Keleiviams nėra patogu, ar laimi vežėjai?

Iš pradžių Klaipėdoje, o nuo šių metų liepos vidurio ir Vilniuje, sekant kai kuriomis Vakarų šalimis, įdiegta naujovė – į miesto autobusus ir troleibusus įlipti leidžiama tik pro priekines duris. 

Europos Sąjunga to dar nereglamentuoja, tad galima svarstyti, kokie šios naujovės privalumai ir trūkumai. Tai buvo padaryta rūpinantis ne keleivių interesais, todėl natūralu, kad jiems teko beveik vieni minusai. Pasunkėjo važiavimas garbaus amžiaus žmonėms ir tėvams su mažais vaikais: keleiviai, lipdami tik pro priekines duris, susitelkia autobuso priekyje ir pirmiausia čia užima laisvas vietas. 

Kaip žinome, sėdintieji, ypač jaunesniosios kartos atstovai, retai ryžtasi užleisti kitam savo vietą. Tad silpnesniems žmonėms tenka arba grūstis į laisvesnį autobuso galą arba stovėti priekyje, stumdomiems pro šalį besigrūdančių kitų žmonių.

Ta pati dalia tenka ir keleiviams su sunkiais krepšiais ar kitais didesniais daiktais. Vilniuje, važiuojant iš vieno miesto rajono į kitą, neretai tenka keisti transporto priemonę.

Kiekvienam matytas vaizdas: sustojus autobusui keleiviai strimgalviais bėga persėsti į priekyje stovintį troleibusą ir pan. Dabar tai tapo sunkiai įmanoma, nes keleiviai išleidžiami tik pro tolimesnes duris, o vairuotojas tyčia delsia juos išleisti, kol nepraėjo pavojus, kad tuo pasinaudos kas nors iš įlipančiųjų. Pavasarį ir rudenį paplinta kvėpavimo takų infekcijos, ir gana dažnai jomis užsikrečiama viešajame transporte.

Visiems keleiviams lipant pro vienas duris ir po to braunantis pro žmones, toks pavojus padidėja. Vis dėlto galima įžvelgti ir vieną privalumą keleiviams: anksčiau išsiblaškęs pilietis kartais pamiršdavo pažymėti vienkartinį bilietą ir, kontrolieriaus užkluptas, turėdavo susimokėti baudą. Dabar tapti zuikiu netyčia tapo neįmanoma, tad kiekvienas neteisėtai važiuojantis yra piktybiškas zuikis. Būtent kova su transporto zuikiais ir buvo pagrindinė priežastis, paskatinusi įvesti šią naujovę. Netgi viltasi, kad jie beveik išnyks ir bus galima atsisakyti kontrolierių; tad tuo būdu transporto įmonės sutaupys nemažai lėšų. 

Deja, zukiai greit aptiko esamas spragas: pro vairuotoją galima laisvai praeiti su nepratęstu mėnesiniu bilietu arba išmušus jau naudotą vienkartinį bilietą. Tad kontrolierių tarsi nesumažėjo. 

Tiesa, buvo skelbta, kad zuikių jie vis dėlto pagauna mažiau. Tai būtų pagrindinis naujos tvarkos privalumas vežėjams. O ateityje įdiegus transporto priemonėse elektroninius bilietus bei garsinius mėnesinių bilietų tikrintuvus, zuikiams prasmukti pro priekines duris taptų sunkiai įmanoma.

Tačiau yra kita landa – įšokti pro tolimesnes duris, kai jos atidaromos išlipantiems keleiviams. Juk vairuotojas ne policininkas ir ne kontrolierius, kad imtųsi gaudyti prasmukusį zuikį. Tuo tarpu keleiviai nebent tik nepritariančiai dėbteli. O gal žmogus turi galiojantį mėnesinį bilietą, bet panoro įlipti laisviau, nestovėdamas eilėje? 

Tokių tvarkos laužytojų pasitaiko prie turgaviečių ir kitose žmonių susibūrimo vietose. Tai tampa gana įprastu reiškiniu piko valandomis ilguose, dviejų dalių autobusuose. Patys vairuotojai, matydami, kad keleiviai nebegali sulipti, o autobuso galas lieka tuščias, laiko atidarytas tolimesnes duris. 

Ši sunkiai su naujove suderinama išimtis gali paneigti pačią naujovę. Kartą kitą nusižengus tvarkai nebelieka psichologinės nuostatos elgtis drausmingai ir kitus kartus, ypač keleiviams, turintiems mėnesinius bilietus: juk jie, įlipdami pro kitas duris, nedaro jokio baustino nusižengimo. 

Yra ir kitų trūkumų vežėjams. Pailgėjo keleivių įsodinimo trukmė, taigi jie ilgiau užtrunka maršrutuose. Gerokai pasunkėjo vairuotojų darbas, nes jie turi atlikti ir papildomas kontrolieriaus pareigas. Jeigu jiems būtų už tai deramai atlyginta, matyt, neliktų ir pagrindinio – finansinio – privalumo.

Vargu ar transporto įmonės svers visus privalumus ir trūkumus, ypač kurie liečia keleivius. Ko gero, bus atsižvelgta į vienintelį – zuikių sumažėjimo rodiklį – ir, aišku, lems argumentas, kad ta naujove mes priartėjame prie Vakarų šalių kultūros (nors ten visuomeninis transportas veikia kitokiomis sąlygomis).



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Blogosios Amerikos atradimas by valstietis Pranckietis
    Blogosios Amerikos atradimas by valstietis Pranckietis

    Pirmadienis Seimo valstiečiams tapo istorine diena. Į Jungtines Valstijas su vizitu išvyko Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis. Kaip žinoma, pirmieji du bandymai pasiekti Ameriką valstiečiams buvo nesėkmingi. Į Jungtinių Tautų posėdį užsi...

    10
  • Kodėl taip bijome žodžio „krizė“?
    Kodėl taip bijome žodžio „krizė“?

    Per porą dešimtmečių žodis „krizė“ tapo svarbia diskusijų tema ne tik mokslinėse konferencijose, bet ir šeimų virtuvėse. Šią vasarą ši tema niekuo nenusileidžia aptariamoms krepšinio, nekilnojamojo tur...

    5
  • Karalius Saulė
    Karalius Saulė

    Rusijoje vykstantis FIFA Konfederacijų taurės turnyras tapo svarbiausiu pasaulyje šių metų futbolo renginiu šalių rinktinėms. Jame dalyvaujantiems žemynų čempionams tai generalinė repeticija prieš 2018 m. planetos pirmenybes. ...

  • Apie senovinius žvejybos burtus
    Apie senovinius žvejybos burtus

    Birželio 27-oji diena kalendoriaus lapelyje pažymėta kaip tarptautinė žvejų šventė. Tad apie ką gi kalbėti, jei ne apie tradicinius žvejybos papročius... ...

  • Kur pučiasi burbulai?
    Kur pučiasi burbulai?

    Burbulu dažniausiai vadinama neracionaliais lūkesčiais pagrįsta, nuo realybės atitrūkusi ir izoliuota situacija, kuri, anksčiau ar vėliau turi baigtis. Finansų rinkose ir ekonomikoje burbulas yra situacija, kuomet aktyvo kaina atitrūksta nuo tikrosio...

  • Rusijos protu nesuvoksi?
    Rusijos protu nesuvoksi?

    Rusijos kolektyvinė tapatybė – konfliktiška; joje sąveikauja krikščioniškasis ir mongoliškasis pradai, kas, viena vertus, suponuoja Rusijos siekį modernizuotis ir suartėti su Vakarais, kita vertus, įtvirtina dabartinį ...

    18
  • ES ir Britanijai reikia daugiau laiko „Brexit“ deryboms
    ES ir Britanijai reikia daugiau laiko „Brexit“ deryboms

    J.K.Rowling (Dž.K.Rouling) išgalvoto pasaulio burtininkų mokyklos mokiniai naudojosi laiko atsuktuvu, kad galėtų lankyti kelias pamokas vienu metu, o vėliau – kad nugalėtų valdovą Voldemortą. Bet Didžioji Britanija tokio prietaiso neturi...

  • Sporte – veltėdžių profiliai
    Sporte – veltėdžių profiliai

    Dažnai kartojama: sportas – sveikata. Na, kad šis užsiėmimas su fizine sveikata neturi nieko bendra, jau seniai aišku. ...

    17
  • Rusijoje kyla rimta opozicija V. Putinui
    Rusijoje kyla rimta opozicija V. Putinui

    „Dešimtys tūkstančių demonstrantų, kurie birželio 12-ąją išėjo į gatves net 150-yje Rusijos miestų, įskaitant Maskvą ir Sankt Peterburgą, sudarė didžiausią bet kada Putino eroje ligi šiol matytų protestų grandinę&l...

    14
  • Artėja nauja Europos integracijos banga?
    Artėja nauja Europos integracijos banga?

    Europos Sąjungos ir jos šalių vadovai susirinko į eilinį susitikimą Briuselyje. Tačiau jo atmosfera kiek kitokia, nei pastaraisiais metais. ...

    4
Daugiau straipsnių