Yasmina Reza pjesę „Karo dievas“ sukūrė įkvėpta kasdienio gyvenimo

Vasario 16 d. „Idioteatras“, bendradarbiaudamas su teatrų gidu teatrai.lt, pristato Dainiaus Kazlausko režisuotą spektaklį „Karo dievas“, pastatytą pagal prancūzų dramaturgės Yasminos Rezos pjesę Le Dieu du Carnage (liet. „Skerdynių dievas“).

Tai – jau trečiasis lietuvių darbas, paremtas šios autorės kūriniais. Pirmasis – 2010 metų vasarį Rusų dramos teatre pristatytas Jono Vaitkaus spektaklis „Atsitiktinis žmogus“, o tų pačių metų rugsėjį teatruose pasirodė Dainiaus Kazlausko režisuotas „Menas“, skelbiama pranešime spaudai.

Plačiau apie kūrybą ir kitus dalykus – pačios Y. Rezos lūpomis.
„Karo dievas“ – naujausias Yasminos Rezos kūrinys, parašytas 2006 metais per neįtikėtinai trumpą laiką – tris mėnesius. „Rašiau be jokios tvarkos, be jokio plano, aš tiesiog rašiau“, – prisimena autorė.

Šios pjesės sukūrimas nebuvo paskatintas filosofinių apmąstymų ar rašytojos fantazijų, bet atvirkščiai – rėmėsi visiškai tikru įvykiu, apie kurį ji sužinojo iš savo sūnaus. „Kai mano sūnui buvo 13 ar 14 metų, tarp dviejų jo draugų kilo muštynės. Berniukai apsikumščiavo ir vienas iš jų neteko danties. Po kelių dienų aš sutikau nukentėjusio berniuko mamą ir pasiteiravau, ar jam geriau, o ji man atsakė: „Jūs įsivaizduojate, jo [kito berniuko] tėvai man nė nepaskambino“. Tada man nušvito – juk tai nuostabi tema!” – sako Y. Reza.

Netrukus ji jau turėjo pjesę, kuri raketos greičiu šovė į populiarumo viršūnę. Londone teatro kritikai aukštino apsukrų Y. Rezos humorą ir taiklias įžvalgas. Ji susižėrė prestižinius „Olivier“ ir „Tony“ apdovanojimus, Brodvėjuje pastatytame spektaklyje vaidino „Sopranų“ žvaigždė J.
Gandolfinis, o didiesiems ekranams pjesę adaptavo skandalingas lenkų režisierius Romanas Polanskis. Tai buvo pirmas kartas, kuomet dramaturgės kūrinys pasirodė televizijoje. Paklausta, kas paskatino ją pakeisti nuomonę, Y. Reza nedvejodama atsako: „Polanskis. Aš jį dievinu. Mes esame identiški, mes nekalbame apie reikšmę, mes gilinamės į instinktus“.

Kritikai, analizuodami Y. Rezos pjeses, dažnai lygina jų tematiką su W. Goldingo knyga „Musių valdovas“, kurioje taip pat pasireiškia vaikų žiaurumas, arba netgi su psichologo P. Zimbardo atliktu „Stanfordo kalėjimo eksperimentu“, kurio esmė – išanalizuoti žmogiškąją prigimtį ir galios įtaką individų veiksmams.

Tiek „Menas“, tiek „Karo dievas“ įrodo, kad net patys maloniausi žmonės gali būti žiauriausi barbarai – viskas dėl instinkto, prasiveržiančio pro išorinį blizgesį. Skirtumas tas, jog Y. Rezos pjesėse visa tai lydi nemaža porcija subtilaus humoro.

Pjesė „Karo dievas“ sukasi apie dvi viduriniosios klasės poras, susitinkančias aptarti tarp jų vaikų kilusias muštynes. Tai tariamai civilizuotas, išorinio manieringumo ir buržuaziško mandagumo pridengtas susitikimas, eigoje peraugantis į tragikomišką mizansceną, pilną apsižodžiavimo ir paniekos vieni kitiems.

Dėl tokios tematikos Y. Reza dažnai kaltinama moralizavimu, tačiau, pačios autorės teigimu, teatras yra veidrodis, visuomenės atspindys, o geriausi dramaturgai yra moralistai, nes jie reflektuoja visuomenės problemas. Paklausta, ar pati laiko save moraliste, ji šypsosi: „Aš nežinau, gal tokia ir esu... Kritikai yra linkę įžvelgti mano darbuose sociologinę dimensiją. Man malonu, tačiau ne tai mane įkvepia. Mane motyvuoja rašymas apie žmones, kurie buvo „teisingai“ užauginti, tačiau kažkuriuo momentu jie palūžta ir instinktai perima viršų.“

Dramaturgė niekuomet nesistengia publikai ar net aktoriams paaiškinti savo sukurtų veikėjų. Ji sako: „Manęs nedomina psichoanalizė. Aš dirbu kaip tapytojas. Jei jis tapo kieno nors paveikslą, jo nedomina, koks tas žmogus buvo vaikystėje. Jis tapo tai, ką mato.“

Dėl šios priežasties, kai kurie Rezos pjeses laiko banaliomis, paviršutiniškomis, tačiau iš tikrųjų jose paliekama daug vietos interpretacijai, o tai stimuliuoja žiūrovų vaizduotę. Kritikų teigimu, nutylėjimo požiūriu snobiškos pjesės dažnai patinka žmonėms, šiaip jau nesilankantiems teatre.

Nepaisant pasaulinės sėkmės, Y. Reza stengiasi atsieti save nuo bet kokių su komercija susijusių ar politinių dalykų.  Tiesa, atvirai demonstruojamas kūrėjos apolitiškumas daugeliui atrodė keistas po 2007 metais prekyboje pasirodžiusios knygos „Dawn, Dusk or Night“ (orig. L'aube, le soir ou la nuit), kurioje ji pasakoja apie bendravimo metus su Prancūzijos prezidentu Nicolu Sarkozy.

Reza apibūdina N. Sarkozy kaip neužaugą egoistą, vaikiškai ieškantį pripažinimo. Viename skyriuje autorė aprašo įvykį, kai tuo metu dar būsimasis prezidentas čiupo laikraščio „Le Figaro“ numerį pakerėtas pirmame puslapyje išspausdinto pranešimo. Tai nebuvo naujienos apie Iraną ar Prancūzijos rinkimus, bet prabangaus „Rolex“ laikrodžio reklama.

Dainiaus Kazlausko režisuoto spektaklio „Karo dievas“, kuriame vaidmenis kuria aktoriai Giedrius Savickas, Darius Gumauskas, Aurelija Tamulytė, Viktorija Kuodytė, premjera įvyks vasario 16 d. Vilniaus „Siemens“ arenoje įsikūrusioje MINI koncertų ir teatro salėje (įėjimas pro BMW klubą). Bilietus į spektaklį platina „Tiketa“.

Vasario 16 d. „Idioteatras“, bendradarbiaudamas su teatrų gidu teatrai.lt, pristato Dainiaus Kazlausko režisuotą spektaklį „Karo dievas“, pastatytą pagal prancūzų dramaturgės Yasminos Rezos pjesę Le Dieu du Carnage (liet. „Skerdynių dievas“).

Tai – jau trečiasis lietuvių darbas, paremtas šios autorės kūriniais. Pirmasis – 2010 metų vasarį Rusų dramos teatre pristatytas Jono Vaitkaus spektaklis „Atsitiktinis žmogus“, o tų pačių metų rugsėjį teatruose pasirodė Dainiaus Kazlausko režisuotas „Menas“, skelbiama pranešime spaudai.

Plačiau apie kūrybą ir kitus dalykus – pačios Y. Rezos lūpomis.
„Karo dievas“ – naujausias Yasminos Rezos kūrinys, parašytas 2006 metais per neįtikėtinai trumpą laiką – tris mėnesius. „Rašiau be jokios tvarkos, be jokio plano, aš tiesiog rašiau“, – prisimena autorė.

Šios pjesės sukūrimas nebuvo paskatintas filosofinių apmąstymų ar rašytojos fantazijų, bet atvirkščiai – rėmėsi visiškai tikru įvykiu, apie kurį ji sužinojo iš savo sūnaus. „Kai mano sūnui buvo 13 ar 14 metų, tarp dviejų jo draugų kilo muštynės. Berniukai apsikumščiavo ir vienas iš jų neteko danties. Po kelių dienų aš sutikau nukentėjusio berniuko mamą ir pasiteiravau, ar jam geriau, o ji man atsakė: „Jūs įsivaizduojate, jo [kito berniuko] tėvai man nė nepaskambino“. Tada man nušvito – juk tai nuostabi tema!” – sako Y. Reza.

Netrukus ji jau turėjo pjesę, kuri raketos greičiu šovė į populiarumo viršūnę. Londone teatro kritikai aukštino apsukrų Y. Rezos humorą ir taiklias įžvalgas. Ji susižėrė prestižinius „Olivier“ ir „Tony“ apdovanojimus, Brodvėjuje pastatytame spektaklyje vaidino „Sopranų“ žvaigždė J.
Gandolfinis, o didiesiems ekranams pjesę adaptavo skandalingas lenkų režisierius Romanas Polanskis. Tai buvo pirmas kartas, kuomet dramaturgės kūrinys pasirodė televizijoje. Paklausta, kas paskatino ją pakeisti nuomonę, Y. Reza nedvejodama atsako: „Polanskis. Aš jį dievinu. Mes esame identiški, mes nekalbame apie reikšmę, mes gilinamės į instinktus“.

Kritikai, analizuodami Y. Rezos pjeses, dažnai lygina jų tematiką su W. Goldingo knyga „Musių valdovas“, kurioje taip pat pasireiškia vaikų žiaurumas, arba netgi su psichologo P. Zimbardo atliktu „Stanfordo kalėjimo eksperimentu“, kurio esmė – išanalizuoti žmogiškąją prigimtį ir galios įtaką individų veiksmams.

Tiek „Menas“, tiek „Karo dievas“ įrodo, kad net patys maloniausi žmonės gali būti žiauriausi barbarai – viskas dėl instinkto, prasiveržiančio pro išorinį blizgesį. Skirtumas tas, jog Y. Rezos pjesėse visa tai lydi nemaža porcija subtilaus humoro.

Pjesė „Karo dievas“ sukasi apie dvi viduriniosios klasės poras, susitinkančias aptarti tarp jų vaikų kilusias muštynes. Tai tariamai civilizuotas, išorinio manieringumo ir buržuaziško mandagumo pridengtas susitikimas, eigoje peraugantis į tragikomišką mizansceną, pilną apsižodžiavimo ir paniekos vieni kitiems.

Dėl tokios tematikos Y. Reza dažnai kaltinama moralizavimu, tačiau, pačios autorės teigimu, teatras yra veidrodis, visuomenės atspindys, o geriausi dramaturgai yra moralistai, nes jie reflektuoja visuomenės problemas. Paklausta, ar pati laiko save moraliste, ji šypsosi: „Aš nežinau, gal tokia ir esu... Kritikai yra linkę įžvelgti mano darbuose sociologinę dimensiją. Man malonu, tačiau ne tai mane įkvepia. Mane motyvuoja rašymas apie žmones, kurie buvo „teisingai“ užauginti, tačiau kažkuriuo momentu jie palūžta ir instinktai perima viršų.“

Dramaturgė niekuomet nesistengia publikai ar net aktoriams paaiškinti savo sukurtų veikėjų. Ji sako: „Manęs nedomina psichoanalizė. Aš dirbu kaip tapytojas. Jei jis tapo kieno nors paveikslą, jo nedomina, koks tas žmogus buvo vaikystėje. Jis tapo tai, ką mato.“

Dėl šios priežasties, kai kurie Rezos pjeses laiko banaliomis, paviršutiniškomis, tačiau iš tikrųjų jose paliekama daug vietos interpretacijai, o tai stimuliuoja žiūrovų vaizduotę. Kritikų teigimu, nutylėjimo požiūriu snobiškos pjesės dažnai patinka žmonėms, šiaip jau nesilankantiems teatre.

Nepaisant pasaulinės sėkmės, Y. Reza stengiasi atsieti save nuo bet kokių su komercija susijusių ar politinių dalykų.  Tiesa, atvirai demonstruojamas kūrėjos apolitiškumas daugeliui atrodė keistas po 2007 metais prekyboje pasirodžiusios knygos „Dawn, Dusk or Night“ (orig. L'aube, le soir ou la nuit), kurioje ji pasakoja apie bendravimo metus su Prancūzijos prezidentu Nicolu Sarkozy.

Reza apibūdina N. Sarkozy kaip neužaugą egoistą, vaikiškai ieškantį pripažinimo. Viename skyriuje autorė aprašo įvykį, kai tuo metu dar būsimasis prezidentas čiupo laikraščio „Le Figaro“ numerį pakerėtas pirmame puslapyje išspausdinto pranešimo. Tai nebuvo naujienos apie Iraną ar Prancūzijos rinkimus, bet prabangaus „Rolex“ laikrodžio reklama.

Dainiaus Kazlausko režisuoto spektaklio „Karo dievas“, kuriame vaidmenis kuria aktoriai Giedrius Savickas, Darius Gumauskas, Aurelija Tamulytė, Viktorija Kuodytė, premjera įvyks vasario 16 d. Vilniaus „Siemens“ arenoje įsikūrusioje MINI koncertų ir teatro salėje (įėjimas pro BMW klubą). Bilietus į spektaklį platina „Tiketa“.


Šiame straipsnyje: Yasmina RezaKaro dievaspjesė

NAUJAUSI KOMENTARAI

Kur

Kur portretas
O kur bunke?

Pagalvojau

Pagalvojau portretas
ar Yasminos Rezos protėviai ne iš Lietuvos. Konkrečiau -- iš Kuršių Nerijos. Ar prisimenate Liudviką Rėzą iš užpustyto Karvaičių kaimo?
VISI KOMENTARAI 2
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

Daugiau straipsnių