„Auksinė palmės šakelė“ – už juostą apie pabėgėlius

  • Teksto dydis:

Prancūzijos režisierius Jacques'as Audiard'as (Žakas Odjaras) sekmadienį laimėjo 68-ojo Kanų festivalio „Auksinę palmės šakelę“ už juostą „Dypanas“ (Dheepan) - dramą apie sunkią traumuotų pabėgėlių, siekiančių pradėti gyventi iš naujo, dalią.

Šalims visame pasaulyje mėginant desperatiškai spręsti žmonių, bėgančių nuo globalinių krizių, problemą, amerikiečių brolių scenaristų ir režisierių Joelio ir Ethano Coeno (Džoelio ir Itano Koeno) vadovaujama vertinimo komisija prestižinį prizą nusprendė skirti žymiam prancūzų režisieriui, pristačiusiam vieną iš 19-os konkursinės programos filmų.

"Gauti prizą iš brolių Coenų yra kažkas visiškai išskirtinio, - per baigiamąją ceremoniją rūmuose "Palais des Festivals" sakė J.Audiard'as, laikydamas apdovanojimą. - Esu labai sujaudintas."

"Galvoju apie savo tėvą", - pridūrė režisierius, kuris anksčiau yra laimėjęs du ne tokius svarbius Kanų apdovanojimus.

Juostoje "Dypanas", rašytojas ir buvęs karys vaikas Antonythasanas Jesuthasanas (Antonitasanas Jesutasanas) vaidina buvusį tamilų tigrų kovotoją, kuris pabėgo išį Šri Lankos, kad išvengtų brutalaus pilietinio karo.

Jis ir du jam svetimi žmonės - moteris ir devynmetė mergaitė - apsimeta šeima, kad patektų į Prancūziją su suklastotais pasais.

Apsistoję viename Paryžiaus priemiesčių jie pamažu ima jaustis tikra šeima, o Dypanas savo patirtį kovos laukuose panaudoja tam, kad apsigintų nuo narkotikų prekeivių gaujų.

Antonythasanas pats kovojo tamilų tigrų gretose nuo 16 metų, kol galiausiai 1993 metais su padirbtu pasu pateko į Prancūziją ir gavo čia prieglobstį.

J.Audiard'as, kuris su savo aktoriais kalbėjo per vertėją, žurnalistams festivalio metu prasitarė, kad tik pradėjęs rašyti filmo scenarijų, ėmė aiškiai įsivaizduoti, kur žemėlapyje esanti Šri Lanka.

Savo juostoje, iš dalies įkvėptoje 18 amžiaus filosofo Montesquieu (Monteskjė) veikalo „Persų laiškai“, jis siekęs "pažvelgti į meilės istoriją kitu požiūriu" ir pateikti savo šalies portretą žmonių, kurie į ją žiūri kaip pašaliečiai, akimis.

Kanų festivalio „Didįjį prizą“ namo išsiveš pradedantis vengrų režisierius Laszlas Nemesas (Laslas Nemešas) už Holokausto siaubą vaizduojančią dramą „Saulo sūnus“ (Saul fia).

„Saulo sūnaus“ siužeto centre atsidūrė Aušvico mirties stovyklos zonderkomandos (žydų kalinių brigados, šalinusios dujų kamerose nužudytų žmonių palaikus ir deginusios juos krematoriumuose) vienas iš narių. Tie kaliniai būdavo geriau maitinami ir laikomi geresnėmis sąlygomis negu kiti, bet po kelių mėnesį neišvengiamai būdavo nužudomi, kad neišduotų savo žinomų šiurpių paslapčių.

"Šiam žemynui vis dar neduoda ramybės ši tema", - sakė 38 metų L.Nemesas.

Žiuri prizą laimėjo graikų režisieriaus Jorgo Lantimo (Yorgos Lanthimos) siurealistinė komedija apie šiuolaikinę meilę „Omaras“ (The Lobster). Šioje ekscentriškoje distopijoje Colinas Farrellas (Kolinas Farelas) ir Rachel Weisz (Reičel Vais) vaidina viešbučio svečius, kurie turi per 45 dienas susirasti mylimąjį arba pavirsti gyvūnais.

Taivano kūrėjas Hou Hsiao-Hsienas (Hou Siao-Sianas) buvo apdovanotas geriausio režisieriaus prizu už prašmatniai nufilmuotą kovos menų dramą „Žudikė“ (Nie yinniang).
68 metų režisieriaus, kuris yra vienas žinomiausių Taivano naujosios bangos kūrėjų, filme Azijos megažvaigždė Shu Qi (Šu Či) suvaidino 10 amžiaus Kinijos žudikę, kuri gauna įsakymą nužudyti savo mylimąjį.

Devynių narių komisija geriausios aktorės apdovanojimą skyrė ne favorite laikytai Cate Blanchett (Keit Blanšet), bet padalijo dviem aktorėms - Holivudo žvaigždei Rooney Marai (Runi Marai) ir prancūzei Emmanuelle Bercot (Emanuel Berko).

R.Mara laurus pelnė už vaidmenį šeštajame dešimtmetyje besirutuliojančioje istorijoje apie lesbiečių meilę „Kerol“ (Carol), kurioje ji vaidina su C.Blanchett, kuriančia jos vyresnės mylimosios personažą, o E.Bercot buvo apdovanota už vaidmenį juostoje "Mano karalius" (Mon roi), kuriame pasakojama apie moterį, prisimenančią destruktyvius santykius su apgaudinėjančiu, bet žavingu širdies draugu, vaidinamu Vincent'o Cassellio (Vensano Kaselio).

"Esu sujaudinta, kad galiu tuo (prizu) pasidalyti su kita aktore, nes vienai man būtų per sunku jį panešti", - sakė E.Bercot, kuri atidarė 12 dienų trukusį festivalį su savo režisuota socialine drama „Aukštai iškelta galva“ (La Tete haute).

R.Maros apdovanojimą paėmė „Kerol“ režisierius Toddas Haynesas (Todas Heinsas), kuris pasakė: "Esu labai sėkmingas režisierius ... nes man teko dirbti su tokio lygio aktorėmis kaip Cate Blanchett ir Rooney Mara."

To laikmečio prabangų gyvenimą atspindinčiame filme, sukurtame pagal 1952 metų Patricios Highsmith (Patrišos Haismit) romaną „Druskos kaina“ (The Price of Salt), vaizduojama, kaip pagrindinė veikėja Kerol skiriasi su savo vyru verslininku, kuris pagrasino atimti iš jos dukros globos teises dėl „moralinių priežasčių“.

Prizas už geriausio vyro vaidmenį atiteko prancūzų charakterinių vaidmenų kūrėjui Vincent'ui Lindonui (Vensanui Lendonui) už bedarbio, siekiančio išlaikyti orumą, vaidmenį prancūzų kūrėjo Stephane'o Brize (Stefano Brizė) dramoje apie nedarbą „Žmogaus matas“ (La Loi du marche).

"Tai pirmas kartas per gyvenimą, kai laimiu prizą, - sakė V.Lindonas. - Skiriu jį visiems tiems žmonėms, kurism nebuvo lemta pasiekti to, ko jie nusipelno ir kurie yra kiek apleisti piliečiai."

Geriausio scenarijaus apdovanojimą laimėjo Meksikos režisieriaus Michelio Franco (Michelio Franko) juosta "Chronic", kurioje britų aktorius Timas Rothas (Timas Rotas) atlieka slaugo, besirūpinančio merdinčiais pacientas, vaidmenį.

Praėjusiais metais Kanų pagrindinis prizas atiteko Turkijos režisieriui Nuri Bilge Ceylanas (Nuriui Bilgei Džeilanui) už dramą „Žiemos miegas“ (Kış Uykusu).

Cate Blanchett lesbietiškos meilės istorija Kanuose pelnė „Queer Palm“

Lesbietiškos meilės istorija, kurioje vaidina Cate Blanchett (Keit Blanšet), šeštadienį Kanų kino festivalio užkulisiuose pelnė „Queer Palm“.

Šis neoficialus apdovanojimas buvo skirtas režisieriaus Toddo Hayneso (Todo Heinso) filmui „Kerol“ (Carol), kuriame C.Blanchett vaidina turtingą 6-o dešimtmečio namų šeimininkę, įsimylėjusią vieną pradedančią fotografę, įkūnytą Rooney Maros (Runi Maros). Tais laikais, kai vysta filmo veiksmas, homoseksualumas buvo laikomas nusikaltimu.

Kritikai festivalyje negailėjo liaupsių dėl šios elegantiškos juostos; ji laikoma vienu pagrindinių pretendentų į „Auksinę palmės šakelę“, kuri bus įteikta sekmadienį, ir jau minima kaip galimas pretendentas į „Oskarus“.

„Tai daugiau nei vien paprastas filmas – tai istorinis momentas, pirmas kartas, kai meilės tarp dviejų moterų istorija traktuojama su pagarba ir svarba, kurias suteikiame visiems kitiems kino romanams“, – sakė „Queer Palm“ skyrusios vertinimo komisijos pirmininkė Desiree Akhavan (Dezirė Achavan), amerikiečių aktorė ir režisierė.

Šio apdovanojimo paskyrimas sutapo su geromis naujienomis gėjų teisių gynėjams Airijoje, kur rinkėjai pr referendumą pritarė konstitucijos pataisai dėl tos pačios lyties asmenų santuokų, taip pat su Eurovizijos konkursu, kuris šiemet buvo surengtas Austrijoje – po pernai pasiektos transvestito Conchitos Wurst (Končitos Viurst) pergalės.

„Queer Palm“ vertinimo komisija taip pat atskirai paminėjo „Omarą“ (The Lobster) – ekscentrišką pasakojimą apie meilužius, kurie gali būti paversti gyvūnais, jeigu nesugebės susirasti partnerio.

Nors toje juostoje, kurioje vaidina Colinas Farrellas (Kolinas Farelas) ir Rachel Weisz (Reičel Vais), nėra aiškių homoseksualumo temų, vertinimo komisija sakė, kad joje „išjuokiamos absurdiškos socialinės normos ir papročiai, susiję su lytiniais santykiais“.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių