„Orlen Lietuva“ pradėjo krauti ir per Krovinių terminalą

Bronislovo Lubio kontroliuojamos "Achemos grupės" valdomas Klaipėdos krovinių terminalas šiemet perkrovė didžiausio Lenkijos naftos koncerno "Orlen" valdomos Lietuvos naftos bendrovės "Orlen Lietuva" produktų. Kol kas perkrauta nedaug aviacinio kuro.

Krovinių terminalo konkurentė valstybės valdoma bendrovė "Klaipėdos nafta", per kurią pagal ilgalaikę sutartį "Orlen Lietuva" yra įsipareigojusi eksportuoti savo produkciją išskirtinėmis sąlygomis, jau įpareigota ieškoti naujų klientų.

"Kadangi "Klaipėdos nafta" talpyklas skyrė benzino importui, mes turėjome greitai reaguoti, todėl nusprendėme vieną tanklaivį perkrauti per Krovinių terminalą. Pasirašėme sutartį su Krovinių terminalu dėl bendradarbiavimo. Jeigu bus poreikis (krauti - BNS), galėsime kreiptis", - BNS sakė "Orlen Lietuvos" atstovas spaudai Jacekas Komaras.

Anot jo, sutartis yra be jokių įsipareigojimų, dirbama pagal pasiūlytas sąlygas.

Tuo tarpu "Achemos grupės" atstovė spaudai Virginija Dunauskienė BNS sakė, jog balandžio-birželio mėnesiais nedaug aviacinio kuro buvo perkrauta pagal "Orlen Lietuvos" sutartį su bendrove "Vitol", kuri nuo liepos nutraukė operatoriaus sutartį su Krovinių terminalu.

"Krovinių terminalas su "Orlen" susitarimo neturi, nedidelis kiekis produkcijos penkiais mažais laivais buvo krautas pagal "Vitol" ir "Orlen" susitarimą", - BNS sakė V.Dunauskienė.

Pasak J.Komaro, "Orlen Lietuva" šiemet eksportavo iš viso 90 tūkst. tonų šio kuro - 30 tūkst. tonų per Krovinių terminalą, 60 tūkst. tonų - per Rygos uostą.

Jo teigimu, dėl sezoniškumo aviacinis kuras kraunamas pavasarį ir vasarą.

"Kol kas nežinome, kada ir per kur jį krausime ateityje. Tai priklausys nuo to, kur bus siūlomos palankesnės sąlygos", - kalbėjo J.Komaras.

Neoficialiomis BNS žiniomis, Energetikos ministerija pasiūlė "Klaipėdos naftos" vadovams ieškoti naujų klientų, jei "Orlen Lietuva" sumažintų per terminalą eksportuojamos produkcijos apimtis. Praėjusią ir šią savaitę "Klaipėdos nafta" perkrovė pirmąjį tanklaivį su Venesuelos nafta, skirta Baltarusijai.

Lietuvos Vyriausybėje laikomasi pozicijos, kad "Orlen Lietuvai" taip pat būtų geriau turėti kelias alternatyvas ir perkrauti produktus per kelis uostus. Kita vertus, "Orlen Lietuva", kuri siekia iš "Klaipėdos naftos" išsiderėti teisę kuo pigiau krauti naftos produktus, pažeidė 2002 metais pasirašytą susitarimą vežti produktus per vienintelį Lietuvos terminalą - "Klaipėdos naftą".

"Orlen Lietuvos" ir "Klaipėdos naftos" derybos dėl tarifų jau prasidėjo ir turi būti baigtos iki lapkričio.

Pasak spaudos, "Orlen Lietuvos" atstovai liepos mėnesį pareikalavo krovos kainą sumažinti nuo 13,62 lito iki 8 litų už toną. "Klaipėdos naftos" generalinis direktorius Rokas Masiulis teigė, kad Mažeikių įmonė taip siekia pagerinti savo finansinę padėtį, tačiau "Klaipėdos nafta" nesutiks su sąlygomis, kurios mažintų įmonės pelningumą.

Pagal 2002 metais tarp "Klaipėdos naftos" ir "Orlen Lietuvos" (tuometės "Mažeikių naftos") pasirašytą sutartį, ji automatiškai pratęsiama iki 2024 metų, tačiau kasmet vyksta derybos dėl krovos tarifų.

Pagal sutartį iki šiol prie ankstesnės kainos būdavo pridedama pusė pernykštės infliacijos, bet ne daugiau kaip 5 proc., todėl per pastaruosius penkerius metus "Orlen Lietuvai" krovos tarifas pakilo nuo 10,4 iki 13,62 lito už toną.

Pernai Lietuvoje užfiksuota 1,3 proc. infliacija, todėl krovos kaina 2010 metams turėjo padidėti 0,65 proc. - iki maždaug 13,7 lito. Tai vis dar gerokai mažiau, nei moka kiti naftos produktų tiekėjai. Jiems tarifas vasarą yra didesnis beveik 3 litais, o žiemą - beveik 5 litais.

"Achemos grupei" priklausančio Krovinių terminalo pagrindinis ir vienintelis klientas tarptautinis koncernas "Vitol", per Klaipėdą daugiausia eksportavęs benziną iš Baltarusijos į Ameriką ir Afrikos šalis, nuo liepos nepratęsė ilgalaikės sutarties ir krovinius nukreipė į Latvijos Ventspilio uostą.

Krovinių terminalas, kuris pagal sutartį su "Vitol" anksčiau negalėjo dirbti su kitais klientais, nuo liepos jau pasirašė sutartį su "Achemos grupei" priklausančia įmone "Metoil".

Krovinių terminalas, pernai pasiekęs rekordinę metinę 1,74 mln. tonų krovą, per šių metų septynis mėnesius perkrovė apie 66 proc. mažiau krovinių nei pernai tuo pat laiku.

B.Lubys suinteresuotas suskystintų gamtinių dujų terminalo projektu, kurį vystys "Klaipėdos nafta". B.Lubiui priklausantis Krovinių terminalas yra šalia "Klaipėdos naftos".



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių