Prasidėjo plataus masto pratybos: mokomasi atremti hibridines grėsmes

Valstybės valdoma bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ bei kitos strateginės svarbos institucijos kaip kariuomenė, „Aro“ pajėgos pradėjo pratybas, kaip reaguoti į hibridines grėsmes. Pratybose dalyvauja 16 skirtingų institucijų ir maždaug tūkstantis specialistų.

Susisiekimo ministras Rokas Masiulis, komentuodamas prasidėjusias pratybas, teigė, kad Lietuva turi būti pasiruošusi tiek kibernetinėms, tiek fizinėms grėsmėms.

R. Masiulis sakė, kad nors Lietuvoje plataus masto diversijų nepasitaikė, bet kibernetinės grėsmės ir įsilaužimai yra tapę kasdienybe. „Kibernetinės grėsmės yra visiškai realios. Tai kasdienis dalykas“, - kalbėjo R. Masiulis, pabrėždamas, kad vykę rinkimai Prancūzijoje, kuriuos paveikti siekė Rusija, tai tik patvirtina.

Ministras užsiminė, kad pratybose bus ir spontaniškų elementų, tačiau daugelis pratybų aspektų yra suplanuota iš anksto.

AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Mantas Bartuška taip pat pažymėjo, kad Rusijos grėsmė ir keliami iššūkiai strateginiams Lietuvos objektams yra reali, todėl visos struktūros ir institucijos privalo būti pasiruošusios reaguoti į kylančias grėsmes.

Anot jo, „Lietuvos geležinkeliai“, kaip ir visa Lietuva, susilaukia nemažai dėmesio iš kaimyninės valstybės. Todėl, akcentavo M. Bartuška, jo vadovaujamoje įmonėje yra daug dėmesio skiriama kibernetinei saugai bei darbuotojų atrankai. Jis užsiminė, kad ateityje bus siekiama tikrinti visus „Lietuvos geležinkeliuose“ dirbančius darbuotojus.

„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius pasidžiaugė, kad vykstančios pratybos leis treniruotis koordinuoti veiksmus įvairioms institucijoms. Taip pat, pažymėjo M. Bartuška, vykstančiose pratybose bus naudojamos sistemos, kurios įdarbina dirbtinį intelektą, leidžiantį savarankiškai ieškoti sprendimų, kaip greičiau ir efektyviau užkardyti grėsmes.

Lietuvos policijos antiteroristinių operacijų rinktinės „Aras“ vadas Viktoras Grabauskas teigė, kad „Aro“ vyrai vykstančiose pratybose šalia neskelbiamų užduočių vykdys išminavimo darbus.

V. Grabauskas akcentavo, kad per tokias pratybas sulaukia nemažai palaikymo iš visuomenės. Pasak jo, žmonės dažniausiai reaguoja pranešimais bendruoju pagalbos telefonu 112. „Aro“ vadas kalbėjo, kad vykstant pratyboms žmonės, išvydę įtartinus dalykus, turėtų pranešti policijai ir 112. „Geriau jau pranešti, nors ir nėra būtina, nei užsimerkti ir galvoti, kad čia nieko svarbaus nevyksta“, - sakė V. Grabauskas.

Taip pat „Aro“ vadas pažymėjo, kad antiteroristinių operacijų rinktinės pajėgumai po įgyvendinamos policijos reformos ypač sustiprėjo ir nenusileidžia Europos Sąjungos šalių lygiui.

„Įsigijome įrangos ir ekipuotės, leidžiančios lygiuotis su stipriausiais Europos Sąjungos padaliniais. Ir tikrai turime kuo pasigirti“, - apibendrino V. Grabauskas.

Pagal scenarijų bus imituojamas GSM ir GSM-R ryšio dingimas visoje Lietuvoje. Tuo pat metu A1 greitkelyje pasirodo sunkiasvorė, kelio ženklus ignoruojanti karinė kolona, virš uosto - orlaivis be skiriamųjų ženklų, o Vilniaus oro uoste prašo nusileidimo gedimą esą patyręs į Kaliningrado sritį vykęs lėktuvas.

Paraleliai prieš strategines institucijas yra pradedamos vykdyti kibernetinės atakos ir kyla sprogimo ir ekologinės katastrofos geležinkelyje grėsmė.

Tai dinamiška, 4 valandų trukmės grėsmę keliančių įvykių seka, kurią neutralizuoti bandys 16 institucijų ir tarnybų bei per 1 000 skirtingų sričių profesionalų.

Šios pratybos yra praėjusių metų rugsėjį vykusių pratybų tąsa.

Be „Lietuvos geležinkelių“, jose dalyvaus Klaipėdos uostas, „Oro navigacija“, Lietuvos oro uostai, Lietuvos radijo ir televizijos centras ir Lietuvos transporto saugos administracija, Centrinis Klaipėdos terminalas, taip pat policijos antiteroristinių operacijų rinktinė „Aras“ ir Lietuvos kariuomenė.

Pratybų scenarijus:

* 10 val. šalyje neveikia judrusis ryšys (GSM) bei Susisiekimo ministerijos valdomose įmonėse įvyksta įvairūs incidentai vienu metu.

* 10 val. kelyje A1 ties 302 kilometru pastebima sunkiasvorių transporto priemonių kolona, gabenanti didžiagabaritinius krovinius. Transporto priemonės nepaiso įjungtų nukreipiamųjų ženklų, bei juda link Klaipėdos.

* 10 val. 25 min. Vį „Lietuvos oro uostai“ ir „Oro navigacija“ gauna prašymą iš orlaivio vado leistis orlaiviui dėl variklio gedimo. Pagal turimą informaciją orlaivi iš Rusijos į Kaliningrado sritį gabena šauktinius.

* 10 val. 30 min. gaunamas pranešimas apie užminuotą viaduką per centrinį Klaipėdos terminalą ir Varnėnų gatvę bei sustabdytą geležinkelių eismą per jį.

* 10 val. 40 min. Šeštokų geležinkelio stotyje važiuojant prekiniai traukiniui įvyksta paskutinio platforminio vagono nuriedėjimas nuo bėgių visais aširačiais, nuo vagono nukrenta transportuojamas karinis krovinys. Įvykio vietoje iš nukritusio karinio krovinio ant grunto teka teršalai.

* 10 val. 45 min. Klaipėdoje įvyko elektros tiekimo nutrūkimas, nustatytas RSS el. tiekimo automatikos gedimas.

* 11 val. 45 min. Centriniame Klaipėdos terminale nurieda nuo bėgių vagonai su pakrautu kariniu kroviniu.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių