Korupcija: informaciniai pranešimai nepasiekia išmaniųjų telefonų savininkų

Prieš metus įdiegta 15 mln. litų kainavusi pranešimų apie pavojų sistema stringa – jų vis dar nepriima išmanieji telefonai, gyventojai nežino ir kaip susireguliuoti paprastus telefonus, kad žinutės juos pasiektų.

Prieš metus įdiegta 15 mln. litų kainavusi pranešimų apie pavojų sistema stringa – jų vis dar nepriima išmanieji telefonai, gyventojai nežino ir kaip susireguliuoti paprastus telefonus, kad žinutės juos pasiektų. Valdininkai tikina, kad sistema veikia sklandžiai, tačiau ekspertai įžvelgia nutylėtą korupciją.

Veikia tik pasenusiame tinkle

Praėjusių metų rugpjūtį Lietuvoje įdiegta alternatyva miestuose esančioms sirenoms – vadinamoji korinio transliavimo technologija, leidžianti pranešimus apie stichijas ar kitus pavojus gauti tiesiai į mobilųjį telefoną. Tai kitu kanalu nei trumposios žinutės siunčiami pranešimai – siuntėjui šiuo atveju nereikia žinoti gavėjo telefono numerio. Šis kanalas nestringa net vienu metu siunčiant itin daug pranešimų, tad gyventojus įspėti galima labai greitai. Jei sistema veiktų pagal tobulą scenarijų, tokius pranešimus galėtų gauti visi be išimties mobiliuosius telefonus turintys Lietuvos gyventojai.

Tačiau yra kiek kitaip. 15 mln. litų iš ES fondų surijusi sistema veikia tik 2G tinkle, kuriame ryšį "gaudo" tik seno modelio telefonai. Kad žinutes priimtų ir 3G tinkle veikiantys išmanieji telefonai, prireiks dar 1,5 mln. litų. Be to, net ir 2G tinkle sureguliuoti telefono nustatymus užtrunka tiek, kad dėl laiko sąnaudų žmonėms nesiryžta pagelbėti net didžiųjų bendrovių mobiliųjų telefonų pardavėjai.

Praneša apie vėją ir avarijas

Vis dėlto Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento (PAGD) Civilinės saugos valdybos (CSV) viršininkas Jūris Targonskas tikina, kad sistema veikia sklandžiai. Esą per metus tokie pranešimai siųsti 20 kartų, gyventojai skundų nepateikia, o kad žinučių negauna išmaniųjų telefonų turėtojai – ne bėda, nes dauguma jų gyvena miestuose, kur, esant reikalui, juos įspėtų sirenos.

"Mano požiūriu, sistema visiškai pasiteisino, ir vien faktas, kad ji panaudota 20 kartų per metus, parodo, jog mes galime sistemą naudoti labai lanksčiai, universaliai ir nedelsdami. Šita sistema buvo orientuota į tą gyventojų dalį, kurios nepasiekia sirenos, – tai užmiesčio, kaimų, vienkiemių gyventojai, jie dažniausiai ir nukenčia ekstremaliais atvejais", – teigė J.Targonskas.
Pasak jo, žinutėmis pranešama apie įvairaus pobūdžio pavojus ar nepatogumus.

"Siunčiama, kai gresia vėjai, atsitinka avarijos greitkeliuose, lokalios avarijos su cheminėmis medžiagomis. Jeigu gauname iš Hidrometeorologijos tarnybos žinią, jog bus didesnis kaip 20 m/s vėjas, išsiunčiame tame regione pranešimus, kad gyventojai būtų atsargesni, kad miestuose nestatytų automobilių po senais medžiais. Kai būna avarija "Via Balticos" magistralėje, sustabdomas eismas, mes pažymime po 20 km į vieną ir kitą pusę iki artimiausio išvažiavimo. Perspėjame gyventojus, kad yra avarija ir bus apvažiavimas", – pasakojo J.Targonskas.

Kiek gauna pranešimus – nežinia

Tačiau kiek žmonių iš tikrųjų gauna tokius pranešimus, galima tik spėlioti. Instrukciją, kaip sureguliuoti telefono nustatymus, galima rasti PAGD interneto puslapyje www.vpgt.lt, tačiau net ir čia užklydusiems žmonėms kyla neaiškumų.

"Teoriškai, atsižvelgiant į tai, kad abonentų yra daug daugiau nei gyventojų, visi turėtų gauti pranešimus. Jeigu abonentų per 4 mln., o gyventojų – tik 3 mln., tai statistiškai pasiekiamumas yra 100 proc. Bet aš nesu tikras, ar visi nori gauti tą paslaugą ir yra nusistatę telefonus. Tai ir yra problema, skundžiamasi, kad nėra viešinimo, bet internete yra informacija, stengiamės žiniasklaidos priemonėse reklamuoti, kiek finansai leidžia. Vėliau bus ir atskira svetainė, yra skirta pinigų jai sukurti", – žadėjo pareigūnas.

Klausimo, kodėl technologijų amžiuje nuspręsta sistemą diegti tik 2G tinkle, o įtraukti 3G tinklą sukrusta tik vėliau, pašnekovas nesieja su specialistų darbo broku. Esą sistemą diegti pradėta 2008 m., kai išmaniaisiais telefonais lietuviai dar nesinaudojo. Be to, per tą laiką technologijos esą gerokai atpigo.

"Tuo metu, kai darėme studijas, 3G tinklas apėmė labai mažai, o 2G apėmė 98 proc. šalies teritorijos. Mes nematėme kitos alternatyvos, tik kaip diegti 2G. 3G būtų neaprėpęs net pusės vartotojų. Dabar jau ir technologijos pigesnės, tik 1,5 mln. tereikia 3G įdiegti. Palyginti su pirmo etapo kaina, tai – tik 10 proc. sumos. <...> Žinote, kas nori, problemų gali kelti, bet mano, kaip žmogaus, atsakingo už gyventojų perspėjimą, nuomone, sistema tikrai efektyvi", – dėstė J.Targonskas.

Išmaniuosius pasieks pavasarį?

J.Targonsko teigimu, darbas vyksta ir už papildomus 1,5 mln. litų išmanieji telefonai įspėjamuosius pranešimus galės priimti jau kitų metų pavasarį. Dėl to šiuo metu tariamasi su Lietuvoje veikiančiomis telekomunikacijų bendrovėmis ir sistemos diegimo konkursą laimėjusiomis įmonėmis. Vienos jų – "NT Service" – prezidentas Peisahas Kačerginskis įvardijo dar trumpesnį periodą – iki šių metų pabaigos. "NT Service" darbus vykdo kartu su kita bendrove – "HNIT-Baltic".

Paklaustas, kokios priežastys trukdė iš karto paslaugą diegti 3G tinkle, P.Kačerginskis viską aiškino tuomečiu 3G tinklo nepopuliarumu.

"Keli dalykai: pradžioje 3G tinkle veikiančių aparatų buvo, jei neklystu, apie 9 proc. Kai baigėme, tokių buvo keliasdešimt procentų. Antra, tiek lėšų buvo skirta", – sakė "NT Service" prezidentas.

Įžvelgia korupciją

Tačiau tokie argumentai įtikina ne visus. Pavardės prašęs neskelbti proceso pradžią iš arti matęs informacinių ir ryšių technologijų ekspertas šios sistemos diegimą tiesiai šviesiai vadino korupciniu.

"Sprendimas buvo Izraelio bendrovės, ten ilga istorija. Berniukai, kurie pateikė šitą pigesnį variantą, t. y. "NT Service", kauniečiai, yra sugudravę. Projektas diegtas prieš metus, man atrodo, visi puikiai atsimename, kad prieš metus buvo ir išmanieji telefonai, ir 3G tinklas. Tad jie paėmė seną įrangą, skirtą tik 2G tinklams, ir ją įkišo. Priežastys labai paprastos, korupcinės, – už pigesnį variantą gauti didesnį pelną", – teigė pašnekovas.

Specialistas abejojo, ar minėtos sumos užteks sistemai atnaujinti. Esą nebus taip paprasta, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio.

"Pats baisiausias dalykas, kiek kalbėjau su specialistais iš Izraelio, tai, kad tos įrangos, kurią jie turi, modernizuoti į 3G negalima, reikia statyti naują įrangą. Naujos įrangos jie nepastatys už 1,5 mln. litų. Viešieji pirkimai leido pirkti iš vienų rankų – kadangi "NT Service" diegė 2G, aišku, be jų 3G niekas nepadarys. Taip jau civilizuotame pasaulyje yra. Tai va, jie dar pasiims pusantro milijono. <...> Aš nenoriu būti pranašu, bet mano informaciniai šaltiniai rodo, kad jie to nepadarys", – tikino pašnekovas.

Bendrovės prezidentas: "Neturiu ką pasakyti"

Eksperto nuomone, pateisinimų nėra ir tam, kad gyventojams iki galo neišaiškinta, kaip sureguliuoti telefonus.

"Jeigu berniukai daro rimtą projektą, tai sumoka operatoriui ir operatorius, prieš įteikdamas telefoną vartotojui, paima ir rankiniu būdu aktyvuoja tą funkciją. Tai turėjo būti susitarta tada, kai gavo 15 mln. Jeigu jie specialistai, jie turėjo tai numatyti. O jei tai nepadaryta, turėjo būti vykdoma plati kampanija, ne per internetą, ne viename tinklalapyje, o aiškinama žmonėms televizijos, radijo laidose, kaip tai reikia padaryti", – dėstė pašnekovas.

Paklaustas, kaip atremtų tokius kaltinimus korupcija, "NT Service" prezidentas atsakė lakoniškai.

"Žinot, visada lengva sakyti po to, kai kas nors įvyksta, kad "aš galėjau padaryti pigiau". Tai šiuo atveju neturiu ką pasakyti. Buvo padaryta tiek, kiek užsakyta", – paaiškino P.Kačerginskis.
P.Kačerginskis tvirtino manantis, kad numatytų 1,5 mln. litų sistemai atnaujinti užteks, o įranga esą jau paruošta 3G tinklui įdiegti.


Andrius Baranauskas

Telekomunikacijų bendrovės "Tele2" viešųjų ryšių vadovas

Pokalbiai dėl sistemos diegimo 3G tinkle vyksta. Mes gauname skaičius iš įmonės, kuri tiekia mums visą įrangą, kiek jiems kainuos visa papildoma techninė, programinė ir licencinė įranga.

Kai gausime skaičiavimus, iš karto perduosime juos konkurso laimėtojui "NT Service", kuris galbūt turės papildomų išlaidų ir pateiks galutinį pasiūlymą užsakovui. Savo pasiūlymą turėtume pateikti dar šią savaitę.

Šiuo metu mūsų pardavėjai salonuose telefonų nustatymų nesureguliuoja dėl daugelio priežasčių. Telefonų operacinės sistemos skirtingos ir nustatyti reikiamus parametrus ne taip paprasta. Pagalbos tinklalapyje tai paaiškinta, tačiau tai nėra vieno mygtuko paspaudimo klausimas, tam reikia laiko.

Mes skaičiuojame paprastai: mūsų salonuose yra vienas arba du darbuotojai, jie turi ir sutartis sudaryti, ir telefoną pristatyti, ir taisykles išaiškinti. Kiekvienas veiksmas reikalauja daugiau laiko, ir tai reiškia, kad arba kiti klientai lauks eilėje, arba mums reikia samdyti dar vieną žmogų. Tie darbeliai gal ir nedideli, bet jų prisikrauna, o laikas išreiškiamas konkrečiomis valandomis. Žinant, kad sistema neveikia 3G tinkle, tai nebūtų tikslingas dalykas. Tai tas pats, kas mokyti žmogų vairuoti žinant, kad šalyje nėra kelių ar neparduodami automobiliai. Kam to reikia? O visas išlaidas padengia vartotojai.

Be to, šiuo klausimu nėra jokio reglamentavimo ES lygiu, vienijančio gamintojus ar mobiliojo ryšio bendroves, kad tie kanalai turėtų būti aktyvuoti dar fabrike.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Poas

Poas portretas
Sveiki antra menesiu susiduriu su papyldomais mokesciais, UAB "TELE2", im. k. 111471645, Paslaugos isigytos savitarnoje „Mano TELE2” 2, 47e nieko neuzsakinejau pasirode yra CSV skiltis kuria atsidarius nuskaito beveik 3 e.Nieko ant tos skilties neparasyta kad paslauga mokama, paprasciausiai atidariai ir viskas ir klausiau ar galima ja isjungi ar panaikinti pasirodo ne.Kaip cia taip gaunasi, manau turetu buti parsyta atidarant kad paslauga yra mokama ir kaina.

BBD

BBD portretas
Is kur tokiu glushu zurnalisciu randate? Ji, gi, visiska debile... Nieko nesupranta apie tai ka raso. O be to, nesazininga, kaip paskutine Klaipedos kekse...

Algis kns

Algis kns portretas
Vieną kart gautas pranešimas į samsung galaxy s2 buvo birželio 21 dienos popietę 15:36 ir vakare 20:02. Iškart atsiuntė lietuvišką, rusišką ir anglišką perspėjimą apie smarkų vėją. Turbūt kokie testavimo darbai gal vyko, nes poto laiko daugiau pranešimų apie pavojus nebuvo.
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių