„Eko žygyje" - įspūdingi rekordai

 Taupaus vairavimo lenktynių metu įveikta 2 litrų / 100 kilometrų degalų sąnaudų riba

 Šeštadienio vakarą Druskininkuose finišavo tradicinio automobilių ekonominio žygio „Taupiai ir saugiai Lietuvos keliais‘2008" dalyviai. 16 ekipažų 152,53 kilometro distanciją bendrojo naudojimo keliais maršrutu Vilnius - Varėna - Liškiava - Druskininkai įveikė maždaug per dvi valandas. T.y. šiek tiek mažiau laiko, nei teisėjams išsiaiškinti kas šiose lenktynėse nugalėjo. Dėl tokios gaišaties „kalti" iš nuostabos aikčioti privertę žygio rezultatai - nugalėtojais tapusio ekipažo „Smart Fortwo" visą kelią įveikė sudeginęs vos 2,665 litro benzino arba 1,750 litro 100 kilometrų.

 Gluminantys rezultatai

 Ekonominio žygio dalyviai po finišo patys ginčijosi ar realūs tokie rezultatai ir ar įmanoma tokiomis degalų sąnaudomis verstis važinėjant kasdien.

Nugalėtojais tapęs naujienų portalo ATN žurnalistas Stasys Grigaliūnas ir „ADC Rent" bendrovės darbuotojas Mantas Juozėnas, vairavę 999 kub.centimetrų darbinio tūrio variklį turintį  „Smart Fortwo" pripažino, kad šįkart jiems itin padėjo stiprokas palankus vėjas, galintis pristabdyti lengvą, tačiau geromis aerodinaminės savybės pasigirti negalintį automobiliuką.

 Antroji absoliučios įskaitos vieta ir pirmoji ET (benzininių variklių su turbinomis) klasėje atiteko „Alkesta Auto" komandos narių Ąžuolo Žadeikos ir Godos Deksnytės ekipažui, vairavusiam „Renault Clio", kurio ratus suko 1149 kub.cm. tūrio darbo variklis. Jie visą maršrutą įveikė su 3,55 litro benzino, o jų kuro sąnaudos 100 km. - 2, 352 litro.

 Trečiąją absoliučios įskaitos vietą su turbodyzeliniu „Citroen C4" iškovojo „Veho" komandos nariai Remigijus Dermantas ir Laura Gervytė. Jų valdomas 1560 kub.cm. darbo tūrio variklį turintis prancūziškas automobilis maršrutą nuriedėjo sudeginęs 3,96 litro dyzelino arba vos 2,601 litro 100 kilometrų.

Identišką rezultatą pasiekė  „Auto Bild Lietuva" redaktorius Vitoldas Milius su Arnu Paliukėnu, vairavęs „Fiat 500 JTD". Tačiau Šiame ekipažui buvo skirta 4-oji vieta, nes „Citroen C4" variklio darbinio tūris ir masė gerokai didesni.

Penktoje vietoje  liko „Toyota Auris" su 1364 kub.cm. darbinio tūrio dyzeliniu varikliu. Šią mašiną vairavusiam Linui Butkui ir Gediminui Pertrylai distanciją įveikė sudeginęs 3,99litro dyzelino (2,621 l./ 100 km).

Degalų bako mįslė

Įdomu, kad beveik visų automobilių kompiuteriai, žygio metu neleido formuotis tokių rezultatų  lūkesčiams. Elektronika sufleravo, kad vidutinės degalų sąnaudos svyruoja nuo 3,8 iki 4,6 litrų 100 km kelio ir yra tik šiek tiek mažesnės, nei deklaruoja gamintojai. Tačiau po finišo paaiškėjo, kad taupumo lenktynių nugalėtojai išsivertė sudeginę 46 proc., o antrosios vietos laimėtojai - 48 porc. oficialaus minimumo.

Tokius rezultatus paaiškinti galima nebent degalų užpylimo procedūros prieš startą ir po finišo ypatumais. Lenktynių išvakarėse degalinėje sklidinai pripildžius baką, po kurio laiko dyzeliną ar benziną lėtai pilant iš kanistro, į jį sutelpa dar keletas litrų degalų, užpildančių bako alsuoklį ir kitas ertmes ...

Po finišo ši procedūra trunka tik keletą minučių, kol degalinėje iki viršus pripildytu baku automobilis nustumiamas į šoną, o teisėjai apskaičiuoja kiek degalų sunaudota ir kiek dar galima įpilti naudojant menzūrėles. Tikėtina, kad per tą laiką suputojęs dyzelinas ir benzinas nespėja suslūgti, o susiformuojantys oro burbulai iškilti.

Taupymo algoritmas

Tuo tarpu eko žygio vadovas ir vyriausiasis komisaras Gintautas Šlėderis  pastebėjo, kad patyrę vairuotojai su bet kokiu techniškai tvarkingu automobiliu sugeba važiuoti degindami mažiau benzino ar dyzelino, nei deklaruoja automobilių gamintojai.

Jo teigimu,  be reikalo neskubant degalų sunaudojama 10 - 20 proc. mažiau. Be to, itin svarbu išmokti važiuojant neprarasti sukuriamos  inercijos - t.y. judėti taip, kad prieš posūkius nereikėtų staiga stabdyti. Keliaujant žinomu maršrutu šių aksiomų paisymas leidžia sutaupyti 20 - 25 proc. degalų. Ir atvirkščiai - agresyviai startuojant, nuolat verčiant variklį dirbti aukštais sūkiais, degalų sąnaudos gerokai didėja.

Papildomas galimybes mažinti išlaidas degalams žygio dalyviams pristatė „Michelin" padangų Baltijos šalyse pardavimo vadovas Arnas Stasevičius.

Jo teigimu, padangų gamintojai šiems dalykams taip pat skiria nemažai dėmesio ir kuria specialaus protektorius rašto bei gumos mišinio padangas, pasižyminčias mažesniu pasipriešinimu riedėjimui.

Komplektą tokių padangų - „Michelin Energy Saver" - leidžiančių sutaupyti apie 200 gramų degalų 100 km. kelio, A.Stasevičius įteikė pačiam taupiausiam žygio ekipažui.

Dėmesys alternatyvoms

Žygio dalyviai ne tik siekė taupumo rekordų, bet ir stengėsi atkreipti visuomenės dėmesį į efektyvų alternatyvios energijos šaltinių panaudojimą centralizuotai gaminant ir tiekiant šilumą bei utilizuojant atliekas, neseniai dar laikytas paprasčiausiomis šiukšlėmis.

Pasak biokuro gamintojų ir tiekėjų asociacijos "Litbioma" prezidento Remigijaus Lapinsko, dabar Lietuvoje apie 17 proc. visos šilumos energijos (tai prilygsta 150 mln. kub. metrų gamtinių dujų) pagaminama deginant medienos pramonės ir kirtaviečių atliekas, pjuvenas, šiaudus. Tačiau specialistų nuomone nesunkiai šį rodiklį galima būtų pakelti iki 50 ir daugiau proc., o tada netektų aimanuoti dėl išaugusių dujų ir didėjančių būsto apšildymo kainų. Tačiau tam visų pirma stinga mūsų išrinktos valdžios dėmesio.

 



NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių