- Enrika Striogaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Yra toks laikas (būsena), kai rašai eilėraščius, ir ateina toks metas (būsena), kai jų neberašai.
Kai eilėraščių nerašai, jie nepasirašo – labai sunerimsti. Ką, jau viskas? Taip jau ir baigsis? Kodėl, už ką ir t. t. – tai tokios liguistos būsenos, skaudūs, nerviniai, beveik psichopatiniai vidiniai išgyvenimai, nes juk kažkada ant to poezijos aukuro, regis, buvo sudėta viskas, pasirašyta sutartis forever, dvasiniu krauju pasirašyta. Ir še tau – į sielos bedugnę imi ir atsiremi kojomis, net ne kojomis – ta, vadinamąja sėdyne: steni ir teišeina tik dujos, na, dar vienas kitas nuo patiriamo streso besimakaluojančių žarnų gurgtelėjimas. Drama atrodo tuo metu pasiekia kulminaciją.
Nė velnio. Diagnozė, kurią išgirsti (iš ko?) dažniausiai būna klaidinga. Po kurio laiko vėl imi rašyti. Akmuo nuo širdies nusirita, tiesiog išnyksta, vėl esi kūrybingas, lankomas visokių mūzų, pegasų, taip sakant, poetas, truputį pateptasis. Prakeiktoji drama užsimiršta, na, kartais viename kitame eilėraštyje ataidi kaip kokių kataklizmų nuojauta, bet rašyme esančio (parašyčiau: begimstančio, bet tai būtų netikslu) eilėraščio vidinė drama siurbia jau kitą energiją, nes nerašymas, kaip mirtis, jos tarsi neturi.
Nė velnio (velnias kartojasi tik todėl, kad buvo minimas kraujas ir sutartis, ir tai kažkaip atliepia Fausto dramą). Vienas poetas (lietuvių, esantis šalia mūsų, ne už jūrų marių), išleidęs labai palankiai profesionalų sutiktą eilėraščių knygą, vadintas ypač perspektyviu poetu, daugiau knygų taip ir neišleido: „Kiekvienas turime eiti į nerašymą, tai pagrindinis tikslas, dėl ko išlieka poezija, ji – neparašytuose eilėraščiuose.“
Tačiau dėl jų turi būti ir labai gerų parašytų, užrašytų, knygomis išleistų eilėraščių, jie įduoda, įprasmina skambesį tų neparašytųjų. Pagaliau dramos, aštrių pojūčių ir subtiliausių jų niuansų yra daugiau.
Eilėraščiai rašomi ieškant energijos, tam tikros, labai aukštos prabos (nors tai taip pat netikslu, nes siejasi su auksu, o turėtų sietis bent jau su Faustu), na gerai, pasakykim, kad ryšio su Dievu, dieviškos energijos, dievų kalbos etc. Bet pamatytas Dievas nebebūtų Dievas. Užrašytas eilėraštis yra eilėraštis, bet ne poezija. Ji lieka neparašytuose eilėraščiuose (būtinai daugiskaita, vienas eilėraštis – parašytas ar ne – nieko nereiškia, kalbant ne apie atsitiktinę, o pažįstamą, trokštamą energiją).
Poezija yra energija, kaip, tarkim, gyvybė, o jos daugiausia neparašytuose eilėraščiuose, jie nesisieja su mirtimi, o atvirkščiai. Kaip gyvybė nebūtinai siejasi su gyvenimu arba gyvenimas nebūtinai siejasi su žmogumi, žeme.
Šis tekstas taip pat ilgai buvo neparašytas ir kur kas prasmingesnis, savo energija tiesiog svaigino (maitino). Dabar jis užpildo laikraščio puslapį, ir tiek. Gali būti, kad jį kažkas perskaitys, bet būtų geriau, kad jo neperskaitytų, kad nors truputį taptų neparašytu.
Nerašyti ir neberašyti eilėraščių – du skirtingi dalykai. Nerašyti – siejasi su agresija, naikinimu, dirbtiniu siekimu to, prie ko dar nepriėjai (niekas negali ir atvesti, „pribręsti“ – taip pat netinka), geriau tuomet tie eilėraščiai, net ištisos knygos ir toliau tegul būna gimdomi, paleidžiami į pasaulį, nors gimdyti eilėraštį ne tik negražu, tai – demagogija.
Neberašyti galima, kai nemažai tų eilėraščių užrašyta, pritaškyta kraujo, pasirašyta ir suplėšyta įvairių sutarčių, pereiti ir pragaro ratai, ir palaimos nutvieksti sodai. Kiekvienas poetas tai patyręs, kiekvieno kūryboje neparašytų eilėraščių yra (kai kurie jų vis mėginami užrašyti), ir jie patys svarbiausi. (Šioje vietoje norėjau paaiškinti kodėl, bet suprantu, kad to daryti nedera.)
Geriau pateiksiu mėginimą vieną jų užrašyti:
kur beeičiau
neparašyti eilėraščiai
užkastų katinėlių balsais kniaukia
kartais išsikasu vieną
pienu pagirdau
jaukiai pavakarojame
paskui vėl užkasu
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Valdovų rūmuose atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą3
Valdovų rūmų Didžiajame kieme ketvirtadienį atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą. ...
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Pagerbti trys geriausi 2023-iųjų bibliotekininkai, įstaigos sutarė derinti veiksmus
Kultūros ministerijoje antradienį minint Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę pagerbti geriausi praėjusių metų šio sektoriaus specialistai, tuo metu bibliotekų asociacijos pasirašė ketinimų protokolą dėl bendradarbiavimo. ...
-
Antrasis S. Dirsytės romanas: aplinkybių sutraiškyta herojė iki pabaigos kovojo už teisę išlikti
„Kai rašai istorinį romaną, išties, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizd...
-
O. Šurajevas rėžė Lietuvos teatralams: kas iš to vardo, jei jie „myžniai“116
Visuomenininkas Olegas Šurajevas abejingų nepalieka. Anot jo, dabar nėra laikas abejoti ir kalbėti miglotomis metaforomis. Jis teigė, kad atėjo laikas išreikšti aiškias pozicijas – be dviprasmybių, naudos ir kašt...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Nacionaliniam architektūros institutui2
Kultūros ministerija antradienį paskelbė konkursą į naujai įsteigto Nacionalinio architektūros instituto direktoriaus pareigas. ...
-
Prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė
Antradienį Lietuvoje prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė, kurios tema šiemet – Europos Sąjunga (ES). ...
-
Finaliniai B. Dvariono konkurso akordai: nuo rečitalių koncertų salėse iki kelionių į Disneilendą
Jau dvyliktą kartą jaunuosius smuikininkus ir pianistus iš viso pasaulio į Lietuvą pakvietęs Tarptautinis Balio Dvariono konkursas šį savaitgalį išrinko pačius geriausius. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje konkurso f...
-
S. Karunatilaka: tikiuosi, kad mes šio to pasimokysim iš pasakojimų, persmelktų mūsų patirties
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis, ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...