Ugnis ir automobilis – itin pavojingas derinys

Naktį iš sekmadienio į pirmadienį kelyje Palanga–Šiauliai įvyko kraupi avarija, po kurios liepsnose, užsidegus automobiliui, žuvo žmogus. Ugniagesių gelbėtojų mokyklos Mokymo skyriaus viršininkas Gintaras Paulauskas teigia, kad per parą ugniagesiams tenka gesinti apie du tris automobilius.

– Dėl kokių priežasčių po eismo įvykių užsiliepsnoja automobiliai?

– Automobiliai po eismo įvykių užsiliepsnoja dėl dviejų priežasčių: trumpojo jungimo žemos įtampos elektros grandinėje ir trūkusios degalų tiekimo sistemos, kai degalai patenka ant įkaitusių paviršių (pavyzdžiui, išmetimo kolektoriaus).

– Ar, atsižvelgiant į degalų rūšį, yra automobilių, kuriems pavojus užsidegti yra didesnis?

– Benzino degimo temperatūra yra žemesnė, todėl jis, patekęs ant įkaitusio paviršiaus, užsiliepsnoja greičiau. Dujomis varomame automobilyje, jeigu laiku bus nesustabdytas dujų tiekimas, gali sprogti dujų ir oro mišinys. Elektra varomi automobiliai – "Tesla", "Nissan" ir kt. – aukštos įtampos akumuliatorių baterijose turi kelias apsaugos sistemas, išjungiančias aukštos įtampos (400 V) tiekimą į sistemą, tačiau ir žemos įtampos (12 V), esančiose kiekviename automobilyje, pakanka gaisrui kilti.

– Ką turėtų daryti vairuotojas, jeigu yra sąmoningas ir nesužeistas, ir mato, kad kyla gaisro rizika?

– Įvykus eismo įvykiui, vairuotojas pirmiausia turi išjungti degimą. Tai galima padaryti pasukus arba ištraukus įjungimo raktelį, o automobiliuose, kuriuose nėra įjungimo raktelio, nuspaudus išjungimo ("Start / Stop") mygtuką arba pro langą išmetus raktelį, nes elektra varomuose automobiliuose, kai raktelis yra automobilyje, įsijungia aukštos įtampos elektros tiekimo relės.

– Apskritai, kaip numatyti, kad automobilis gali užsiliepsnoti?

– Yra požymių, kaip galima numanyti, kad gaisras automobilyje gali kilti ir eksplotuojant – per naktį išsikrauna akumuliatorius, naujesniuose automobiliuose nustoja groti radijas, prigesta šviesos. Tai požymiai, kad elektros sistemoje yra nuotėkis ir netrukus gali įvykti trumpasis jungimas, dėl to užsiliepsnoja laidų izoliacija, o nuo jos – ir visos degiosios automobilio detalės. Eismo įvykio metu galimo gaisro ženklu gali būti benzino, dyzelino ar dujų kvapas, matomi degantys degalai arba kai dėl trumpojo jungimo kibirkščiuoja elektros laidai.

– Kokie turėtų būti aplinkinių veiksmai, jeigu jie pastebi, kad automobilis gali užsidegti?

– Norėčiau atkreipti dėmesį, kad padėti galima tik tuomet, kai jūsų pačių sveikatai ir gyvybei negresia pavojus. Pirmiausia   reikėtų išjungti variklį, kad automobilis netyčia nepradėtų judėti,  išjungti pavarą, pakelti rankinį stabdį, o automobiliuose su automatine pavarų dėže pavarų svirtį perstumti į "P" poziciją. Pagal galimybes reikia bandyti atjungti ir automobilio akumuliatorių. Kai kuriuose automobiliuose yra dvi akumuliatoriaus baterijos. Jeigu automobilis yra su dujine įranga – užsukti dujų tiekimą į pagrindinę magistralę. Dažniausiai toks ventilis būna ant paties dujų baliono. Jeigu nėra galimybės atjungti akumuliatoriaus baterijos, reikia kiek įmanoma greičiau iš automobilio išlaipinti nukentėjusiuosius. Vis dėlto reikia atsiminti, kad taip mes galime jiems ir pakenkti (dėl nežinojimo, norint padėti ir traukiant iš avarijoje sudaužyto automobilio nukentėjusiuosius, pažeidžiamos stuburo smegenys ir žmogus visą gyvenimą gali likti neįgalus). Jeigu automobilis nedega, degimas išjungtas, bet jaučiamas degalų kvapas, reikia turėti gesintuvą, parengus jį darbui, tačiau nukentėjusiojo neliesti, kol atvyks gelbėtojai. Atvykus priešgaisrinėms gelbėjimo tarnyboms, pasakykite, ką padarėte ir netrukdykite specialistams dirbti.

Norėčiau atkreipti dėmesį, kad padėti galima tik tuomet, kai jūsų pačių sveikatai ir gyvybei negresia pavojus.

– Ar galima imtis kažkokių prevencinių priemonių, kad automobilis neužsidegtų?

– Pirmiausia, automobilyje negalima montuoti savadarbių elektros grandinių, kurios tiesiamos per metalines konstrukcijas ir laikui bėgant tampa neizoliuotos. Antra, atsiradus pirmiesiems netinkamos elektros sistemos veiklos požymiams, reikia kreiptis į elektrikus, kad jie nustatytų, ar nėra elektros nuotėkio.


Ką daryti po eismo įvykio, kad išvengtumėte gaisro?

Sustabdyti automobilį (jeigu jis dar nesustojo).

Išjungti degimą.

Automobilio su automatine pavarų dėže pavarų svirtį perjungti į "P" poziciją, su mechanine pavarų dėžę – į neutralią padėtį.

Pakelti rankinį stabdį.

Jeigu įmanoma, atjungti akumuliatoriaus baterijas.

Automobiliuose su dujų įranga užsukti dujų ventilį, esantį ant bako.

Jeigu jaučiamas degalų (dujų) kvapas, išlipti iš automobilio ir pasitraukti nuo jo saugiu atstumu.


Šiame straipsnyje: ugnisavarijaautomobiliai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių