Vokiško kino dienos užsuks į Klaipėdą

  • Teksto dydis:

Šią savaitę Vilniuje prasidėjusios Vokiško kino dienos, pristatančios Vokietijos, Austrijos ir Šveicarijos kino aktualijas, kovo 17-ąją pasieks Klaipėdą ir čia vyks keturias dienas.

Šiemet vokiškas kinas siekia atrasti naujų žiūrovų ir „išeina“ iš įprastinių kino rodymo erdvių bei siekia sudominti skirtingoms interesų sritims atstovaujančius žiūrovus. Programai atrinkti filmai ieško sąsajų su Lietuvos publika arba bando paliesti universalias temas ir supažindinti su pasaulinėmis asmenybėmis. Net trys filmai – du dokumentiniai ir vienas vaidybinis – pristatys pasaulyje išgarsėjusias ir su Vokietija susijusias pavardes. Dokumentinių filmų kadrais išsiplečia vokiškai kalbančio Europos regiono geografinės ribos. Čia pristatomos asmenybės ir paliečiamos labai asmeniškos istorijos, kurios peržengia tautinio, kalbinio ar stereotipiškai suvokiamo vokiškojo kultūros lauko ribas.

Klaipėdoje bus parodyti devyni festivalio filmai, kurių vieną pristatys pati jo kūrėja.

Persmelkti prisiminimų

Į Vokiško kino dienas atvyksianti filmo „Vakarykštis sniegas“ (2013) režisierė Yael Reuveny dalyvaus diskusijose su žiūrovais visuose programą pristatančiuose miestuose, taip pat ir Klaipėdoje. Močiutės brolio pėdsakų paieška, atvedusi filmo autorę atgal į Vilnių, išaugo į pirmąjį Y.Reuveny ilgo metražo filmą. Iš Vilniaus kilusios ir Izraelyje naują gyvenimo puslapį atvertusios močiutės brolis per Antrąjį pasaulinį karą nežuvo, pasivadinęs kitokiu vardu Vokietijoje pradėjo naują gyvenimą – ten pat, kur jis ir sesuo buvo uždaryti konclageryje.

Nyderlandų režisieriaus Johno Alberto Janseno dokumentinis pasakojimas „Baimės abėcėlė“ (2015) pristato Nobelio literatūros premija apdovanotą Hertą Müller, kovojančią su baimės persmelktais prisiminimais apie N.Ceausescu režimo represijas ir Securitate saugumo priekabes gimtojoje Rumunijoje. Filmas savotiškai pratęsia knygoje „Amo sūpuoklės“, už kurią rašytojai 2009-aisiais buvo įteikta Nobelio premija, nagrinėjamą temą apie totalitarinėse santvarkose planingai naikinamą asmens laisvę ar bet kokias kitas individualumo apraiškas. Kabėdama apie studijų metais ir jaunystėje Rumunijoje išgyventas patirtis, persekiojimus, santykius su šeimos nariais ir kaimynais, keistomis aplinkybėmis mirštančius artimus draugus ir nuolatinį vienatvės jausmą rašytoja prisipažįsta, kad praeityje patirta baimė niekur nedingsta. Susitaikymą su praeities košmarais H.Müller įvardija kaip savotišką šizofrenišką būseną, kai baimę bandoma prisijaukinti ir išmokti į ją žiūrėti iš šalies. Rumunijoje dėl savo viešų pasisakymų, kritikuojančių diktatorišką valdymo sistemą, H.Müller buvo vadinama liaudies prieše. Siekdama išsivaduoti iš politinių aplinkybių sukurtos izoliacijos rašytoja pradėjo savo baimes versti raidėmis, poetiniais žodžių koliažais ir iš jų gimstančiomis knygomis. Labai subtiliai filmo režisierius atskleidė pačios Hertos charakterį – stipri, bet praeities išgyvenimų paveikta moteris nebijo suirzti ar nervingai pareikšti savo nuomonę dėl netinkamo klausimo ar per ilgai užtrukusio kamantinėjimo prieš įjungtą kamerą.

Su NBA žvaigžde

Kiek kitokios nuotaikos ir išgyvenimai persekioja filmo „Nowitzkis. Tobulas metimas“ (2014) pagrindinį herojų. Filmo protagonisto – Dirko Nowitzkio – sėkmingiausio ir rezultatyviausio vokiečių krepšininko, žaidžiančio su „Dallas Mavericks“ komanda, pristatinėti Lietuvos sporto aistruoliams nereikia. Visai neseniai šio krepšininko pelnytų taškų skaičius peržengė 29 tūkst. ribą ir pagal šiuos rezultatus NBA istorijoje D.Nowitzkis užima šeštąją vietą. Vokiečių režisierius Sebastianas Dehnhardtas nuosekliai pasakoja apie gana santūraus ir uždaro būdo vokiečių krepšininko profesionalo, Amerikoje tapusio vienu sėkmingiausių NBA žaidėjų, karjerą. Tačiau ši kinematografinė biografija atskleidžia ne tik sportinius Vokietijos galiūnu nominuojamo krepšininko pasiekimus. Vokietijos spauda atsiliepia apie filmą, kaip išsamų sportininko portretą su gausia asmeninio archyvo medžiaga. Taip pat teigiama, kad D.Nowitzkio istorija atskleidžia ne tik sporto talento raidą ir pasiekimus, bet ir asmeninę brandą. Tai pasakojimas, kaip siekiant užsibrėžtų rezultatų tampama suaugusiu, savarankišku ir išsilavinusiu žmogumi.

Režisierės Neele Leana Vollmar filmas „Rikas, Oskaras ir gilumų šešėliai“ (2013–2014) skirtas visai šeimai. Tai to paties pavadinimo Andreaso Steinhöfelio knygos vaikams ekranizacija. Mažasis Rikas, apie save sakantis, kad yra „giluminių gabumų“, gyvena Berlyne tik su mama, o ji ištisai dirba. Mėgstamiausias jo užsiėmimas – rinkti visokiausius radinius ir fiksuoti juos raštu. Per vieną tokių žygių Rikas susipažįsta su išskirtinių gabumų mažiumi Oskaru. Jiedu susidraugauja, o kai vieną dieną Oskarą nusiveža liūdnai pagarsėjęs „mažų kainų pagrobėjas“, Rikas iškart supranta, kad draugą reikia išvaduoti.

Dvi šveicarų dramos

Šveicarų režisieriaus Stefano Haupto dokumentinė drama „Ratas“ (2014) nukelia į 1958-ųjų Ciurichą. Drovus mokytojas Ernstas Ostertagas ir varjetė artistas vokietis Robis Rapas susipažįsta pogrindinėje organizacijoje „Ratas“. Kovodami dėl savo meilės vyrai išgyvena ir pirmosios gėjų organizacijos žlugimą. Tikra istorija pagrįstas vaidybinis filmas pasakoja apie dviejų skirtingų vyrų kovą už savo meilę politiškai įdomaus Šveicarijos istorijos laikotarpio fone. Tai drama apie kainą, kurios reikalauja idealų įgyvendinimas.

Kito šveicarų režisieriaus Karimo Patwos drama „Slydimas“ (2015) – vieno vaikino, norinčio pradėti naują gyvenimą, istorija. Per nepasotinamą kvaitinančio greičio siekimą Robertas atsidūrė kalėjime. Atsėdėjęs bausmę tvirtai pasiryžo nebekartoti praeities klaidų. Viskas klostosi gerai, kol sutinka Alisą. Gerokai vyresnė anglų kalbos mokytoja ir Robertas pajunta vienas kitam lemtingą trauką. Tačiau kuo intensyvesnis jų ryšys, tuo labiau jis išmuša Robertą iš vėžių. Atgyja senas kaltės jausmas, jį ima spausti ir buvę bendradarbiai. Pasivijusi praeitis grasina viską sugriauti.

Ir socialinė komedija

Austrų režisierės ir scenarijaus autorės Johannos Moder komedija „Efektingas performansas“ (2014) pasakoja apie du brolius – Danielį ir Rudį. Danielis – balta varna šeimoje. Padėtis gali pasikeisti, kai brolis pasiūlo jam darbą. Jis parodo darbo pasiūlymą – tapęs savotišku korepetitoriumi, Danielis mokytų darbuotoją Norą retorikos ir savikliovos. Bet labai greitai paaiškėja, kad mokymas čia – tik antraeilis dalykas. Iš tiesų Danielis turėtų sužinoti, koks žmogus toji Nora, mat Rudis ja domisi... 2014 m. Sarbriukeno Maxo Ophulso premijos kino festivalyje ši komedija pelnė publikos prizą už geriausią vakaro filmą.

Dar vienas austriškas filmas – režisieriaus ir scenarijaus autoriaus Stephano Richterio drama „Vienas iš mūsų“ (2015). Jis pasakoja, kaip 2009 m. policija nušovė 14-metį paauglį, naktį įsilaužusį į prekybos centrą Kremso priemiestyje. Įkvėptas šios tikros istorijos filmas nagrinėja, kaip paaugliai jaučia ir suvokia gyvenimą, kaip tai formuoja vartojimas ir bejėgiškas maištavimas.

Vokiečių režisieriaus ir scenarijaus autoriaus Oliverio Haffnerio socialinė komedija „Dievų dovana“ (2014) – tai „paprastų“ žmonių istorija, šiek tiek atitrūkusi nuo kasdienybės įvykių ir su švelnia autoironija pristatanti socialinį provincijos miestelio skerspjūvį. Filmo personažai – įtaigiai sukurti stereotipiniai visuomenės tipažai, nestinga ir konfliktų, asmeninių tragedijų, nesusiklosčiusių gyvenimų, emigracijos problemų bei naujai užgimstančių meilės istorijų. Tai universalus kontekstas, artimas ir lietuviškos kasdienybės grožiui.

Vokiško kino dienas organizuoja Goethe’s institutas Lietuvoje, Austrijos ambasada Vilniuje ir Šveicarijos ambasada Latvijoje, Lietuvoje ir Estijoje.

Programa Klaipėdoje

Kovo 17 d. 18 val. – „Vakarykštis sniegas“, dalyvaujant filmo režisierei Y.Reuveny.

Kovo 18 d. 16 val. – „Baimės abėcėlė“*, 18 val. – „Slydimas“, 20 val. – „Vienas iš mūsų“.

Kovo 19 d. 12 val. – „Efektingas performansas“, 18 val. – „Nowitzkis“, 20 val. – „Ratas“.

Kovo 20 d. 12 val. – „Rikas, Oskaras ir gilumų šešėliai“, 16 val. – „Dievų dovana“.

Visi filmai, išskyrus „Baimės abėcėlę“, bus rodomi Klaipėdos kultūros fabrike (Bangų g. 5A), bilietai – po 4 Eur, taikomos nuolaidos.

*Filmas „Baimės abėcėlė“ bus rodomas Klaipėdos apskrities viešojoje I.Simonaitytės bibliotekoje (Herkaus Manto g. 25) nemokamai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių