Žvilgsnio galia, arba L.Šalčiūtės „Sekretai“ Klaipėdoje

Penktadienį Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro Parodų rūmuose duris atvers Laisvydės Šalčiūtės kūrinių paroda „Sekretai“.

Parodą sudaro fotografijų ciklas, instaliacija ir videofilmas, kuriuose autorė tyrinėja žmogaus žvilgsnį, jo kuriamas įtampas ir santykių transformacijas. L.Šalčiūtė taip permąsto ir akcentuoja žvilgsnio galią subjektą paversti objektu, o objektą – subjektu.

Kaip pagrindinę meninę išraiškos priemonę naudodama vandenį, anot okeanografo Ž.Kusto – tobuliausią meilės simbolį, fotografijų cikle autorė transformuoja tradicinius žvilgsnio galios santykius. Ji stebi, kaip vyro fotografo žvilgsnis pro fotoobjektyvą reprezentuoja moters kūną, jį savotiškai su(iš)konstruodamas ir paversdamas žaidimų aikštele savo fantazijoms.

Pati fotografuodama L.Šalčiūtė permąsto subjekto vietą dvigubame matymo ir žvilgsnio mechanizme, akcentuoja momentą, kai pats subjektas, disponuojantis fotoobjektyvo galia, tampa stebimas ir iš šalies, ir iš savo stebimo objekto pusės – iš išorės ir iš vidaus – ir taip tarsi praranda galios persvarą, pats tampa objektu.

Kaip teigė parodos kuratorė Laima Kreivytė, L.Šalčiūtės „Sekretai“ – tai vaikystės žaidimo transformacija į suaugusiųjų paslaptis. „Sekretas“ – tai stiklo šuke prispausta gėlių kompozicija, užpilta žemėmis. Svarbus ne pats vaizdas, o tai, kad jis slaptas. Šia paslaptimi galima pasidalyti tik su geriausia drauge. Paslapties patikėjimas ir (ne)išsaugojimas kuria magišką „sekretų“ galią. Atidengdama svetimam žvilgsniui patikėtą paslaptį, apnuogini jos saugotoją ir save.

Sekreto struktūrą Laisvydė perkelia į savo instaliaciją. Ją sudaro fotografijos, veidrodžiai, žemių kvadratas ir videofilmas. Rastus fotografinius moterų atvaizdus menininkė fragmentuoja ir „slepia“ po vandeniu ir stiklu. Pažeidžiamiausios kūno dalys tampa tais mirusiais žiedais, kuriuos iš atminties tamsos ištraukia žiūrovų žvilgsniai. Įžengusius į salę žiūrovus perveria Medūzos žvilgsnis, ir jie suakmenėja. Nors iš fotografijų žvelgiančios moterys negąsdina gyvačių plaukais, stingdo akistata su tuo, kas viešumoje slepiama. Nepridengtas intymumas kvestionuoja žvilgsnio galią – išviešinta paslaptis nebenaudojama šantažui. Sudaiktintas moters kūnas tampa ne malonumo, o neaiškios grėsmės šaltiniu. Pats tapęs stebėtoju, paverčia mus, žiūrovus, savo objektais. Atsuka vujaristiniam žvilgsniui veidrodį. Niekas nėra apsaugotas nuo žudančio žvilgsnio.

L.Šalčiūtės parodos „Sekretai“ atidarymas – 17 val. Paroda vyks iki balandžio 28 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

danielius

danielius portretas
drasi paroda ( sociumo atžvilgiu)
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių