- Dalia Senvaitytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
2015-ieji paskelbti Etnografinių regionų metais. Dauguma žmonių ir šiais laikais žino, kokiai etnografinei grupei jie priklauso, žino savo tėvų bei senelių etnografinę priklausomybę.
2015-ieji paskelbti Etnografinių regionų metais, per kuriuos siekiama atkreipti dėmesį į specifinius istoriškai susiformavusių atskirų Lietuvos teritorijų kultūrinius ypatumus, paskatinti juos saugoti ir puoselėti.
Tiesa, šiais laikais žmonių gyvensena atskirose Lietuvos dalyse per daug nesiskiria – tyrėjų išskiriamas tradicine kultūra grįstas etnografinis savitumas ne visada akivaizdus. Bendras lietuviškas tapatumas, tautinė, o ne etnografinių regionų savimonė, savęs siejimas su gyvenamuoju (ar artimiausiu didesniu) miestu Lietuvoje tampa populiaresnis, nei savęs tapatinimas su vienu ar kitu etnografiniu regionu. Tiesa, dauguma žmonių ir šiais laikais žino, kokiai etnografinei grupei jie priklauso, žino savo tėvų bei senelių etnografinę priklausomybę.
Kas lėmė regionų išsiskyrimą?
Specifiniai atskirų Lietuvos regionų kultūriniai ypatumai susiformavo maždaug XVII–XIX a., tačiau jų formalus akademinis išskyrimas pradėtas tik praėjusiame šimtmetyje.
Šiuo metu Lietuvoje skiriami penki etnografiniai regionai – Aukštaitija, Žemaitija, Dzūkija, Suvalkija (Sūduva) ir Mažoji Lietuva. Tai – savitos etninės kultūros sritys, kurios pagrįstos tam tikrais tradicinės materialinės ir dvasinės kultūros bruožais, jų susiformavimui įtakos turėjo įvairios istorinės ir gamtinės aplinkybės. Regionuose paplitusios vienos ar kitos tarmės, tačiau kalbinio ir etnografinio arealo ribos griežtai nesutampa.
Tam tikri, kad ir nedideli, gamtinių faktorių skirtumai Lietuvoje turėjo įtakos krašto ūkio aspektams, specifiniams verslams, kitiems kultūros ypatumams. Tarkim, Dzūkijoje dėl miškų paplitimo, smėlingo dirvožemio paplito specifiniai su mišku susiję gyventojų verslai – drevinė bitininkystė, grybavimas, uogavimas, grikių auginimas, o Šiaurės Lietuvoje dirvožemis labiau tiko linams auginti. Šiaurės Rytų Lietuvos ežeringose vietovėse ir pamaryje svarbiu vietinių gyventojų verslu buvo žvejyba.
Etnografinių regionų ypatumų formavimuisi svarbūs buvo ir kontaktai su kitomis – pavyzdžiui, lenkų, vokiečių – kultūromis. Skirtinga politinė ir administracinė atskirų Lietuvos dalių priklausomybė istoriškai lėmė XIX–XX a. pradžios netolygią regionų ekonominę raidą. Pastarieji faktoriai svarbesnę reikšmę turėjo Suvalkijos ir Mažosios Lietuvos regionų specifiniams bruožams atsirasti. Tam tikrą ekonominę vieno ar kito regiono raidą palietė ir specifinė kitų kraštų kaimynystė vienu ar kitu istoriniu laikotarpiu. Prūsijos artumo paskatintas modernių žemės ūkio technologijų plitimas skatino ekonominę Žemaitijos ir Suvalkijos regionų raidą. O Livonijos artumas turėjo įtaką Šiaurės Lietuvos prekinei linininkystei augti.
Regionų savitumams iš dalies poveikį padarė ir archajiški atskirų baltų genčių, gyvenusių tam tikrose teritorijose, ypatumai. Tarkim, žemaičių, ypač šiaurinių, savybėms įtakos turėjo kuršių substratas, dzūkams – greičiausiai jotvingių substratas, Suvalkijos ir Mažosios Lietuvos – XV–XVI a. Lietuvos gyventojų migracija iš Žemaitijos, Vidurio Lietuvos į ištuštėjusias vakarų baltų gyventas žemes.
Tiesa, atitinkamų etnografinių regionų išskyrimo, jų ribų klausimas nėra paprastas ir vienareikšmis. Tam tikri kultūriniai požymiai atskiruose regionuose gali susipinti. Nustatant etnografinių regionų ribas bene didžiausių sunkumų sukelia tradicinės kultūros reiškinių susimaišymas paribiuose. Pavyzdžiui, diskutuotina Aukštaitijos ir Žemaitijos, Dzūkijos ir Aukštaitijos riba. Vieni ar kiti konkretaus regiono kultūriniai ypatumai pereina į kitą, kiti gali ir neapimti viso etnografinio regiono teritorijos. Dar problemiškesnis yra klausimas, kokiam etnografiniam regionui reikėtų priskirti tuos, kurie gyvena jų paribiuose.
Didžiausia – Aukštaitija
Aukštaitijai būdinga potarmių, gyvensenos, etnokultūrinio paveldo įvairovė. Specifinius Aukštaitijos savitumus lėmė gana anksti prasidėję ryšiai su rytų slavais. Savo etninės kultūros bruožais tipiška yra Vidurio Aukštaitija. Rytų Aukštaitija tam tikrais ypatumais supanašėja su etnografine Dzūkija, o Vakarų – su Žemaitija.
Visoje Aukštaitijoje nuo XVI a. iki XX a. vyravo gatviniai rėžiniai kaimai, atitinkamai santykinai menkesni gyvenamieji ir ūkiniai statiniai, tam tikras tradicinis gyvenamojo namo tipas – pirkia (skirtingose vietovėse kartais vadintas gryčia, rūmu ar kitaip), kostiumuose vyravo šviesios spalvos. Aukštaičius vienijo ir kiti kultūriniai bruožai.
Žemaičiai gyveno bene geriausiai
Etnografinė Žemaitija nesutampa su istorine Žemaitija – Žemaitijos etnokultūrinis regionas apima maždaug pusę istorinių žemaičių teritorijos ir tik iš dalies sutampa su žemaičių tarmės paplitimo teritorija, kuriai įtakos galėjo padaryti kuršių kalbos substratas, skalvių ir žiemgalių kultūra. Etnografinės Žemaitijos riba brėžtina rytiniu Šiaulių rajono pakraščiu ir palei Dubysą iki Nemuno.
Specifinius regiono kultūros bruožus formavo tai, kad didelė dalis gyventojų priklausė Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės valsčiams, neatliko lažo, todėl buvo laisvesni: gyveno vienkiemiuose, turėjo didesnes sodybas nei kituose etnografiniuose Lietuvos regionuose.
Gyvenamieji pastatai – trobos – buvo palyginti masyvūs, turėjo daugiau patalpų nei kituose regionuose. Žemaičių tradicinis kostiumas taip pat skyrėsi iš kitų tradicinių lietuvių drabužių savo savitumu: pavyzdžiui, moterys segėjo kelis plačius sijonus, ryšėjo daug skarų, mūvėjo raštuotas pirštines ir kojines, avėjo klumpes; kiekvienas kostiumą sudarantis drabužis buvo vis kitos, dažniausiai ryškios, sodrios spalvos.
Žemaičių regioną vienijo ir kiti tam tikri specifiniai kultūros bruožai, kurie nebuvo paplitę likusiose Lietuvos dalyse. Krašto ūkinį pažangumą ir su tuo susijusį ekonominį turtingumą skatino ir regiono paribių kontaktai su vokiečių kultūra.
Suvalkija vystėsi sparčiausiai
Suvalkija (Sūduva) stereotipiškai siejama su suvalkietiška tarme (kapsų ir zanavykų šnektomis – pietvakarių aukštaičių potarmėmis) bei kapsų ir zanavykų gyventomis teritorijomis (siaurąja prasme taip suprantamas regionas), tačiau tradicinės lietuvių materialinės kultūros bruožai identiškai su šiuo plotu nesutampa. Kai kurių atitinkamų bruožų galima rasti ir Alytaus, Lazdijų rajonų vakarinėse dalyse – tarp Užnemunės dzūkuojančių gyventojų.
Suvalkijos, kaip ir Mažosios Lietuvos, regiono susidarymo ištakos – XV–XVI a. Lietuvos gyventojų migracija į ištuštėjusias jotvingių, prūsų, skalvių gyventas žemes, ištuštėjusias karų su kryžiuočiais metu. Specifinį regiono savitumą lėmė ir kitos istorinės aplinkybės: po 1795 m. Žečpospolitos padalijimo dabartinė Suvalkijos teritorija atiteko Prūsijai, o po karo su Napoleonu – Lenkijos karalystei, kaip Rusijos autonominiam vienetui. 1867 m. buvo sudaryta Suvalkų gubernija (egzistavusi iki 1917 m.), nuo kurios kraštas gavo savo populiariausią vardą šiandien – Suvalkija. Kartais regionas dar vadinamas Sūduva ar Užnemune.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Už viso gyvenimo nuopelnus Lietuvos kultūros paveldui apdovanoti J. Glemža, R. Jaloveckas
Minint Tarptautinę paminklų ir paminklinių vietų apsaugos dieną, Kultūros paveldo departamento (KPD) medaliu „Už nuopelnus Lietuvos kultūros paveldui“ ketvirtadienį apdovanoti Jonas Rimantas Glemža ir Romanas Jaloveckas, keliems architekt...
-
Specialistė apie lytiškumo suvokimo problemas: lietuviai nori, bet nežino, kaip tai pasakyti10
Lytiškumo ugdymo ekspertai pastebi, kad apie nuogą kūną ir lytinius santykius suaugę lietuviai vis dar nemoka kalbėti be drovumo ar baimės. Ypač nejauku tada, kai reikia atsakyti į savo atžalų nepatogius klausimus. Pasak ekspertų, vieni klaus...
-
Kauną užplūs skandinaviškos kultūros banga3
Paskutinę balandžio savaitę Kaunas tradiciškai kviečia iš arčiau pažinti skandinavišką kultūrą. Dalyvių laukia gausi renginių programa: parodos, norvegų kalbos pamokos, protmūšis, paskaitos bei diskusijos, ekskursijos i...
-
Maironio lietuvių literatūros muziejui toliau vadovaus D. Cibulskienė1
Maironio lietuvių literatūros muziejui ir toliau vadovaus Deimantė Cibulskienė, pranešė Kultūros ministerija. ...
-
Spektaklyje „Atžalynas“ – vertybių priminimas
Gegužės 3 d. 18 val. Žvejų rūmuose Klaipėdos žiūrovų lauks režisieriaus Jono Vaitkaus spektaklis „Atžalynas“, Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) pastatytas prieš daugiau nei dešimt metų. ...
-
R. Jatkevičiūtės-Kasparavičienės sielos peizažai
Šiandien Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ atidaroma Raimondos Jatkevičiūtės-Kasparavičienės (1959–2023) tapybos darbų paroda „Virš debesų“. ...
-
Mažosios Lietuvos saugomų teritorijų direkcijos lankytojų centrui – ypatinga dovana
Dr. Saulius Bučas Mažosios Lietuvos saugomų teritorijų direkcijos lankytojų centrui įteikė ypatingą dovaną – maždaug 7 tūkst. metų senumo mezolito pabaigos kirvuką iš elnio rago. Mokslininkas rado jį parko teritorijoje, pajūrio ruo...
-
Tarptautinis B.Dvariono konkursas – muzikos pasaulio „viršūnių“ susitikimas
XII-asis Tarptautinis Balio Dvariono jaunųjų pianistų ir smuikininkų konkursas į Lietuvą pritraukė ne tik jaunuosius talentus beveik iš 20 valstybių, bet ir pasaulinio garso muzikus, kurie tuos talentus vertins. Vienas iš jų &ndash...
-
Vyriausybė – už Kultūros pagrindų įstatymo projektą, numatantį tolygų paslaugų teikimą3
Vyriausybė trečiadienį posėdyje pritarė Kultūros politikos pagrindų įstatymo projektui, kuriame numatomas tolygus kultūros paslaugų teikimas, kūrybos ir saviraiškos laisvės principai. ...
-
G. Kuprevičius: esu vietinės reikšmės kompozitorius ir tai man patinka18
Kompozitorius Giedrius Kuprevičius šiemet mini 80 metų jubiliejinę sukaktį. Sveiko humoro jausmo nestokojančio iškilaus kūrėjo jubiliejų Kauno valstybinė filharmonija paminės dviem reikšmingais koncertais. Su šarminguoju M...