Rašytoja S. Poisson: norėjau kalbėti apie negražius dalykus

  • Teksto dydis:

„Knygą parašiau iš dalies todėl, kad apginčiau tai, kas daugeliui arba nedaro įspūdžio, arba yra priskiriama negražiems dalykams. Mano dar nepasibaigusi misija – pagražinti, papuošti žodžiais, padabinti ar savaip pertvarkyti tai, kas ne taip gerai pastebima ar nekelia susižavėjimo“, – taip teigia kanonų nepaisanti rašytoja Sara Poisson.

Naujas, leidyklos „Alma littera“ išleistas autorės esė rinkinys „Grožio mašina“ taip pat laužo kanonus, ypač – kalbant apie negražius dalykus. Intriguojančio pavadinimo knyga – tai 12 atskirų tekstų kūrinys, suteikiantis skaitytojams galimybę keliauti laiku ir erdvėje, trina negražumo ribas ir įvardina tai, ką daugelis nutyli.

„Grožio mašina“ keliaudami per praeitį, drauge galime kurti ir ateitį, o klaidžiodami aprašytomis miesto gatvėmis, iš miesto į miestą – nusikelti į kitą, personažų patiriamą erdvę. Kūrinyje aprašomi herojų išgyvenimai, persipynę su apmąstymais ir savivokos paieškomis, padeda atrasti ir į minties paviršių iškelti pamatinius žmogiškosios patirties klausimus. Esė žanro ribas peržengiančiu kūriniu rašytoja siekia parodyti, jog pasaulyje nėra savaime suprantamo grožio ir gėrio, žmonių santykių ar meilės modelio.

„Mano kūrybą skatina ir tokių autorių, kaip J. P. Sartre‘o, W. Gombrowicziaus, F. Kafkos, A. Camus, S. Sontag, K. Navako, filosofų A. Lingio, A. Mickūno ar A. Šliogerio įžvalgos. Jų tekstus išgyvenu, kaip nuostabiai gražius ir kartu šiurpius, gąsdinančius, paradoksalius atsivėrimus bei atvėrimus. Įvairūs gyvenimo trikdžiai, stoka, bjaurumas ar vienatvė dažnai suprantami negatyviai. Tačiau šia knyga aš norėjau apginti tai, kas daugeliui arba nedaro įspūdžio, arba atrodo negražūs dalykai“, – pasakoja S. Poisson.

Pasak autorės, jai ši knyga – tai dar nepasibaigusi misija pagražinti, žodžiais papuošti ar savaip pertvarkyti tai, kas ne taip gerai pastebima ir nekelia susižavėjimo. Esė rinkinyje rašytoja leidžia pažvelgti į mums įprastus dalykus – kasdienius daiktus, patirtis ar net miestus – kitokiu, netradiciniu, ironišku ir kiek maištaujančiu žvilgsniu. Štai knygos varikliu tapusioje esė „Vilniaus poniabudė“ svarstydama santykį su sostine, S. Poisson atskleidžia laisvės, svetimumo pojūčio, ribų ir taisyklių laužymo temas. Miestas tampa tarsi dar vienu lygiaverčiu knygos herojumi.

„Visi knygos herojai yra pagrindiniai ir svarbūs. Jie yra „Grožio mašinos“ dalys, be kurių mašina nevažiuotų arba apskritai nebūtų tuo, kas ji yra. Pavyzdžiui, knygos impulsas buvo esė apie pėdkelnes. Vadinasi, jos buvo nemažiau svarbios nei plaukai. Nors visada maniau, kad, jei būčiau turėjusi įspūdingesnius plaukus, mane žinotų ne kaip mašinų kūrėją, o kaip kokios nors

prestižinės premijos gavėją. Rašytojui, o ypač rašytojai, išorinis žavesys tikrai nepakenktų. Gali būti, kad rašydama apie negražius dalykus ir taip juos pagražindama, ne tik nagrinėju žmogiško atvirumo ribas, bet ir bandau iš nevertinamų dalykų susikurti sau tarytum kokius ryškius plaukus ar netgi karūną“, – teigia autorė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių