- Miglė Dauskurdienė, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Orlaivių palydovų darbas yra tiek pat pavojingas sveikatai, kaip ir visi kiti, tiesiog reikia prisitaikyti prie jo specifinių sąlygų.
Taip LRT.lt portalui, atsakydama į skaitytojo klausimą, sako „Baltic Aviation Academy“ atstovė Jelena Darinceva ir priduria, kad pavojus sveikatai – ne vienintelis visuomenėje paplitęs mitas apie oro palydovų profesiją.
LRT.lt portalo skaitytojas Rimas domisi orlaivių palydovų darbo subtilybėmis. „Pastebėjau, kad visuomenėje yra paplitusi nuomonė, kad stiuardesių darbas yra pavojingas sveikatai. Ar tai – tiesa? Taip pat man įdomu, ar iš tikrųjų stiuardai turi gyventi tam tikru atstumu nuo oro uosto, kad prireikus galėtų būti iškviesti dirbti. Ir ar jie patys turi galimybių apžiūrėti miestus, į kuriuos skraidina keleivius?“ – teiraujasi vyras.
Tiek „Baltic Aviation Academy“ atstovė Jelena Darinceva, tiek aviacijos medicinos gydytojas Algirdas Markauskas LRT.lt portalui teigė, kad orlaivių palydovų darbas yra tiek pat pavojingas, kiek ir bet kuris kitas darbas.
„Kenksmingų sąlygų lėktuve nėra, tad šis darbas galbūt būtų pavojingas tik stiuardesei antroje nėštumo pusėje. Sklando gandai, kad kartais stiuardesės dėl dažnų slėgio pokyčių praranda klausą, bet tai yra netiesa. Dar sklando neteisingos kalbos, kad orlaiviuose yra radiacijos. Didieji lėktuvai yra sėkmingai izoliuoti ir lėktuvų trasos parenkamos taip, kad būtų kuo mažiau elektromagnetinio lauko. Labai daug metų dirbu su aviacija ir tikrai nežinau nei vienos orlaivių palydovės, kuri būtų susirgusi dėl savo profesijos“, – aiškina gydytojas.
Anot jo, slėgio pasikeitimai kylant ir leidžiantis yra, bet tiek stiuardesių, tiek keleivių patiriamos perkrovos yra labai nedidelės ir sveikatai neatsiliepia. Tiesa, dėl nepastovaus darbo grafiko, miego sutrikimai orlaivių palydovus ištikti gali.
„Stiuardesės iš tiesų vieną dieną dirba iš ryto, kitą – vakare. Mūsų lėktuvų reisai nėra ilgi. Galbūt sudėtingiau tiems, kurie skrenda po penkiolika valandų. Ten perkrovos yra didesnės. O mūsų skrydžiai ilgiausiai trunka 3–4 valandas, todėl palydovai tikrai neišvargsta per daug. Juk ir jų taisyklėse yra nurodyta, jei neklystu, kad darbe jie gali būti ne ilgiau nei dešimt valandų, t.y., skrydis į vieną pusę ir atgal negali viršyti dešimties valandų. Jei kelionė trunka ilgiau, ekipažas yra keičiamas“, – pasakoja A. Markauskas.
Medikas tikina, kad kandidatų į orlaivių palydovus sveikatos patikra yra labai griežta. „Oro palydovu norintis tapti žmogus turi atitikti tarptautinius reikalavimus. Žinoma, tam tikri nukrypimai yra leidžiami, bet pagrindinius reikalavimus atitikti turi“, – sako jis.
Oro palydovų mokymų centre dirbanti J. Darinceva taip pat tvirtina, kad šis darbas iš esmės nėra pavojingas, tačiau taip buvo ne visuomet. „Anksčiau orlaivių palydovų darbas buvo traktuojamas kaip pavojingas, dėl to skraidančio personalo – tiek pilotų, tiek palydovų – atostogos būdavo dvigubai ilgesnės, bet vėliau pagal Europos standartus jis buvo pripažintas nepavojingu. Tad dvigubai ilgesnių atostogų taisyklė nebegalioja visose Europos Sąjungos šalyse, bet ji vis dar taikoma Lietuvoje registruotoms aviakompanijoms, – tai nulėmė mūsų šalyje egzistuojanti profsąjunga. Tai reiškia, kad tie palydovai, kurie dirba Lietuvoje registruotose avialinijose, vis dar turi 56 dienas kasmetinių atostogų“, – sako pašnekovė.
Anot jos, orlaivių palydovų darbas yra toks pats, kaip ir visi kiti darbai, tiesiog skiriasi jo specifika. „Yra rizika, kad gali nutikti aviakatastrofa, tačiau statistiškai, kaip visi žino, oro transportas yra pats saugiausias, lyginant su visomis kitomis transporto priemonėmis. Pavojus labiausiai susijęs su sveikata“, – kalba J. Darinceva.
Specialistė vardija panašias rizikas sveikatai, kaip ir gydytojas, – miego sutrikimai dėl pamaininio grafiko, slėgio pokyčiai, kuriuos junta tiek lėktuvų personalas, tiek keleiviai. Jos teigimu, kitos šio darbo sąlygos iš esmės nėra pavojingos sveikatai, tiesiog reikia prie jų prisitaikyti.
„Šis darbas yra stovimas, visą skrydį palydovai nesėdi kaip keleiviai, o juda, jų kojoms tenka labai didelis krūvis. Dėl to skrydžio metu stiuardesėms patariama dėvėti ortopedines pėdkelnes.
Be to, lėktuvuose labai sausas oras, todėl skrydžio metu reikia gerti labai daug vandens, kavos patariama atsisakyti. Ši taisyklė galioja ir darbuotojams, ir keleiviams“, – pažymi J. Darinceva.
Reikalavimas stiuardams gyventi tam tikru atstumu nuo oro uosto, apie kurį savo klausime užsimena skaitytojas, anot J. Darincevos, iš tiesų egzistuoja, tačiau jis matuojamas ne kilometrais, o laiko vienetais.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Iš Kauno oro uosto išskristi vėlavęs lėktuvas išskrido
Kauno oro uoste, viename iš orlaivių išsiskleidus avarinei išlipimo čiuožyklai, buvo atidėtas skrydis į Londoną. ...
-
Seimo etikos sargai nepradės tyrimo dėl A. Anušausko pasisakymų apie galimą korupciją7
Trečiadienį posėdžiavusi Seimo Etikos ir procedūrų komisija po diskusijų nusprendė nepradėti tyrimo dėl buvusio krašto apsaugos ministro Arvydo Anušausko viešai išsakytų teiginių apie neva krašto apsaugos sistemoj...
-
Ukrainai prašoma aukoti ne tik pinigų, bet ir saldainių
Apie „Carito“ paramos akciją Ukrainai bei renkamas aukas LNK žurnalistė kalbėjosi su Vilniaus „Carito“ vadovės pavaduotoja Aida Karčiauskiene. ...
-
Kariuomenė: pratybų metu Kaune gali būti įvesta komendanto valanda – detalės neatskleidžiamos50
Lietuvos kariuomenė surengė spaudos konferenciją, kurios metu viešai nurodė, kad vykstat didžiausioms NATO pratyboms, tam tikrose Kauno ir Vilniaus teritorijose gali būti įvesta komendanto valanda. Paprašius detalizuoti, kokie pratybų vei...
-
Skulptūrų parke inkilai patys neatsiranda2
Skulptūrų parkas, pritraukiantis vis daugiau lankytojų, sulaukia ir pastabų. Antai kažkas teigė pastebėjęs, esą parke gerokai sumažėję inkilų, o kai kurie likę – aplūžę ir nebetinkami sparnuočiams gyventi. ...
-
Atlikdamas tarnybinę pareigą pasiklydo policijos šuo Roksis: pareigūnai ieško kolegos10
Panevėžio apskrities policija feisbuko paskyroje pranešė apie dingusį šunį Roksį. ...
-
L. Kasčiūnas: spartinant oro gynybos vystymą, tankų pirkimas būtų vykdomas etapais4
Krašto apsaugos ministras Laurynas Kasčiūnas siūlys stiprinti oro gynybą įsigyjant naujas vidutinio ir trumpojo nuotolio sistemas – tai reikštų, jog reikiamo kiekio tankų įsigijimas vyktų etapais, o ne iš karto. ...
-
NSGK: į tėvynę grįžinėjantys baltarusiai, rusai turėtų netekti leidimo gyventi Lietuvoje3
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas (NSGK) trečiadienį pritarė nuostatai, kad daugiau nei kartą per tris mėnesius į Rusiją ir Baltarusiją vykstantys rusai bei baltarusiai netektų leidimo laikinai gyventi Lietuvoje. ...
-
Studentai paskolas studijoms prašvilpia vėjais1
Vis daugiau studentų naudojasi galimybe pasiimti studento paskolą. Finansų konsultantai neretai išgirsta istorijų, jog gyvenimo išlaidų paskolas studentai išnaudoja ne mokslams, o kelionėms. Tačiau, pasak specialistų, nėra galimyb...
-
Kiemams Klaipėdoje tvarkyti – solidi suma3
Susisiekimo ministerija šiemet Klaipėdos miesto gatvių, kiemų ir juose esančių automobilių stovėjimo aikštelių bei dviračių ir pėsčiųjų takų atnaujinimui ir remontui skyrė milijonus eurų. Trečdalis šios sumos numatyta dau...