- DMN inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiuolaikiniuose automobiliuose ir toliau sparčiai daugėja elektroninės įrangos, kuri jau ne tik atlieka pagalbines variklio ar stabdžių valdymo funkcijas.
Ji tiesiogiai padeda vairuoti automobilį. Turbūt tai pirmieji žingsniai link ateities autopilotų, kuomet pakaks nurodyti maršrutą, o daugiau viską atliks pats automobilis.
Kas gi skatina gamintojus tobulinti šias technologijas? Visų pirma – saugumas. Dėl vairuotojų neapdairumo ar reakcijos stokos sukeliama nepalyginamai daugiau avarijų, nei dėl techninio paties automobilio gedimo. Vadinasi, reikia stengtis eliminuoti „žmogiškąjį faktorių“. Štai tam idealiai tinka autopilotinės automobilio valdymo sistemos.
Nors serijiniuose vidutinės klasės automobiliuose tokie sprendimai dar nėra labai populiarūs tiek dėl didelės kainos, tiek ir dėl technologinių trūkumų, tačiau vienokių ar kitokių inžinierinių laimėjimų pasiekiama nuolat. Štai naujuose „Volvo“ modeliuose nuo 2010 m. bus montuojamos saugos sistemos, kurios pastebės prieš automobilį staigiai išnirusį pėsčiąjį ir operatyviai imsis priemonių išvengiant galimo susidūrimo – automobilio greitis ims automatiškai lėtėti, o jei to bus mažai, sustos iš viso. Arba štai transporto priemonių „Internetas“ galėtų pranešti apie kitų automobilių planuojamus manevrus, kurie galėtų įtakoti jūsų saugumą. Žinoma, tai kol kas tik koncepcija.
Į priekį žengia ir tikrų autopilotų technologijos – pavyzdžiui jau išbandyta sistema, kuri pati sugeba stovėjimo aikštelėje priparkuoti automobilį be tiesioginės vairuotojo pagalbos.
Vairuoti mėgstantiems žmonėms tokios technologijos tikriausiai nekelia susižavėjimo, nes taip iš jų „atimamas“ vairavimo malonumas ir pilnos kontrolės galimybė. Tačiau gamintojams rūpi ne tik tokie "prisiekę" automobilistai, bet ir sparčiai didėjantis senesnių vairuotojų kiekis. Sveikam, nors ir pagyvenusiam žmogui uždrausti vairavimo negalima, tačiau kai kurie jų refleksai bėgant metams silpnėja ir tampa sudėtinga susiorientuoti stambiose sankryžose ar judriose gatvėse. Autopilotų sistemos galėtų pagelbėti tokiems vairuotojams.
Nors tikrieji autopilotai vis dar kūrimo ir tobulinimo fazėje, tačiau kai kurie sprendimai jau prieinami senokai. Pavyzdžiui, pirmieji adaptyvūs tempomatai, kurie galėjo palaikyti saugų atstumą iki priekyje važiuojančio automobilio, pasirodė dar 1999 m. Tuomet septintosios kartos S klasės „Mercedes-Benz“ modelis buvo komplektuojamas su Vokietijos bendrovės „A.D.C.“ sukurta sistema, kuri sujungė tempomatą su radaru. Maždaug po pusmečio 7 serijos BMW debiutavo analogiška „Robert Bosch“ sistema.
Vis dėl to, saugaus atstumo ir greičio palaikymo sistemos populiarėjo labai lėtai. Tai nulėmė įvairios priežastys. Pirmiausia, tempomatų kainos svyruoja apie kelis tūkstančius eurų – tai vis dar pakankamai brangus techninis sprendimas. Be to, padidinti šių sistemų patikimumą reiktų montuoti infraraudonųjų spindulių bei paprastas vaizdo kameras, nes iki šiol ant kelio numesta alaus skardinė įprastinio tempomato radaro galėjo būti užfiksuota kaip pavojinga kliūtis.
Yra ir teisinių problemų - 1968 m. priimta Vienos konvencija draudžia bet kokioms automatinėms sistemoms perimti iš vairuotojo automobilio valdymą. Tad gamintojų greičio valdymo sistemos galėdavo tik įspėti vairuotoją apie artėjančią kliūtį arba švelniai sumažinti greitį. Tačiau po truputi teisinė bazė atnaujinama ir jau į kelius išrieda automobiliai su automatine greičio kontrole, kuri ne tik pajėgi visiškai sustabdyti automobilį, bet ir savarankiškai pradėti judėjimą. Tiesa, kol kas vairuotojui prarasti budrumo negalima – tokios sistemos kol kas neatskiria pakelėje numestos skardinės nuo žmogaus dydžio kliūties, tad abiem atvejais stabdžiai nesuveikia.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...