Laisvosios ekonominės zonos ir pramoniniai parkai kelia neaiškumų

Valstybės kontrolė atliko laisvųjų ekonominių zonų ir pramoninių parkų vystymo auditą. Auditorių teigimu, Ūkio ministerija netinkamai vykdo valstybinę laisvųjų ekonominių zonų priežiūrą ir nepakankamai domisi veiklos rodikliais ir jų efektyvumu.

Kaune ir Klaipėdoje jau septyniolika metų veikia dvi laisvosios ekonominės zonos. Nuo 2005 m. pradėti vystyti aštuoni pramoniniai parkai, iš kurių penkis, esančius Naujojoje Akmenėje, Marijampolėje, Šiauliuose, Kėdainiuose ir Panevėžyje, 2011–2012 m. taip pat nuspręsta pertvarkyti į laisvąsias ekonomines zonas. Į šių pramoninių teritorijų vystymą valstybė investavo 160 mln. litų.

„Tokių pramoninių teritorijų vystymas neturėtų būti suprantamas kaip pagrindinis veiksnys skatinantis investicijas. Jų sėkmė priklauso ir nuo to, kaip ir kiek jos integruotos į vietos ekonomiką. Naujų laisvųjų ekonominių zonų steigimas, skatinant investicijų atėjimą papildomomis mokestinėmis lengvatomis tik į konkrečias teritorijas neturint ilgalaikės investicijų pritraukimo strategijos, gali neduoti efektyvaus rezultato“, – pristatydama audito išvadas sakė valstybės kontrolierė Giedrė Švedienė.

Auditoriai nustatė, kad nėra aiškiai reglamentuoto investicijų rizikos, įsipareigojimų ir atsakomybės pasidalijimo tarp valstybės ir laisvąsias ekonomines zonas valdančių privačių bendrovių, nors šiuo metu veikiančių laisvųjų ekonominių zonų vystymą didžiąja dalimi finansuoja valstybė.

Iš laisvųjų ekonominių zonų valdymo bendrovių nereikalaujama tinkamų rezultatų bei atskaitingumo, nors joms suteikta išskirtinė teisė lengvatinėmis sąlygomis nuomotis ir valdyti teritoriją, kurioje nustatomos specialios palankios ekonominės ir teisinės veiklos sąlygos. Tai neskatina valdymo bendrovių siekti didesnių investicijų, naujų darbo vietų kūrimo ir kitų Lietuvos ekonomikai svarbių rodiklių.

Steigiant Kauno ir Klaipėdos laisvąsias ekonomines zonas organizuoti tarptautinius konkursus dėl geriausio verslo zonos plano, zonos statuto ir steigėjų grupės parinkimo buvo įpareigotos Kauno apskrities viršininko administracija ir Klaipėdos miesto savivaldybė. Tačiau audito metu nei jos, nei Vyriausybė ir valstybinę laisvųjų ekonominių priežiūrą atliekanti Ūkio ministerija negalėjo pateikti konkurso dokumentų.

Taigi valstybė šiuo metu neturi visų duomenų apie šalių prisiimtus įsipareigojimus ir verslo planuose numatytus zonų vystymo planus, be kurių laisvųjų ekonominių zonų steigimo sutarčių vykdymas negali būti vertinamas. Auditorių nuomone, Ūkio ministerija netinkamai vykdo valstybinę laisvųjų ekonominių zonų priežiūrą ir nepakankamai domisi veiklos rodikliais ir jų efektyvumu.

Audito metu taip pat nustatyta, kad pastaruoju metu į laisvųjų ekonominių zonų teritoriją įtraukiami ir privatūs žemės sklypai, kurių valstybė neketina išpirkti. Teisės aktai tokio modelio nereglamentuoja.

Šiuo metu tik 13 proc. veikiančių laisvųjų ekonominių zonų ir 10 proc. pramoninių parkų teritorijos yra išnuomota investuotojams, tačiau pramoninės teritorijos toliau plečiamos neįvertinant jų realios paklausos ir investicijų efektyvumo.

Valstybės kontrolė nustatė, kad iki 2012 m. gegužės pabaigos buvo pasirašyta 16 sutarčių su investuotojais, kurie išsinuomojo 57 ha pramoninių parkų teritorijos ir numatė investuoti į ją 236 mln. litų bei sukurti 407 darbo vietas. Šiuo metu investuota tik 9 mln. litų ir sukurta 14 darbo vietų. Realią veiklą vykdo tik 2 investuotojai Šiauliuose ir Kėdainiuose.

Viena pagrindinių tokios padėties priežasčių yra ta, kad pramoninių parkų steigimas ir veikla nėra pakankamai reglamentuoti, o jų veiklą organizuojančios savivaldybės tam skyrė nepakankamai žmogiškųjų išteklių ir dėmesio.


Šiame straipsnyje: laisvoji ekonominė zona

NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Buriuotojų sąjunga nebetikrins jachtų
    Buriuotojų sąjunga nebetikrins jachtų

    Šiuo metu Vyriausybėje derinamos Vidaus vandens transporto kodekso pataisos, kurios Lietuvoje iš esmės pakeis požiūrį į vėju varomus laivus. ...

  • Klaipėdietis kapitonas – vėl karštame taške
    Klaipėdietis kapitonas – vėl karštame taške

    Jūrų kapitonas Juozas Liepuonius kolegoms iš Lietuvos jūrų kapitonų asociacijos jau perdavinėja linkėjimus iš karštų taškų Viduržemio jūroje ir Afrikos pakrantėje. ...

  • Keltuose – pokyčiai dėl kuro brangimo
    Keltuose – pokyčiai dėl kuro brangimo

    Kylančios kuro kainos pradėjo koreguoti ir Baltijos jūros keltų kompanijų pajamų ir pelno rodiklius. ...

    2
  • V. Grubliauskas: keičiasi savivaldybės įstaigų ir įmonių vadovai
    V. Grubliauskas: keičiasi savivaldybės įstaigų ir įmonių vadovai

    Dienraštis "Klaipėda" tęsia rubriką "Klausk Klaipėdos valdžios drąsiai", kur tradiciškai skelbia miesto mero Vytauto Grubliausko ir savivaldybės administracijos atsakymus į skaitytojų klausimus. ...

    5
  • Naftininkų ginče – laikina atomazga
    Naftininkų ginče – laikina atomazga

    Pati šiauriausia uosto dalis yra tarsi karštas taškas, nes tarp bendrovių „Klaipėdos nafta“ ir Krovinių terminalas daugelį metų rusena ginčai. Į juos įtrauktas net dabartinis susisiekimo ministras Rokas Masiulis. ...

  • Malkų įlankoje – rimtų pertvarkų pradžia
    Malkų įlankoje – rimtų pertvarkų pradžia

    Krovos verslo sąlygų gerinimas Malkų įlankoje apims ir Klaipėdos konteinerių terminalo pirso pertvarkymą. ...

  • Dėl elektromobilių įkrovimo – diskusija
    Dėl elektromobilių įkrovimo – diskusija

    Elektromobilius Klaipėdoje bus galima įkrauti nemokamai. Tokiam siūlymui pritarę uostamiesčio politikai nuogąstavo, kad, norint pasinaudoti miestui priklausančiomis stotelėmis, reikės turėti savivaldybės išduotą kortelę. Tai esą bus nepato...

    3
  • Amatininkus atleido nuo rinkliavos
    Amatininkus atleido nuo rinkliavos

    Kruizinius laivus pasitiksiantiems bei Joninių ir tarptautinio nematerialaus kultūros paveldo festivalio "Lauksnos" mugėse prekiausiantiems amatininkams neteks mokėti vietinės rinkliavos. Viliamasi, kad tai padės į miestą pakviesti geriausius...

  • Pakeliui į pajūrį prireiks kantrybės
    Pakeliui į pajūrį prireiks kantrybės

    P.Lideikio gatvės gale, ties posūkiu į Pamario gatvę dirbantys kelininkai, vietos gyventojų manymu, pluša per lėtai. Transporto žiedą rengianti bendrovė ir jos darbą kontroliuojantys valdininkai įsitikinę – čia viskas gerai. ...

    4
  • Dėl laiptinės – į teismą
    Dėl laiptinės – į teismą

    I.Kanto gatvės name verda tylios kaimynų kovos. Nepatenkinti naujakurių sprendimu uždaryti nuo seno buvusį išėjimą į centrinę gatvę, gyventojai padavė kaimynus į teismą. Tačiau buto savininkai stebisi kaimynų įgeidžiu vaikščioti...

    25
Daugiau straipsnių