- Tadas Širvinskas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos keliuose skaičių, užstrigo prieš keletą metų. Saugaus eismo sistemą kuriantys specialistai tvirtina ieškantys nauji priemonių, kurios leistų Lietuvos kelius paversti vienais saugiausių ES.
Lietuva, pagal nelaimių keliuose skaičiaus mažinimo tempus prieš keletą metų buvusi viena lyderių Europoje, vėl nusirito žemyn. Skaudžių nelaimių nebemažėja, o pagal milijonui gyventojų tenkančių mirčių skaičių šalis lyderiauja ES. Kai kurie specialistai teigia, kad dėl to kalti ant laurų užmigę saugaus eismo politikos kūrėjai, reikiamu metu nesiėmę naujų eismo įvykių mažinimo priemonių.
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis teigė, kad naujų saugumo priemonių paieška vyksta nuolatos. Jis nelaidoja vilčių, kad per ateinančius ketverius metus Lietuvai pavyks pasiekti anksčiau užsibrėžto tikslo – tapti viena iš dešimties saugiausius kelius turinčių valstybių ES.
– Iki 2010-ųjų žuvusiųjų Lietuvos keliuose skaičius sparčiai mažėjo, tačiau vėliau procesas sustojo. Kodėl?
– Per 20 nepriklausomybės metų transporto priemonių skaičius Lietuvoje padidėjo daugiau nei du kartus. Iš esmės, Lietuvos kelių tinklas nebuvo pritaikytas tokiems srautams ir, be abejonės, tai turėjo įtakos saugaus eismo situacijai. Ilgą laikotarpį realios avaringumo situacijos pagerinimo pasiekti nepavykdavo. Esminis lūžis buvo pasiektas 2007 m. Nuo 2007 iki 2010 m. žuvusiųjų skaičių Lietuvoje pavyko sumažinti per pusę. Pastarųjų trejų metų padėtį galima vertinti kaip stabilią, nes pokyčiai buvo tik minimalūs, o pernai fiksuotas nedidelis žuvusiųjų skaičiaus padidėjimas. Tai verčia ieškoti naujų kovos su mirtingumu keliuose priemonių. Juk mirtys kelyje – ne tik didelė ekonominė netektis valstybei (apskaičiuota, kad vienas žuvęs žmogus valstybei kainuoja apie 1,8 mln. litų), bet ir neišmatuojama šeimų tragedija. Vienas tikslų, numatytų 2011–2017 m. Valstybinėje saugaus eismo programoje – sumažinti per metus žūstančių skaičių iki 60 žuvusiųjų 1 mln. šalies gyventojų (šiuo metu šis skaičius yra apie 100 žuvusiųjų 1 mln. gyventojų) ir pagal šį rodiklį patekti tarp dešimt pirmaujančių ES valstybių.
– Kokių konkrečių naujų priemonių imamasi, kad eismo įvykių ir juose žūstančių žmonių skaičius sumažėtų?
– Prieš mėnesį buvo pakeistas Saugaus eismo įstatymas – tai turėtų pakeisti ir nedrausmingų vairuotojų elgesį. Griežtesnė transporto priemonių registracija, vairuotojo pažymėjimo atėmimas iki 10 metų, techniškai netvarkingų ir nepadraustų transporto priemonių priverstinis išregistravimas – tai tik kelios naujos tvarkos detalės.
Pats didžiausias dėmesys skiriamas labiausiai pažeidžiamiems eismo dalyviams: pėstiesiems, dviratininkams, mopedų ir motociklų vairuotojams ir keleiviams. Šių eismo dalyvių grupių saugumą keliuose siekiama užtikrinti švietėjiška veikla, gerinant kelių infrastruktūrą (rekonstruojant pėsčiųjų perėjas, įrengiant apšvietimą, tiesiant naujus dviračių takus ir rekonstruojant senuosius), tobulinant papildomą vairuotojų mokymą, siekiant, kad eisme dalyvautų kuo saugesnės transporto priemonės.
Susisiekimo ministro įsakymu sudaryta darbo grupė yra apsvarsčiusi siūlymus numatyti naujas nuobaudas už tam tikrų Kelių eismo taisyklių (KET) reikalavimų nevykdymą – pvz., už padangų naudojimo tvarkos pažeidimus, vaikų vežimo tvarkos nepaisymą (sėdynių nenaudojimą), griežtinti atsakomybę už pasišalinimą iš eismo įvykio vietos, numatyti atsakomybę už reikalavimų, atliekant techninę ekspertizę ar mokant vairuoti, nesilaikymą ir pan. Avaringame "Via Balticos" kelyje planuojama įrengti atitvarus, skiriančius priešingų krypčių transporto srautus, ir įrengti lenkti draudžiančius kelio ženklus.
Saugaus eismo komisijos sprendimu, pritarta grąžinti pažeidimų balų sistemą, kuri įpareigotų vairuotojus padarius pažeidimą vairuoti atsakingiau, nes grėstų griežtesnės sankcijos.
– Kas turėtų prisiimti atsakomybę dėl kelių erelių šėliojimų?
– Saugaus eismo užtikrinimas yra susijęs su daugelio institucijų veikla. Tai apima ir eismo dalyvių švietimą, ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikų mokymą, eismo dalyvių kontrolę, vairuotojų rengimą, tinkamą kelių infrastruktūrą ir eismo organizavimą miestuose, už jų ribų, greitą ir kokybišką greitąją medicinos pagalbą ir t. t. Be to, patys eismo dalyviai turi elgtis atsargiai, atsakingai, kultūringai, gerbti vieni kitus.
Galima paklausti kitaip: kas yra atsakingas dėl to, kad suaugęs žmogus, turintis puikų išsilavinimą, vairuoja neblaivus, bėga iš eismo įvykio vietos? Kas turi būti atsakingas už suaugusį ir išsilavinusį žmogų, jei jis nesilaiko teisės aktų reikalavimų?
kaunodiena.lt skaitytojų komentarai
vairuotojas
Kasdien kelyje sutinku tarp duobių nardančius vairuotojus, kurie sudaro avarines situacijas. O nesuženklintos eismo juostos leidžia kelių gaideliams važiuoti dviejomis juostomis vienu metu arba nardyti tarp automobilių kaip slalomo varžybose. Pradedantieji vairuotojai tokiose gatvėse išvis pasimeta.
Jo
Nėra pakankamų bausmių, todėl taip ir darosi. Jei girtas vairuotojas užmušė žmogų, tai turėtų būti įvardijama kaip tyčinė žmogžudystė.
Fwef
Kaip moko, taip ir važiuoja. Pirmiausia, visus vairavimo instruktorius reikia vyti gatvių šluoti, o po to galvoti, ką toliau daryti.
Je
Kai Vyriausybė policiją paverčia basakojais, nėra ko stebėtis.
Kaput
Jokios priemonės nesustabdys, nes kiekvienas snarglys gali nusipirkti lupeną už 1000 litų ir lėkti kaip išprotėjęs. Situacija pagerėtų tik uždraudus eksploatuoti senas mašinas ir apmokestinus įvažiavimą į miestą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...