- Silvija Čižaitė-Rudokienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Įspūdžiai iš Kaune pristatyto režisieriaus Eimunto Nekrošiaus spektaklio "Bado meistras".
Salmanas Rushdie savo legendinę knygą "Šėtoniškos eilės" pradeda žodžiais: " – Kad atgimt galėtum, – traukė Džibryla Farišta, kūliais virsdamas iš dangaus, – pirm numirti reikia. Tralialia! Tralialia! Kad ant žemės kristum, reik pakilt pirma. Tat – taa! Taka – thun! Šypsenai saldumo ašaros suteikia. Ir kančiom gražuolės meilė perkama. Baba, jei atgimti trokšti..." Knygoje susipina ne tik gyvenimas, bet ir mirtys. Savosios srities meistras, pavergęs milijonus, galų gale gaunąs atgimimą, kuris įmanomas tik mirties pavidalu. Legenda mirė, kad galėtų gyventi žmogus. Arba rastųsi nauja legenda, naujas meistras. Tad savidestrukcija dėl savikūros yra ne tik absurdo meistrų stipriausia pusė, bet ir ganėtinai dažna varomoji jėga, kad ir, tarkim, religijos. Kitaip tariant, atgimimas, ponai, yra vienas gajausių (turbūt ir realiausių bei būtiniausių) mitų per žmonijos egzistavimo istoriją.
Vis dėlto būtent Franzo Kafkos absurdo ir egzistencinio nerimo samplaika tampa gana taikliu meistrus aplankančio nerimo ir baimių atspindžiu. Baimė tapti nebeaktualiems (gal derėtų sakyti – nebenoras būti einamojo sociopolitinio, socioekonominio arba tiesiog šiandienos gyvenimo didmeistriais) neekonomiškos meistrystės profesionalus gali vesti sąmoningos ir absoliučios savidestrukcijos link.
"Bado meistras" – lyg iššūkis mūsų sutrūkinėjusiam puantilistiniam nūdienos laikui, kuriame greitis ir pertrūkiai yra būtinieji rodikliai (greitas gyvenimo tempas, nuolat besikeičianti informacija, manipuliavimas dėmesio srautu ir t.t., ir pan.). Tad šįkart spektaklis gali nuskambėti ir kaip tam tikras cikliško laiko manifestas: savųjų vertybių išlaikymas, minios poreikio atsisakymas dėl populiariojo persikvalifikavimo. Nenuostabu, kad tai toli gražu ne pirmoji tokių didmeistrių kaip E.Nekrošius ištikusi mirtis.
1991 m. Slūgsta nepriklausomybės kovų svaigulys, pradeda vis tvirčiau koją statyti laukinis kapitalizmas, suklesti Gariūnų vyrai. Tuo metu E.Nekrošius pastato spektaklį "Nosis", juo desakralizuodamas ne tik teatrą, tačiau ir pačią tikrovę – to laiko realijas, kurios žiūrovams buvo pateiktos kaip bejausmis žaidimas.
Politinių įvykių ir suirutės fone spektaklio žmogus išlenda iš konteinerio ir pareiškia apie laisvo žmogaus gimimą, taip neabejotinai tapdamas iššūkiu, skatinančiu susimąstyti apie susiformuotas ir siektinas vertybes, padarinius, kurie ištinka jas pasiekus.
Tuo metu spektaklyje "Nosis" išryškėjo noras ištirti teatrą supančią realybę, jos procesų priežastis, o ne demonstruoti tam tikrą nuostatą jų atžvilgiu. Šiame spektaklyje svarbu buvo ne tik režisieriaus idėjų perteikimas, daiktų simbolika ir metaforos (kas itin būdinga E.Nekrošiui), tačiau pasukta savirefleksijos, savojo identiteto paieškos keliu.
Dialogas ne tiek užmezgamas su žiūrovais, kiek, atrodo, režisieriui rūpėjo išsiaiškinti santykį su pačiu savim. E.Nekrošiaus saviironiškas požiūris ir tuometės dabarties matymas buvo tarsi iššūkis nuslūgusiai nepriklausomybės kovų euforijai. Po dainuojančios revoliucijos režisierius siūlė pažvelgti į save, tiksliau, saviironiškai žvelgė būtent į E.Nekrošiaus asmenį ir kūrybą. "Gimė laisvas žmogus!" – sakydavo iš šiukšlių konteinerio išlindusi Nosis raudona kepuraite, rankoje laikydama stiklainį su ten baltuojančiais dviem kiaušiniais." (Rasa Vasinauskaitė. "Fragmento menas: Eimunto Nekrošiaus režisūra 1991–1995 m.").
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pagerbti trys geriausi 2023-iųjų bibliotekininkai, įstaigos sutarė derinti veiksmus
Kultūros ministerijoje antradienį minint Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę pagerbti geriausi praėjusių metų šio sektoriaus specialistai, tuo metu bibliotekų asociacijos pasirašė ketinimų protokolą dėl bendradarbiavimo. ...
-
Antrasis S. Dirsytės romanas: aplinkybių sutraiškyta herojė iki pabaigos kovojo už teisę išlikti
„Kai rašai istorinį romaną, išties, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizd...
-
O. Šurajevas rėžė Lietuvos teatralams: kas iš to vardo, jei jie „myžniai“53
Visuomenininkas Olegas Šurajevas abejingų nepalieka. Anot jo, dabar nėra laikas abejoti ir kalbėti miglotomis metaforomis. Jis teigė, kad atėjo laikas išreikšti aiškias pozicijas – be dviprasmybių, naudos ir kašt...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Nacionaliniam architektūros institutui1
Kultūros ministerija antradienį paskelbė konkursą į naujai įsteigto Nacionalinio architektūros instituto direktoriaus pareigas. ...
-
Prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė
Antradienį Lietuvoje prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė, kurios tema šiemet – Europos Sąjunga (ES). ...
-
Finaliniai B. Dvariono konkurso akordai: nuo rečitalių koncertų salėse iki kelionių į Disneilendą
Jau dvyliktą kartą jaunuosius smuikininkus ir pianistus iš viso pasaulio į Lietuvą pakvietęs Tarptautinis Balio Dvariono konkursas šį savaitgalį išrinko pačius geriausius. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje konkurso f...
-
S. Karunatilaka: tikiuosi, kad mes šio to pasimokysim iš pasakojimų, persmelktų mūsų patirties
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis, ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...
-
Kaune prasideda Azijos ir skandinavų kultūrų savaitė3
Šią savaitę Kaune vyraus Azijos ir skandinavų kultūros – prasideda jubiliejinė Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) rengiama Azijos savaitė ir skandinaviškos kultūros pažinimo renginiai. ...
-
Seimas linkęs bibliotekoms leisti dovanoti nurašytas knygas
Seimas po svarstymo šią savaitę pritarė leidimui bibliotekoms dovanoti nurašytas knygas. ...