- Kristina Klimantavičiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Teodoro Četrausko pavardė knygų mylėtojams jau ne pirmą dešimtmetį asocijuojasi su vokiečių literatūra. Vieno geriausių vertėjų profesionalumo įrodymas – nepriekaištingai išversti vokiečių klasikų kūriniai.
Vertėjas suteikė galimybę lietuvių kalba susipažinti su daugybe vokiečių kūrėjų, tokių kaip Hermannas Hesse, vokiškai rašiusio austro Franco Kafkos, Karlo May šedevrais, ir vieno didžiausių Vokietijos talentų, Nobelio literatūros premiją pelniusio Gunterio Grasso kūriniais.
T.Četrausko verstų knygų sąraše – ne vienas pastarojo rašytojo kūrinys. 2016 m. pasirodė garsiosios Dancigo trilogijos pirmosios knygos "Skardinis būgnelis" antrasis leidimas lietuvių kalba ir "Svogūno lupimas", kurią vertėjas vadina 500 puslapių Dancigo trilogijos komentaru. Pokalbis su laisvu rašytoju ir vertėju, redaktoriumi – apie vertimo kokybę ir vieno didžiausių Vokietijos talentų G.Grasso kūrybą.
– Studijavote vokiečių kalbą, dirbote radaktoriumi, tapote laisvu vertėju ir rašytoju. Kaip prasidėjo jūsų, vertėjo, karjera ir ką jums reiškia laisvė verčiant ir asmeninėje kūryboje?
– Versti pradėjau dar mokydamasis universitete. Uždarbiavau įvairiuose žurnaluose ir laikraščiuose versdamas vadinamąsias įvairenybes. Tai buvo nebloga mokykla, mat juokingą, kuriozišką žinutę perduoti keliais sakiniais yra nelengva. Po studijų atėjau į "Vagos" leidyklą, ten kaip tik trūko vertimų iš vokiečių kalbos redaktoriaus. Po septyniolikos metų redaktoriavimo pajutau galįs išgyventi kaip laisvas kūrėjas ir taip jau maždaug 30 metų tuo džiaugiuosi, nes laisvė dirbti, ką ir kada noriu, man svarbiausia.
– Kada supratote, kad norite savo gyvenimą sieti su kalbomis? Jautėte pašaukimą ?
– Konkrečiai to niekad nepajutau, bet augau Kudirkos Naumiestyje, kur žmonės su arkliais kalbėjo vokiškai – kepurę vadino muče, suknelę – šlebe, krikštatėvį – podžiumi ir t.t., tad vokiškumo buvo į valias. Vokiečių kalbą dėstė mokyklos direktorius, kuriam jo dalykas buvo svarbiausias. Keli anksčiau baigę mokiniai studijavo germanistiką universitete, tad mano sprendimas paragauti tos duonos buvo beveik logiškas, nors turėjau minčių stoti į Kūno kultūros institutą arba į Konservatoriją, nes mokykloje gan sėkmingai vaidinau intermedijas.
Augau Kudirkos Naumiestyje, kur žmonės su arkliais kalbėjo vokiškai – kepurę vadino muče, suknelę – šlebe, krikštatėvį – podžiumi ir t.t., tad vokiškumo buvo į valias.
– Trumpam grįžkime į studijų laikus. Studijavote tuo metu, kai Vokietiją dalijo siena, ten išvykti kiekvienas panorėjęs negalėjo, o skaityti visus vokiečių klasikų kūrinius nebuvo galimybių. Kokia patirtis jums įsimintiniausia mokantis gyvos vokiečių kalbos?
– Po keturių kursų universitete nuvykau į Greifsvaldą, į vasaros kalbos kursus. Ten alinėje išgirdau, kaip kalba vietiniai žmonės ir išsigandau. Pamaniau, kad studijavau ne tą kalbą, bet užkalbinti jie atsakinėjo ta, kurią aš mokėjau. Greifsvalde dialektas gan kietas, jį sunku suprasti.
– Esate rašytojas ir vertėjas, išvertėte per 80 knygų, parašėte aštuonis kūrinius. Ar vertimas nekiša kojos asmeninei kūrybai? Galbūt jaučiate, kad įtakos padarė kiti rašytojai?
– Dabar tų išverstų knygų bus apie 140. Vertimas kuriant ne trukdo, o padeda. Matyt, yra iš ko pasimokyti, o kai tie mokytojai tokie kaip G.Grassas, Z.Lencas, F.Kafka, H.Hesse ir kiti, nauda akivaizdi, juk versdamas juos rašau lietuviškai. Tų įtakų tiek daug ir visos galvoje taip susimaišiusios, kad niekas jų man dar neprikišo. Net Vokietijoje, kur nemažai esu skaitęs savo kūrybą.
– Kiek laiko užtrunka išversti didesnės apimties knygą ?
– Dirbu kasdien, išversdamas po 3–5 puslapius, nelygu tekstas. Todėl jei knyga, tarkim, 500 puslapių, juos reikia padalyti iš 3–5, ir tai bus grynas vertimo laikas. Dar pridėkime po porą savaičių pasiruošimo ir redagavimo darbams ir išeis apie pusmetį. Mažesnės apimties knygų vertimas trunka kiek trumpiau – apie mėnesį ar du.
– Tuomet kokios apimties knygas versti lengviau ?
– Viskas priklauso nuo teksto.
– Esate tarsi vokiškosios klasikos ambasadorius, tačiau vertėte ir Karlo May nuotykių knygą "Vinetu", skirtą jaunimui. Kokie skirtumai verčiant skirtingo pobūžio literatūrą?
– Kiekvienai knygai reikai reikia rasti vadinamąjį raktą. Visi autoriai saviti – tiek kuriantys jaunimui, tiek suaugusiesiems. Verčiant svarbu įsijausti į kūrinį kaip aktoriui į vaidmenį, ir jei pavyksta, išgiedi jį kaip iš natų, jei ne – apsijuoki.
– Vertėte daugybę vokiečių rašytojų. Kuo G.Grasso knygų vertimas skiriasi nuo kitų autorių ?
– G.Grasso tekstas, kaip jis pats sako "Svogūno lupime", sąmoningai pašiauštas, keistokas, todėl rasti raktą jam nelengva. Jis neragavęs jokių literatūros mokslų, mokėsi iš Hanso Jacobo von Grimmelshauseno, Alfredo Döblino, studijavo skulptūrą, todėl kūriniuose justi dailininko akis.
– Ar vertimas yra tiesiog techninis procesas, ar tam reikia įgimto talento ir gebėjimo pajusti kalbą, mokėti perteikti jos žaismingumą? Kokia šių dienų literatūros vertimo situacija Lietuvoje? Kaip vertinate vokiečių literatūros (ypač šiuolaikinės) vertimą į lietuvių kalbą, ar nemanote, kad verčiamas išties mažai šios literatūros?
– Pažodžiui neįmanoma išversti net paprasčiausio kelių sakinių teksto. To pavyzdys "Google" vertimai. Ar vertimui reikia įgimto talento – nežinau, bet polinkio tam reikia. Universitete vertimą mums dėstė Eugenija Vengrienė, ji išskyrė mudu Jurgiu Kunčinu kaip galinčius versti ir, atrodo, neapsiriko. Man sunku kalbėti apie vertimo situaciją Lietuvoje, kai jau 30 metų esu naminis. Leidyklos daro viską, kad išverstų knygas kuo pigiau, dėl to renkasi prastesnius redaktorius ir vertėjus, bet paprastai dėl to nudega ir praranda gerą vardą. Vokiečių literatūros vertimų pastaruoju metu sumažėjo. Tam tikros įtakos turėjo ir tai, kad mažiau juos remti ėmė ir Goethe's institutas, davęs laiko išsiversti tai, ką okupacijos metais buvo neįmanoma; dabar remiami tiktai pastarųjų 30 metų kūriniai, ir tai negerai, nes dar daug ko nespėta padaryti. O be paramos leidyklos nenori leisti, kad ir to paties H.J. von Grimmelshauseno – G.Grasso mokytojo. Be to, skaitytojai pamėgę pramogines knygas, jas nesunku versti, bet ilgainiui įgrįsta. Geriausi skaitytojai, kaip rodo knygų panauda, yra vaikai.
Leidyklos daro viską, kad išverstų knygas kuo pigiau, dėl to renkasi prastesnius redaktorius ir vertėjus, bet paprastai dėl to nudega ir praranda gerą vardą.
– Kodėl būtent vaikai ?
– Daug skaito. Labiausiai skaitomos vaikiškos knygos, mat jie lanko mokyklą, kur analizuojami vaikiškos literatūros kūriniai, tokie kaip "Plėšikas Hocenplocas" ir t.t.
– Vertėjai šmaikštauja, kad teisinga vertimo teorija neegzistuoja, galimi visi variantai. Koks jūsų vertimo būdas?
– Ieškodamas vertimo rakto pritaikai visas tau žinomas teorijas ir būdus. Svarbiausia, kad sakinys skambėtų.
– Verčiate iš vokiečių į lietuvių kalbą. Su kokiais sunkumais susiduriate norėdamas pateikti kokybišką vertimo variantą ?
– Vokiškas sakinys labai tvarkingas, viskam numatyta tvirta vieta. Kai autorius ima išdykauti ir tą tvarką laužyti, parodyti tai, kad gudrus, versdamas į lietuvių kalbą, kur žodžių tvarka sakinyje laisva, tenka tą išdykavimą išreikšti kaip nors kitaip.
– Esate išvertęs nemažai G.Grasso kūrybos. Į sąrašą patenka Dancigo trilogijos pirmoji dalis "Skardinis būgnelis", visai neseniai mirusio autoriaus garbei 2016 m. lapkritį Lietuvoje pasirodžiusi antruoju leidimu. Naujausias vertinys – skandalingoji G.Grasso autobiografija "Svogūno lupimas". Šios knygos yra skirtingos, o gal įžvelgiate kokią nors sąsają tarp jų?
– G.Grassas visą gyvenimą rašė apie savo gimtąjį miestą Dancigą (dabar Gdanskas – red. past.). Ir tausojo savo herojus. Tūlas vis kyšteli galvą kuriame nors kūrinyje parašytame po "Skardinio būgnelio". "Svogūno lupime" autorius atskleidžia, kas buvo jų prototipai. Kaip sugalvojo pirmąją skardinio būgnelio frazę ir pratrūko rašyti, rašyti, rašyti. "Svogūno lupimas" – tai ne autobiografija, o tarsi Dancigo trilogijos miesto 500 puslapių komentaras.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
V. Dolinskas toliau vadovaus LDK Valdovų rūmų muziejui
Kultūros ministerijos konkursą eiti Nacionalinio muziejaus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų generalinio direktoriaus pareigas laimėjo ligšiolinis muziejaus vadovas Vydas Dolinskas. ...
-
Panevėžyje įteikti G. Petkevičaitės-Bitės atminimo medaliai „Tarnaukite Lietuvai“
Panevėžio kultūros centre pirmadienį iškilmingai įteikti Gabrielės Petkevičaitės-Bitės atminimo medaliai „Tarnaukite Lietuvai“. ...
-
Atsisveikinimas su R. Tuminu: durys bus atviros visiems1
Kovo 6-ąją miręs režisierius Rimas Tuminas bus palaidotas trečiadienį Antakalnio kapinių Menininkų kalnelyje. ...
-
Londone – naujasis gatvės menininko Banksy kūrinys
Jungtinėje Karalystėje, šiaurės Londone, šalia Finsberio parko, Hornsey Road gatvėje, sekmadienio rytą ant pastato sienos pastebėtas piešinys. Vėliau paaiškėjo, kad tai – gatvės menininko Banksy darbas. ...
-
„Kino pavasaryje“ – speciali sporto filmų programa
Prisodrinta adrenalino – taip galima apibūdinti penktadienio vakarą pristatytą naująją Lietuvos olimpinės komandos „LTeam“ ir „Kino pavasario“ kartu parengtą sporto filmų programą, kurioje – filmai, pasakojantys api...
-
Ilgamečiams renginiams negavus paramos iš sostinės, savivaldybė mini didelę konkurenciją6
Daliai kultūros atstovų ir politikų kritikuojant sostinėje vykdytą kultūros rėmimo konkursą, kuriame finansavimo negavo nė vienas šiuolaikinės muzikos projektas, savivaldybė sako, kad muzikos ir festivalių paramos konkursuose buvo didžiausi...
-
Aukštaitijoje kuriamas pirmas regioninis kultūros kelias, skirtas penkiems kūrėjams
Šiaurės Lietuvoje kuriamas pirmas regioninis kultūros kelias, skirtas penkiems iš čia kilusiems kūrėjams. ...
-
Nupūtęs dulkes fotografas E. Butkevičius grįžo su trenksmu3
Fotografo Evaldo Butkevičiaus parodoje – apnuoginti kūnai ir sielos, praeities ženklai ir progos, kurios nesikartos. ...
-
Paroda: jie prisiėmė protėvių vaidmenį
Vytauto Didžiojo karo muziejuje eksponuojama fotografijų paroda „Plieno audrose“ – fotografijose sujungtos Ukrainos XX a. ir dabartines laisvės kovos. Parodos idėją sustiprina aplinkybė, kad kariai fotografuoti atokvėpio tarp mū&scaro...
-
29–asis „Kino pavasaris“ prasidėjo – daug ypatingų renginių ir į gera keičiančio kino1
Šiandien prasidėjęs Vilniaus miesto kino festivalis „Kino pavasaris“ kviečia atsiduoti dviejų savaičių kino šventei ir iki pat kovo 27 d. į šalį atidėti visus kitus savo planus. Festivalį atidarė nelengvas, bet būti...