LŽS pirmininkas D.Radzevičius pripažintas apšmeižęs V.Tomkų

Vilniaus miesto 2-asis apylinkės teismas penktadienį Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininką Dainių Radzevičių pripažino apšmeižus ,,Respublikos leidinių" grupės vadovą Vitą Tomkų.

LŽS vadovui skirta 2,6 tūkst. litų bauda. Be to, D.Radzevičius turės sumokėti leidėjui 10 tūkst. litų neturtinės žalos. D.Radzevičius žurnalistams sakė skųsiąs teismo sprendimą - tam jis turi 20 dienų.

Bylą apeliacine tvarka dar gali nagrinėti Vilniaus apygardos teismas.V.Tomkus iš D.Radzevičiaus prašė priteisti 1 milijoną.

Leidėjas į teismą kreipėsi privataus kaltinimo tvarka, manydamas, kad D.Radzevičius jį apšmeižė asmeniniame tinklaraštyje,remdamasis WikiLeaks paviešintais dokumentais, parašė komentarą „Wikileaks: Tomkaus “Respublika„ išdavė ir pardavė žurnalistiką“.D.Radzevičius teisme kaltas neprisipažino ir paaiškino, kad komentaras, dėl kurio paskelbimo jį kaltina V.Tomkus, susijęs su žurnalistikos etika ir problemomis, o ne su V.Tomkumi asmeniškai,tai buvo straipsnis apie konkrečias žiniasklaidos priemones, kurios minimos įvairiuose šaltiniuose.,,Vertindamas šioje byloje pateiktus įrodymus, teismas akcentuoja tai, jog teisė tyrėti savo nuomonę, teisė skleisti idėjas, mintis nėra absoliuti ir ji visiškai nesuderinama su įžeidimu, melu ir šmeižtu", - rašoma nuosprendyje.

Pasak teismo, nustatyta, kad D.Radzevičius šmeižikiško pobūdžio informaciją apie nukentėjusįjį internetiniuose puslapiuose http://dainius.org ir http://www.gzi/lt/gzi.php?strid= paskleidė tyčia, neturėdamas jokių realių, faktais patvirtinų duomenų apie žinių tikrumą ir tai darė suvokdamas, kad paskleistos žinios gali pažeminti V.Tomkų kaip asmenį, kad gali pakenkti jo autoritetui, tiek jo verslui ir sąmoningai to siekė.

Teismo nuomone, kaltinamajam, kaip profesionaliam žurnalistui ir viešosios informacijos skleidėjui yra žinomos net tik viešosios informacijos rengėjų teisė informuoti visuomenę, bet ir žurnalistinės etikos reikalavimai, bei žurnalistų pareigos.

Tokią išvadą teismas padarė atsižvelgdamas į kaltinamojo parodymus, į jo žurnalistinę patirtį bei užimamams pareigas Žurnalistų sąjungoje.Teismo vertinimu, paskelbdamas savo komentarus apie dėl kituose interneto tinklalapiuose, t.y.www.aftenposten.lt ir www.15min.lt paviešintų duomenų apie dienraštį ,,Respublika" ir jo leidėją V.Tomkų, kaltinamasis nesilaikė Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos kodekse numatytų reikalavimų, kad žurnalistas, viešosios informacijos rengėjas turi skelbti tiksliais ir teisingas žinias, jas skelbti etiškai, kritiškai vertinti informacijos šaltinius, atidžiai ir rūpestingai tikrinti faktus, remtis keliais šaltiniais, laikytis nekaltumo prezumpcijos ir neturi skelbti nepagrįstų, nepatikrintų, faktais neparemtų kaltinimų.,,(..)kaltinamasis, kaip Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas, visų pirma turėjo preciziškai laikytis žurnalisto pareigų, o tik po to realizuoti savo, kaip viešosios informacijos rengėjo teisę skleisti informaciją'', - rašoma teismo nuosprendyje.

Jame taip pat rašoma, kad lietuvių kalbos specialistai savo išvadose sutinka, kad straipsnio skaitytojai gali susidaryti įspūdį, jog V.Tomkus galėjo užsiimti reketu ir parduoti Lietuvą. Teismas visiškai sutiko su kalbos specialistų teiginiais, jog paskelbtuose straipsniuose D.Radzevičiaus nuomonė buvo išreikšta tokia forma, kad skaitytojui būtų sudarytas neigiamas V.Tomkaus ir dienraščio ,,Respublika" įvaizdis.

Bylos nagrinėjimo metu nenustatyta jokių faktinių duomenų, kad V.Tomkus būtų daręs sunkius nusikaltimus (prievartavęs turtą ir/ar išdavęs Lietuvos Respubliką) ar bent jau įtariamas nusikalstamų veikų padarymu, todėl teismas daro išvadą, kad kaltinamasis sąmoningai siekė neigiamai charakterizuoti V.Tomkų ir dienraštį ,,Repsublika".

,,Nors D.Radzevičiaus paskelbtuose komentaruose ir yra vartojami žodžiai ,,mano nuomone„, ,,jei tikėtume“, ,,galiu galvoti" ir pan., kurie neva patvirtina, kad tai tik autoriaus nuomonė, kuriai tiesos kriterijus netaikomas, tačiau bendras kaltinamojo komentarų stilius ir teikiamos išvados suponuoja tik neigiamą skaitančiųjų nuomonę apie nukentėjusįjį ir jo verslą.

2011 spalį Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos (ESBO) atstovė žiniasklaidos laisvei Dunja Mijatovič išsakė susirūpinimą dėl kaltinimų šmeižtu LŽS pirmininkui ir paragino Lietuvos valdžią panaikinti baudžiamąją atsakomybę už šią veiką.,,D.Radzevičius kaltinamas dėl šmeižto, nes išsakė savo nuomonę tinklaraštyje dėl galimo kai kurių žiniasklaidos priemonių elgesio. Tokios visuomeninės svarbos reikalus turėtų būti leidžiama aptarti laisvai ir su didžiausio laipsnio teisine apsauga", - yra sakiusi D.Mijatovič.

ESBO atstovė sakė, kad ši byla iliustruoja būtinybę Lietuvai, dabartinei ESBO pirmininkei, panaikinti baudžiamuosius įstatymus dėl šmeižto, kad žiniasklaida būtų išvaduota nuo „bauginančio“ pasenusių nuostatų poveikio.

Baudžiamasis kodeksas numato, kad tas, kas paskleidė apie kitą žmogų tikrovės neatitinkančią informaciją, galinčią paniekinti ar pažeminti tą asmenį arba pakirsti pasitikėjimą juo, baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki vienerių metų.

Be to, tas, kas šmeižė asmenį, neva šis padarė sunkų ar labai sunkų nusikaltimą, arba per visuomenės informavimo priemonę ar spaudinyje, gali būti baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

Daugiau straipsnių