„CzechoBalt“: iš scenos – į plokštelę

Analogų Klaipėdoje iki šiol neturinčio multimedijinio projekto „CzechoBalt“ koncertas įamžintas plokštelėje, kuri pirmadienį bus pristatyta visuomenei.

Pabrėžtinai „crossover“-inis

Koncertas „CzechoBalt - muzika be sienų“ pernai lapkritį nuskambėjo Klaipėdos muzikinio teatro scenoje, anot muzikologės Danguolės Vilidaitės, „kaip gražus ir elegantiškas, malonus ausiai garsų gūsis, nuspalvintas lyrine-poetine spalva“.

Šio projekto dalyviai - garsus klarnetų kvartetas iš Čekijos „Clarinet Factory“ (Ludekas Baura, Vojtekas Nydlas, Petris Valašekas, vadovas - Jindrichas Pavlišas), didžėjus ir elektroninės muzikos kūrėjas, studijos „Idee Fixe“ garso montavimo ir redagavimo specialistas Eugenijus Konstantinovas (labiau žinomas kaip DJ Genys), videožokėja Eglė „Suckmafinger“ Eigirdaitė, Klaipėdos muzikinio teatro stygininkų grupė, dirigentas ir projekto vadovas kompozitorius Vladimiras Konstantinovas - tuomet publikai pateikė ypatingą bendro darbo rezultatą - 20 dalių polistilistinę siuitą, kurią galima būtų pavadinti vienu žodžiu - „crossover“ (muzikinių žanrų samplaika).

Sąvoka „crossover“ šiuolaikinės muzikos kontekste reiškia naujo stiliaus sukūrimą, jungiant skirtingų žanrų elementus. „CzechoBalt“ projektas pabrėžtinai „crossover“-inis, kurtas trijų grandžių: „Clarinet  Factory“, kurio kredo - muzika be apribojimų, plius elektroninė muzika, generuojanti pačias netikėčiausias garsines erdves, spalvas bei ritmus, plius klasikinis styginių orkestras, tarytum surišantis visą jungtį su istorinėmis muzikinėmis tradicijomis.

„Įsivaizduokite muzikos dirbtuvę arba laboratoriją, kurioje jungiama ketvertas klarnetų, klasikinis muzikinis išsilavinimas, etninė muzika, džiazas, dar į tai įterpiama šiek tiek minimalizmo idėjų ir improvizacijos. Įveiksminama šiuolaikiškiausia elektronikos technologija, kviečiami įdomūs svečiai, po išsamių galimybių studijų pradedama kūryba, o svarbiausia laboratorijos siekiamybė - bendravimas su klausytoju. Tokiu būdu kuriamoje terpėje gimsta ypatingas žanras, galintis turėti daug įvairių sąsajų su nusistovėjusiu terminu „crossover“, tačiau labiau teisinga būtų šį žanrą apibūdinti kaip „muzika be sienų“, - teigė ansamblio „Clarinet Factory“ nariai.

Idėjomis keitėsi internetu

„CzechoBalt“ projekte susipynė dviejų šalių - Lietuvos ir Čekijos - menininkų, skirtingų muzikos stilių atlikėjų kūrybinės idėjos.

Kaip pasakojo V.Konstantinovas, bendro projekto užuomazgos siekia 2006-uosius, po jo „Requiem Reborn“ publikacijos internete. Tuomet kūriniu susidomėjęs miuziklų libretistas ir multimedia kūrinių sumanytojas, didžiausios Čekijos meno agentūros „Aura Pont“ narys Petras Čensky's supažindino klaipėdietį su garsiu čekų klarnetininkų kvartetu „Clarinet Factory“.

Jiems kilo mintis kartu sukurti crossover  kūrinį. Sužinojęs, kad kompozitoriaus sūnus yra puikus didžėjus, P.Čensky's, pasiūlė į projektą pakviesti ir jį. O V.Konstantinovo iniciatyva prie projekto atlikėjų komandos prisijungė dar ir Klaipėdos muzikinio teatro orkestro stygininkų grupė. Muziką vaizdu paukščių tema ėmėsi papildyti videožokėja Eglė „Suckmafinger“ Eigirdaitė. Toks kelių skirtingų grandžių bendradarbiavimas visiems dalyviams atrodė įdomus. Jie tikėjosi, kad suintriguos ir publiką.

Elektronikos, styginių instrumentų, klarnetų skambesį ir videoprojekciją projekto dalyviai sujungė į vientisą visumą. O muziką šiam projektui rašė visa kompanija - čekų muzikantai bei tėvas ir sūnus Konstantinovai. Kūrė kiekvienas namie, idėjomis keitėsi internetu.

Kai muzikinė dalis virtualiame lygmenyje jau buvo užbaigta, beliko visiems susitikti, surepetuoti tai, ką sukūrė, ir pagroti gyvai. Į Klaipėdą atvažiavo čekai, abu vilniečiai, ir per kelias dienas jau buvo matyti rezultatas. 20 dalių daugiažanris, praturtintas multimedia priemonėmis koncertinis kūrinys reprezentavo šį drąsų, netipišką sumanymą, aukštai iškėlusį „muzikos be apribojimų“ vėliavą.

Tiksliai ir rafinuotai

Kaip po koncerto rašė muzikologė D.Vilidaitė, „muzikinė projekto medžiaga suderinta nepaprastai profesionaliai. Matyti, kad buvo atliktas nepaprastas ir labai kruopštus kūrybinis darbas. Kiekviena dalis savotiškai buvo kažkuo įdomi. Jei ne muzika, tai vaizdu, kartais mintis užpildydavo skaitoma poezija. Gražu buvo žiūrėti ir klausytis, kaip trys skirtingos muzikinės kalbos, trys skirtingi muzikiniai sluoksniai, papildo vienas kitą ir susilieja bendroje tėkmėje. Klarnetininkų improvizacijos ir vokaliniai inkliuzai, elektroniniai didžėjaus palydėjimai visose kompozicijose skambėjo tiksliai ir rafinuotai - pridedant bosų, nedidelių aido efektų, papildomų melodinių ar ritminių linijų, imituojant pagrindines intonacijas.“

Anot muzikologės, pagrindinis projekto tikslas - „muzika be apribojimų“, muziką be sienų“ tąsyk buvo įgyvendintas su kaupu. „Ir ne tik muzikoje. Skirtingų stilių sintezė pritraukė įvairesnių sluoksnių melomanus. O jaunosios kartos dominavimas renginyje tik dar kartą patvirtino, kad tokio tipo kokybiškų multimedijinių projektų Klaipėdai labai trūksta“, - priminė D.Vilidaitė.

Dvejus metus trukęs tarptautinis projektas „CzechoBalt“ 2009-ųjų lapkričio 18-ąją pasiekęs publiką įspūdingu koncertu Klaipėdos muzikiniame teatre, dar gali būti pratęstas Čekijoje, kaip užsiminė jo vadovas V.Konstantinovas. Bet pirmasis šio projekto koncertas iki šiol yra vienintelis ir nepakartotas.

Koncerto „CzechoBalt - muzika be sienų“ įrašo pristatymas - balandžio 19 d. 17 val. uostamiestyje, I.Simonaitytės bibliotekos Gerlacho palėpėje (Herkaus Manto g. 25). Dalyvaus Klaipėdos muzikinio teatro dirigentas ir projekto vadovas kompozitorius V.Konstantinovas. Vakarą ves Linas Poška.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių