Menų spaustuvė vėl taps naujojo cirko ambasadoriumi

Rugsėjo 9-12 dienomis Menų spaustuvėje siautės penki kūrybingumo, laisvės ir vaizduotės viesulai. Organizatoriai viliasi, kad stogai liks vietoje.

Nuo penktųjų metų tradiciškai skaičiuojamas pirmasis jubiliejus. Dėl to Menų spaustuvė ir Prancūzų kultūros centras iškilmingai skelbia jubiliejinį, penktąjį, Naujojo cirko savaitgalį, kuris šiemet pristato penkis spektaklius.

Jau nuo 2006 metų Menų spaustuvė kartą per metus, rugsėjį, virsta naujojo cirko ambasadoriumi ir ruporu. Ir pasakoja apie tai, kas naujasis cirkas jokiu būdu nėra ir kas yra. Kartoja chrestomatinę frazę, kad čia jokiu būdu nepamatysite dresuotų ruonių ar pudelių, ūsuotų tetų ar su gyvybe žaidžiančių vikruolių. Kad naujasis cirkas nuo tradicinio iš esmės skiriasi tuo, kad turi visų pirma meninių ambicijų, pramoga jokiu būdu nėra tikslas. Jei žiūrėtume „genetiškai“, šiuolaikinio cirko prigimtyje šalia išgrynintų tradicinio cirko išraiškos priemonių matyti stiprūs šiuolaikinio šokio, fizinio ar postdraminio teatro ir kitų naujausių scenos menų "genai".

Naujasis cirkas – ko gero jauniausia ir nesustabarėjusi scenos menų rūšis, kuri absoliučia laisve eksperimentuoti "verbuoja" į savo gretas įdomiausius skirtingų scenos "parapijų" artistus. Šiemet Vilniuje išvysime, ką naujasis cirkas "pasigavo" Ispanijoje, Prancūzijoje, Suomijoje, Danijoje ir Švedijoje.

Trupę Botproject (Ispanija) įkūrė du šaunūs katalonai Lucasas ir Angelas. Lucasas studijavo elektroniką, Angelas pradėjo nuo teatro. Vėliau abu gilinosi į akrobatiką, šiuolaikinį šokį, oro akrobatiką ir nusprendė suvienyti savo talentus – dabar kuria šiuolaikinio cirko spektaklius ant tramplino. Naujojo cirko savaitgalis pristato jų spektaklį "Koliažas" (rugsėjo 9, 10 d.).

Prancūzijos trupė My!Laika jau pati savaime yra iškalbingas fenomenas: ją sudaro vokietė Philine, italas Salvatore, olandė Elske ir argentinietė Eva. Į naująjį cirką visi jie ėjo klaidžiais keliais ir iš skirtingų pasaulio šalių. Keliai susikirto Italijoje, paskui nuvedė į Ukrainą, ir toliau – į Ispaniją, Prancūziją ir po visą platųjį pasaulį. Susikirtimo taške – spektakliai, kuriuos patys apibūdina itin gluminančiai. Pavyzdžiui, "žaismingas fanatizmas elektrinės scenografijos peizaže", "kupinas siurrealistinės žirafos elegancijos". Visa tai – ne tik labai ironiška, bet ir iš tiesų profesionalu. Vilniuje – spektaklio "Spragėsių mašina" eskizas (rugsėjo 9 d.), ženklinantis Menų spaustuvės bendradarbiavimo su organizacija "Jeunes Talents Cirque Europe" (Jaunieji Europos cirko talentai) pradžią. "Jeunes Talents Cirque Europe" rengia žinomiausią europinę naujojo cirko jaunųjų talentų paieškos programą, "Spragėsių mašinos" eskizas – šiemetinės programos produktas, šiuo metu keliaujantis per pristatymus įvairiose Senojo žemyno vietose.

Danas Samuelis Gustavssonas papuolė į naujojo cirko pinkles visiškai netikėtai. Kažkada Barselonoje laisvas menininkas, užsiiminėjęs grafičiu ir kitokia saviraiška, užėjo į namus, kur gyveno du žonglieriai. Ir pasiliko pusmečiui, nes užsispyrė būtinai perimti jų amato paslaptis. Vėliau ragavo gatvės artisto duonos, mokėsi, pakliuvo į naujojo cirko trupę  Circus Circör, dalyvavo šiuolaikinio šokio, teatro pastatymuose ir galop nusprendė susumuoti savo atradimus. Iš to gimė jo mono spektaklis "Vienas naktį" (rugsėjo 10 d.).

Prancūzų trupė Les Choses de Rien nuo pat įsikūrimo 2004 metais formuojasi kaip tikras skiautinys iš akrobatinio šokio, eksperimentų ore, balansavimo, fizinio teatro, manipuliacijų su daiktais ir šiuolaikinio dizaino. Jų spektaklis "Burbulas", kurį pamatysite per Naujojo cirko savaitgalį (rugsėjo 11-12 d.), puikiausiai iliustruoja mišrią šios trupės ir naujojo cirko apskritai prigimtį. Pasakysime tik tiek: veiksmas vyksta burbule. Beje, po Vilniaus "Burbulas" perskris į Kauną ir Klaipėdą – stebins kauniečius Senojoje prieplaukoje rugsėjo 14 d. ir dalyvaus uostamiesčio festivalyje PlArTFORMA rugsėjo 16-17.

Šiuolaikinio cirko trupė iš Suomijos Circo Aereo ištikimiems Naujojo cirko savaitgalio žiūrovams jau yra puikiai žinoma. Šiemet suomiai, nuo 1996 metų nuosekliai dirbantys ties cirko potencialo auginimu ir šios meno rūšies kalbos reformavimu, atveža į sostinę savo naujausią spektaklį "Ro-pu" (bus rodomas dukart rugsėjo 12 d.). Šie du mįslingi skiemenys japoniškai reiškia "virvė". Ir tai yra spektaklio raktas – kartu su artistais ore "šoks" ir 400 metrų virvė.

Kaip ir kasmet, greta spektaklių rodymo Naujojo cirko savaitgalis pristato ir edukacinę programą rugsėjo 11 d. Dvi paskaitas-spektaklius pristatys cirko artistė ir lektorė Camilla Damkjaer iš Švedijos, jau antrus metus atvykstanti į Vilnių. Scenos menų daktaro laipsnį turinti lektorė  net keliose Švedijos aukštosiose mokyklose dėsto cirko teoriją. Ji šiuo metu tobulina savo pačios atrastą metodiką – cirko teorijos paskaitas atskleisti pasitelkiant judesį ir akrobatiką ant vertikalios virvės. Jos paskaitas anglų kalba apie dramaturgiją cirke ir kūno lytiškumo sampratą galės išgirsti bei pamatyti ir Menų spaustuvėje susirinkę žiūrovai.

Paskaitą apie cirko artisto darbo iššūkius skaitys ir Circo Aereo trupės (Suomija) įkūrėjas ir meno vadovas Maksimas Komaro. Šis žmogus tikrai daug prisideda prie to, kad naujasis cirkas bent jau Europos mastu būtų pripažintas kaip atskira ir kultūros politikų dėmesio verta meno šaka, galima sakyt – tai gyvoji skandinavų naujojo cirko legenda. M. Komaro kalbės apie tai, kad šiuolaikinio cirko artistui yra būtina atsikratyti atlikėjo savimonės ir tapti savarankiškam kūrėjui.

Visi Naujojo cirko savaitgalio edukaciniai užsiėmimai nemokami, tačiau į juos būtina registruotis iš anksto. 


Šiame straipsnyje: menų spaustuvėnaujasis cirkas

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių