Gytis Skudžinskas Klaipėdoje pristatys savo fotoprojektą „Tyla“

Penktadienį klaipėdietis fotomenininkas Gytis Skudžinskas uostamiesčio publikai pristatys naujausią savo fotoprojektą „Tyla / Silence“. Tai fotografijų paroda ir autorinis fotografijų albumas tuo pačiu pavadinimu.

Pernai rudenį pasirodžiusią G.Skudžinsko autorinę knygą „Tyla / Silence“ pripildė jo fotografijos ir papildė specialiai šiam leidiniui parašyti kultūrologų Jurijaus Dobriakovo, Agnės Narušytės, Rolando Rastausko tekstai. Jų autoriai knygoje samprotauja apie tylą, jos refleksijas moderniajame ir postmoderniajame mene bei klaipėdiečio fotomenininko kūrybą...

„Tyla meno kontekste turi ilgą garbinimo tradiciją. (...) Daugelio „rimto“ meno gerbėjų įsitikinimu, tyla „pasako“ daug daugiau nei žodžiai, nes yra nepalyginamai talpesnė. Įprastas, įkūnytas žodis šioje (modernistinėje) mąstymo sistemoje yra baigtinis, suvaržytas, ankštas, netobulas. O tyla šia prasme yra tas Žodis, kuris „buvo pradžioje“ – dar neturintis kūno ir todėl potencialiai reiškiantis Viską. Tyla moderniajame mene – ar tai būtų kinas, tapyba, ar fotografija – visada yra transcendentinė ir egzistencinė, perkrauta žmogiškųjų prasmių, – rašo knygoje J.Dobriakovas esė „Aukso pjūvis“. – Visai kitaip yra postmoderniajame mene, kuriame, jei tik jis yra sąžiningas pats sau, „nėra nieko anapus diskurso“, anot J.Derrida maksimos. Tyla čia yra diskursyvi, dalinė, turinti ne visa apimančią transcendentinę prasmę, bet daugybę prieštaringų reikšmių; įžūliai įsiveržianti į paties kalbėjimo vidų ir tuojau pat ironiškai susisprogdinanti. Čia ji dažniausiai nėra tai, kas atrodo. Ji – netikras auksas, kuris žiba ne tam, kad apgautų, bet pirmiausia tam, kad demaskuotų „tikro“ aukso netikrumą. Pastaroji frazė puikiai apibūdina G.Skudžinsko ciklą „Tyla“. Kiekviename abstrakčiame kadre mes matome tarsi aukso pjūvį – bet ne tą, kuris žymi tobulą proporciją tarp dviejų dalių, o kitą, kuris žymi plyšį, trūkį pačiame „aukse“, „prasmingos tylos“ neįmanomybę. Už šios linijos – šio horizonto – nieko nėra, kaip nieko nėra anapus deridiško diskurso. Bendrojoje reliatyvumo teorijoje egzistuoja tokia sąvoka: įvykių horizontas. Kalbant paprastai, tai yra erdvėlaikio riba, už kurios vykstantys procesai ar įvykiai nėra matomi išoriniam stebėtojui – pavyzdžiui, sfera, gaubianti juodąją skylę, iš už kurios mūsų nepasiekia jokie signalai. „Tylos“ ciklo darbai vaizduoja vizualią tylą kaip tokį „įvykių horizontą“ – už jos nieko nėra ir spėlioti, kokios gelmės ten galėtų slypėti, nėra jokio reikalo. (...) G.Skudžinskas, priešingai, tyli taip, kad žiūrovo akis pamažu priverčiama suvokti visą šio prasmės ieškojimo tyloje absurdiškumą. Jis demonstruoja, kad šis instinktyviai pasirenkamas kelias yra klaidingas. Tai, ką jis vaizduoja savo darbuose, ir yra tyla. Ir nieko daugiau.“

Paties G.Skudžinsko teigimu, jo ciklo „Tyla“ darbai eliminuoja orientacinius erdvės ir laiko parametrus bei siekia byloti apie perpildytą atvaizdo reprodukcijų rinką.

 „Fotografija be įvykio / pranešimo dezorientuoja stebėtoją bei naikina regėjimo kaip greito pažinimo patirtį. Gamtoje, viešose ir privačiose erdvėse užfiksuoti atvaizdai suvokėjui netransliuoja aiškių tos erdvės parametrų, bet priešingai, jungiasi į tęstinę vizualinę konstrukciją, kurios pagrindinis tikslas – ne esamos situacijos reprodukavimas, bet ribos tarp regimo ir suvokiamo, pažįstamo ir svetimo, natūralaus ir socialaus akcentavimas. Jei tylą suprastume kaip protestą prieš nuspėjamą tuščiažodžiavimą, tai šiose fotografijose eliminuojamos perteklinės vizualinės nuorodos, – teigė autorius. – Iš kitos pusės, asketiškas fotografijų vizualumas cituoja bei permąsto minimalistinės dailės istoriją.“

Atskiri fotografijų ciklo „Tyla“ darbai jau rodyti Ukrainoje, Rusijoje, Prancūzijoje ir Slovakijoje. Visa serija ir albumas praėjusį rudenį pristatyti „Prospekto galerijoje“ Vilniuje. Knyga „Tyla / Silence“ pelnė diplomą šalies knygos meno konkurse „Vilnius – 2011“, kurio laureatai buvo apdovanoti šiemetėje Vilniaus knygų mugėje.

G.Skudžinsko parodos ir knygos „Tyla / Silence“ pristatymas klaipėdiečiams – kovo 9 d. 18 val. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2), kur paroda vyks iki balandžio. Jos atidarymo dieną 15 val. organizatoriai kviečia į ekskursiją po ekspoziciją su autoriumi, kartu pasikalbėti apie tylą, eksponuojamus darbus bei fotomenininko albumą, patekusį tarp gražiausių pernai Lietuvoje išleistų knygų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių