Aiškėja avarijos Kariotiškių sąvartyne priežastys

Avariją uždarytame Kariotiškių sąvartyne galėjo lemti pažeidimai tiek rengiant statinio projektą, tiek rengiant statybos darbų technologijos projektą, tiek atliekant projekto vykdymo priežiūrą, atliekant statybos darbus bei vykdant techninę statybos priežiūrą.

Tokias išvadas padarė komisija, ištyrusi Kariotiškių sąvartyno nuotekų dumblo kaupykloje spalį įvykusią avariją, pranešė Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija (VTPSI).

Kaip BNS sakė VTPSI atstovas Darius Babickas, avariją galėjo lemti visų įmonių, susijusių su sąvartyno statyba - jo projektavimu, darbais ir priežiūra - veiksmai.

„Visos įmonės, kurios dirbo su tuo, daugiau ar mažiau turi prisiimti atsakomybę“, - teigė jis.
Projektavimo bei statybos darbus atliko bendrovės „Kamesta“, „Consena“ bei „Vilniaus hidroprojektas“, uždengimo laikančiąją konstrukciją pagamino įmonė „ViaCon Statyba“, statinio statybos techninis prižiūrėtojas - bendrovė „Darbasta“.

„Komisija statybos dalyviams šiuo metu rekomenduoja vadovautis Kariotiškių sąvartyno nuotekų dumblo kaupyklos avarijos likvidavimo planu, laikytis Saugos ir sveikatos taisyklių statyboje, Statybinių atliekų tvarkymo taisyklių nustatytos tvarkos reikalavimų. Taip pat rekomenduojame parengti statinio projektą ir gauti statybą leidžiantį dokumentą šio statinio statybai“, - cituojama komisijos pirmininkė VTPSI viršininkė Laura Nalivaikienė.

Statybos dalyviai taip pat turės parengti Statybos darbų technologijos projektą ir darbus vykdyti nepažeidžiant statinio projekto sprendinių. Atliekant projektavimo ir statybos darbus, ypatingą dėmesį reikės skirti pylimų stabilumui užtikrinti, o statant naudoti saugius statybos produktus, atitinkančius projekte numatytus reikalavimus.

L.Nalivaikienės teigimu, bus kreiptasi į Statybos produkcijos ir sertifikavimo centrą dėl statybos dalyvių, padariusių pažeidimus, veiklos įvertinimo.

Anot inspekcijos pranešimo, tirdama avarijos priežastis, komisija nutarė, kad atlikti statinio ekspertizę netikslinga.

„Nors prieš kurį laiką manyta, kad būtina atlikti statinio ekspertizę, komisija šių metų sausio 10 dieną priėmė sprendimą, jog pažeidimams nustatyti užteks išnagrinėti pateiktus dokumentus ir įvertinti statybos dalyvių bei kompetetingų specialistų paaiškinimus. Esamomis aplinkybėmis atlikti statinio ekspertizę yra netikslinga“, - teigiama pranešime.

Vienas esminių nustatytų pažeidimų – nesuprojektuota dumblo slėgio kitimo ir stebėjimo sistema (pjezometras). Dėl šios priežasties nebuvo galimybės stebėti, kaip kito dumblo slėgis uždengiamoje kaupykloje.

„Projektavimo užduotyje tokie darbai nebuvo numatyti, tačiau statytojo – Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro – nurodymą suprojektuoti pjezometrą rangovas bendrovė “Kamesta„ privalėjo įvykdyti“, - teigia inspekcija.

Kitas esminis pažeidimas tas, kad statybos darbų technologijos projekte neteisingai buvo numatytas grunto užpylimo eiliškumas bei grunto sluoksnių įrengimas.

Statybos darbai vykdyti pagal statybos darbų technologijos projekto sprendinius, prieštaraujančius techninio darbo projekto sprendiniams. Tuo pažeistas Statybos techninio reglamento (STR) punktas, kuriame nurodyta projekto vykdymo priežiūros vadovo pareiga tikrinti, ar statinys statomas laikantis statinio projekto sprendinių, ir apie tai įrašyti į statybos žurnalą.
Komisija taip pat išsiaiškino, kad statybos darbai vykdyti pažeidžiant STR punktą, kuriame nurodoma, kad statybos vadovas privalo nuolat kontroliuoti, kad statinio statybos darbai būtų atliekami pagal statinio projektą, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus.

Komisiją, tyrusią avarijos priežastis Kariotiškių sąvartyne, sudarė specialistai iš Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos, Trakų rajono savivaldybės, Aplinkos ministerijos Vilniaus regiono aplinkos apsaugos departamento,  Statybos ir projektavimo sisteminimo centro, Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro.

Komisijoje dalyvavo ir bendrovių „Kamesta“, „Consena“, „Vilniaus hidroprojektas“, Aplinkos ministerijos atstovai, įmonės „Projektų ekspertizė“ ir Statybos produkcijos ir sertifikavimo centro vadovai, įmonių „ViaCon Statyba“ bei „Darbasta“ atstovai.

Pernai spalio 20-ąją Trakų rajone esančiame uždarytame Kariotiškių sąvartyne plyšus specialiai dumblą dengiančiai plėvelei, iš rezervuaro į aplinką ištekėjo apie 2 tūkst. kubinių metrų dumblo. Specialistų skaičiavimais, buvo užteršta 85 arų teritorija.

Panaši avarija Kariotiškių sąvartyne įvyko prieš metus. Tąkart dumblą dengianti plėvelė prasmego, dalis dumblo taip pat pateko į aplinką.

Į rezervuarą šalia Kariotiškių sąvartyno dumblą bendrovė „Vilniaus vandenys“ vežė nuo 1987-ųjų iki 2007-ųjų. Ten buvo iškastas 12-14 metrų gylio baseinas ir užpildytas dumblu.


Šiame straipsnyje: Kariotiškių sąvartynas

NAUJAUSI KOMENTARAI

E-sim

E-sim portretas
Atsirado neseniai zaidimas E-sim. Ar nori but karininku ar verslininku ar politiku arba net prezidentu? Ir nesvarbu kiek tau metu! Padek Lietuvai dabar! e-sim.org/lan.3866/
VISI KOMENTARAI 1

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių