Keleiviams nėra patogu, ar laimi vežėjai?

Iš pradžių Klaipėdoje, o nuo šių metų liepos vidurio ir Vilniuje, sekant kai kuriomis Vakarų šalimis, įdiegta naujovė – į miesto autobusus ir troleibusus įlipti leidžiama tik pro priekines duris. 

Europos Sąjunga to dar nereglamentuoja, tad galima svarstyti, kokie šios naujovės privalumai ir trūkumai. Tai buvo padaryta rūpinantis ne keleivių interesais, todėl natūralu, kad jiems teko beveik vieni minusai. Pasunkėjo važiavimas garbaus amžiaus žmonėms ir tėvams su mažais vaikais: keleiviai, lipdami tik pro priekines duris, susitelkia autobuso priekyje ir pirmiausia čia užima laisvas vietas. 

Kaip žinome, sėdintieji, ypač jaunesniosios kartos atstovai, retai ryžtasi užleisti kitam savo vietą. Tad silpnesniems žmonėms tenka arba grūstis į laisvesnį autobuso galą arba stovėti priekyje, stumdomiems pro šalį besigrūdančių kitų žmonių.

Ta pati dalia tenka ir keleiviams su sunkiais krepšiais ar kitais didesniais daiktais. Vilniuje, važiuojant iš vieno miesto rajono į kitą, neretai tenka keisti transporto priemonę.

Kiekvienam matytas vaizdas: sustojus autobusui keleiviai strimgalviais bėga persėsti į priekyje stovintį troleibusą ir pan. Dabar tai tapo sunkiai įmanoma, nes keleiviai išleidžiami tik pro tolimesnes duris, o vairuotojas tyčia delsia juos išleisti, kol nepraėjo pavojus, kad tuo pasinaudos kas nors iš įlipančiųjų. Pavasarį ir rudenį paplinta kvėpavimo takų infekcijos, ir gana dažnai jomis užsikrečiama viešajame transporte.

Visiems keleiviams lipant pro vienas duris ir po to braunantis pro žmones, toks pavojus padidėja. Vis dėlto galima įžvelgti ir vieną privalumą keleiviams: anksčiau išsiblaškęs pilietis kartais pamiršdavo pažymėti vienkartinį bilietą ir, kontrolieriaus užkluptas, turėdavo susimokėti baudą. Dabar tapti zuikiu netyčia tapo neįmanoma, tad kiekvienas neteisėtai važiuojantis yra piktybiškas zuikis. Būtent kova su transporto zuikiais ir buvo pagrindinė priežastis, paskatinusi įvesti šią naujovę. Netgi viltasi, kad jie beveik išnyks ir bus galima atsisakyti kontrolierių; tad tuo būdu transporto įmonės sutaupys nemažai lėšų. 

Deja, zukiai greit aptiko esamas spragas: pro vairuotoją galima laisvai praeiti su nepratęstu mėnesiniu bilietu arba išmušus jau naudotą vienkartinį bilietą. Tad kontrolierių tarsi nesumažėjo. 

Tiesa, buvo skelbta, kad zuikių jie vis dėlto pagauna mažiau. Tai būtų pagrindinis naujos tvarkos privalumas vežėjams. O ateityje įdiegus transporto priemonėse elektroninius bilietus bei garsinius mėnesinių bilietų tikrintuvus, zuikiams prasmukti pro priekines duris taptų sunkiai įmanoma.

Tačiau yra kita landa – įšokti pro tolimesnes duris, kai jos atidaromos išlipantiems keleiviams. Juk vairuotojas ne policininkas ir ne kontrolierius, kad imtųsi gaudyti prasmukusį zuikį. Tuo tarpu keleiviai nebent tik nepritariančiai dėbteli. O gal žmogus turi galiojantį mėnesinį bilietą, bet panoro įlipti laisviau, nestovėdamas eilėje? 

Tokių tvarkos laužytojų pasitaiko prie turgaviečių ir kitose žmonių susibūrimo vietose. Tai tampa gana įprastu reiškiniu piko valandomis ilguose, dviejų dalių autobusuose. Patys vairuotojai, matydami, kad keleiviai nebegali sulipti, o autobuso galas lieka tuščias, laiko atidarytas tolimesnes duris. 

Ši sunkiai su naujove suderinama išimtis gali paneigti pačią naujovę. Kartą kitą nusižengus tvarkai nebelieka psichologinės nuostatos elgtis drausmingai ir kitus kartus, ypač keleiviams, turintiems mėnesinius bilietus: juk jie, įlipdami pro kitas duris, nedaro jokio baustino nusižengimo. 

Yra ir kitų trūkumų vežėjams. Pailgėjo keleivių įsodinimo trukmė, taigi jie ilgiau užtrunka maršrutuose. Gerokai pasunkėjo vairuotojų darbas, nes jie turi atlikti ir papildomas kontrolieriaus pareigas. Jeigu jiems būtų už tai deramai atlyginta, matyt, neliktų ir pagrindinio – finansinio – privalumo.

Vargu ar transporto įmonės svers visus privalumus ir trūkumus, ypač kurie liečia keleivius. Ko gero, bus atsižvelgta į vienintelį – zuikių sumažėjimo rodiklį – ir, aišku, lems argumentas, kad ta naujove mes priartėjame prie Vakarų šalių kultūros (nors ten visuomeninis transportas veikia kitokiomis sąlygomis).



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Prancūziškasis deja vu
    Prancūziškasis deja vu

    Progresyvieji europiečiai gali trumpam atsikvėpti: Prancūzijos maištininkams pritrūko jėgų naujajai revoliucijai įvykdyti. Užsimoję per vieną mūšį užimti savąją bastiliją – Eliziejaus rūmus – ultranacionalistai patyr...

    2
  • E. Macrono pergalė: ar ne per anksti džiaugtis?
    E. Macrono pergalė: ar ne per anksti džiaugtis?

    Emmanuelis Macronas surinko daugiausia balsų pirmame Prancūzijos prezidento rinkimų ture ir toliau kovos su euroskeptike Marine Le Pen. Apklausų duomenimis antrame rinkimų ture Le Pen beveik neturi šansų laimėti – dauguma prancūzų, balsav...

    2
  • Mūsų haubicos jau ne mūsų?
    Mūsų haubicos jau ne mūsų?

    Dabar visi etatiniai patriotai bijo pratybų "Zapad". Tikras "zapadlo" – rusai mus okupuos iš Kaliningrado, Baltarusijos ir net Latvijos. Taip nupaišyta viešame bauginimų žemėlapyje, kurio autorius pripaistė, ...

    23
  • Kaip būsto rinka pasitinka Z kartą?
    Kaip būsto rinka pasitinka Z kartą?

    Beveik trečdalį pasaulio populiacijos sudaro vadinamoji Z karta, todėl nenuostabu, kad verslas jau dabar stebi šios kartos gyvenimo įpročius ir projektuoja jos ateities lūkesčius. Manoma, kad tai bus „kiečiausia“ ir reikliausia varto...

    1
  • Protingi, talentingi, reikalingi, bet jau prarasti?
    Protingi, talentingi, reikalingi, bet jau prarasti?

    Programuotojas, dirbantis Berlyne. Inžinierė, neseniai baigusi Kembridžo universitetą. Tarptautinės įmonės vadovas Stokholme. Tai potencialūs Lietuvos darbo rinkos lyderiai – talentingi, tarptautinės darbo patirties turintys ir keliomis užsieni...

  • Lietuvos pramonė pavasarį pasitiko su nauja energija
    Lietuvos pramonė pavasarį pasitiko su nauja energija

    Statistikos departamento duomenimis, pramonės produkcija šių metų kovą buvo 5,8 proc. didesnė nei prieš metus. Suaktyvėjusios statybos Lietuvoje davė reikšmingą impulsą išgaunamosios pramonės plėtrai. Dėl to kasybos ir k...

  • Dėmesio, muzika!
    Dėmesio, muzika!

    Kiekvienais metais, prieš festivalį "Kaunas Jazz", įprasta susimąstyti, ką mūsų gyvenime ir visuomenėje reiškia muzika, koks jos vaidmuo didinant žmogaus empatiją, sėkmingesnį susikalbėjimą daugelyje socialinių ir š...

    1
  • Negaliojantis bilietas namo
    Negaliojantis bilietas namo

    Kasdienių diskusijų objektu ir vėl tapusia dvigubos pilietybės tema, regis, išdiskutuota tiek, kad kiekvienas galėjome virsti konstitucinės teisės žinovu. Jau nekalbant apie populiarumo tarp emigravusių tėvynainių siekiančius politikus ir po...

    4
  • „Brexit“ koziris Th. May politiniame lošime
    „Brexit“ koziris Th. May politiniame lošime

    Prieš porą dienų Jungtinės Karalystės (JK) premjerė T.May staiga pakeitė anksčiau ne kartą viešai išsakytą poziciją, jog neketina palaikyti pirmalaikių parlamento (Bendruomenių rūmų) rinkimų, ir pasiūlė juos organizuoti bi...

    1
  • Paminklas Vytautui
    Paminklas Vytautui

    Artėjant Atvelykiui, pasaulį pasiekė labai džiugi žinia – pastarąsias tris savaites vištos kiaušinius perintis keistuolis prancūzas menininkas pagaliau išperėjo viščiuką. ...

    1
Daugiau straipsnių