- Tomas Genevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kaip ir kasmet kiekvienas "Nepatogaus kino" programos filmas pasakojo ne tik svarbią istoriją, siekė iškelti visuomenei aktualią problemą, bet ir reprezentavo filmo kūrėjų etiką, jautrumą, atsakomybę bei drąsą. Be kai kurių iš šių filmų neįsivaizduojamas šiandienos dokumentinis kinas. Didžioji dauguma tokių, ryškiausių metų filmų buvo "Nepatogaus kino" programoje "Panorama".
Kova už kitokį pasaulį
Britų režisierius Jerry Rothwell savo filme "Kaip pakeisti pasaulį" ("How to Change the World") panaudojo 20 valandų tarptautinės aplinkos apsaugos organizacijos "Greenpeace" archyvo medžiagą. Filmo struktūra remiasi svarbiausio jų veikėjo, ideologo ir pirmojo prezidento talentingo žurnalisto Roberto Hunterio biografine knyga.
Filmas apima aštuonerius organizacijos metus, pradedant nuo pirmosios akcijos 1971 m. siekiant sustabdyti JAV atominių ginklų bandymus Aliaskoje. Nors pirmoji akcija nepasiekė užsibrėžto tikslo, aktyvistai į problemą (ir į save) atkreipė didelį visuomenės dėmesį. Taktiką, kurią R.Hunteris (beje, buvęs medijų teoretiko Marshallo McLuhano studentas) pavadino proto bomba (aktuali idėja pateikiama ir vizualizuojama žmonių sąmonėje taip, kad išplistų) "Greenpeace" naudoja iki šiol.
Margoje komandoje, šiek tiek primenančioje keliaujantį cirką, buvo ir žmogus su 16 mm kino kamera. Plačiai nušviečiamas pirmųjų akcijų metas – rizikingas ir pasiaukojantis banginių, ruonių gelbėjimas. "Greanpeace" tuomet panašėjo į nuotykių ieškotojų komandą, neretai dreifavusią Atlanto vandenyne be atsarginio plano. Pasak liudininkų, vienas kadras, užfiksavęs sovietų banginių medžiotojų laivo harpūno šūvį, ir pradėjo modernų aplinkosaugos judėjimą. Istorinius kadrus keičia dalyvių komentarai iš dabarties perspektyvos.
Iš daugybės balsų ir įvykių režisierius sumontuoja istoriją, nenusileidžiančią nuotykių, veiksmo filmui. Veikėjų žygdarbiai, spalvingi specifinę aurą turintys 16 mm juostos vaizdai, lydimi psichodelinio roko muzikos, perduoda šiandieninei kartai žinią apie individo drąsą, žmogaus ir gamtos ryšį, galios ir veiksmo, jo prasmės santykį. Vaizdai, istorija ir komentarai filme ne tiek teigia vieną neginčijamą tiesą (pvz., ekologijos svarbą žmogui), kiek parodo tai iš įvairių pusių, skirtingų laiko ir erdvės perspektyvų, taip priverčiant filmo prasmės kūrimo procese dalyvauti pačius žiūrovus.
Meilė pavergėjui
Archyvai yra pagrindinė kito "Nepatogaus kino" programos "Panorama" filmo "Prancūzija – mūsų gimtinė" ("La France est Notre Patrie") medžiaga. Kambodžos režisierius Rithy Panhas siužetą kuria jungdamas ir sugretindamas archyvinę medžiagą (kolonizatorių parsivežtą XX a. pr. iš Kambodžos, Vietnamo, Laoso ir Afrikos). Filmą "Prancūzija – mūsų gimtinė" galima pavadinti antropologiniu brikoliažu. Vaizdams režisierius suteikia naują prasmę, ištraukdamas juos iš įprasto konteksto.
Atvykėlio, užkariautojo kamera sukurtiems archyvams suteikiamas ekspresyvus ir dramatiškas garso takelis (dominuoja džiazo, ambientinės muzikos, aplinkos garsai). Garsas šiame nebyliajame filme nėra tik fonas, tai veikiau įgarsinimas, pabrėžiant įvykius, pateikiant juos kaip tikrai vykusius, kaip neišvengiamą ir skaudų faktą, kurį patyrė pavergtos tautos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Pagerbti trys geriausi 2023-iųjų bibliotekininkai, įstaigos sutarė derinti veiksmus
Kultūros ministerijoje antradienį minint Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę pagerbti geriausi praėjusių metų šio sektoriaus specialistai, tuo metu bibliotekų asociacijos pasirašė ketinimų protokolą dėl bendradarbiavimo. ...
-
Antrasis S. Dirsytės romanas: aplinkybių sutraiškyta herojė iki pabaigos kovojo už teisę išlikti
„Kai rašai istorinį romaną, išties, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizd...
-
O. Šurajevas rėžė Lietuvos teatralams: kas iš to vardo, jei jie „myžniai“116
Visuomenininkas Olegas Šurajevas abejingų nepalieka. Anot jo, dabar nėra laikas abejoti ir kalbėti miglotomis metaforomis. Jis teigė, kad atėjo laikas išreikšti aiškias pozicijas – be dviprasmybių, naudos ir kašt...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Nacionaliniam architektūros institutui2
Kultūros ministerija antradienį paskelbė konkursą į naujai įsteigto Nacionalinio architektūros instituto direktoriaus pareigas. ...
-
Prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė
Antradienį Lietuvoje prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė, kurios tema šiemet – Europos Sąjunga (ES). ...
-
Finaliniai B. Dvariono konkurso akordai: nuo rečitalių koncertų salėse iki kelionių į Disneilendą
Jau dvyliktą kartą jaunuosius smuikininkus ir pianistus iš viso pasaulio į Lietuvą pakvietęs Tarptautinis Balio Dvariono konkursas šį savaitgalį išrinko pačius geriausius. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje konkurso f...
-
S. Karunatilaka: tikiuosi, kad mes šio to pasimokysim iš pasakojimų, persmelktų mūsų patirties
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis, ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...
-
Kaune prasideda Azijos ir skandinavų kultūrų savaitė3
Šią savaitę Kaune vyraus Azijos ir skandinavų kultūros – prasideda jubiliejinė Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) rengiama Azijos savaitė ir skandinaviškos kultūros pažinimo renginiai. ...