Europos siaubas – kamikadzės iš Lietuvos

Dienraščio „Kauno diena“ rašinys

Per pusantrų metų į Lietuvą karstuose parvežta keturiolika tolimųjų reisų vairuotojų. 31 patyrė sunkių traumų. Darbo inspektoriai žino tikrąsias daugelio nelaimių priežastis, tačiau be vairuotojų pagalbos kovoti su jomis bejėgiai.

Per pusantrų metų į Lietuvą karstuose parvežta keturiolika tolimųjų reisų vairuotojų. 31 patyrė sunkių traumų. Darbo inspektoriai žino tikrąsias daugelio nelaimių priežastis, tačiau be vairuotojų pagalbos kovoti su jomis bejėgiai.

Šokiruojanti žinia

Pranešimas apie tragediją Latvijoje Valstybinės darbo inspekcijos Kauno skyrių pasiekė vasaros pradžioje.

"Birželio 9 d. "Continental Transport" vairuotojas G.J. nesuvaldė vilkiko ir nuvažiavo nuo kelio. Po eismo įvykio G.J. rastas pasikoręs kabinoje", – tokia oficiali šio šiurpaus įvykio fabula.
"Yra atvejų, kai darbdavių spaudžiami greičiau pristatyti krovinį, vairuotojai, nesilaikydami darbo ir poilsio režimo, rizikuoja gyvybe", – susitikime su Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos "Linava" vadovais yra konstatavęs Lietuvos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojas Arūnas Lupeika.

"Continental Transport" direktorius Rytis Petraitis linkęs akcentuoti kitas įvykusios tragedijos aplinkybes.

Mįslingas policijos vaidmuo

"Gediminui ėjo 29-eri. Jis dirbo mūsų įmonėje vos antrą mėnesį, nors turėjo beveik penkerių metų vairuotojo stažą", – pasakojo R.Petraitis.

Pašnekovo teigimu, tragedija pasibaigusi nelaimė buvo jau antras šio vairuotojo eismo įvykis per dvi savaites. Ir pirmasis įvyko jam važiuojant su kroviniu tuo pačiu maršrutu į Rusiją. Ir net tame pačiame per mišką besidriekiančiame Latvijos kelyje. Nors tai – magistralinis kelias, jis nuo pokario beveik neremontuotas.

Apie tragediją netoli Daugpilio R.Petraitis sako sužinojęs apie 5 val. ryto. Paskambino Latvijos policija, kurią išsikvietė pats ant šono nuvirtusio jų įmonės vilkiko vairuotojas. Pareigūnų jis laukė apie tris valandas. Dar daugiau klausimų kelia įvykių eiga, šiems pagaliau atvykus.

Policininkai teigia liepę vairuotojui pūsti į alkoholio matuoklį. O po to leidę jam nueiti į vilkiko kabiną – paimti kažkokių dokumentų. Išėjęs jų, vairuotojas nebegrįžo.

Buvo galima išgelbėti?

Kažkodėl prapuolusio vairuotojo laukta apie pusvalandį. Tik po to suskubta jo ieškoti, tačiau vilkiko nesuvaldęs vairuotojas jau rastas kilpoje. Nors po nelaimės Latvijos policininkai neslėpė, kad jis buvo puolęs į neviltį – sėdėdamas tarnybiniame pareigūnų automobilyje lietuvis guodėsi, kad jį kažkas prakeikė.

"Duomenų, kad ne vieną valandą policijos laukęs Gediminas būtų kam nors skambinęs ir guodęsis, neturiu", – tvirtino buvęs jo darbdavys.

Pasak R.Petraičio, šeimos šis jų darbuotojas dar nebuvo sukūręs – gyveno pas tėvus. Nesulaukęs tąnakt vienturčio sūnaus skambučio teigia ir velionio tėvas – taip pat tolimųjų reisų vairuotojas. "Jų santykiai buvo labai artimi. Manau, kad tėvas tikrai būtų supratęs sūnų", – įsitikinęs "Continental Transport" vadovas.

Likimo ironija

Po pirmojo eismo įvykio, per kurį krovinys buvo sugadintas visiškai, o automobilis sudaužytas taip, kad nuspręsta jo neberemontuoti, bendrovė patikėjo nelaimėliui naują transporto priemonę. Jis pats jokių rimtesnių sužalojimų tada nepatyrė.

"Norėjosi suteikti Gediminui galimybę atsitiesti", – aiškino R.Petraitis ir tvirtino, kad po pirmojo eismo įvykio negrėsė jo kaltininkui ir jokie finansiniai nemalonumai – šie gulė ant draudėjų pečių.

Išsirengęs į naują reisą, jis ir vėl neįveikė tos pačios Latvijos kelio atkarpos. Naujojo eismo įvykio vietą nuo senojo skyrė apie keliasdešimt kilometrų.

Po pirmojo atvejo nelaimėlis teigė nesuvaldęs vilkiko, išbėgus į kelią kažkokiam žvėriui. Antrąja nelaime baigėsi pirmasis jo reisas po atostogų, kurios buvo suteiktos, kad atsigautų po ankstesnio eismo įvykio.

Užgraužė sąžinė?

"Gediminas išvažiavo iš Kauno tragedijos išvakarėse. Kaip priklauso, dar buvo sustojęs pailsėti. Po to dar važiavo apie porą valandų", – dalijosi atlikto savojo nelaimės tyrimo rezultatais "Continental Transport" vadovas.

Pašnekovo prielaidomis, greičiausiai užmigta prie vairo. Teismo medikų išvadų, ar jo darbuotojas paskutinėmis gyvenimo valandomis buvo blaivus, R.Petraitis nežino.

Pasak "Continental Transport" vadovo, velionio tėvas įsitikinęs, kad šoko ištiktas sūnus nesusitvarkė su emocijomis – sąžinės priekaištais ir gėda bei baime dėl atsakomybės.

"Continental Transport" gabena krovinius jau šešiolika metų. Ir iki šiol, jos vadovo tvirtinimu, daugiau nė vienas įmonės vairuotojas neturėjo jokių eismo įvykių. Tačiau ir po antrosios avarijos, pasak R.Petraičio, jos kaltininkui nebuvo dėl ko išgyventi – krovinys beveik nesugadintas, o automobilis šiuo metu sėkmingai remontuojamas.

Iškalbinga statistika

Nelaimių, kurios persekioja Lietuvos vairuotojus, statistika šiurpi.

2012 m. Valstybinė darbo inspekcija tyrė 15 jų mirties darbe atvejų ir 34 nelaimingus atsitikimus, pasibaigusius sunkiomis traumomis.

Remiantis jos interneto svetainės duomenimis, pernai iš užsienio karstuose parvežti devyni Lietuvos vairuotojai, sunkių sužalojimų patyrė 22.

Per pirmąjį šių metų pusmetį gauti pranešimai apie penkis užsienyje žuvusius Lietuvos vairuotojus ir devynis patyrusius sunkius sužalojimus.

Nelaimės transporto sektoriuje sudaro beveik 28 proc. visų užregistruotų pranešimų apie mirtinus ir sunkius sužalojimus darbe.

Tyrimai trunka ilgai

"Continental Transport" vairuotojo mirties aplinkybių Darbo inspekcija dar nėra baigusi tirti. Kaip ir nelaimės, pernai rugpjūtį nutikusios bendrovės "Vičiūnai" vairuotojui Prancūzijoje. Jis buvo rastas automobilių stovėjimo aikštelėje komos būklės.

Anot darbo inspektorių, kartais tokie tyrimai trunka iki dvejų metų. Ir juos atliekančių užsienio teisėsaugininkų nepaskubinsi.

Remiantis jau ištirtais panašiais įvykiais, prielaidos, kas galėjo nutikti  "Vičiūnų" vairuotojui, – įvairios.

Pavyzdžiui, pernai lapkritį vienoje Švedijos automobilių aikštelėje šalia savo vilkiko priekinio kairiojo rato be sąmonės buvo aptiktas vienos Vilniaus bendrovės vairuotojas. Vilkiko kabina buvo atidaryta, ant grindinio mėtėsi ir jo užvedimo rakteliai.

Nugabentas sraigtasparniu į ligoninę, nelaimėlis po trijų dienų mirė. Jo mirties aplinkybių tyrimą atlikę Švedijos teisėsaugininkai konstatavo, kad vairuotojas užsimušė, galimai paslydęs, kai lipo iš kabinos. Šią savo prielaidą jie grindė ne tik nelaimėlio patirtais sužalojimais, bet ir įvykio metu jo dėvėta avalyne.

Skriaudžia ir savi

Pernai vasarą vienoje Ispanijos automobilių aikštelėje šalia vilkiko, kuriame miegojo jo porininkas, be sąmonės buvo rastas dar vienos Vilniaus bendrovės darbuotojas.

Išsiaiškinta, kad jis tądien perkaito, visą dieną vilkiko kabinoje žiūrėjęs filmus. Pasijutęs blogai, prigulė. Po to bandė išeiti į gryną orą ir, pasijutęs silpnai, krito iš kabinos žemyn galva ant asfalto.

Kitos sostinės bendrovės vairuotojas buvo sumuštas iki sąmonės netekimo Prancūzijoje. Aukos teigimu, vienoje šios šalies automobilių stovėjimo aikštelėje su juo sąskaitas suvedė du bendradarbiai. Nelaimėlis pasakojo atsigavęs tik Belgijoje – įmonės autobusiuke, kuriuo buvo gabenamas į Lietuvą.

Ugnies aukos

Kai kurių Lietuvos vairuotojų žūties užsienyje aplinkybės primena trilerių siužetus.

Pernai pavasarį Minsko muitinės kontrolės zonoje kartu su vilkiku sudegė vienos bendrovės vairuotojas, atvežęs guminių sandarinimo detalių krovinį iš Belgijos. Nelaimė įvyko apie 3 val. nakties. Velionio kraujyje rasta 3,5 promilės alkoholio (sunkus girtumas). Baltarusijos teisėsaugininkai nustatė, kad gaisro židinys buvo kairėje vairuotojo kabinos pusėje. Manoma, kad gaisrą sukėlė rusenanti cigaretė.

Pernai gruodį Lenkijoje, šokdamas iš degančios vilkiko kabinos, žuvo kitos Lietuvos bendrovės vairuotojas. Nelaimę prišaukė sprogęs portatyvinės viryklės balionas, kuriuo jis kabinoje šildydavosi maistą.

Įvairios priežastys

Kai kurių nelaimių, nutikusių mūsų vairuotojams užsienyje, aplinkybės tragikomiškos.

Pernai lapkritį į tokią situaciją Vokietijoje pateko vienos Naujosios Akmenės bendrovės vairuotojas. Tuo metu, kai jo vilkikas pradėjo riedėti nuo kalnelio, jis ką tik buvo išlipęs laukan. Ir nesugalvojo nieko kito, kaip pulti riedančiai sunkiasvorei priešpriešiais ir bandyti sustabdyti ją jėga. Šis tragikomiškas galynėjimasis baigėsi tuo, kad don kichotas vilkiko buvo prispaustas prie šviestuvo stovo ir patyrė sunkių sužalojimų.

Vienos Mažeikių individualios įmonės vairuotojas pernai gruodį patyrė avariją Švedijoje, kai jį stabdė policija. Jis nesuvaldė vilkiko, pamatęs priešais su įjungtais švyturėliais važiuojantį ir pasukti į kelkraštį raginantį pareigūnų automobilį. Stipriai sumėtytas jo sunkiasvoris vilkikas nuvažiavo nuo kelio ir virto ant šono. Jos vairuotojas žuvo prispaustas kabinoje. Nustatyta, kad įvykio metu jis buvo neblaivus.


Komentaras

Saulius Balčiūnas

Valstybinės darbo inspekcijos Nelaimingų atsitikimų ir profesinių ligų skyriaus vedėjas, vyriausiasis darbo inspektorius

Priežasčių, kodėl transporto sektorius jau ne vienus metus pirmauja pagal mirtinų ir nelaimingų atsitikimų skaičių, – ne viena. Pirmiausia, tai profesija, susijusi su mobiliosiomis darbo vietomis. Be to, vairuotojai ne tik perveža krovinius, bet ir atlieka iškrovimo bei pakrovimo darbus. Jie dažnai eina ir ekspeditoriaus pareigas. O skirtingose vietose – skirtingi ir rizikos veiksniai, kuriuos reikia tinkamai įvertinti.

Be to, vairuotojo darbas susijęs su dažnais eismo įvykiais. Ir tai jau – ne darbų saugos, o eismo taisyklių pažeidimai. Nors ir eismo įvykį gali nulemti giluminės priežastys. Pavyzdžiui, ne paslaptis, kad darbdavys dažnai sutaria su vairuotoju, kad šio darbo užmokestis priklausys nuo nuvažiuotų kilometrų, nors tai yra draudžiama. Galiojant tokiam susitarimui, vairuotojas neparodo viso savo darbo. Išjungus tachografą, atliekami ir iškrovimo bei pakrovimo darbai, nors oficialiai vairuotojas ilsisi. Ar tai neturi įtakos, pavyzdžiui, jo koncentracijai, vėliau sėdus prie vairo?

Be to, vairuotojų gaunami vadinamieji dienpinigiai dažnai būna solidesni už grynąją algą. Todėl jie, kaip įmanydami, tuos dienpinigius taupo – miegodami automobiliuose, kurie gali būti techniškai netvarkingi, gamindami valgį dujiniais prietaisais, kuriuos draudžiama vežiotis, šildydamiesi netvarkingomis šildymo sistemomis. Tai irgi papildomi rizikos veiksniai.
Pavyzdžiui, 2012 m. buvo net keturi atvejai, kai vairuotojai apsinuodijo anglies monoksidu, ilsėdamiesi po darbo automobilių stovėjimo aikštelėse. Jų mirties aplinkybes tyrę užsienio ekspertai konstatavo, kad nelaimės susijusios su velionių transporto priemonėse įdiegta autonomine šildymo sistema "Webasto". Po to, kai atkreipėme į tai "Linavos" dėmesį, pastaruoju metu apie tokias nelaimes nesigirdi. Bet niekas nėra garantuotas, kad jos nepasikartos.

Vienas dalykas yra nustatyti pažeidimą, kitas – susieti jį su nelaimingu atsitikimu. Ir kol nepasikeis pačių vairuotojų požiūris į savo darbą, tokios ir panašios tragedijos kartosis.
Šiųmetį atvejį Latvijoje, kai po avarijos vilkiko kabinoje pasikorė vienos Kauno bendrovės vairuotojas, priskirčiau labai retoms išimtims. Mums taip pat kilo tam tikrų įtarimų, tačiau šis skaudus įvykis dar tiriamas. Manau, kad tikrinamos visos versijos. Remdamasis praktika drįstu abejoti, ar užteks įrodymų šiems įtarimams patvirtinti arba paneigti. Net jei ir buvo kažkoks telefono pokalbis su Lietuva, kažin ar dabar įmanoma sužinoti jo turinį. Nelaimių užsienyje atvejais, kai mus galiausiai pasiekia vietos teisėsaugininkų surinkta medžiaga, ką nors patikslinti dažnai būna per vėlu.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių