Vasara keliuose: būkite saugūs, netapkite statistika

Nors keliauti automobiliu paprasta ir patogu, kiekviena vasara gerokai papildo keliuose gyvybės netekusių žmonių gretas.

Nelaimės keliuose – dažniausia vaikų, paauglių ir jaunų žmonių mirčių priežastis. ES siekia gerokai sumažinti šią kraupią statistiką.

Nesaugus greitis ir agresyvus vairavimas, vairavimas pavargus ir apsvaigus, saugos diržų ignoravimas, techniškai netvarkingų automobilių naudojimas, pagarbos kitiems eismo dalyviams trūkumas ir nelaimingi atsitiktinumai – šis mirtinas kokteilis ES keliuose kasmet nusineša apie 40 tūkst. žmonių gyvybių.

Neguodžianti statistikos

• ES keliuose kasmet žūsta apie 39 tūkst. žmonių (iš jų – 8 tūkst. pėsčiųjų ir dviratininkų)
• Šiuo metu ES pirmininkaujanti Švedija – kelių eismo saugumo čempionė, o Lietuva – autsaiderė. Tikimybė, kad vaikas žus avarijoje Lietuvoje yra 7 kartus didesnė nei Švedijoje
• Didžiausia tikimybė žūti Baltijos šalių, Rumunijos, Bulgarijos ir Lenkijos keliuose. 
• ES „Trečiojoje Europos kelių saugumo veiksmų programoje“ užsibrėžė tikslą 2001-2010 m. aukų skaičių sumažinti perpus, iki 27 tūkst.
• 300 mln. ES vairuotojų šiuo metu naudojasi 110 skirtingų tipų popieriniais ir plastikiniais vairuotojo pažymėjimais.

Saugos diržai, infrastruktūra ir ES vairuotojo pažymėjimas

Remiantis Europos Parlamento ir Tarybos sprendimu, nuo 2006 m. gegužės saugos diržai turi būti įrengti ir naudojami visose visų transporto priemonių kategorijų sėdynėse, o vaikai turi būti prilaikomi specialiais tam skirtais apsaugos įtaisais. Privalomas skaitmeninių tachografų naudojimas vilkikuose ir autobusuose leidžia išvengti dėl pervargimo kylančių avarijų.

Nuo 2013 m. visoje ES bus naudojami to paties pavyzdžio mokėjimo kortelės dydžio vairuotojo pažymėjimai ir nebeliks šiuo metu Europos Sąjungos šalyse naudojamų 110 skirtingų tipų pažymėjimų margumyno. Visi anksčiau išduoti vairuotojo pažymėjimai nustos galioti 2033 m. Tai leis sustabdyti „vairuotojo pažymėjimų turizmą“ – vairuotojai, kuriems atimta teisė vairuoti vienoje ES valstybėje, to nebegalės daryti visoje ES teritorijoje.

2008 m. EP priėmė direktyvą dėl kelių infrastruktūros valdymo standartų. Remiantis ja, visos ES valstybės privalės aiškiai informuoti vairuotojus apie kelių taisymo darbus, įrengti saugumo zonas ir saugumo barjerus, rengti nuolatinius eismo saugumo tyrimus ir patikrinimus.

Dviratininkų ir pėsčiųjų apsauga

Siekdamas sumažinti eismo įvykiuose nukenčiančių pėsčiųjų ir dviratininkų skaičių, EP pritarė planams nuo 2009 m. lapkričio naudoti efektyvesnes stabdymo sistemas ir tobulesnes automobilių priekinės dalies konstrukcijas. Europos Komisijos vertinimu, pagalbinės stabdymo sistemos (BAS) kasmet leis išgelbėti tūkstantį, o automobilių priekinės dalies konstrukcijos pakeitimai – dar 2 tūkst. pėsčiųjų ir dviratininkų gyvybių.

Europos Parlamentas pritaria „pažangiojo automobilio“ iniciatyvai. „Išmanieji automobiliai“, kuriuose įrengtos elektroninės stabilumo kontrolės (ESC) ir nelaimės skambučio eCall sistemos kartu su kitomis pažangiomis transporto sistemomis leistų sumažinti transporto spūstis, taršą ir keliuose žūvančių žmonių skaičių.

Parlamentas taip pat pritarė direktyvai dėl tarpvalstybinio kelių eismo saugumo užtikrinimo, kuri sustabdys kelių eismo taisyklių pažeidėjų nebaudžiamumą užsienyje. Naujoji direktyva apims greičio viršijimo, vairavimo apsvaigus, važiavimo neprisisegus saugos diržu ar degant raudonam šviesoforo signalui atvejus.

Teisės aktai dėl pažangiųjų transporto sistemų ir tarpvalstybinio eismo saugumo užtikrinimo bus tvirtinami antruoju EP svarstymu.


Šiame straipsnyje: eismo saugumas

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių