Nemokamų autobusų iniciatyva virto šnipštu?

Nemokamas viešasis transportas miestiečiams Klaipėdoje veikiausiai ir liks tik graži svajonė. Estijos sostinės pavyzdys, kur jau keletą metų naudojama taliniečio kortelė, mūsų uostamiesčio vadovų neįkvėpė šiai iniciatyvai. Esą Taline teikiama nemokama paslauga turi daugiau minusų, nei privalumų.

Populistinis sprendimas

Talinas – vienintelė Europos sostinė, kurioje viešasis transportas miestiečiams yra nemokamas. Jis nekainuoja gyventojams, kurie ten oficialiai registravo savo gyvenamąją vietą. Tai tarsi Talino prekės ženklas.

Beje, Estijoje gyvenamosios vietos deklaravimas yra gerokai griežtesnis negu Lietuvoje. O pagal deklaruotą gyvenamąją vietą į miesto biudžetą patenka gyventojų pajamų mokestis.

Pas mus situacija kitokia.

Pasak Klaipėdos savivaldybės vicemero Artūro Šulco, jau iki nemokamos paslaugos atsiradimo Talinas subsidijavo 80 proc. savo viešojo transporto – autobusų, tramvajų, troleibusų veiklos.

Prieš kažkuriuos rinkimus politikams esą atliko pinigų iš vieno europinio projekto ir jie juos skyrė nemokamo viešojo transporto miestiečiams idėjai įgyvendinti.

"Kai kalbuosi su Talino savivaldybės politikais, o mes bendraujame gana dažnai, jie tikina, kad viskas puiku, visi tikslai pasiekti, viskas vyksta sklandžiai. Kai kalbuosi su jų transporto specialistais, jie purto galvas, kad ne viskas taip gerai, kaip sakoma", – dienraščiui pasakojo A.Šulcas.

Tramvajus okupavo benamiai

Nuo šio sprendimo priėmimo praėjo jau treji metai.

Pasak oficialiosios statistikos, keleivių Talino viešajame transporte padaugėjo tik 1,5 proc. Bet ir lengvųjų automobilių skaičius Estijos sostinėje išaugo 6 proc.

O Talino valdžios tikslas buvo iš privačių automobilių žmones persodinti į viešąjį transportą.

Tačiau taip neatsitiko. Netgi atvirkščiai, į autobusus, troleibusus, tramvajus persėdo dviratininkai.

Šaltuoju metu į autobusus ir tramvajus susikrausto benamiai.

"Tad klausimas, tikslai pasiekti ar nepasiekti, išlieka retorinis. Maža to, specialistai tikina, jog per tą laiką krito viešojo transporto prestižas, nes šaltuoju metu į autobusus ir tramvajus susikrausto benamiai, įsigiję taliniečio korteles. Jie ten šildosi, važinėjasi po miestą, žiūri pro langą, bendrauja su piliečiais. Ir natūralu, kad tie, kuriems tokia kelionės kompanija nepatinka, vengia sėsti į viešąjį transportą", – teigė A.Šulcas.

Klaipėdoje – pigiausi bilietai

A.Šulco teigimu, Klaipėda ir Talinas, kalbant apie viešojo transporto valdymą, yra kardinaliai priešingose pusėse.

Mat Klaipėdoje, skirtingai nei Taline, viešasis transportas nesubsidijuojamas, tačiau, nepaisant šių skirtumų, minėta sistema ir viename, ir kitame mieste gerai išvystyta ir puikiai veikia.

"Vien tai, kad Talino transporto specialistai atvažiuoja susipažinti su mūsų sistema, jau rodo mūsų pripažinimą šioje srityje. Visų Europos šalių transporto specialistai labai pozityviai vertina mūsų miesto viešojo transporto sistemą. Tą pripažįsta visi. Lietuvoje ji yra vienareikšmiai geriausia ir bilieto kaina pati mažiausia. Tad klausimas, ar reikia pas mus daryti dideles intervencijas šioje srityje", – svarstė A.Šulcas.

"Beje, Taline tik sostinės gyventojai važinėja nemokamai, o atvykėliai ir turistai turi susimokėti už šią paslaugą, ir tikrai nepigiai. Prieš keletą metų vienkartinis bilietas, pirktas autobuse, kainavo 2 eurus. Buvome labai nustebę dėl kainų", – prisiminė viešosios įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" vadovas Gintaras Neniškis.

Visi puolė į sostinę

Teigiama, kad nemokamos viešojo transporto paslaugos atsiradimas Taline per metus Estijos sostinei davė materialinės naudos.

Daugybė žmonių deklaravo savo gyvenamąją vietą Taline, kad gautų taliniečio kortelę, taigi ir gyventojų pajamų mokestis sukrito į miesto biudžetą.

Tokiu būdu pirmaisiais metais po nemokamos paslaugos įvedimo Talinas esą surinko 20 mln. eurų papildomų pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio.

"Kiek tame tiesos, sunku pasakyti. Keliant klausimą, ar tokia praktika įmanoma Klaipėdoje, manyčiau, tai būtų nemenka rizika. Nes Estijoje savivalda turi normalias teises, Lietuvoje gi tokios teisės – minimalios. Ir kone kiekvienas Seimo narys per savo kadenciją vis stengiasi kažką užkrauti savivaldybėms, uždrausti, atimti ir panašiai. Net neabejoju, jei mes sumanytume klaipėdiečius vežti dykai, o kiti turėtų mokėti, tuoj pat atsirastų Vyriausybės atstovo reikalavimas, kad mes to daryti negalime. Tokiu būdu turėtume sumokėti ir už Radviliškį, ir už Palangą bei kitus", – įsitikinęs A.Šulcas.

Vicemero manymu, kadangi "pas mus valdžia išplerusi, savivalda teisių neturi", todėl tokius sprendimus įvesti būtų rizikinga.

Esą neretai pasitaiko, kad visokios gražios iniciatyvos išsigimsta.

Siekia privilegijų pradinukams

Prieš Seimo rinkimus ir Klaipėdoje pasirodė graži iniciatyva – pradinukams, važinėjantiems miesto viešuoju transportu, suteikti dar didesnes privilegijas.

Tai yra metams pradinukui vienkartinio bilieto kaina būtų 13,5 euro ir su šiuo bilietu moksleivis Klaipėdos autobusais galėtų važinėti kur nori ir kiek nori visus 12 mėnesių.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Kiek girdėjau

Kiek girdėjau portretas
visos savivaldybės įmonės,tame tarpe ir Autobusų parkas su kitomis v.transporto įm., dirba labai pelningai.Esu beveik įsitikinęs kad pinigų šiam nemokamo važiavimo įgyvendinimui tikrai yra.Tik jų valdžiukei gaila.Panaudosim kitur-kur.Kokiems populiarinimo renginiams, niekam nereikalingom šlamšto parodom ar a'lia projektams"Renkame šiukšles su džiaugsmu!":D)Reikia gi rodyti kitoms savivaldybėms pelningą biudžetą, gigantišką veiklą(popieriuose), kad kvailuose reitingavimuose užimti vieną iš pirmaujančiųjų vietų?O žmonės-ką?Žmonės, jei reikės -dar ne tiek mokės.

Kol

Kol portretas
miestui diriguos apsisike dėžutiniai su miegančiais prietaisiniais ir konservuotaisiais tol bus viskas mokama, draudžiama ir vagiama

pensininkui

pensininkui portretas
Su matematika prastai, tai ir pinigai jums nepadės. Visos kainos kartinis bilietas kainuoja 50 arba 52 centus, o ne 70.
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių