kūrybiškumą
    Matematika ugdo ir kūrybiškumą

    Šiemet jau 34 metus iš eilės paskutinį sausio šeštadienį į KTU atkeliaus 9–12 klasių moksleiviai iš visos Lietuvos pasitikrinti matematikos žinių – čia vyks respublikinis prof. Jono Matulionio jaunųjų ma...

    3
  • Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?
    Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?

    Lietuvoje veikiančios kultūros ir meno organizacijos yra labai skirtingos, įsikūrusios tiek trijuose didžiuosiuose miestuose (Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje), tiek regioninėse savivaldybėse (likusi Lietuva). Jose galite domėtis tiek laivininkystės ist...

  • Laisvė atminti Laisvę
    Laisvė atminti Laisvę

    Mūsų atminties laisvė – šiuos žodžius, užrašytus ant transparanto, laikomo seno, ilgaplaukio vyro rankose, pirmiausiai pamato Kipro Mašanausko roko operos „1972“ žiūrovai. Scenoje vėlus vakaras, tačiau ne naktis...

    1
  • Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė
    Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė

    Šiemet turime daugybę progų didžiuotis ir džiaugtis Kauno miestu – Europos, o sykiu ir Vakarų kultūros sostine, kurioje žmones vienija noras kurti gražesnę dabartį ir ateitį. Hanzos dienos Kaune – vienas gražių tokio kūrybi&sca...

    6
Daugiau straipsnių