- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Greičio viršijimas – dažniausias Lietuvos keliuose daromas Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimas bei vienas svarbiausių faktorių, lemiančių avarijas. Lenktynininkas Paulius Pleskovas svarsto, kad vairuotojus reikia įsprausti į saugaus eismo rėmus, kad jiems liktų kuo mažiau galimybių daryti pažeidimus.
– Pauliau, greičio viršijimas išlieka vienas dažniausių KET pažeidimų. Kodėl susidaro tokia situacija?
– Pirmiausia dėl to, kad visi dabar kažkur skuba – vieni į darbą, kiti iš darbo, treti nekantrauja kuo greičiau atostogauti, dar vieni skuba dėl to, kad skuba kiti. Patenkame į tokį užburtą ratą, kai negali važiuoti ramiai, nes jauti aplinkos spaudimą. Važiuodamas daug lėčiau, nei juda visas transporto srautas, taip pat rizikuoji, tad kartais nelieka kito pasirinkimo kaip tik viršyti greitį. Ypač tai jaučiama šalies didmiesčiuose. Vis dėlto teisybės dėlei reikėtų pripažinti, kad ir greitį ribojantys ženklai kartais per daug riboja. Žinant, kokia pažengusi saugumo požiūriu dabartinė automobilių pramonė, manau, kad kai kuriuose keliuose būtų galima važiuoti ir greičiau.
– Bet ne kiekvienas vairuotojas Lietuvoje važiuoja nauju arba vos kelių metų senumo automobiliu. Matyt, reikia vertinti visą šalies automobilių parką.
– Taip, su tuo negalima nesutikti. Visi žinome, kokiais automobiliais važinėjame. Mūsų automobilio parko amžius apie 13–15 metų, tačiau nereikia teigti, kad važinėjame vien tik senais automobiliais. Didėja ir naujų automobilių pardavimas, o ir visoje Europoje automobilių amžiaus vidurkis siekia maždaug 10 metų, tačiau, pavyzdžiui, Vokietijoje yra autostradų – net ir dviejų juostų į vieną pusę, kur greitis neribojamas. Žinoma, Vokietiją ir Lietuvą lyginti gana sunku, pirmiausia dėl vairuotojų mentaliteto. Jau įprastas pasakymas, kad svarbiausia ne automobilis, o tarpininkas tarp vairo ir sėdynės – vairuotojas. Kiekvienas turi įvertinti savo galimybes važiuoti vienokiu ar kitokiu greičiu. Kai kuriems vairuotojams net ir kelyje Kaunas – Klaipėda leidžiamas 130 km/val. greitis yra per didelis.
– Kodėl?
– Ne visi sugeba suprasti, kad kuo didesnis greitis, tuo daugiau vairuotojas turi būti susikaupęs ir atidus. Ne vienas dar galvoja, kad nesvarbu, kokiu greičiu važiuoja, sėdėdamas prie vairo gali kalbėti telefonu, užkandžiauti, laikyti viena ranka vairą, o kita kažko ieškoti automobilio salone. Viena yra tokius veiksmus atlikti, kai automobilis važiuoja 50 km/val greičiu, o visai kas kita, kai skrieji autostrada 130 km/val. greičiu. Vos vienas klaidingas manevras gali kainuoti labai brangiai.
– O klaidingo manevro ir greičio viršijimo kaina itin gali išaugti miestuose.
– Aš nerandu pateisinimo tiems vairuotojams, kurie mieste nusprendžia palakstyti. Geruose užmiesčio keliuose, kaip jau ir minėjau, svarstyčiau leistino greičio padidinimą, tačiau mieste, kur bet kada į gatvę gali išbėgti žaidžiantys vaikai, kur juda dviratininkai, viešasis transportas ir apskritai vyksta intensyvus ir greitai besikeičiantis eismas, reikia važiuoti itin atidžiai.
– Kaip tuomet sukontroliuoti tokį vairuotojo elgesį?
– Dažnai mes minime Skandinavijos šalis kaip sektiną pavyzdį, o šių šalių vairuotojus kaip itin pareigingus ir atidžius, tačiau kiekvienas daugiau pakeliavęs po Skandinavijos šalis žino, kad tas vairuotojų padorumas yra išugdytas, o neretai, matyt , ir priverstinis. Gyvenvietėse gausu kelių iškraipymų, saugumo salelių, greičio mažinimo kalnelių, kurie priverčia vairuotoją laikytis saugaus greičio. Tad kad ir kaip norėtum paspausti, negali, nes supranti, kad važiuodamas didesniu greičiu neįsisprausi į siauresnį keliuką ir panašiai.
– Siūlytumėte pavojingose vietose įrengti kažkokius techninius barjerus?
– Aš matau, kad Lietuvoje taip jau daroma. Ir tos atsirandančios žiedinės sankryžos vietoje keturšalių yra ir skirtos tam, kad vairuotojas būtų priverstas sumažinti greitį iki saugaus prieš atlikdamas manevrą, prieš gyvenvietes matome atsirandančius kelio sukreivinimus, kurie taip pat nori nenori priverčia vairuotoją sumažinti greitį. Greičio matuokliai taip pat atlieka savo darbą. Neretai net ir prieš neveikiančius greičio matuoklius vairuotojai mažina greitį, nes nežino, kada ir iš neva neveikiančio vadinamojo inkilo gali pasirodyti blykstė.
– Ar prie greičio mėgėjų sutramdymo prisidėtų baudų padidinimas už šį pažeidimą?
– Nežinau, ar viešojoje komunikacijoje vartodami žodžius „bausti“, „neleisti“ ir panašius, pasieksime norimo rezultato. Man atrodo, tinkamas sprendimas būtų tokiems kelių ereliams neleisti perregistruoti automobilio, pasikeisti vairuotojo pažymėjimo. Baudą žmogus susimoka, tą akimirką paburba, ir tiek, o tuomet, kai jam apsunkinamos kažkokios neišvengiamai svarbios administracinės procedūros, jis turi daugiau laiko, kad apsvarstytų savo netinkamą elgesį. Tinkama nuobauda – ir atimti teisę vairuoti, tačiau aš manau, kad metai yra per ilgas terminas. Kad apmąstytų netinkamą savo elgesį, dažniausiai pakanka ir pusės metų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apie sugrįžusią žiemą – iš kelininkų lūpų: nieko labai ypatingo neįvyko2
Įpusėjus pavasariui – sugrįžo žiema. Nuo pat ankstyvo ryto vakar visoje Lietuvoje kelininkai skubėjo valyti kelių ir barstyti druskos, kurios jau iki pietų buvo išbarstyta apie 22 t. Tačiau net ir didelės kelininkų pastangos negali užt...
-
Seimas leido į pratybas „Baltijos operacija“ atvykti iki 10 tūkst. kitų valstybių karių3
Seimas antradienį specialiu nutarimu leido atvykti iki 10 tūkst. kitų valstybių karių į birželį vyksiančias tarptautines pratybas „Baltijos operacija 2024“. ...
-
PAGD: griežtinamos atliekų pavojingų ir nepavojingų atliekų tvarkymo ir laikymo taisyklės
Atsižvelgus į pastaruoju metu atliekų tvarkymo vietose kilusius gaisrus, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD) griežtina pavojingų ir nepavojingų atliekų tvarkymo ir laikymo taisyklės. ...
-
Lietuva perdavė Ukrainai šarvuočius M577
Lietuva perdavė Ukrainai šarvuočius M577. ...
-
Nakvynės kainos Dainų šventės metu gali būti net dvigubai didesnės6
Nors iki Dainų šventės liko dar beveik trys mėnesiai, nakvynės vietos viešbučiuose jau pildosi. Planuojama, kad Dainų šventė šiais metais sulauks rekordinio dalyvių skaičiaus – net 37 tūkst. Tiesa, žmones gąsdina p...
-
Ruošimasis ekstremalioms situacijoms: kalta ne tik pasenusi įranga2
Kovo pabaigoje dalis vilniečių turėjo gauti įspėjamuosius pranešimus apie Panerių gatvėje kilusį didžiulį gaisrą automobilių laužyne. Tačiau socialiniuose tinkluose kilo sostinės gyventojų pasipiktinimas: dalis negirdėjo sirenų ir nesu...
-
Švietimo bendruomenė tikina, kad idėja mokytojo profesiją padaryti prestižine – žlugusi4
Nors iki kitų metų mokytojo profesija turėtų tapti prestižine, švietimo bendruomenė tikina – šios „Idėjos Lietuvai“ įgyvendinti nepavyks. Tą rodo ne tik mokytojų profsąjungų žeriama kritika, bet ir jau pasitraukusio...
-
Miesto planas – priedangų įrengimas daugiabučiuose26
Antradienio tarybos posėdyje miesto politikai svarstė, ar prisidėti finansiškai prie priedangų įrengimo daugiabučiuose. Projekto autoriai pabrėžia, kad toks projektas leistų sumažinti grėsmes galimų pavojų metu. ...
-
Įvardijo, kur prisnigo gausiausiai: pridarė ir bėdos2
Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba įvardijo, kuriose Lietuvos vietovėse prisnigo gausiausiai ir pasidalijo orų prognoze. ...
-
Žiemiškas pirmadienis: nuo kelio slydo automobiliai, virto medžiai
Chaotiški orai vakar lėmė įvairių nesklandumų keliuose. ...