Keleiviams nėra patogu, ar laimi vežėjai?

Iš pradžių Klaipėdoje, o nuo šių metų liepos vidurio ir Vilniuje, sekant kai kuriomis Vakarų šalimis, įdiegta naujovė – į miesto autobusus ir troleibusus įlipti leidžiama tik pro priekines duris. 

Europos Sąjunga to dar nereglamentuoja, tad galima svarstyti, kokie šios naujovės privalumai ir trūkumai. Tai buvo padaryta rūpinantis ne keleivių interesais, todėl natūralu, kad jiems teko beveik vieni minusai. Pasunkėjo važiavimas garbaus amžiaus žmonėms ir tėvams su mažais vaikais: keleiviai, lipdami tik pro priekines duris, susitelkia autobuso priekyje ir pirmiausia čia užima laisvas vietas. 

Kaip žinome, sėdintieji, ypač jaunesniosios kartos atstovai, retai ryžtasi užleisti kitam savo vietą. Tad silpnesniems žmonėms tenka arba grūstis į laisvesnį autobuso galą arba stovėti priekyje, stumdomiems pro šalį besigrūdančių kitų žmonių.

Ta pati dalia tenka ir keleiviams su sunkiais krepšiais ar kitais didesniais daiktais. Vilniuje, važiuojant iš vieno miesto rajono į kitą, neretai tenka keisti transporto priemonę.

Kiekvienam matytas vaizdas: sustojus autobusui keleiviai strimgalviais bėga persėsti į priekyje stovintį troleibusą ir pan. Dabar tai tapo sunkiai įmanoma, nes keleiviai išleidžiami tik pro tolimesnes duris, o vairuotojas tyčia delsia juos išleisti, kol nepraėjo pavojus, kad tuo pasinaudos kas nors iš įlipančiųjų. Pavasarį ir rudenį paplinta kvėpavimo takų infekcijos, ir gana dažnai jomis užsikrečiama viešajame transporte.

Visiems keleiviams lipant pro vienas duris ir po to braunantis pro žmones, toks pavojus padidėja. Vis dėlto galima įžvelgti ir vieną privalumą keleiviams: anksčiau išsiblaškęs pilietis kartais pamiršdavo pažymėti vienkartinį bilietą ir, kontrolieriaus užkluptas, turėdavo susimokėti baudą. Dabar tapti zuikiu netyčia tapo neįmanoma, tad kiekvienas neteisėtai važiuojantis yra piktybiškas zuikis. Būtent kova su transporto zuikiais ir buvo pagrindinė priežastis, paskatinusi įvesti šią naujovę. Netgi viltasi, kad jie beveik išnyks ir bus galima atsisakyti kontrolierių; tad tuo būdu transporto įmonės sutaupys nemažai lėšų. 

Deja, zukiai greit aptiko esamas spragas: pro vairuotoją galima laisvai praeiti su nepratęstu mėnesiniu bilietu arba išmušus jau naudotą vienkartinį bilietą. Tad kontrolierių tarsi nesumažėjo. 

Tiesa, buvo skelbta, kad zuikių jie vis dėlto pagauna mažiau. Tai būtų pagrindinis naujos tvarkos privalumas vežėjams. O ateityje įdiegus transporto priemonėse elektroninius bilietus bei garsinius mėnesinių bilietų tikrintuvus, zuikiams prasmukti pro priekines duris taptų sunkiai įmanoma.

Tačiau yra kita landa – įšokti pro tolimesnes duris, kai jos atidaromos išlipantiems keleiviams. Juk vairuotojas ne policininkas ir ne kontrolierius, kad imtųsi gaudyti prasmukusį zuikį. Tuo tarpu keleiviai nebent tik nepritariančiai dėbteli. O gal žmogus turi galiojantį mėnesinį bilietą, bet panoro įlipti laisviau, nestovėdamas eilėje? 

Tokių tvarkos laužytojų pasitaiko prie turgaviečių ir kitose žmonių susibūrimo vietose. Tai tampa gana įprastu reiškiniu piko valandomis ilguose, dviejų dalių autobusuose. Patys vairuotojai, matydami, kad keleiviai nebegali sulipti, o autobuso galas lieka tuščias, laiko atidarytas tolimesnes duris. 

Ši sunkiai su naujove suderinama išimtis gali paneigti pačią naujovę. Kartą kitą nusižengus tvarkai nebelieka psichologinės nuostatos elgtis drausmingai ir kitus kartus, ypač keleiviams, turintiems mėnesinius bilietus: juk jie, įlipdami pro kitas duris, nedaro jokio baustino nusižengimo. 

Yra ir kitų trūkumų vežėjams. Pailgėjo keleivių įsodinimo trukmė, taigi jie ilgiau užtrunka maršrutuose. Gerokai pasunkėjo vairuotojų darbas, nes jie turi atlikti ir papildomas kontrolieriaus pareigas. Jeigu jiems būtų už tai deramai atlyginta, matyt, neliktų ir pagrindinio – finansinio – privalumo.

Vargu ar transporto įmonės svers visus privalumus ir trūkumus, ypač kurie liečia keleivius. Ko gero, bus atsižvelgta į vienintelį – zuikių sumažėjimo rodiklį – ir, aišku, lems argumentas, kad ta naujove mes priartėjame prie Vakarų šalių kultūros (nors ten visuomeninis transportas veikia kitokiomis sąlygomis).



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Geresnė ar blogesnė ši Vyriausybė?
    Geresnė ar blogesnė ši Vyriausybė?

    Ramūnas Karbauskis genialiai išsprendė ministrų kabineto sudarymo klausimą. Paskelbus ministrų pavardes net konservatoriai ne tik kad nekritikavo, bet ir atvirai džiaugėsi tokia vyriausybe. Dar prieš kelias savaites buvo gąsdinama kone pa...

    1
  • Gruodžio 6-oji – šv. Mikalojaus, arklių globos diena
    Gruodžio 6-oji – šv. Mikalojaus, arklių globos diena

    Ši diena kalendoriaus lapelyje pažymėta šv. Mikalojaus vardadieniu. ...

  • Italijos referendumas: trys minutės šlovės
    Italijos referendumas: trys minutės šlovės

    Vakar dienos posakis nuostabiai apibūdino šiųmetes finansinio pasaulio aktualijas: po britų sprendimo „Brexit“ rinkoms atsigauti reikėjo 3 dienų, po Donaldo Trumpo pergalės JAV prezidento rinkimuose – 3 valandų, o po Italijos re...

  • Krizė, bet ne mirtis
    Krizė, bet ne mirtis

    Savaitgalis, per kurį pergalę šventė dvi priešingos stovyklos – ir euroentuziastai, ir euroskeptikai, atskleidė, kokia sudėtinga šiandien yra ES būklė. Vos spėjus pasidžiaugti ES šalininko Alexanderio Van der Belleno ...

    1
  • Tautybė – ne rasė
    Tautybė – ne rasė

    Kas yra nacionalizmas ir kuo jis skiriasi nuo rasizmo? Diskusijos šiuo klausimu prapliupo Amerikos spaudoje, išrinkus Donaldą Trumpą prezidentu. Europoje ši tema jau sena ir tai ne tik nuo Hitlerio laikų. Ji visąlaik bent po pavir&scar...

    2
  • Valgyti šrūdų su vašylais – už dyką
    Valgyti šrūdų su vašylais – už dyką

    Kada mūsų politikuojantys viešojo sektoriaus herojai pagaliau įsisąmonins, kad moralė – ne dešra, pakabinta padėvėtų maisto produktų skyriuje? ...

    6
  • Politinė pasaka
    Politinė pasaka

    Regis, lietuviai yra paradoksaliai dvejopi – iš vienos pusės bambekliai ir nihilistai ("ai, visi prisidirbę, nėra iš ko rinkti"), iš kitos – svajotojai kaip koks Trolis Mumis ("o, renkame tuos, nieko apie juos...

    7
  • Neatrastos bibliotekos
    Neatrastos bibliotekos

    Lietuvos Respublikos Seimas šiuos metus paskelbė Bibliotekų metais. Nedaug parlamento iniciatyvų, kai metai skiriami vienai ar kitai progai, socialinio gyvenimo sričiai, yra tokios naudingos, koks yra Bibliotekų metų sumanymas. ...

  • Ideologinis fiasko
    Ideologinis fiasko

    Ech, apmaudu! O viskas būtų taip puikiai sutapę! "Mieli draugai, tautiečiai", – būtų pradėjęs Vladimiras Vladimirovičius. Ir būtų iškilmingai pratęsęs, esą ketvirtadienio rytą mus pasiekė džiugi žinia. Sergejus Kariakin...

    2
  • Kas augins naftos kainą kitais metais?
    Kas augins naftos kainą kitais metais?

    Po Donaldo Trumpo pergalės JAV prezidento rinkimuose finansų rinkose buvo taip tylu, kad net ausyse spengė. Na, ne visai taip, tačiau išties mažai kas galėjo pakonkuruoti su naujojo JAV prezidento sukeltu sukrėtimu, kuris, kaip vėliau paai&scaro...

    1
Daugiau straipsnių