Nehumaniškumu kaltintas Q.Tarantino pasiekė savo

Smurtines scenas savo filmuose naudojantis režisierius Quentinas Tarantino (49), kritikų pultas dėl vesterne „Ištrūkęs Džango„ pavaizduotų neva žiaurių ir nehumaniškų scenų, ‚Auksinių gaublių“ apdovanojimuose įvertintas už geriausią scenarijų.

Būti įvertintam prestižiniu „Auksiniu gaubliu" režisieriui Quentinui Tarantinui nesukliudė ir neseniai JAV įvykusios tragedijos šleifas, kai Konekuto valstijoje buvo sušaudyti mokiniai – po įvykio imta plačiai diskutuoti ne tik apie ginklų pardavimo kontrolę, bet ir televizijos laidose bei kino filmuose matomų smurto scenų įtaką visuomenei.

Realybė baisesnė

Būti įvertintam prestižiniu „Auksiniu gaubliu" Q.Tarantinui nesukliudė ir neseniai JAV įvykusios tragedijos šleifas, kai Konekuto valstijoje buvo sušaudyti mokiniai – po įvykio imta plačiai diskutuoti ne tik apie ginklų pardavimo kontrolę, bet ir televizijos laidose bei kino filmuose matomų smurto scenų įtaką visuomenei.
Kurti filmą „Ištrūkęs Džango„ Q.Tarantiną įkvėpė 1966-ųjų italų vesternas „Džengo“. Filmo veiksmas rutuliojasi JAV Pilietinio karo išvakarėse, kai laisvę atgavęs vergas keliauja gelbėti į turtuolio nelaisvę patekusios žmonos, pakeliui žudydamas baltaodžius vergovės šalininkus. Vergą įkūnijusio J.Foxxo bendrakeleiviu tapo „Oskaru„ už vaidmenį filme „Negarbingi šunsnukiai“ apdovanotas Christophas Waltzas, kitus „blogiečius" įkūnija S.L.Jacksonas, L.DiCaprio, D.Johnsonas, epizodinį vaidmenį atlieka ir originaliosios italų versijos pagrindinis aktorius F.Nero. Dėl aštraus turinio Q.Tarantinas sulaukė kritikos, kad filmas pernelyg žiaurus ir nehumaniškas, tačiau pats režisierius tikino, kad brutalus istorijos vaizdavimas kine yra švelnus jį lyginant su tikrąja vergove. Smurto scenos prieš juodaodžius vergus, režisieriaus teigimu, yra tik blanki vergų patirto košmaro imitacija. Jis pasakojo tiesiog negalėjęs parodyti visų žiaurumų, kuriais garsėjo Amerikos vergvaldžiai.

Negrįžkit į Šekspyro laikus

Nemažai Holivudo kino studijų ir televizijų po anksčiau minėtos tragedijos atšaukė ir atidėjo kelis filmus ir serialus, kuriuose yra smurto scenų. Tokio turinio laidas ir filmus JAV tėvų televizijos tarybos vadovas Timas Winteras siūlė sustabdyti ne tik kelioms dienoms, bet ilgam laikui. Q.Tarantino įvykį Konekute pavadino „siaubinga tragedija„, tačiau tikino, kad tokios baisybės su kinu nieko bendro neturi. „Tai grįžimas į Šekspyro laikus. Kai gatvėje siaučia smurtas, raginama kaltinti kūrėjus, menininkus. Manau, kad tai gana lengvabūdiška“, - teigė režisierius. Tuo metu pagrindinį vergo vaidmenį atlikęs Jamie Foxxas sakė, kad filmų pramonė neturėtų kratytis atsakomybės. „Negalima atsukti nugarų ir aiškinti, kad smurtas filmuose nedaro jokios įtakos", - tikino aktorius.

Smurto scenų profesionalas

Apie smurto vaizdavimą kine yra nemažai teorijų, o dominuoja du požiūriai: prievarta kine skatina visuomenės agresiją ir prievarta kine agresyviai nusiteikusiems padeda išsikrauti. Daugumoje Q.Tarantino filmų prievarta yra stilizuojama ir pateikiama kaip pramoga, jis net yra pasakęs, kad smurtas kine – vienas smagiausių dalykų pasaulyje.

Po tragedijos atsakydamas į žurnalistų klausimą apie smurto scenų poveikį visuomenei, režisierius sakė: ,,Aš tikrai susierzinęs, manau, kad tai yra nemandagu – kalbėti apie filmus yra nepagarba žuvusiųjų atminimui. Akivaizdu, kad šiuo atveju reikia svarstyti apie ginklų įsigijimo kontrolę ir psichinę žmonių sveikatą„. Tęstadama pokalbį, žurnalistė Terry Gross aiškinosi, ar Q.Tarantino jautriai reaguoja į tai, kas atsitiko Konekute, taip pat klausė, kaip su televizoriaus valdymo pulteliu režisierius elgėsi ar būtų elgęsis tą dieną, kai įvyko tragedija. ,,Nori paklausti, ar tą dieną žiūrėčiau filmą ,,The Wild Bunch“? Galbūt ne tą dieną... Ar aš žiūrėčiau kung fu filmą praėjus trims dienoms po žudynių? Turbūt žiūrėčiau, nes filmas ir įvykis neturi nieko bendro„. Vis dėlto yra dalykų, kurių jis netoleruoja. ,,Vienintelis dalykas, ko daugiau niekada nenorėčiau pamatyti kine - tikra gyvo padaro, vabzdžio mirtis ekrane. Daug Europos ir Azijos filmų tai rodo. Negaliu žiūrėti, kai rodoma, kad žirgas prikaustomas grandine, negali joti. Filmai yra tikėjimo kūrimas, fantazijos padarinys. Dalis kūrybinio proceso yra užduotis perteikti tikrą realybę, bet mes ją imituojame ir tai yra menas, kuris priverčia patikėti. Aš nemanau, kad kine yra vietos tikrai mirčiai. Gali sakyti, kad vesterne ,,Pat Garrett & Billy the Kid“ jo režisierius Samas Peckinahas šaudė į viščiukų galvas, bet čia viskas gerai, nes po to jie juos suvalgė. Aišku gal tie viščiukai būtų pagyvenę dar tris dienas, nes jie buvo paimti iš skerdyklos... Gali pateisinti tai, nes žmonės valgo vištieną ir aš taip pat, taigi viskas čia gerai. Filme aš tik nenoriu matyti tikros mirties, tai yra problema. Tu matai, kaip nulekia gyvos vištos galva. Daugiau nenoriu matyti to gyvūnų siaubo".

Tarp kitko:

Kansaso universiteto mokslininkai Aletha Huston ir John Wight teigia, kad tik pabaigęs pradinę mokyklą, amerikietis per TV bus išvydęs 8 tūkst. žmogžudysčių, o sulaukęs 18 m., bus matęs 200 tūkst. prievartos aktų.200 vaikų nuo 6 iki 16 metų stebėjusi švedų psichologė I.Seneson padarė išvadą, kad detektyvus ir siaubo filmus žiūrinčių vaikų santykiai su aplinkiniais sudėtingesni, jie labiau linkę į nepaaiškinamą pyktį, įtūžį, priešiškumą, neapykantą sau ir kitiems, yra agresyvesni.



NAUJAUSI KOMENTARAI

kiaune

kiaune portretas
nematau prasmės žiūrėti filmo apie bezdžiones ir dar 3 valandas
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių