Keleiviams nėra patogu, ar laimi vežėjai?

Iš pradžių Klaipėdoje, o nuo šių metų liepos vidurio ir Vilniuje, sekant kai kuriomis Vakarų šalimis, įdiegta naujovė – į miesto autobusus ir troleibusus įlipti leidžiama tik pro priekines duris. 

Europos Sąjunga to dar nereglamentuoja, tad galima svarstyti, kokie šios naujovės privalumai ir trūkumai. Tai buvo padaryta rūpinantis ne keleivių interesais, todėl natūralu, kad jiems teko beveik vieni minusai. Pasunkėjo važiavimas garbaus amžiaus žmonėms ir tėvams su mažais vaikais: keleiviai, lipdami tik pro priekines duris, susitelkia autobuso priekyje ir pirmiausia čia užima laisvas vietas. 

Kaip žinome, sėdintieji, ypač jaunesniosios kartos atstovai, retai ryžtasi užleisti kitam savo vietą. Tad silpnesniems žmonėms tenka arba grūstis į laisvesnį autobuso galą arba stovėti priekyje, stumdomiems pro šalį besigrūdančių kitų žmonių.

Ta pati dalia tenka ir keleiviams su sunkiais krepšiais ar kitais didesniais daiktais. Vilniuje, važiuojant iš vieno miesto rajono į kitą, neretai tenka keisti transporto priemonę.

Kiekvienam matytas vaizdas: sustojus autobusui keleiviai strimgalviais bėga persėsti į priekyje stovintį troleibusą ir pan. Dabar tai tapo sunkiai įmanoma, nes keleiviai išleidžiami tik pro tolimesnes duris, o vairuotojas tyčia delsia juos išleisti, kol nepraėjo pavojus, kad tuo pasinaudos kas nors iš įlipančiųjų. Pavasarį ir rudenį paplinta kvėpavimo takų infekcijos, ir gana dažnai jomis užsikrečiama viešajame transporte.

Visiems keleiviams lipant pro vienas duris ir po to braunantis pro žmones, toks pavojus padidėja. Vis dėlto galima įžvelgti ir vieną privalumą keleiviams: anksčiau išsiblaškęs pilietis kartais pamiršdavo pažymėti vienkartinį bilietą ir, kontrolieriaus užkluptas, turėdavo susimokėti baudą. Dabar tapti zuikiu netyčia tapo neįmanoma, tad kiekvienas neteisėtai važiuojantis yra piktybiškas zuikis. Būtent kova su transporto zuikiais ir buvo pagrindinė priežastis, paskatinusi įvesti šią naujovę. Netgi viltasi, kad jie beveik išnyks ir bus galima atsisakyti kontrolierių; tad tuo būdu transporto įmonės sutaupys nemažai lėšų. 

Deja, zukiai greit aptiko esamas spragas: pro vairuotoją galima laisvai praeiti su nepratęstu mėnesiniu bilietu arba išmušus jau naudotą vienkartinį bilietą. Tad kontrolierių tarsi nesumažėjo. 

Tiesa, buvo skelbta, kad zuikių jie vis dėlto pagauna mažiau. Tai būtų pagrindinis naujos tvarkos privalumas vežėjams. O ateityje įdiegus transporto priemonėse elektroninius bilietus bei garsinius mėnesinių bilietų tikrintuvus, zuikiams prasmukti pro priekines duris taptų sunkiai įmanoma.

Tačiau yra kita landa – įšokti pro tolimesnes duris, kai jos atidaromos išlipantiems keleiviams. Juk vairuotojas ne policininkas ir ne kontrolierius, kad imtųsi gaudyti prasmukusį zuikį. Tuo tarpu keleiviai nebent tik nepritariančiai dėbteli. O gal žmogus turi galiojantį mėnesinį bilietą, bet panoro įlipti laisviau, nestovėdamas eilėje? 

Tokių tvarkos laužytojų pasitaiko prie turgaviečių ir kitose žmonių susibūrimo vietose. Tai tampa gana įprastu reiškiniu piko valandomis ilguose, dviejų dalių autobusuose. Patys vairuotojai, matydami, kad keleiviai nebegali sulipti, o autobuso galas lieka tuščias, laiko atidarytas tolimesnes duris. 

Ši sunkiai su naujove suderinama išimtis gali paneigti pačią naujovę. Kartą kitą nusižengus tvarkai nebelieka psichologinės nuostatos elgtis drausmingai ir kitus kartus, ypač keleiviams, turintiems mėnesinius bilietus: juk jie, įlipdami pro kitas duris, nedaro jokio baustino nusižengimo. 

Yra ir kitų trūkumų vežėjams. Pailgėjo keleivių įsodinimo trukmė, taigi jie ilgiau užtrunka maršrutuose. Gerokai pasunkėjo vairuotojų darbas, nes jie turi atlikti ir papildomas kontrolieriaus pareigas. Jeigu jiems būtų už tai deramai atlyginta, matyt, neliktų ir pagrindinio – finansinio – privalumo.

Vargu ar transporto įmonės svers visus privalumus ir trūkumus, ypač kurie liečia keleivius. Ko gero, bus atsižvelgta į vienintelį – zuikių sumažėjimo rodiklį – ir, aišku, lems argumentas, kad ta naujove mes priartėjame prie Vakarų šalių kultūros (nors ten visuomeninis transportas veikia kitokiomis sąlygomis).



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Trumpa Kalėdų eglutės istorija
    Trumpa Kalėdų eglutės istorija

    Tradiciniame mūsų kalendoriuje gruodžio 13-oji diena įvardyta kaip Šviesos, mat vakarai jau nebeilgės – saulė leisis vis tuo pat metu. Diena dar kiek trumpės iki saulėgrįžos, bet todėl, kad ryte saulutė „pramiegos“, patek...

  • Baudžiavos palikimas
    Baudžiavos palikimas

    Praėjusią savaitę Suomija minėjo 100-ąsias nepriklausomybės metines. Šios šalies istorija daug kuo primena Lietuvos, nors yra ir reikšmingų skirtumų. ...

    2
  • Gyvatės ir Žemininkai
    Gyvatės ir Žemininkai

    Lukiškių aikštė Vilniuje 1999 m. yra paskelbta reprezentacine valstybės aikšte. Statusas visada įpareigoja. Tačiau kiekviena vieta, kaip ir kiekvienas žmogus, turi savo biografiją. Ji gali būti nubraukiama ir slepiama arba ji gali ...

    3
  • Lunaparke – pamišėlių karuselė
    Lunaparke – pamišėlių karuselė

    Kad politikai žiūri į valstybės biudžetą kaip plėšikai į banką, jau tapo labiau nei akivaizdu. Pupyčių darbinimas Seime, siekis sumažinti mokesčius dvarponiams, dailios sumos niekam nereikalingiems projektams, tūkstančiai beprasmiš...

    8
  • Dėmesio centre – Jeruzalė
    Dėmesio centre – Jeruzalė

    Kaip pranešė „BBC“, palestiniečių savivaldos prezidentas Mahmoudas Abbasas pavadino Amerikos prezidento nutarimą „apgailėtinu“, Izraelio ministras pirmininkas Benjaminas Netanyahu – „drąsiu ir teisingu“, o...

    3
  • Aš feministė – myliu vyrus, skutuosi pažastis
    Aš feministė – myliu vyrus, skutuosi pažastis

    Pastaruoju metu žodis "feministė" apipintas tokiu kiekiu legendų, stereotipų ir išankstinių nuomonių, kad su juo galėtų konkuruoti nebent tokios sąvokos kaip "musulmonas" ar "tolerancija". Nemažai daliai žmonių,...

    18
  • Reikia Vyčio
    Reikia Vyčio

    Jeigu visuomenei reikia Vyčio, duoti jį yra kur kas svarbiau, nei paisyti kanonų – šiuolaikinio meno ar kartais absurdiškų paveldosaugininkų reikalavimų. Pats Kultūros paveldo departamento (KPD) įsikišimas, primenant, kad lyg...

    7
  • Karas ir taika
    Karas ir taika

    Donaldas Trumpas pripažino Jeruzalę Izraelio sostine. Prieštaringų sprendimų jo valdymo laikotarpiu dar bus ne vienas. Pavyzdžiui, galima įtampa dėl Irano. ...

    6
  • Gavo, ko norėjo
    Gavo, ko norėjo

    Apsiaustis baigėsi. Išorės priešų į kampą įspeista motušė Rusija nepasidavė: liko ištikima savo įsitikinimams ir stojiškai priėmė nuosprendį. O svarbiausia – iki paskutinio atodūsio neišdavė savo ta...

    1
  • Naujieji kultūros „reformatoriai“
    Naujieji kultūros „reformatoriai“

    Mindaugas Karbauskis vadovauja Maskvos Vladimiro Majakovskio teatrui ir repetuoja jo scenoje. Nuvykę į Naisius, sužinosite, kad čia veikia teartas. Ekskursijų vadovė rimtu veidu praneš, kad teatrui vadovauja jo mecenatas Ramūnas Karbauskis. Broli...

    5
Daugiau straipsnių