Lietuvos šou verslas: kritimas iš aštuntojo į antrąjį aukštą

Kritimas. Emigracija į užsienį. Papildomų darbų paieška. Lyginimas su Rusijos krize. Tragiškas pirmasis 2010-ųjų pusmetis. Pramogų ir šou verslo atstovai netrykšta optimizmu.

Tačiau nepaisydami liūdnos realybės kai kurie jų nejunta sunkmečio ir net kiek piktdžiugiškai pastebi: sunkmetis padeda atsikratyti abejotinos kokybės atlikėjų bei produkcijos.

Tik mohikanai laikosi

2009 m. koncertų sumažėjo apie 20-30 proc. Tačiau muzikos prodiuseris Martynas Tyla šiuos skaičius mini kalbėdamas tik apie aukščiausios - A - kategorijos muzikantus. "Mohikanai - madingos, bet profesionalios grupės bei atlikėjai, - tuos, kurie gali būti priskiriami A kategorijai, vardija M.Tyla. -  Jie sunkmetį išgyvena daug lengviau, nei televizijoms padedant sukurtų projektų "žvaigždės". Pastarosioms sunkmetis smogė itin stipriai."

Aukščiausiam ešelonui M.Tyla priskiria Andrių Mamontovą, SEL su grupe, Marijų Mikutavičių, Aistę Smilgevičiūtę, Jurgą Šeduikytę, Sashą Son(g)ą, "Jazzu", "Happyendless", Mantą Jankavičių ir dar kelis Lietuvai žinomus vardus.

Perfrazuodamas premjero Andriaus Kubiliaus frazę apie kritimą iš aštuntojo į penktąjį aukštą, prodiuseris dar pesimistiškiau vertina 2009 m. šv.Kalėdas bei Naujuosius metus. "Kritome į antrąjį aukštą, - įsitikinęs M.Tyla. - Prieš šias šventes muzikantai anksčiau trindavo rankas iš pasitenkinimo. Šįmet jie beveik neuždirbs."

Senieji tiražai - jau istorija

Muzikinis albumas tapo vizitine kortele: apie 100 tūkst. litų honorarą už išleistą albumą galima tik pasvajoti, dabar didelis pasiekimas, jei išleistas albumas atsiperka.  Tam reikia parduoti 2-4 tūkst. tiražą.

2003 m. įrašų kompanijos "Melodija" išleistas grupės "Mango" muzikinis albumas "100 dienų" parduotas daugiau nei 34 tūkst. tiražu, o 10 geriausių albumų bendras 140 tūkst. tiražas dabar prilygsta fantastikai.

Pasak "Melodijos" direktoriaus Sauliaus Sventicko, nuo to laiko pardavimas krito 85 proc. Šįmet kol kas rekordinio "Melodija" parduoto a.a. Vytauto Kernagio albumo "Neatrastas" skaičiai kuklūs - 5 tūkst. 300. Tačiau dramatiškų pokyčių kitais metais S.Sventickas jau neprognozuoja. "Neigiamos įtakos turi ir internetas. Norėdami prisivilioti lankytojus portalai specialiai neapmokestina dainų atsisiuntimo, - įsitikinęs žinomas prodiuseris Gytis Jagminas, atstovaujantis M.Mikutavičiui, M.Jankavičiui, "Electric Ladies". - Bet anksčiau ar vėliau tai bus padaryta."

Dairosi į Rusiją

Prie sunkmečio, tikina M.Tyla, prisidėjo ir nevykusi mokestinė sistema: "Nereikėjo skubėti. Net ir nepaliekant senosios, mokestinė sistemą reikėjo bent sugrupuoti, atsižvelgti į Vakarų šalių patirtį."

Prodiuseris pastebi, kad laimi dirbantieji Vakarų ir Rusijos rinkoje. Aišku, sunkmetis smogė ir rusams, tačiau jų rinka - milžiniška. Be to, anot M.Tylos, ten patogi ir paprasta apmokėjimo sistema. Ar tai reiškia, kad pinigai mokami tiesiai į delną? "Ne, Rusijoje kontraktai reikalingi, - neigia M.Tyla. - Tačiau Lietuvoje, atskaičiavus mokesčius, prarandama daugiau nei 50, Rusijoje - tik 10-15 proc. pajamų."

Tik vienetai Lietuvoje dabar gali surinkti pilnas sales. Honorarų sistema, aiškina M.Tyla, paprasta: jei muzikantas įsitikinęs, kad 30 litų kainuojantį bilietą į renginį nusipirks 100 žmonių, už koncertą gali prašyti 3 tūkst., jei 400 - tai ir 10 tūkst. litų honoraro.

Šiemet koncertų, kaip pripažįsta kalbinti šou verslo atstovai, sumažėjo apie 30, tačiau daugelio lengvai iškeptų žvaigždžių - net 70 proc.

E.Dragūnas ir SEL klesti

"Išsivalo purvas, - žodžių neieško sunkmečio nejuntantis ir muzikinėje karjeroje šiemet ypač sėkmingus metus išgyvenantis vienas brangiausiai apmokamų Lietuvos atlikėjų Egidijus Dragūnas-SEL. - Tai kas vyksta, profesionaliems muzikantams tik į naudą."
Dabar ne viena Lietuvos žvaigždė, kuri dar neseniai per mėnesį turėdavo apie 20 koncertų, dabar džiaugiasi surengusi bent vieną, o anksčiau uždirbdavę po 2-3 tūkst., dabar gauna po 600-800 litų.

Didžioji dalis aukščiausio ešelono Lietuvos žvaigždžių savo kainas sumažino apie 20 proc. Žinomas prodiuseris G.Jagminas vardija skaičius: Manto koncertas dabar kainuoja 7-10 tūkst., Marijaus Mikutavičiaus 6-8 tūkst., "Electric Ladies" - apie 3 tūkst. 500 litų Lietuvoje ir nuo 2 tūkst. eurų užsienyje.

Šiemet daugiau nei 50 anšlaginių koncertų surengęs SEL atviras: minimalus jo honoraras - 15, bet 25 tūkst. litų - toli gražu ne paskutinė riba.

Renkasi žinomus atlikėjus

Sunkmetis išgrynino kokybę, įsitikinę muzikos verslo prodiuseriai. Žmonės dabar ypač ėmė vertinti kokybišką muziką ir atsisako per fonogramą žiopčiojančių, mokančių tik pasikraipyti atlikėjų.

"Į geriausius teatro spektaklius, šou renginius, koncertus bilietai perkami ir išperkami", - pabrėžia G.Jagminas.

Neseniai, pastebi jis, per vakarą žmonės apsilankydavo dviejuose ar trijuose, dabar viename divejuose per mėnesį. Bet renkasi kokybišką, žinomo atlikėjo ar grupės renginį: "Koncertas žmonėms tampa įvykiu, apie kurį paskui savaitę diskutuojama."
Prastesnę produkciją lengviau prakišti provincijoje, kur bilietai kainuoja 5-7 litus, klausytojai mažiau išrankūs. Tačiau ten dainininkui uždirbti 2000-3000 litų - didelė prabanga.

Taupo ir turtuoliai

Populiarių projektų "Tabami" pigiau nei už 10 tūkst. litų, pripažįsta vadovė Aistė Naveckaitė, organizuoti neverta. Sunkmečiu parengtas "Tabami goes Michael Jackson“ su Donatu Montvydu, iš viso 20 žmonių, kainuoja 16 tūkst. litų.



Kaina priklauso nuo atlikėjų skaičiaus, todėl kai kurie "Tabami" kainuodavo nuo 25 iki 50 tūkst. litų. Šiuo metu populiariausias "Tabami" - "No DJ's“ su Viktoru Diawara, kainuojantis 3-5 tūkst. litų.

"Kainą mažiname atsisakydami kai kurių specialiųjų efektų ar atlikėjų iš užsienio. Daug ką darome patys", - neslepia A.Naveckaitė.

Bet, anot jos, dabar taupo ir korporacijos, vienam vakarui galėdavusios užsisakyti ir "Tabami" projektą, ir dar tris atlikėjus.

Viltingai žvelgia pirmyn

Pramoginius ir šou renginius organizuojančios bendrovės "Lietuvis" vadovas Marijus Olekas neslepia: šiemet pardavimas sumažėjo apie 50 proc.

"Lyginant su praėjusiaisiais, 2009-aisiais, matyt, bus 35 proc. kritimas, - prognozuoja M.Olekas. - Įmonės smarkiai apkarpė biudžetus arba renginius organizuoja pačios."
"Lietuvio" vadovas pateikia neguodžiančius skaičius: anksčiau vienam žmogui šventei įmonė skirdavo 500, dabar - 142-215 litų. Ir nors apie 30 proc. sumažėjo honorarai muzikantams, didelį smūgį sudavė ir autoriaus mokesčiai.

"Tačiau 2010 m. prognozuoju 5-7 proc. augimą, - viltingai kalba M.Olekas. - Kompanijose juntamas optimizmas."

Pirmasis ketvirtis - štilis

Tačiau muzikos prodiuseriai - pesimistai. M.Tyla neabejoja, kad pirmasis 2010 m. pusmetis bus tragiškas. Muzikinė rinka kitais metais esą dar susitrauks apie 10-20 proc., kris daug žvaigždžių, dar paaštrės konkurencija, daug dainininkų ieškos papildomų darbų ir emigruos į Vakarus.

"Kompanijos investuos į kokybę, perspektyvius, gerus atlikėjus", - prognozuoja A.Naveckaitė, nors kitų metų pirmąjį pusmetį taip pat vertina kaip visišką štilį.
"Atsigausime po penkerių metų, - prognozuoja M.Tyla. - Tada smarkiai padidės honorarai , nes artėsime prie Vakarų Europos įkainių."


Šiame straipsnyje: Seltabamimuzika

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių