TIR sistema Rusijoje: veikia ar „veikia“?

Planuojami TIR procedūros taikymo sąlygų pakeitimai gali turėti neigiamos įtakos visų tarptautinę prekybą su Rusija vykdančių šalių ekonomikai.

Liepos pradžioje Rusijos Federalines Muitinės Tarnyba (FMT) paskelbė informaciją apie tai, kad „..siekiant užtikrinti, kad būtų laikomasi Muitų Sąjungos muitų teisės aktų ir Federalinio biudžeto muitinės mokesčių surinkimo savalaikiškumo, nuo 2013-08-14 prekėms, kurioms įforminama muitinio tranzito procedūra naudojant TIR knygeles, bus taikomos bendros priemonės, nustatytos Muitų Sąjungos Muitinės kodekso 217 straipsnio 1 dalyje“

Pakeitimų esmė

Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU TIR departamento vadovas Marekas Retelskis sako, kad tokios vienašališkos priemonės įvedimas reiškia, kad nuo rugpjūčio 14 d. kiekviena TIR knygelė, naudojama prekėms gabenamoms į Rusiją arba tranzitu per Rusiją, turės antraeilę reikšmę po papildomos nacionalinės muitinės garantijos. „Tokios garantijos kainuos daug kartų brangiau nei TIR garantija ir sieks 1000 eurų už pervežimą ir daugiau, priklausomai nuo galutinio taško Rusijoje. Be to, šių garantijų išdavimas pasienyje taps krovinių užlaikymo priežastimi bei lems didesnes tarptautinių vežėjų sąnaudas“, – sako jis.

Ekspertų manymu, FMT sprendimo įsigaliojimas turės neigiamos įtakos visų tarptautinę prekybą su Rusija vykdančių šalių ekonomikai, taip pat Lietuvai ir pačiai Rusijai.

Anot vežėjų, tai reiškia, jog TIR Konvencija faktiškai netenka galios Rusijos Federacijos teritorijoje, o tai padarys neigiamą įtaką ne tik vežėjams, bet ir valstybių ekonomikai.

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius sako, kad šiuo metu diskutuojama, kaip šis sprendimas bus realizuojamas.

„Papildomi reikalavimai, praktiškai reiškia, kad TIR sistema nebegalios. Pervežimai kainuos ženkliai brangiau, jie bus sudėtingesni ir organizacine prasme. Jei bus taip, kaip nori Rusijos muitinės tarnyba, dirbti bus labai sudėtinga. Planuojame susitikimą su Rusijos draudikų kompanija, kuriame bus siūlomi nauji variantai, pigesni, nei siūlomi organizacijų įsikūrusių prie muitinės postų. Bendravome su muitinės tarpininkais, draudimo kompanijomis. Dabar galvojame, kaip reikės elgtis, jei Rusija ryšis šiam žingsniui“, – dėsto jis.

Vežėjai kalba ir apie kitus sunkumus. Pirmiausiai, ne visi sugebės laiku pristatyti krovinius užsakovams, nes daugelis transporto įmonių nebus pasiruošusios dirbti naujomis sąlygomis. Taip pat pasienyje gali susiformuoti eilės dėl garantijas išduodančių įmonių dokumentų įforminimo.

Juridinės įmonės „Jurvest“ Muitinės praktikos vadovas Dmitrijus Ivanovas sako, kad planuojami pakeitimai reiškia, kad prekėms, kurioms įforminama muitinio tranzito procedūra naudojant TIR knygeles, šios procedūros deklarantas (t. y. vežėjas) turės papildomai prie TIR knygelės pateikti kitokią garantiją, užtikrinančią muitų ir mokesčių mokėjimą. Pagal Muitų Sąjungos Muitinės kodeksą, pagrindinės priemonės, užtikrinančios muitų ir mokesčių mokėjimą, yra:

piniginės lėšos, pervedamos į muitinės įstaigos depozitą,
banko garantija;
laidavimas;
turto įkeitimas.

Teisėtai ar ne?

Anot M. Retelskio, ši vienašalė nuostata prieštarauja TIR Konvencijai, o ypač 4, 11, 42 ir 48 straipsniams, bei kitoms direktyvoms ir reglamentams. „Asociacijos, priklausančios IRU oficialiu raštu kreipėsi į svarbiausias tarptautines ir nacionalines organizacijas, ragindamos atkreipti dėmesį į šią problemą. Be to, įvairios įgaliotosios nacionalinės įstaigos palaiko nuolatinį ryšį su savo kolegomis iš Rusijos finansų ministerijos, Užsienio reikalų ministerijos bei Susisiekimo ministerijos ir veda su jais derybas dėl galimybės nedelsiant atšaukti FMT sprendimą“, – dėsto IRU atstovas.

Užsienio reikalų ministerijos atstovai CargoNEWS sakė, kad tarptautinės sutartys yra privalomi teisės aktai jas pasirašiusioms šalims. TIR Konvencijos nuostatų taikymas yra privalomas visoms TIR Konvencijos šalims, tame tarpe ir Rusijos Federacijai. Vienašališkas tokių nuostatų pakeitimas, papildomų sąlygų taikymas tik vienos šalies teritorijoje, nesuderinus jų su kitomis šalimis ir negavus tam pritarimo, neturėtų būti pripažintas, todėl siekiama, kad tokios nuostatos nebūtų taikomos.

Juridinės įmonės „Jurvest“ Muitinės praktikos vadovas primena, kad kroviniai, gabenami pagal TIR procedūrą, šalių pasienio muitinėse nėra apmokestinami importo ir eksporto muitais ir mokesčiais arba užstatu (TIR Konvencijos 4 str.). Kiekvienam pervežimui su TIR knygele garantuojamas iki 60 tūkst. eurų muitų mokesčių padengimas. T. y. TIR knygelės naudojimas yra vienas iš būdų užtikrinti muitų mokėjimą, kas yra būtina įforminant muitinio tranzito procedūrą (Muitų Sąjungos Muitų Kodekso 217 str.).

„Planuojamų pakeitimų esmė – panaikinti galimybę naudoti TIR knygelę kaip muitų mokėjimo garantiją“, – sako D. Ivanovas.

Rusijos Valstybinis Muitinės komitetas VMK (ankstesnis FMT pavadinimas) ir Tarptautinių vežėjų automobiliais asociacija ASMAP 2004 m. birželio 7 d. pasirašė Susitarimą dėl įsipareigojimų, susijusių su TIR Konvencijos taikymu (toliau – Susitarimas). Dabar Rusijos FMT laikosi nuomonės, kad šis susitarimas pagrįstas tomis įstatymo nuostatomis, kurios šiuo metu neteko galios.

Anot D. Ivanovo planuojami pakeitimai teisiškai nereiškia šalies išstojimo iš TIR Konvencijos. Teisiškai, FMT veiksmai dėl TIR procedūros pakeitimo nukreipti prieš ASMAP.

Pagal TIR Konvencijos 1 straipsnį, tik šalies muitinės tarnybos turi teisę išrinkti garantuojantįjį susivienijimą, kuris bus asmenų, taikančių TIR procedūras, garantu. Kadangi 2004 m. birželio 7 d. Susitarimas tarp VMK ir ASMAP oficialiai nebuvo publikuotas, labai sudėtinga teisiškai įvertinti kiekvienos iš jį pasiraišiusių šalių veiksmus. Tačiau remiantis Konvencijos nuostatomis, galima pasakyti, jog muitinės organai turi teisė išrinkti garantuojantįjį susivienijimą ir daryti jam tam tikrą įtaką.

FMT pretenzijos

Anot IRU atstovų, FMT bando pateisinti savo sprendimą naudodamasi TIR mokestinių pretenzijų duomenimis ir statistika, kuri visiškai neatitinka sėkmingai patenkintų visos TIR garantijų grandinės pretenzijų skaičiaus, nurodyto oficialioje IRU statistikoje, teikiamoje Jungtinėms Tautoms ir tikrinamoje Tarptautinių auditorių kiekvienais metais.

Iš tikrųjų, faktinis TIR mokestinių pretenzijų skaičius parodo, kad pastaraisiais metais tarptautinė TIR garantijų grandinė tinkamai atlieka visus savo įsipareigojimus pagal TIR Konvencijos ir Rusijos įstatymų nuostatas. Apie teigiama TIR mokestinių pretenzijų sureguliavimo praktiką Rusijoje liudija žemiau nurodyti skaičiai:

2010-2013 m. Rusijos muitinės organai iš viso priėmė 5 mln. TIR knygelių.

Per tą patį laikotarpį Rusijos muitinė pateikė ASMAP tik 105 TIR mokestinių pretenzijų, kas sudaro tik 0,002 proc. pervežimų su TIR knygelėmis. Iš jų nebuvo patenkinti tik 7,8 proc. prašymų , kurių nagrinėjimo procesas dėl TIR Konvencijos atitikimo vis dar vyksta.

Pasitarimai jau vyksta

Šiuo metu Rusijos muitinės organuose vyksta pasitarimai su užsienio ekonominės veiklos dalyviais dėl planuojamų TIR procedūros taikymo sąlygų pakeitimo.

D. Ivanovas sako, kad vykusiame Sankt-Peterburgo muitinėje pasitarime dėl planuojamų TIR procedūros taikymo sąlygų pakeitimo, muitinės organai pasiūlė užsienio ekonominės veiklos dalyviams vykdyti krovinių pervežimus, taikant muitinės tranzito procedūrą ir pildant Sertifikatus, užtikrinančius muitų ir mokesčių mokėjimą (2010 m. gegužės 21 d. Muitų Sąjungos šalių narių pasirašytas dokumentas).

Sertifikatus, užtikrinančius muitų ir mokesčių mokėjimą, išduoda muitinės organas, kuris prisiėmė tokį įsipareigojimą.Sertifikatas perduodamas vežėjui, vežančiam prekes, kurioms taikoma muitinės procedūra, su TIR knygele.

Kingisepo muitinėje taip pat buvo organizuotas susitikimas su užsienio ekonominės veiklos dalyviais. Susitikimo metu buvo aptariamas bendras darbas siekiant įvykdyti Rusijos FMT nurodymus.

Buvo pažymėta, kad vežėjas turi teisę savarankiškai pasirinkti, kokiu būdu bus garantuojamas muitų ir mokesčių mokėjimas: per banką, laikino prekių saugojimo sandėlį arba komercinę organizaciją. Patartina tuo pasirūpinti iš anksto – iki atvykimo į muitinės postą.

Šiuo metu kol kas niekas išskyrus federalinę valstybinę unitarinę įmonę „Rostek“ (rus. ФГУП «Ростэк») ir nesenai įsteigtą akcinę bendrovę „Draudimo bendrove «ARSENAL»“ (rus.  ООО «СТРАХОВАЯ КОМПАНИЯ «АРСЕНАЛЪ») neturi muitinio tranzito įforminimo praktikos.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių