Šalčiu dvelkianti sterili grožio karalystė

Kanados režisieriaus Denyso Arcand'o filmus anksčiau matėme kino festivalių programose. Bet naujausias jo filmas "Geismo architektas" dabar nusitaikė į platesnę auditoriją.

Trys kino klasikai

Kanados kinas pasaulyje nėra plačiai žinomas, bet ši daugiakalbė šalis pagimdė bent tris dabartinio kino klasikus, kurių kiekvienas naujas filmas susilaukia pripažinimo tarp kinematografininkų, o Kanadoje apdovanojamas (arba bent nominuojamas) nacionaliniu "Genijaus" prizu.

Tie Kanados kino klasikai labai skirtingi. Psichofizinių siaubų meistro Davido Cronenbergo darbai dažniausiai priverčia pasinerti į klaikaus sapno atmosferą, o personažai patiria neįtikėtinų metamorfozių arba tampa fantastiškų mutacijų aukomis. Armėnų kilmės režisieriaus Atomas Egoyanas seniai įrodė, kad mažo biudžeto filmas be žvaigždžių, atliekančių  pagrindinius vaidmenis, gali sudominti neįprastu stiliumi ir savita kalbėjimo maniera. Kvebeko provincijos garsenybe tapęs Denys Arcand'as taip pat pasižymi savitu stiliumi ir sėkmingai priešinasi komercinio kino standartams.

Pagrindinė šio režisieriaus tema gali būti formuluojama taip: "Seksas, smurtas ir naujoji šiuolaikinės visuomenės moralė". D.Arcand'as dažniausiai siužeto pagrindu ima kokį nors gyvenimišką įvykį (kartais tai gali būti kriminalinės kronikos naujiena ar kamerinė pjesė), bet visuomet realybę transformuoja į jam būdingą metaforišką ir filosofinę parabolę, bet neatsisako gilios psichologinės charakterių studijos.

Myli savo herojus

Nesunku pastebėti, kad vengiantis tiesmuko moralizavimo D.Arcand'as myli savo herojus arba bent jau žvelgia į juos su neslepiama simpatija. Ir neatrodo ciniškas, kai kartu su filmų veikėjais aptarinėja intymaus gyvenimo smulkmenas, nes seksas jo filmuose yra visų pirma svarbus meilės komponentas. Dar režisierių labai liūdina tai, kad šiuolaikiniame pasaulyje vis rečiau sutinkami nuoširdūs santykiai ir sentimentalūs jausmai.

Visa tai D. Arcand'as tyrinėjo geriausiuose filmuose "Amerikos imperijos saulėlydis" (1986 m.), "Meilė ir dūlūs palaikai" (1993), "Jėzus iš Monrealio" (1989 m.) ir, žinoma, "Oskarą" laimėjusioje dramoje "Barbarų įsiveržimai" (2003 m.).

Naujausias režisieriaus darbas "Geismo architektas" irgi neturėtų nuvilti gerbėjų, nors jis kiek skiriasi nuo anksčiau minėtų filmų. Čia viskas tobulai gražu, tarsi kažkieno suprojektuotoje grožio karalystėje (beje, originalus filmo pavadinimas "Le règne de la beauté" ir reiškia "Grožio karalystę").

Apgaulinga harmonija

Filmą pradeda graži sentencija, aptikta prancūzų rašytojo François René de Chateaubriand‘o "Prisiminimuose iš anapus": "Mes kalbame apie tuos kankinančius ir kupinus apgailestavimų laikus, kai aistra yra džiaugsmas ir jaunystės kančia." Graži citata gerai tiktų romantinei retro melodramai. Bet ekrane rutuliojasi šiuolaikinė istorija, kurios centre atsiduria jaunas, bet jau savo darbais pagarsėjęs architektas Liukas Sovažas (aktorius Éricas Bruneau), apdovanojamas prestižine Levinsono premija su tokia laureato charakteristika: "Jo architektūra –  švarumo, paprastumo ir grožio kvintesencija, o jo suprojektuotuose pastatuose jaučiama ramybė, sąžiningumas ir taiki galia." Panašaus įvertinimo paprastai nusipelnoma baigiantis profesinei karjerai, bet Liukas ją, akivaizdu, dar tik įpusėjo.

Ne mažiau sėkmingas (bent išoriškai) yra ir asmeninis Liuko gyvenimas – jis turi seksualią žmoną, draugus, gyvena Kanados provincijoje įspūdingo dizaino namuose, atostogauja užsienyje, daug keliauja ir sportuoja. Atrodo, kad vyrukas ne tik perprato klasikinės architektūros "aukso pjūvio" paslaptis, bet ir harmoningo gyvenimo formulę.

Filmas nepaprastai gražiai nufilmuotas. Nuostabaus grožio peizažai ir architektūros stebuklų vaizdai taip suderinti su malonia ausiai muzika, kad nejučia prisimeni klasikinį apibrėžimą: "Architektūra – tai sustingusi muzika."

Bet, kaip ir reikėjo tikėtis, kartą šis iki koktumo gražus ir net sterilus pasaulis patirs barbarišką įsiveržimą. Staigus geismo protrūkis išbandys ligšiolinį Liuko susikurto harmoningo komforto tvirtumą.

"Geismo architektas" ("Le règne de la beauté") ****

Drama. Kanada, 2014 m. Rež. D.Arcand‘as. Vaidina É.Bruneau, Mélanie Thierry, Melanie Merkosky, Marie Josée Croze, Mathieu Quesnelis.

 



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių