- LRT radijo laida „Ryto garsai“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vairuotojai įspėjami dėl laukinių žvėrių migracijos piko – spalio ir lapkričio mėnesiais ši migracija bus pati intensyviausia. Gamtininkai sako, kad laukinių žvėrių derėtų pasisaugoti: dabar vyksta stambiųjų kanopinių žvėrių ruja, kurios metu jie yra kur kas mažiau atsargūs ir gali elgtis neadekvačiai.
„Provokuoti, arčiau privažiuoti prie tokio gyvūno nepatartina, nes rujos metu automobilį jis gali palaikyti savo varžovu ir jį pulti – yra buvę ir tokių atvejų“ , – įspėja Aplinkos ministerijos Gamtos apsaugos departamento direktorius Laimutis Budrys.
Draudikai skaičiuoja, kad į kelią iššokantys laukiniai gyvūnai atneša maždaug ketvirtadaliu daugiau žalos nei vidutinis nuostolis automobiliui dėl kitų įvykių – vidutinė žala po susidūrimo su gyvūnu siekia daugiau negu 2000 Lt.
– Pone Budry, kodėl rudenį migruoja žvėrys? Ar migracijos pikas iš tiesų pasiekiamas spalį?
– Iš tikrųjų taip, migracijos pikas pasiekiamas spalio ir lapkričio mėnesiais. Visų pirma taip atsitinka dėl to, kad vyksta stambiųjų kanopinių žvėrių – briedžių, elnių – ruja. Rujos metu šie žvėrys būna kur kas aktyvesni. Jie būna aktyvūs tamsiuoju paros metu. Per parą jie gali nueiti ne vieną dešimtį kilometrų. Šiam periodui taip pat būdinga tai, kad rujos metu žvėrys būna kur kas mažiau atsargūs ir kartais elgiasi visiškai neadekvačiai.
Lapkričio ir gruodžio mėnesiais prasideda kita – žieminė žvėrių migracija. Ypač briedžiai iš savo vasaros ganyklų tokiu metu grįžta į žiemos ganyklas, į didžiuosius miškus. Jie irgi gali migruoti ne vieną dešimtį kilometrų, ir tai taip pat sukelia susidūrimo grėsmę. Ir ne tik autostradose, bet ir mažesniuose rajonų keliuose, nes, kaip minėjau, tokiu metu žvėrys būna labai neatsargūs.
– Ar tiesa, kad žvėrys turi savo nuolatinius takus ir tam tikrose vietose kelius kerta nuolat?
– Tikrai tame yra daug tiesos. Mokslininkai yra ištyrę žvėrių migracijos kelius prie didžiųjų automagistralių, ir atskiri ruožai yra pažymėti kaip žvėrių migracijos kelias.
Tveriant kelius, dažniausia žvėrims yra daromi dirbtiniai praėjimai. Didžiausia pralaida žvėrims mūsų keliuose yra padaryta Kauno autostradoje. Žinoma, būtų geriausia, jei žvėrims būtų padarytos estakados kaip Vakaruose. Tuomet, užuot klojus tunelį ar vamzdį, žvėrims padaromas kelias virš magistralės. Bet, žinoma, tai labai brangiai kainuoja.
– Ar kelininkai su Jumis tariasi, kur statyti ženklus, įspėjančius apie žvėris?
– Visų pirma kelininkai klausia mokslininkų, specialistų, kuriuose ruožuose intensyviausiai migruoja žvėrys. Atsižvelgiant į tai, arba tveriamos tvoros, arba daromos dirbtinės žvėrių perėjos. Tačiau nėra taip, kad tos tvoros gelbsti nuo susidūrimo su žvėrimis šimtu procentų. Pavyzdžiui, Panevėžio magistralėje – nors ten ir yra aptverta tvora, didelis žvėris tokią tvorą ne taip sunkiai įveikia: arba peršoka, arba paprasčiausiai suplėšo. Be to, jei visur bus aptverta tvoromis ir nebus dirbtinių perėjų, žvėris, vadovaudamasis savo instinktu, žinodamas, kad jam toje vietoje trūks plyš reikia pereiti kelią, bandys tą padaryti visokiais būdais.
Kelininkai kiekvienais metais analizuoja avarijų, kuomet buvo susidurta su laukiniais žvėrimis, skaičius. Tuomet imamasi vienokių arba kitokių priemonių: statomi ženklai „Atsargiai – laukiniai gyvūnai“, ribojamas greitis, arba, kaip minėjau, jei labai pavojingas ruožas, kelias yra tveriamas. Aš manau, kad gal ne visur tą galima padaryti dėl lėšų stygiaus, bet labai daug intensyviausių kelių ruožų visgi yra apsaugoti tvoromis.
– Jūs minėjote, kad susidūrimo su laukiniais žvėrimis rizika kyla ne tik magistraliniuose keliuose. Draudikai perspėja, kad jų gali pasitaikyti ir miesto gatvėse. Ar ir Jums teko girdėti apie žvėris miesto gatvėse?
– Taip, teko ir girdėti, ir matyti. Prieš keletą metų dienos metu stirninas buvo atbėgęs prie mūsų ministerijos Jakšto gatvėje – pačiame Vilniaus centre. Pabaidytas jis nubėgo į Tauro kalną.
– Ar įmanoma prognozuoti, kaip elgsis automobilį pamatęs žvėris?
– Neįmanoma nieko prognozuoti, nes jis gali elgtis visaip. Be to, per kelią gali eiti ne vienas žvėris, o visas jų būrys. Pavyzdžiui, paprastai eina šernų būrys. Gali eiti ir visa kaimenė. Jei eina briedžio ar elnio patelė, sudaro klaidinantį įspūdį. Paprastai vairuotojas pamato tik pirmą žvėrį ir, jei važiuoja negreitai, dar spėja sustabdyti, tas pirmas žvėris peršoka per kelią. Tuomet vairuotojui atrodo, kad jų daugiau nebebus. Jei vairuotojas važiuos toliau, yra didelė grėsmė, kad automobilis susidurs su kitais, iš paskos bėgančiais žvėrimis. Yra buvęs ne vienas toks atvejis.
– Tai kaip elgtis, kai pamatai viduryje kelio stovintį žvėrį?
– Provokuoti, arčiau privažiuoti prie tokio gyvūno nepatartina, nes rujos metu automobilį jis gali palaikyti savo varžovu ir jį pulti – yra buvę ir tokių atvejų. Reikia elgtis atsargiai.
Pas mus buvo atvežti tokie Amerikoje populiarūs garsiniai signalai, bet jokio poveikio jie neturėjo. Tai tokie atskiro dažnio švilpukai, kurie yra įmontuojami į automobilį. Jie neva turėtų nubaidyti gyvūnus. Mokslininkai išsiaiškino, kodėl mūsų šalyje gyvūnai į juos nereaguoja. Pasirodo, tie prietaisai buvo skirti baltauodegiam elniui, kuris Lietuvoje negyvena. Tokio dažnio garsas veikia tik tos rūšies žvėrį. Kiek žinau, Skandinavijos šalyse bandoma sukurti tokį prietaisą, į kurį reaguotų mūsų briedis ir mūsų taurusis elnias.
– Jei jau vairuotojas sužeidžia žvėrį, kaip turėtų elgtis?
– Apie tokį įvykį reikėtų pranešti visų pirma Kelių policijai. Tuomet reikėtų pranešti regiono aplinkos apsaugos departamentui arba rajono aplinkos apsaugos agentūrai. Paprastai policija tą tvarką žino ir adresus turi.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...