- Nikoleta Kacaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
U. Barauskaitė: žmogus be meilės gyvena, bet moteris tame žmoguje miršta
-
U. Barauskaitė: žmogus be meilės gyvena, bet moteris tame žmoguje miršta
-
U. Barauskaitė: žmogus be meilės gyvena, bet moteris tame žmoguje miršta
-
U. Barauskaitė: žmogus be meilės gyvena, bet moteris tame žmoguje miršta
-
U. Barauskaitė: žmogus be meilės gyvena, bet moteris tame žmoguje miršta
-
U. Barauskaitė: žmogus be meilės gyvena, bet moteris tame žmoguje miršta
– Visos moterys pradžioje būna truputį trapios. Užgrūdina būtent išdavystės. Tada stojiesi ir įrodai, kad gali – ir tavo sėkmė yra savotiškas kerštas. Vieną kartą, antrą, trečią… Ir kuo daugiau pasieki, tuo labiau tave smukdo, vis bando parodyti tau tikrąją moters vietą. Vyrai dažnai būna emociškai žiaurūs stiprioms moterims – nes patys jaučiasi menkesni. Kuo mažesnis šunelis, tuo garsiau loja ir skaudžiau kanda. Bet tai ne meilė, o konkurencija. Vyrai dažnai pyksta, kad moterys su jais konkuruoja. Netiesa. Tai vyrai konkuruoja su moterimis. Moterims užtektų, kad paprasčiausiai jas mylėtų ir palaikytų. Ypač – tas stipriąsias, nes jos jau sočiai prisikentėjo. Kas yra stipri moteris? Juk tai moteris, kuri, užuot plazdėjusi šilkinėmis suknelėmis, dirba keliuose darbuose, apmoka sąskaitas, velka namo krepšius, vedžioja per lietų šunis, kai reikia – šluosto nosį ir išklauso, ir visai nesvarbu, kad ką tik paslika gulėjo skersai lovos ir sriūbavo. Tu neturi teisės sriūbauti ir palūžti, todėl TIESIOG EINI IR DARAI. Tos stiprybės kaina – didžiulis nuovargis. Visų pirma – emocinis.
– Auginate dvi dukras. Ar nebijote, jog ir joms teks išgyventi nemažai jausmų dramų? Ką joms patariate šiuo klausimu?
– Nebijau. Kiekvienam savo. Rūpinuosi, kad jos užaugtų mylimos ir savarankiškos, tačiau savo problemas turės išspręsti pačios. Mano patirtis joms negalioja.
– Kokios, jūsų nuomone, yra didžiausios dabartinės visuomenės problemos?
– Nekalbant apie politiką ir visa kita… Man labai patiko pasakojimas apie žmones, kurie kartu pragyveno visą gyvenimą, nes jų laikais nebuvo įpročio išmesti sulaužytą daiktą – jie jį pataisydavo. Tai čia ir yra didžiausia mūsų problema – mes norime visko naujo. Naujo telefono, kompiuterio, žmonos, mašinos. Mes nieko nebetaisome. Ir galvojame, kad idealūs santykiai turi atsitikti savaime, be pastangų, be rūpesčio, be darbo. O kai neatsitinka, sakome, kad šie nebuvo idealūs ir ieškome kitų santykių. O nusivylimas kaskart vis didesnis, vis sunkiau atsiverti meilei. Ir pasaulis prisipildo vienišų, piktų ir nusivylusių žmonių.
– Kaip manote, kokiam ne itin reikšmingam dalykui skiriame per daug dėmesio ir laiko?
– Be abejo, kūno formoms ir raukšlėms! Kiekvienas bobiškas žurnalas tau aiškina, kad privalai save mylėti tokią, kokia esi, ir čia pat tau bruka receptus, kaip sulieknėti, įgauti formą, įveikti problemines zonas. Tau nuolat transliuoja kažkokias savęs tobulinimo idėjas ir matricas. Ką valgyti, kaip rengtis, kaip sportuoti, kaip pozuoti asmenukėms, kaip mylėti ir mylėtis... Tarsi tavo gyvenimas būtų viena ištisinė problema. Štai kur bėda – mes nuolat taisome SAVE. Bet ne santykį su kitu žmogumi. Taip gyvenimas ir eina pro šalį. Pozuojant asmenukėms.
– Kaip manote, kas sunkiau: būti įskaudintam ar neišvengiamai įskaudinti kitą?
– Būna žmonių, kurie skaudina kitus be jokio gailesčio. Kartais iš lengvabūdiškumo, tikriausiai būna ir tokių žmonių, – tačiau kur kas dažniau iš begalinės baimės, kad tik patys nebūtų įskaudinti. Tai savigyna. Tokiems įskaudinti lengviau. O kiti gyvena kamuojami nuolatinio kaltės jausmo ir vis laukia pelnytos bausmės – tokiems lengviau būti įskaudintiems nei įskaudinti kitą. Aš nenoriu nei skaudinti, nei skaudintis – labiausiai noriu suprasti. Ir jeigu man logiškai aišku, kodėl žmogus mane įskaudino, tada galiu tai ištverti. Jeigu nesuprantu – tada mirtis. Tokiems galvosūkiams galiu paskirti nors ir dešimt metų! Tai taip pat gana savižudiška, bet man patinka narplioti tokias mįsles. Toks psichologinis pomėgis.
– Erichas Maria Remarkas yra rašęs, jog žmogus be meilės – tik atostogaujantis lavonas. Ką apie tai manote?
– Kai baigiau rašyti „Vieno žmogaus bohemą“, atrodė, kad galima gyventi ir be meilės. Aš juk gyvenu, ar ne? Bet, kaip sako mano draugė Inga, visa tai – tik pleistras ant žaizdos. Visi tie mūsų statusai ir nuopelnai – tik pleistras, kuriuo mes pridengiame žaizdotą, nepatogią tiesą. Moteris be meilės miršta. Nesupraskite neteisingai – žmogus be meilės gyvena. Ir dar kaip kietai gyvena! Darbai, draugystės, pomėgiai, pramogos, kelionės! Ne gyvenimas, o žaižaruojantis atrakcionas ir kaleidoskopas! Bet moteris tame žmoguje – miršta. Ta trapi, švelni būtybė su sijonais, apie kurią vis kalba ezoterikai ir t.t. Ta kažkieno antroji pusė. Ir tada pati tampi truputį vyru. Pati sau antrąja puse.
– O kaip manote, moteriai geriau besąlygiškai mylėti pačiai ar leistis būti mylimai, lepinamai ir aprūpintai, tačiau nedegti jausmu tam žmogui?
– Vyresnių moterų išmintis byloja, kad visada geriau, kai vyras myli labiau. Bet tai nereiškia, kad moteris visai nemyli. Mylėti turėtų abu – nors kaip, nors kiek. Bet mylėti, o ne aistringai gadinti vienas kitam gyvenimą. Čia yra esminis skirtumas.
– Esate aplankiusi nemažai musulmoniškų kraštų. Ar jūsų, kaip nepriklausomos ir savarankiškos moters, nežeidė tenykščių vyrų požiūris į moteris, jų vietą visuomenėje? O gal iš tų kraštų žmonių turime ko pasimokyti, kad taptume laimingesni?
– Ne tiek ir daug. Buvau Palestinoje, Sirijoje ir Turkijoje. O mano mylimas Libanas – pusiau krikščioniška, pusiau musulmoniška valstybė. Tai negaliu kalbėti apie griežto islamo šalis, nes neturiu patirties. Bet mane labiausiai erzina nuostata niekada nesiginčyti su moterimi. Kad ir ką tau sako moteris – pritark ir padaryk savaip. Net jei visiškai nelogiškai, tačiau savaip. Kita vertus, tai išplaukia iš kitos nuostatos – padaryti viską, kad tavo moteris būtų laiminga ir patenkinta. Kaip tik todėl mes, tokios nepriklausomos ir savarankiškos, akimirksniu apsvaigstame – nes ten mus lepina ir žarsto komplimentus. Reikia laiko atitokti ir priimti tai kaip paprasčiausią kultūrinį skirtumą. Kitas dalykas, kuris man ten patinka, – dėmesys ir pagarba šeimai. Ne sutuoktiniams, o būtent visai šeimai. Aš to pasigendu pas mus. Mes juk individualistai, orientuojamės į savo lovą ir interesus. Dėl to ir pykstamės per Kalėdas, nes prie vieno stalo prievarta susėda visiškai svetimi žmonės. Na, bent jau taip atrodo iš draugų pasakojimų. O mano šeima kitokia – vienam kas nors nutinka, ir po minutės žino jau visi, nes tuoj pat skambinama, tariamasi, tvarkomi reikalai, padedama. Todėl rytietiškas VISOS šeimos artumas man labai suprantamas. Net mano dukra kažkada pasakė: jeigu mamai ir visai šeimai nepatiktų jos vaikinas, būtų tragedija. Nes esminė vertybė – šeima, o ne pavieniai santykiai, kur svarbu, kad tik man gerai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nacionalinis kultūros forumas mėgins sujungti, kas sunkiai sujungiama, – kultūrą ir verslumą
Nacionalinis kultūros forumas, šiais metais vykstantis devintąjį kartą, kraustosi į Kauną. Vytauto Didžiojo universitete šalies kultūros lauko dalyviai imsis nagrinėti dvi itin svarbias – kultūros regionuose ir verslumo – te...
-
Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje atidaromas Lietuvos paviljonas1
Italijoje, Venecijoje, šiuolaikinio meno bienalėje, penktadienį atidaromas Lietuvos paviljonas, pranešė Nacionalinis dailės muziejus. ...
-
45-asis „Lietuvos teatrų pavasaris“ kviečia Kauno publiką į teatrališką savaitę
Kauno teatro mylėtojai turės unikalią progą mėgautis aukščiausio lygio teatro spektakliais iš visos Lietuvos. Nuo balandžio 21 iki 28 dienos Kauno kultūros centras kviečia visus teatro gerbėjus švęsti 45-ąjį „Lietuvos te...
-
Už viso gyvenimo nuopelnus Lietuvos kultūros paveldui apdovanoti J. Glemža, R. Jaloveckas
Minint Tarptautinę paminklų ir paminklinių vietų apsaugos dieną, Kultūros paveldo departamento (KPD) medaliu „Už nuopelnus Lietuvos kultūros paveldui“ ketvirtadienį apdovanoti Jonas Rimantas Glemža ir Romanas Jaloveckas, keliems architekt...
-
Specialistė apie lytiškumo suvokimo problemas: lietuviai nori, bet nežino, kaip tai pasakyti13
Lytiškumo ugdymo ekspertai pastebi, kad apie nuogą kūną ir lytinius santykius suaugę lietuviai vis dar nemoka kalbėti be drovumo ar baimės. Ypač nejauku tada, kai reikia atsakyti į savo atžalų nepatogius klausimus. Pasak ekspertų, vieni klaus...
-
Kauną užplūs skandinaviškos kultūros banga3
Paskutinę balandžio savaitę Kaunas tradiciškai kviečia iš arčiau pažinti skandinavišką kultūrą. Dalyvių laukia gausi renginių programa: parodos, norvegų kalbos pamokos, protmūšis, paskaitos bei diskusijos, ekskursijos i...
-
Klaipėdoje liepsnos tango aistros
Po savaitės Klaipėdoje galėsime išvysti vieną garsiausių šių dienų Argentinos tango šokėjų ir jo suburtą grupę. Pasaulio tango čempionu pripažintas šokėjas Marcos Ayala kitą penktadienį kaitins žiūrovų kraują ant...
-
Maironio lietuvių literatūros muziejui toliau vadovaus D. Cibulskienė1
Maironio lietuvių literatūros muziejui ir toliau vadovaus Deimantė Cibulskienė, pranešė Kultūros ministerija. ...
-
Spektaklyje „Atžalynas“ – vertybių priminimas1
Gegužės 3 d. 18 val. Žvejų rūmuose Klaipėdos žiūrovų lauks režisieriaus Jono Vaitkaus spektaklis „Atžalynas“, Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) pastatytas prieš daugiau nei dešimt metų. ...
-
R. Jatkevičiūtės-Kasparavičienės sielos peizažai
Šiandien Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ atidaroma Raimondos Jatkevičiūtės-Kasparavičienės (1959–2023) tapybos darbų paroda „Virš debesų“. ...