- Tomas Pabedinskas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Grupinei parodai pasirinktą vertybių temą kiekvienas autorius interpretuoja savaip, pasirinkdamas vis kitus fotografinės raiškos būdus. Vertybės čia ne tik abstrakčios sąvokos, bet ir susiejamos su konkrečiomis amžiaus, socialinėmis grupėmis, grindžiamos asmenine kiekvieno parodos dalyvio patirtimi bei pažiūromis. Taip žiūrovui paliekama galimybė atpažinti sau artimą pasaulėžiūrą individualiose parodos autorių įžvalgose.
Parodos dalyviai ir jos kuratorius I.Švelnys tartum kviečia žiūrovus nueiti kelią nuo to, kas asmeniška, iki visuotinai svarbių vertybinių nuostatų.
**
Parodos tema lemia autorių siekį savo darbuose išreikšti filosofines įžvalgas, apibendrintas mintis, o tai reikalauja peržengti fotografijos, kaip atsitiktinumų meno, nuotraukos, kaip momentinio atvaizdo, sampratos ribas. Šią kūrybinę kryptį nurodo I.Švelnio darbai. Autorius, kitaip nei reportažiniu metodu dirbantys fotografai, nefiksuoja pasirinktų natūralios gyvenimo tėkmės akimirkų, bet pats kuria, režisuoja metaforinę prasmę turinčias mizanscenas. Kaip ir ankstesnėje savo kūryboje, vaizdinėms metaforoms kurti I.Švelnys naudoja žmogaus kūno kalbą, aplinką ir kūrybinį sumanymą paryškinančius objektus. Metaforų kalba perteikiamas mintis emociniu turiniu užpildo fotografijų koloritas, šviesos panaudijimas, be to, šį kartą fotografas minties įtaigumą sustiprina ir grafičio stiliaus užrašais fotosesijų lokacijose.
**
L.Šileikaitė renkasi kitokį kūrybinį metodą – dokumentuoja jai pažįstamų jaunųjų kūrėjų kasdienybę, gyvenamąją aplinką, įamžina pačius jaunuosius menininkus. Nepaisant kūrybinio metodo, kuris leidžia fiksuoti tikrą gyvenimą, L.Šileikaitės darbuose už individualius žmones ir konkrečią jų gyvenamąją aplinką vis dėlto svarbesnė yra apibendrinta metaforinė prasmė. Apibendrinimo pasiekiama išraiškingais kūrybiniais sprendimais – už kadro paliekant ar šešėliu uždengiant žmonių veidus, fotografuojant juos iš nugaros, pasirenkant mažą ryškumo gylį. Taip naikinamos nuorodos į konkrečias asmenybes ar buities detales, o jų vietą užima metaforinis ir emocionalus kalbėjimas apie kūrybą ir nuoširdžius santykius kaip pamatines vertybes.
**
R.Maciulevičiūtė, kaip dauguma šios parodos autorių, nepasitiki atsitiktinumu ir renkasi pati kurti fotografuojamas scenas, fotografijose įkūnydama įsivaizdavimą apie pirmapradį žmogaus ir gamtos ryšį. Jos fotografijose nesunku atpažinti tokius gamtos elementus kaip ugnis, vanduo ar žemė, simbolius, kuriuos visuose darbuose papildo žmogaus kūno motyvai. Žmonės čia taip pat yra nuasmeninti, pasirodo fotografijose kaip dalis gamtos, jie vaizduojami dar laisvi nuo civilizacijos primetamų suvaržymų ir socialinių vaidmenų. Išskirtinis R.Maciulevičiūtės darbų bruožas – kelių kadrų sujungimas į vieną atvaizdą. Toks fotomontažas kuria tęstinumo, laiko tėkmės cikliškumo, nuolatinio virsmo įspūdį, kuris atitinka autorės siekį vaizdais pasakoti apie priešistorinę, mitinę gamtos ir žmogaus būtį.
**
Nuo konkretaus laikotarpio ir apibrėžtos erdvės vaizdavimo atsiriboja ir L.Sakalauskienė. Parodoje ji pateikia vienodu rakursu – tiesiai iš viršaus – nufotografuotų vaikų nuotraukų seriją. Toks, atrodytų, paprastas, bet kūrybine prasme efektyvus pasirinkimas ne tik suteikia serijai estetinio vieningumo, bet ir galimybę išvengti nereikalingų detalių, buitinės aplinkos fragmentų. Pasirinktas rakursas, vizualiai neutralus fonas, švelni, išsklaidyta šviesa leidžia fotografijose vaikus tarsi perkelti iš kasdienio į svajonių pasaulį, kuriame, kaip ir nuotraukose, juos lydi mėgstami žaislai. Atsiribojimo, nugrimzdimo į fantazijų pasaulį įspūdį sustiprina ir tai, kad daugelis vaikų neužmezga akių kontakto su fotografe, o kartu ir žiūrovu – jie tartum sklendžia kitoje, besvorėje vaizduotės erdvėje. Tokia fotografija neleidžia abejoti autorei svarbiausiomis vertybėmis: vaikais, vaikyste ir ją nuolat lydinčiu pažinimo bei nuostabos jausmu.
**
Į neapibrėžtą erdvę savo modelį nukelia ir G.Ryženinas. Jo fotografuojama mergina taip pat neužmezga kontakto su fotografu, nepažvelgia žiūrovui į akis ir lieka uždaroje, beveik klaustrofobiškoje fotografijų erdvėje, kurią užpildo aukso spalvos šviesa. Tokia fotografijų estetika, kartu su modelio pozomis, įvaizdžiu, dirbtiniu spindesiu simbolizuoja netikras vertybes, materializmą, kurį fotografas savo darbais siekia kritikuoti.
**
D.Paršonienės darbų serijoje derinami skirtingi kūrybiniai metodai: autorė ir fiksuoja gatvės gyvenimą reportažiniu būdu, ir nevengia pati kurti aiškiai perskaitomas vaizdines metaforas. Fotografės darbuose kaip viena žmogaus gyvenimą papildančių vertybių parodoma senų žmonių sukaupta patirtis. Nors šiuose darbuose senatvė įgyja idealizuotą formą, jos vaizdavimas neatitrūksta nuo tikro gyvenimo. Fotografės įamžinti senoliai, įvairi jų patirtis atrodo tikresni už dabarties gyvenimo akimirkas, kurios šmėsteli vitrinų atspindžiuose. Parodos temą ypač taikliai apibendrina šios fotografės darbas, kuriame matomos tik jaunos rankos, perduodančios gėles į vyresnio žmogaus delnus. Taip sukuriama vertybių tęstinumo, abipusio dalijimosi metafora.
Vardai ir veidai
Parodos dalyviai: Iridijus Švelnys (kuratorius), Laura Šileikaitė, Raminta Maciulevičiūtė, Laima Sakalauskienė, Gediminas Ryženinas, Danguolė Paršonienė. Koordinuojant fotomenininkui I.Švelniui, pusę metų skirtingi kūrėjai tobulino žinias apie meninę fotografiją. Fotografijų ciklas "Vertybės" – bendras mokymosi rezultatas.
Kas: Fotografijų paroda "Vertybės".
Kur: Kauno kūrybinių industrijų centre, galerijoje "Ars et mundus" (Mapu g. 20).
Kada: Atidarymas vasario 22 d. 18 val. Veiks iki kovo 15 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarptautinis B.Dvariono konkursas – muzikos pasaulio „viršūnių“ susitikimas
XII-asis Tarptautinis Balio Dvariono jaunųjų pianistų ir smuikininkų konkursas į Lietuvą pritraukė ne tik jaunuosius talentus beveik iš 20 valstybių, bet ir pasaulinio garso muzikus, kurie tuos talentus vertins. Vienas iš jų &ndash...
-
Vyriausybė – už Kultūros pagrindų įstatymo projektą, numatantį tolygų paslaugų teikimą3
Vyriausybė trečiadienį posėdyje pritarė Kultūros politikos pagrindų įstatymo projektui, kuriame numatomas tolygus kultūros paslaugų teikimas, kūrybos ir saviraiškos laisvės principai. ...
-
G. Kuprevičius: esu vietinės reikšmės kompozitorius ir tai man patinka9
Kompozitorius Giedrius Kuprevičius šiemet mini 80 metų jubiliejinę sukaktį. Sveiko humoro jausmo nestokojančio iškilaus kūrėjo jubiliejų Kauno valstybinė filharmonija paminės dviem reikšmingais koncertais. Su šarminguoju M...
-
Autizmo paliesta škotų rašytoja E. McNicoll: švente ir džiaugsmu aš paverčiau savo skausmą
Londone gyvenanti vaikų rašytoja škotė Elle McNicoll labai gerai žino, ką reiškia būti kitokiam. „Išgyvenau daug fizinių ir emocinių patyčių, daug žiaurių vardų, – prisipažino į geriausių „The Times&...
-
Tarpininkai: A. Miežio ir I. Kazakevičiaus darbų paroda
Autoriai – tapytojas Andrius Miežis ir menotyrininkas Ignas Kazakevičius – kūriniais kalbasi apie kultūrą ir natūrą, realybę ir mistifikaciją, apie menininkus ir paveikslus, jų „tarpininkavimo“ būdus bendraujant su meno publi...
-
Lietuvos fotomenininkų sąjungai pirmininkaus V. Samulionytė1
Nacionalinėje dailės galerijoje pirmadienį vykusiame Lietuvos fotomenininkų sąjungos (LFS) suvažiavime jos pirmininke ketverių metų kadencijai paskirta Vilma Samulionytė. ...
-
Atsiliepimuose apie dokumentinį filmą „Prezidentas“ – itin asmeninės patirtys8
„Filme mažai politikos, daug žmogaus“, – taip režisierės Giedrės Genevičiūtės ir žurnalistės Daivos Žiemytės-Bilienės dokumentinį filmą „Prezidentas“ įvertino televizijos laidų vedėjas Edmundas Jakilaitis. &Scaro...
-
Seimas linkęs sudaryti galimybę skirti A. Stulginskio žvaigždę ir po mirties5
Parlamentas po svarstymo pritarė įstatymo pataisoms, numatančioms galimybę Seimo apdovanojimą – Aleksandro Stulginskio žvaigždę – skirti ir po mirties. Tokiu atveju šį apdovanojimą atsiimtų mirusio šeimos nariai ir artimiau...
-
Rašytojas S. Rushdie išleido memuarų knygą, kurioje pasakoja apie pasikėsinimą jį nužudyti2
Antradienį pasirodžiusioje Salmano Rushdie memuarų knygoje „Knife“ („Peilis“) pasakojama apie kone mirtiną peilio dūrį viešame renginyje 2022 metais, po kurio rašytojas liko aklas viena akimi, ir apie jo gijimo keli...
-
Kviečiama teikti kandidatūras apdovanojimų „Sidabrinė gervė 2024“ balsuotojų komisijai
15-ųjų Nacionalinių kino apdovanojimų „Sidabrinė gervė“ organizatoriai kviečia industrijos atstovus teikti kandidatūras balsuotojų komisijai. Balsuotojų komisija išrinks laureatus kiekvienoje kategorijoje iš atrankos komisij...