Dinozaurai galėjo būti šiltakraujai, teigia mokslininkai

Dinozaurai galėjo būti šiltakraujai, teigia mokslininkai. Šis atradimas gali sugriauti vieną plačiausiai paplitusių šių išnykusių galiūnų įvaizdžių.

Ispanijos ir Norvegijos tyrėjai žurnale „Nature“ pranešė žinduolių kauluose aptikę į medžių panašias rieves. Iki šiol manyta, kad tokia savybė būdinga tik šaltakraujams gyvūnams ir dinozaurams.

Jie taip pat atrado įrodymų, jog dinozaurų medžiagų apykaita greičiausiai buvo sparti, tad jie galėjo greičiau augti – tai dar vienas šiltakraujų gyvūnų požymis.

„Mūsų rezultatai leidžia manyti, kad dinozaurai buvo šiltakraujai“, – naujienų agentūrai AFP teigė tyrimo autorė Meike Koehler iš Ispanijos instituto „Catala de Paleontologia“.

Anot jos, jei šie rezultatai pasitvirtins, visą informaciją apie roplius teks įvertinti iš naujo.

Šiuolaikiniai ropliai yra šaltakraujai, o tai reiškia, kad savo kūno temperatūros per virškinamąją sistemą kontroliuoti jie negali. Vietoj to jie pasikliauja kitomis priemonėmis, pavyzdžiui, šildymusi saulėje.

Nors dinozaurai ir galėjo būti šiltakraujai, pagal kitas savybes jie priskiriami roplių stovyklai, aiškino M. Koehler.

Paleontologai jau ilgą laiką pastebi į rieves panašias žymes ant šaltakraujų gyvnūnų ir dinozaurų kaulų. Jie mano, kad tai rodo pertraukas jų augime, galbūt susijusias su vėsiais periodais ar maisto trūkumu.

Šiltakraujų gyvūnų, tokių kaip paukščiai ar žinduoliai, kaulai niekada nebuvo tinkamai tirti, kad būtų aišku, ar ir ant jų matyti tokios linijos.

M. Koehler ir jos komanda rado žiedus ant 41 rūšies šiltakraujų gyvūnų, kuriuos tyrinėjo, tarp jų – antilopių, elnių ir žirafų.

Šie radiniai paneigia stipriausią argumentą, leidžiantį manyti, kad dinozaurai buvo šaltakraujai, teigė mokslininkė.

Tyrėjų atlikta kaulų audinio analizė taip pat parodė, kad spartus žinduolių augimas susijęs su greita medžiagų apykaita, o ši savo ruožtu būdinga šiltakraujams.

„Jei šiuos audinius palyginsite su dinozaurų, pamatysite, kad jie niekuo nesiskiria“, – teigė M. Koehler.

„Taigi tai reiškia, kad dinozaurai ne tik sparčiai augo, tačiau tą augimą palaikė labai greita medžiagų apykaita, rodanti, kad jie buvo šiltakraujai“, – pridūrė ji.

Kartu su straipsniu skelbiamame Kalifornijos universiteto Kevino Padiano komentare teigiama, kad šis tyrimas – paskutinis koziris, paneigiantis seniai vyraujančią teoriją, jog dinozaurai buvo šaltakraujai.

„Atrodo, kad jie tikrai nebuvo tipiniai ropliai, o M. Koehler ir jos kolegų radiniai iš paveikslo pašalina dar vieną klaidingą koreliaciją“, – tvirtino jis.

jhgf

jhgf portretas
straipsniukas 15metu senumo. sarmatos neturit. minimum 15m, as jau tiek zinau.