- Justinas Kalinauskas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Diena ir naktis. Kasdienis ir begalinis gamtos ciklas, veikiantis kiekvieną žmogų. Diena ir naktis – šviesa ir tamsa – tokia pat būdinga žmogaus dalis, kaip ir gamtos ritmas. Kontrastas tarp juodo ir balto, tarp skausmo ir laimės, tarp pykčio ir užuojautos – ne tik žmogaus, ne tik šeimos, bet ir tautos bei visuomenės savybė. Kauno kamerinis teatras pakvietė pažvelgti į kontrastus mūsų šalies istorijoje – tarp žmonių, tarp tautų ir skirtingų likimų.
Veiksmas
Dramaturgės Daivos Čepauskaitės pjesė „Diena ir naktis“ – savitas ir retas požiūris į sudėtingą ir prieštaringą laikotarpį Lietuvos istorijoje. Ieškodama asociacijų su dalies šių dienų žmonių pozicija į tautų tarpusavio santykius valstybės viduje, dramaturgė iš XXI a. mus nukelia į Antrojo pasaulinio karo metus – bręstantį konfliktą tarp Lietuvos žydų ir lietuvių, kuris galiausiai baigiasi abiem tautoms iki šiol skausminga tragedija.
Pjesės veiksmas išskaidomas į du laikotarpius, kuriuose nerasdami savo identiteto ir asmenybės blaškosi pagrindiniai šių dienų spektaklio veikėjai Milda ir Andrius. Negalėdami atsiriboti nuo juos netiesiogiai žeidžiančių praeities tragedijų iri nesudėtų taškų, jaunuoliai pradeda savo likimais žaisti sudėtingą ir pavojingą žaidimą, kurio centre – Mildos senelė Golda, savo gyvenime niekados neišgijusi nuo holokausto žaizdų ir neištrūkusi iš karo apsupties.
Tragiškas spektaklio pasaulis nuspalvinamas dar veiksmo pradžioje. Skurdi ir šalta scena sufleruoja apie atgysiančio veiksmo pobūdį. Spektaklio režisierius Stanislovas Rubinovas tragediją kuria atidžiai – be staigių šuolių ir savarankiškų metaforų. Tolygus pirmos spektaklio dalies veiksmas bei aiškiai ir kryptingai plėtojama tema leidžia žiūrovui koncentruotis į perteikiamos tragedijos svorį ir pajausti vis augančią skausmo atmosferą. Vis dėlto antroje spektaklio dalyje veiksmo dinamika padrikesnė. Šiek tiek užtęsta ir bendrą spektaklio ritminį piešinį išskaidanti veiksmo atomazga sufleruoja apie dramaturginės linijos kompromisą.
Vaidyba
Pagrindinius Mildos ir Andriaus vaidmenis sukūrė aktoriai Simona Bladženauskaitė ir Vytautas Gasiliūnas. Nors abiejų aktorių vaidyba buvo dinamiška ir pastabi, trūko detalesnės ir natūralesnės vaidmenų charakteristikos.
Kuriami personažai nebuvo pastovūs savo psichologiniu svoriu ir tik keliuose spektaklio epizoduose buvo galima pajusti gyvą ir glaudų abiejų veikėjų tarpusavio ryšį.
Jaunų aktorių vaidybą nustelbė labai tikslus ir išjaustas Almos Masiulionytės darbas. Kurdama Goldos vaidmenį aktorė labai detaliai ir kryptingai perteikė tiek psichologinį- emocinį personažo portretą, tiek fizinį-išorinį atlikimą. Vaidindama už save pačią daug vyresnį ir brandesnį personažą, aktorė iki smulkių detalių atidžiai išstudijavo vaidmens charakterį ir raišką.
Natūralus ir akcentuotas buvo ir Aleksandro Rubinovo sukurtas Goldos tėvo vaidmuo, kuris spektaklio atmosferą papildė ironijos atspalviu.
Kiti spektaklio personažai buvo koncentruojami epizodiškai. Kiek per didelė veikėjų gausa buvo pakankamai prislopinta fragmentišku veiksmo pobūdžiu. Dažnai tie patys personažai buvo formuojami ir kaip stilistinės figūros, papildančios ir sustiprinančios pagrindinių veikėjų mizanscenas.
Stilistika
Neperkrautą scenografiją sukūrė spektaklio dailininkas Sergejus Bocullo. Laukiant veiksmo pradžios jaučiama šalčio, abejingumo ir įtampos atmosfera – scenografija sukurta panaudojant tik metalą ir stiklą.
Deformuotos, tarsi nuskilęs veidrodžio kraštas grindys ir dekonstruoti, laiko išbandymų neatlaikę vaistinės baldai, kurių likę tik metaliniai profiliai, formuoja minimalistinę spektaklio erdvę. Scenografas tiksliai ir pastabiai žaidžia su detalėmis ir masteliais. Statiška, negyva ir šalta metalo konstrukcija tarsi jautrus mechanizmas atgaivinama panaudotu svarstyklių motyvu.
Spektaklis pasižymi dinamiška veiksmo seka, ritmo pajautimu, neperkrautomis ir suvaldytomis veikėjų mizanscenomis ir tiksliu muzikiniu atlikimu. Muziką spektakliui sukūrė kompozitorius Faustas Latėnas. Fragmentiškas ir F.Latėnui būdingas plaukiantis abstraktus muzikinis sprendimas dažnai padėjo išspręsti netvirtas personažų kuriamas atmosferas.
Muzika pasitarnavo ir kaip savarankiška stilistinė priemonė. Spektaklyje nevengiama grotesko elementų – kuriama personažų tarpusavio įtampa stiprinama priešingomis emocijomis, prasmėmis ir sąmoningai kontrastingu muzikiniu sprendimu.
Žinia
Pjesės žinutė aiški – holokaustas nėra vien tik žydų tragedija, tačiau ją suvokti ir pripažinti reikia mums visiems. Vis dėlto nors ir buvo bandoma pažvelgti į keliamą problemą dvejopai, tačiau trūko savireflektyvaus (analizuojančio) požiūrio. Tiek dramaturginis pagrindas, tiek spektaklio režisūrinis išpildymas nesugebėjo atsiriboti nuo moralizuojančio, etinio ir šališko požiūrio į problemą.
Tragedija parodoma iš žydų perspektyvos, tačiau be tarpusavio dialogo siekiant abipusio susitaikymo su praeitimi.
Holokausto tragediją buvo bandoma pritaikyti dabarčiai tiek dramaturgijoje, tiek spektaklio režisūroje. Vis dėlto kuriamas šių dienų jauno žmogaus portretas buvo padrikas, kryptingas ir neaiškus.
Spektaklio prasminė linija, kaip ir svarstyklių motyvas veiksmo pradžioje, balansavusi tarp dviejų pusių, galiausiai nusviro ten pat, kur svyra visų vyresnės kartos lietuvių menininkų bandymai šiuo metu aktualizuoti istorijos vaidmenį per jauno žmogaus prizmę.
Tas pats jaunas žmogus paprastai nublanksta prieš savarankišką menininko viziją, jo asmeninę patirtį. Ir nors spektaklio fabulos centre stovi holokaustą išgyvenusios Goldos personažas – painus ir neišbaigtas siužetas neįtikina, o pastabumo trūkumas pagrindiniams personažas trikdo. Dramaturgė, suradusi gana įdomią veiksmo liniją, rodos, pamiršo ją tolygiai parodyti ir įprasminti.
Galbūt todėl ir žiūrovų reakcija pasibaigus veiksmui buvo gana santūri. Pasirinkta tema negali būti išspręsta objektyviai ir nešališkai, be priešingų jausmų. Galbūt sprendimo nėra. Galbūt reikia laiko susivokti ir apmąstyti, o gal reikalingas kitoks požiūris. Vieno atsakymo nėra.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šimtmečio Dainų šventė: laukti tarsi Kalėdų
Vasarą vyksiančios šimtmečio Dainų šventės organizatoriai ragina jau dabar gyventi šventės nuotaikomis, laukti jos kaip Kalėdų ir svarsto apmokestinti kai kurias repeticijas. Šimtmečio Dainų šventė „Kad giria...
-
Lietuvos nacionalinis dramos teatras surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą2
Lietuvos nacionalinis dramos teatras balandžio 11 d. surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą, į kurį susirinkę scenos menų lauko profesionalai klausėsi užsienio ir Lietuvos kolegų pranešimų apie tai, kaip teatrai galėtų veikti gamtai draug...
-
Vilniuje atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai
Vilniuje, Antakalnyje, penktadienį atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai. ...
-
„Kino pavasarį“ aplankė 105 408 žiūrovai, rengėjai jau ruošiasi jubiliejiniam festivaliui1
Dvi savaites kino gerbėjus lepinusio, ramiai gyventi neleidusio ir kino teatrus žiūrovais pripildžiusio Vilniaus miesto kino festivalio „Kino pavasaris“ rengėjai skaičiuoja šiemet sulaukę daugiau nei 105 000 žiūrovų ir džiaugiasi ...
-
Gimtadienis po žeme: „Neakivaizdinis Vilnius“ kviečia išjungti tamsą
Nuo požeminio koncerto, kino kapsulės iki nemokamų ekskursijų po plika akimi nematomą Vilnių, jo rūsius, bunkerius, slaptus kiemelius bei vitražais inkrustuotus pastatus. Unikalią galimybę atrasti miestą po miestu ir giliau slypinčias jo istorijas ...
-
Šiuolaikinio britų džiazo pulsas – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Daugelis Europos džiazo entuziastų jau ne vienerius metus vienbalsiai tvirtina – karščiausias šio žanro taškas Senajame žemyne yra Londonas. ...
-
„Dialogai su Čiurlioniu“: ketvirtąjį sezoną atidarys Ukrainos pianistas P. Bondaras3
M. K. Čiurlionio namuose Vilniuje ketvirtus metus vykdomas muzikinis projektas „Dialogai su Čiurlioniu“, inicijuojantis užsienio šalių atlikėjų įsitraukimą į Lietuvos muzikos pasaulį, kviečia į 2024 m. pavasario sezono koncertus ...
-
Kino teatruose – apdovanojimų sulaukęs lietuvių filmas „Marijos tyla“
Nuo balandžio 19 d. Lietuvos kino teatrų ekranuose mirgės šiandienai itin aktuali režisieriaus Davio Sīmanio istorinė drama „Marijos tyla”. ...
-
MO muziejuje atidaroma paroda „Žemyn triušio urvu“
Balandžio 11-osios vakarą MO muziejaus mažojoje salėje bus atidaryta nauja Baltijos šalių meno paroda „Žemyn triušio urvu“. Kūrinius nuo 1960-ųjų iki šių dienų pristatančioje parodoje tyrinėjama savasties paie&scar...
-
Londono džiazo revoliucionieriai „Binker & Moses” – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ tęsia tradiciją Lietuvos publikai pristatyti ryškiausius naujųjų laikų britų džiazo talentus. Vėlyvą gegužės 24-osios vakarą (22 val.) festivalio scenoje – saksofonininko Binkerio Goldingo ir ...