- Indrė Mikelionytė, "Alytaus naujienos"
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Neseniai spaudoje pasirodė pranešimai, kad Italijoje svarstoma galimybė uždrausti sėsti prie automobilio vairo vyresniems nei 80 metų gyventojams. Ar Lietuvai nederėtų pasekti italų pavyzdžiu ir bent apsvarstyti visų už ir prieš?
Trūksta atidumo
Pagrindinis šio siūlymo Italijoje šalininkas, Italijos parlamento Transporto komiteto vadovas Mario Valducci teigia, jog siūlymas uždrausti vairuoti automobilius vyresniems negu 80-ies metų žmonėms paremtas vairuotojų atidumo stoka ir išsiblaškymu. Nors Italija priklauso labiausiai išsivysčiusių pasaulio pramoninių valstybių grupei - Didžiajam aštuonetui (Kanada, Prancūzija, Vokietija, Japonija, Rusija, Jungtinė Karalystė ir JAV), 2009-aisiais keliuose žuvusių žmonių skaičius - vienas didžiausių Europos Sąjungoje. Ar kaltas senjorų išsiblaškymas ir neatidumas, gali atsakyti tik valdantieji, inicijavę tokią diskusiją.
Ar šalyje sumažės avarijų, jeigu keliuose nebeliks senjorų? Į šiuos ir kitus klausimus atsakymų ieško Italijos bendruomenė.
Ilga senatvė Italijoje
Akivaizdu, kad žmonių, žuvusių automobilių avarijose, skaičius anaiptol nėra pagrindinis kriterijus, kodėl guvus žilabarzdis italas negalėtų sėsti prie nuosavo „Fiat Punto“ vairo. Tačiau tai, pasak valdančiųjų, yra vienas iš būdų mažinti avaringumą šalyje.
Nežinia, ar toks draudimas bus priimtas, nes Italijoje, kitaip nei Lietuvoje, paisoma ne tik šalies „kišenės“ dydžio, bet ir žmonių norų (iki tam tikro lygio). Pagrindinė priežastis, kodėl saulėtoje Italijoje kils nepasitenkinimo banga, siekiant uždrausti senjorams manevruoti keliuose - net 20,2 proc. šalies gyventojų sudaro 65 metų ir vyresni žmonės. Į užtarnautą poilsį - pensiją - vyrai išeina 65-erių, o moterys 60-ies metų ir ilgai mėgaujasi nerūpestingo gyvenimo malonumais, mat vidutinė gyvenimo trukmė Italijoje yra viena didžiausių pasaulyje - 80,2 m. Todėl šioje šalyje dėl ekonominių tikslų geresnė išeitis būtų pasitelkti mokslo išradimus negu draudimus.
Tačiau kuo panaši Italija ir Lietuva? Ar mums derėtų svarstyti galimybę pasekti italų pavyzdžiu?
Kelių ereliai Lietuvoje
Nors policijos pareigūnai pastebi, jog pastaraisiais metais Lietuvos keliuose avarijų mažėja, o eismo įvykių užfiksuojama net penkis kartus mažiau, nuoširdžiai džiaugtis nėra dėl ko. Keliuose vis dar apstu kelių erelių. Tačiau jų amžius anaiptol neprilygsta italų senjorų amžiui.
Jeigu Italijoje avarijų skaičių norima sumažinti, draudžiant vairuoti senjorams, Lietuvoje derėtų uždrausti vairuoti ką tik „pražydusiam“ jaunimui nuo 18 iki 24 metų. Kadangi Lietuvoje daugiausia 20-24 metų gyventojų (268 tūkst. 121), būtent jie sukelia daugiausia avarijų - tai didžiausia grėsmė Lietuvos keliuose.
Mažiausiai problemų mūsų šalies keliuose sudaro tokie senjorai kaip Italijoje - 80-ies ir vyresni. Jų Lietuvoje yra vos 89 tūkst. 503, maždaug tiek, kiek gyvena Alytuje ir Kretingoje kartu sudėjus. Vidutinė gyvenimo trukmė Lietuvoje gerokai trumpesnė negu Italijoje: vyrų - 66,3 m., moterų - 77,6 m. O tai, kad senjorai Marijos žemėje tėra menka grėsmė kelyje, taip pat puikiai atspindi ir menkos jų gaunamos pajamos išėjus į pensiją. Jų neužtenka net įsipilti keliolika litrų degalų kelionei iš kaimo į miestą, o ką jau kalbėti apie naujo „Fiat“ įsigijimą.
Galimybė uždrausti vairuoti automobilius vyresniems negu 80-ies metų gyventojams Italijoje yra realesnė, negu uždrausti vairuoti automobilius kelių ereliams lietuviams. Žinoma, tokie greitai pakylantys ereliai Lietuvoje priversti greitai ir nutūpti. Tačiau tiek Italija, tiek Lietuva turėtų svarstyti galimybes, kaip išmokyti ir erelius, ir senjorus saugaus ir atidaus vairavimo įgūdžių.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...