- DMN inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Po sunkios žiemos Lietuvos kelius prižiūrinčios įmonės jau užkonservavo praėjusio sezono mechanizmus. Dabar šių tarnybų žmonės užtaiso kelių duobes, ženklina asfalto dangas, tvarko pakelių stoteles ir poilsiavietes, kelių ženklus. Šį pavasarį anksti suvešėjo žolė.
Pakeitę sniego verstuvus į žolės pjovimo mašinas, ratinių traktorių vairuotojai išskubėjo šienauti pakelių. Pagrindiniai technikos priežiūros rūpesčiai gula ant įmonių mechanikų pečių. Nesibaigiantys krizės metai, priverstinis darbo vietų mažinimas, nežabotas lėšų karpymas negailestingai išretino šios techninės tarnybos specialistų gretas. Kelių meistrijų padaliniuose jų apskritai nebeliko. Kas tvarkys dokumentaciją, apskaitą, būtiniausią kasdienių darbų registraciją?
Sensta automobilių parkas
Beveik visų kelių tarnybų garažai tapo remonto dirbtuvėmis: išardyti automobilių varikliai, važiuoklės, išmontuoti ratai, aplink blykčioja suvirinimo aparatų ugnelės. Daug laiko užima šis remontas. Kai kurias mašinas reikia tiesiog perrinkti. Nemaža dalis dabar remontuojamų automobilių kelių įmonėms tarnauja 15–17 metų. Į juos tenka sudėti daug naujų detalių ir mazgų.
Dėl to išaugo remonto kaštai. Vieno susidėvėjusio automobilio tvarkymas kasmet kainuoja 20–30 tūkst. litų. Įmonių mechanikai sako, kad už tas kasmet išleidžiamas lėšas remontui būtų galima įsigyti visai naujų vakarietiškų automobilių. Ir tai būtų kur kas teisingesnis žingsnis už amžiną remontą ir kasmetinę senėjančio automobilių parko reanimaciją (Europos valstybėse kelių mechanizmai atnaujinami kas 7–10 metų).
Dėl lėšų stygiaus iki šiol taip ir nepavyko iš kelių įmonių išgyvendinti senosios sovietinės technikos – beveik visose dar naudojami sunkvežimiai „Maz“, „Zil“ ir kt. Šis pavasaris atskleidė ir kitų problemų. Automagistralių Vilnius–Kaunas–Klaipėda, Vilnius–Panevėžys ir kitų magistralinių kelių apsaugai nuo laukinių žvėrių sparčiai tiesiamos metalinės tvoros. Jos dabar saugo šimtus kilometrų kelių. Tačiau saugodami kelius nuo žvėrių, jau negalime apsiginti nuo žmonių – neregėtą mastą įgijo šių tvorų metalinių stulpelių vagystės.
Širvintų kelių tarnybos vadovai pasakojo, kad per savaitę pavagiama apie 50 tokių stulpelių. Juos bandoma pakeisti mediniais – gal medis taip nemasins vagių.
Mechanizmus gaminasi patys
Ukmergės meistrijoje kai kurie smėlio barstytuvai jau tarnauja virš 10 metų, vokiškas „Schmidt“ nepakeičiamas 17 metų. Pirmuosius penkerius metus jie dirbo nepriekaištingai, o paskui reikalavo vis didesnių investicijų. Kad būtų pigiau, mechaninių dirbtuvių specialistai įsigudrino patys pasigaminti hidraulines mechanizmų žarnas ir kt. Tačiau barstytuvų gumines konvejerių juostas ir kai kurias kitas detales gali pagaminti tik mechanizmus tiekiančios užsienio firmos. Tos detalės brangios.
Todėl iškyla klausimas: kas ekonomiškiau – pirkti detales ar naują įrenginį? Taupydami ir tas skurdžias lėšas kelių specialistai bando patys kurti ir gamintis būtiniausius mechanizmus. Taip Skuodo kelių tarnybos šaltkalviai pasigamino mechanizmą kelkraščiams užpilti žvyru ir skalda.– Sunkvežimis kelkraštyje išverčia krūvas žvyro, o jį reikia išbarstyti kilometro ir net kelių kilometrų ruože. Kastuvais ar buldozeriu tokio darbo nepadarysi. Štai tokia „smulkioji mechanizacija“ ir ateina į pagalbą, – pasakoja mechanikai. Kretingos kelių specialistai įsigijo UAB „Zona optima“ mechanizmą asfalto siūlėms užpildyti – taip pat su ratais, važiuokle, talpa skaldelei supilti. Kelininkai mechanizmus naudoja gan intensyviai.
Net sezoniniai žiemos įrengimai darbų mėnesiais dažniausiai naudojami visą parą. Nekyla abejonių, kad jie ir susidėvi. Vien VĮ „Automagistralė“ Vievio kelių tarnybos Kauno meistrija prižiūri Vilniaus–Kauno magistralę nuo Antakalnio iki Kauno. Šios meistrijos žinioje – didžioji Sargėnų sankryža, Kauno–Klaipėdos magistralė iki Cinkiškių kryžkelės prie Kėdainių raj. ribos. Aptarnaudami tokią teritoriją, apkrauti mechanizmai nuvažiuoja šimtus kilometrų.
Rūpestis aplinka
Kiekvienais metais kelininkai nemažai nuveikia, kad būtų įdiegti ekologiniai – aplinkos apsaugos projektai. Ir pirmiausia šiuos darbus pradeda nuo savo kiemo, teritorijos, kurioje įsikūrę. Tai svarbu, nes dauguma šių tarnybų valdų – miestuose bei rajonų centruose. Jų savivaldybės gerai vertina kelininkų pastangas mažinti taršą, kurti žaliąsias zonas savo teritorijose ir prie kelių.
Daugelyje Lietuvos vietų kelių tarnybos pirmauja tarp kitų organizacijų, kurios įsikūrusios miestuose ir rajonuose. Tarp tokių – Kretingos, Skuodo, Šilalės, Šilutės kelių tarnybos. Savo teritorijos valymo įrenginių statybą jau užbaigė Endriejavo meistrija. Visose tarnybose įrengtos talpos panaudotoms alyvoms, niekur jų teritorijose nepamatysi naftos produktų nuotėkų ar dėmių.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...