Seimas nagrinės PVM automobiliams rebusą

Parlamentarai pritarė savo kolegos socialdemokrato Arvydo Mockaus pateiktam PVM įstatymo 62 str. pakeitimo įstatymo projektui, kuriuo siūloma atsisakyti išimties taikant PVM atskaitą lengviesiems automobiliams.

Įmonės galimybę susigrąžinti PVM už įsigyjamus automobilius prarado 2002-ųjų liepą, kai buvo atkreiptas dėmesys į tam tikrus verslininkų piktnaudžiavimus įsigyjant prabangias ir su tiesiogine veikla niekaip nesusijusias transporto priemones. Tačiau vėliau ši problema buvo išspręsta pakoregavus Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) įstatymą – tarnybinių automobilių naudojimą asmeniniais tikslais prilyginus fizinio asmens pajamoms natūra ir apmokestinus GPM bei sveikatos ir socialinio draudimo mokesčiais. Nepaisant to, draudimas susigrąžinti PVM liko, o lengvuosius automobilius įsigyjančias įmones užgulė dvigubo apmokestinamo našta (nekalbant apie netaikomas investicijų lengvatas).

Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) ekspertai nagrinėdami šią situaciją ne kartą yra atkreipę dėmesį, kad su lengvųjų automobilių įsigijimu siejami reikšmingi mokestiniai ir administraciniai kaštai apsunkina įmonių, ypač smulkaus ir vidutinio verslo atstovų, galimybes įsigyti naujus lengvuosius automobilius. Tai neleidžia skatinti ir efektyviai plėtoti lengvųjų automobilių pardavimo rinkos Lietuvoje bei bendrąja prasme atnaujinti transporto priemonių parko.

Be to, kategoriškas draudimas atskaityti PVM prieštarauja Tarybos direktyvose įtvirtintam fiskalinio neutralumo principui, pagal kurį PVM mokėtojai neturi patirti PVM išlaidų, jei jų įsigytas turtas yra naudojamas PVM apmokestinamai veiklai. Akivaizdu, kad įmonių pirkti automobiliai pirmiausia yra naudojami verslo tikslais ir tik nedidele dalimi – asmeniniams darbuotojų poreikiams.

„Mūsų skaičiavimais priėmus Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pataisas per 6 metus (maždaug toks yra automobilio naudingo tarnavimo laikas) už mašinos naudojimą asmeniniams poreikiams surenkama tiek mokesčių, kiek siekia PVM atskaita. T. y. biudžetui nebūtų padaroma jokios žalos“, – tikina LAA administracijos vadovas Mindaugas Beišys.

Ekspertai atkreipia dėmesį, kad dėl mokestinės naštos spaudimo dalis automobiliais prekiaujančių įmonių siekiančių pranašumo suranda būdų kaip klastoti PVM apskaitą, tokiu būdu sukuriamos nevienodos konkurencinės sąlygos verslui, kuris dirba skaidriai, daroma žala valstybei – nesumokami mokesčiai, kuriais dėl PVM atskaitos draudimo neva buvo siekta papildyti biudžetą. Įtakos šiems procesams turi kaimyninių šalių praktika: Estijoje PVM mokėtojams yra suteikta teisė naudotis pilna lengvųjų automobilių pirkimo PVM atskaita (čia taip pat, kaip ir Lietuvoje taikomas pajamų natūra apmokestinimas GPM, jei automobilis naudojamas asmeniniais tikslais; be to taikomas vienkartinis transporto priemonės registracijos mokestis, kuris sudaro 417 Lt).

Latvijoje PVM mokėtojams yra suteikta teisė atskaityti 80 proc. įsigyjamo lengvojo automobilio pirkimo PVM. Lietuva yra viena iš nedaugelio ES valstybių narių, kurioje netaikoma pirkimo PVM atskaita lengviesiems automobiliams, nors jie naudojami įmonės veikloje.

Europos Komisija yra parengusi ES valstybėms narėms taisykles, kuriomis nustatomos su variklinėmis kelių transporto priemonėmis susijusios išlaidos, kurių pirkimo PVM negali būti pilnai įtrauktos į PVM atskaitą. Pažymėtina, kad šiomis taisyklėmis, kurios turėtų įsigalioti nuo 2015-ųjų, siekiama, kad transporto priemonių pirkimo PVM atskaita būtų suvienodinta tarp visų ES valstybių narių, įgyvendinant ribotos pirkimo PVM atskaitos mechanizmą. Kitaip tariant, EK pripažįsta ir valstybėms narėms rekomenduoja, kad lengvųjų automobilių pirkimo PVM atskaita neturėtų būti draudžiama, o tik ribojama dėl naudojimo asmeniniams tikslams.

Seimo nario A. Mockaus pasiūlytose pataisose siūlomas kompromisas, kuriuo būtų leidžiama PVM atskaita automobiliams, kainuojantiems iki 121.000 Lt (įskaitant PVM). Po svarstymo šiam projektui buvo pritarta, todėl jis turėtų būti nagrinėjamas drauge su kitomis numatomomis mokesčių korekcijomis Vyriausybėje.

Premjero nuomone, klausimas turi būti svarstomas kompleksiškai, kadangi Vyriausybė yra sudariusi darbo grupę peržiūrėti visą mokesčių sistemą.

Autoverslininkų asociacijos, Lietuvos pramonininkų konfederacijos bei Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijos vadovai mano, kad Vyriausybė turėtų inicijuoti šio įsisenėjusio klausimo svarstymą tiek sudarytoje darbo grupėje, tiek Vyriausybėje.



Komentarai 4 Rašyti komentarą

Juozas

Juozas portretas
Butu grazu ir galejo isnagrineti seimo nariu automobiliu nuomos mokesty, dabar nuomuojasi brangius ,paskui issiperka patys arba pazystami

lina

lina portretas
Norėjot parašyti kad lobistai perka pvm lengvatą. O mūsų valdžia labai turtinga? dabar aišku kodėl taip įnirtingai tvarko įstatymus kaip kuo daugiau atimti iš skurdžių ir atiduoti turčiams?

www

www portretas
italu mafija protingesne duodavo zmogeliui prasigyventi ir tik po to reketuodavo neliesdama varguoliu o musu kgb.....istinio palikmo plesia visus be sazines grauzimo.....

ponaičiai

ponaičiai portretas
pasalulyje naftos produktai smarkiai nupigę, bet kažkaip Lietuvoje nieko nesijaučia. Kadangi benzą gauna iš MN ir Pabaltijos sesės tai gal ir kaina turi būti panaši. Kur tie Seimo ikonomistai.
Skaityti visus komentarus
Tavo komentaras

Komentuoti

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

Daugiau straipsnių