Klaipėdos koncertų salėje – unikali aštuonių kontrabosų „Vizija“

Festivalis „Permainų muzika“ klaipėdiečiams pateiks vieną didžiausių intrigų – italų ansamblį „Ludus Gravis“, grojantį aštuoniais kontrabosais.

Šeštadienį italai pasirodys „Gaidos“ festivalyje Vilniuje, o antradienį 18 val. – Klaipėdos koncertų salėje.

Iki jų atrodė neįmanoma

Ansamblio meno vadovas – atlikėjas ir kompozitorius Stefano Scodanibbio drauge su kitu kontraboso virtuozu Daniele Roccato 2010-aisiais surinko geriausius savo buvusius studentus ir įkūrė šį kolektyvą. Pasak kritikų, tarptautinėje muzikos rinkoje jis išsiskiria ne tik stulbinančia sudėtimi, bet ir originaliomis programomis bei nauju skambesiu. S.Scodanibbio išrado naujas grojimo technikas, išplečiančias kontraboso tembrą ir garso aukščio paletę taip, kaip iki tol tai atrodė neįmanoma. Jo bendražygis D.Roccato įkvėpimo semiasi bendradarbiaudamas su džiazo atlikėjais, populiariosios muzikos kūrėjais, teatro ir literatūros asmenybėmis.

Programa intriguoja

Kviesdami įsiklausyti į pačius subtiliausius kontraboso – vieno didžiausių ir paslaptingiausių muzikos instrumentų – skambesius, „Ludus Gravis“ koncerte Klaipėdoje pristatys intriguojančią programą. Jos pradžioje jie atliks „naujojo dvasingumo“ atstovo Arvo Pärto kūrinį „Pari intervallo“, kuris bus interpretuojamas imituojant varpų skambesį. Dvi kūrinio melodinės linijos juda paraleliai: viršutinė vadovauja, o antroji jai akompanuoja tercija žemiau ir atsilikdama dviem aštuntinėmis. Pasak kompozitoriaus, pirmasis balsas įkūnija žmogaus klystkelius, antrasis – gailestingą Dievo ranką, nurodančią žmogui kelią.

Solistas D.Roccato pagrieš S.Scodanibbio „Due pezzi brillanti“, kuriuose siekiama išlaisvinti instrumentą iš įprastinio skambesio varžtų. Šiuose virtuoziškuose kūriniuose solistas išgauna garsus, netelpančius į tradicinio kontraboso diapazoną. Iš dalies šie efektai pasiekiami išnaudojant obertonus, kurie jame rezonuoja geriau, negu bet kuriame kitame instrumente.

Gros J.Cage’o kompozicijas

Visas kolektyvas atliks dvi „Permainų muzikos“ pavadinimo krikštatėvio Johno Cage’o kompozicijas.

Tai bus „Ryoanji“, įkvėpta Japonijos kultūros ir pavadinta Kioto akmenų sodo vardu. Sode yra penkiolika akmenų, išdėstytų baltame, tvarkingai sugrėbstytame smėlyje. Kad akmenys prabiltų savo balsu kompozitorius sujungė juos linijomis. Gautas kreives galima atlikti glissando balsais arba instrumentais su privalomu unisoniniu dviejų bet kokių instrumentų akompanimentu, kuris vaizduoja sugrėbstyto smėlio vizualinę tvarką.

Antroji J.Cage‘o kompozicija „Dream“ / „Vizija“ nulėmė ir visos koncertinės programos pavadinimą. Tai vienas iš ankstyvųjų kompozitoriaus opusų, demonstruojantis J. Cage‘o sugebėjimą kurti tonalumo įvaizdį pasitelkiant konkrečios tonacijos diapazoną, o ne funkcionalius akordus. Šis intymus kūrinys buvo parašytas kaip fortepijonu atliekamas akompanimentas JAV avangardinio šokio legendos Merce’o Cunninghamo pasirodymui.

Ir lietuvės premjera

Koncerte įvyks jaunos lietuvių kompozitorės, šiuo metu gyvenančios Londone, Rūtos Vitkauskaitės kūrinio „Orion Arm“ premjera. Kūrinio pavadinimas susijęs su astronomija, nes taip vadinama spiralinė Paukščių tako galaktikos vija (liet. – Oriono vija), kurioje yra mūsų Saulės sistema. Kūrinio idėja pagrįsta erdviniu garso judėjimu tarp aštuonių puslankiu išdėstytų instrumentų. „Stengiausi įvairiais rakursais išnaudoti erdvinius garso suvokimo aspektus, pasitelkdama instrumentų pozicijas scenoje bei technines galimybes“, – sakė autorė.

Muzika, kuri hipnotizuoja

„Ludus Gravis“ pasirodymo viršūne neabejotinai taps minimalizmo eros pradžią 1964-aisiais paženklinusi amerikiečio Terry Riley’io kompozicija „In C“ . Tiesa, ansamblis atliks S.Scodanibbio kontrabosams pritaikytą šio kūrinio versiją, kuri vadinasi „In D“.

Nuo pat pirmųjų taktų ši muzika tarsi užhipnotizuoja publiką. Nepaisant išorinio paprastumo, ji įtraukia klausytojus į pasikartojančių ritmų ir tembrinių mikro pokyčių vyksmą. Pamažu auganti dinamika sukuria kulminacijos lūkestį, tačiau ji taip ir neįvyksta. S. Scodanibbio interpretuoja šį kūrinį kaip JAV ir jos prieštaringos demokratinės prigimties metaforą, įkūnijančią įtampą tarp individo ir bendruomenės, individualizmo ir socialinės atsakomybės. Kiekvienas atlikėjas gali savarankiškai nuspręsti, kaip ir kiek improvizuoti, tačiau privalo paklusti bendrajai kūrinio logikai.

Unikalia aštuonių kontrabosų „Vizija“ festivalis atsisveikins su klaipėdiečiais iki kito permainingo rudens.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • „Volfo Engelmano Studijoje“ – P. Vyšniausko ir V. Kaplano džiazas
    „Volfo Engelmano Studijoje“ – P. Vyšniausko ir V. Kaplano džiazas

    Šeštadienio vakarą „Volfo Engelmano Studijoje“ Kaunakiemio gatvėje buvo karšta. Atmosferą užkaitino džiazo melodijos, kurias liejo saksofonininkas Petras Vyšniauskas ir gitaristas Vladimiras Kaplanas. ...

  • Vilniuje skautai švenčia Jurgines
    Vilniuje skautai švenčia Jurgines

    Šeštadienį eitynėmis sostinės Gedimino prospektu Lietuvos skautai paskelbė vasaros sezono atidarymą. Tradiciniu tapęs ir kasmet skirtinguose Lietuvos miestuose vykstantis renginys šįmet vyksta Vilniuje. ...

  • Mirė kultūrologas P. Kimbrys
    Mirė kultūrologas P. Kimbrys

    Šeštadienio naktį mirė vertėjas, kultūrologas, pirmasis žurnalo „Naujasis Židinys-Aidai“ vyriausiasis redaktorius Petras Kimbrys. ...

  • Skirtingos kartos, tapybos trauka ta pati
    Skirtingos kartos, tapybos trauka ta pati

    Povaizdis – tai kurį laiką akyse išliekantis regėto daikto antrinis vaizdas. Arba per vaizdą iš apačios persišviečiantis kitas vaizdas. Arba dialogo metu susiformuojantis povaizdis vystomos temos atžvilgiu. Kiekvieno dialogo d...

  • Kitame tilto gale – džiazuojantis tarpukario Kaunas
    Kitame tilto gale – džiazuojantis tarpukario Kaunas

    A. ir P.Galaunių namai vėl atvėrė duris tarpukario gerbėjams. Čia veikianti paroda "Kasdienybės geometrija. Art Deco Kauno interjeruose" dėl renovacijos kurį laiką buvo uždaryta. Atsinaujinę tarpukario dvasia alsuojantys namai kviečia pr...

    1
  • Parodoje – amžinasis esamasis laikas
    Parodoje – amžinasis esamasis laikas

    Senieji hermeneutikos meistrai teigdavo, kad skaityti rimtą tekstą būtina dviem etapais. Pirmą kartą skaitytojas suvokia tekstą estetiškai, tada mes kažką jusliškai pamatome ir suprantame, o antrojo skaitymo metu – jau interpretuoja...

    2
  • Šimtmečio asmenybių mozaika: visuomeniški mokslininkai
    Šimtmečio asmenybių mozaika: visuomeniški mokslininkai

    "Santaka" tęsia pažintį su Lietuvos valstybės kūrėjais, gamtos, technikos, ekonomikos mokslų ir verslo pirmeiviais, šiose veiklos srityse Kaunui labiausiai nusipelniusius žmones, pristatomus Kauno apskrities viešosios biblioteko...

  • Likimas parinko gyventi Lietuvoje
    Likimas parinko gyventi Lietuvoje

    Kažin ar esame padoriai laimingi gyvendami istorinio virsmo laikmečiu? Man atrodo, kad tas virsmas vis dar tęsiasi, neduokdie, jei įstrigtume ilgam. ...

    2
  • Mirė poetas, prozininkas, vertėjas M. Karčiauskas
    Mirė poetas, prozininkas, vertėjas M. Karčiauskas

    Lietuvos rašytojų sąjunga su giliu liūdesiu praneša, kad eidamas 80-uosius netus balandžio 20-ąją mirė Lietuvos rašytojų sąjungos narys, poetas, prozininkas ir vertėjas Mykolas Karčiauskas. ...

  • Islandų paauglys autistas pastatė iš „Lego“ kaladėlių 8 m ilgio „Titaniko“ modelį
    Islandų paauglys autistas pastatė iš „Lego“ kaladėlių 8 m ilgio „Titaniko“ modelį

    Vienas islandų paauglys autistas iš 56 tūkst. „Lego“ kaladėlių pastatė 8 m ilgio legendinio laivo „Titanikas“ (Titanic) modelį, kuris nuo šiol bus demonstruojamas viename JAV muziejuje. ...

Daugiau straipsnių