Nuo šventų paveikslų ant nešventų kūnų iki gyvenimo tarp Baltijos krantų

  • Teksto dydis:

Klaipėdos fotografijos galerijoje KKKC Parodų rūmuose šiandien 18 val. bus atidaryta Arturo Valiaugos paroda „Vaizdo zona“, išskleisianti žymaus viduriniosios kartos fotografo daugiau nei dviejų dešimtmečių kūrybos retrospektyvą.

Parodoje eksponuojamas serijas vienija vaizdo, kaip tam tikros teritorijos identifikavimo būdo, idėja. Autorius neišvengiamai iškelia vienus vaizdus kitų sąskaita, rinkdamas fotografijas, kuria saugias įvairių patyrimo zonų galimybes, kartu perduodamas savo asmeninę patirtį. Apibrėžtos teritorijos – zonos – tai kalinių kūnai, pažymėti tatuiruotėmis (Jėzus, Marija, mama ir visa kita, 1996), privati erdvė, virtusi pasaulio atspindžiu (Buvau pas Stepą troboj. Kalbėjomės apie gyvenimą, 2002), sustojusio laiko erdvė (Savaitė turi aštuonias dienas, 1999) ar gamtos, politikos nubrėžtos ribos (Tarp krantų, 2008; Ilgesio žemė, 2013). A.Valiaugos kūrybos prodiuserės Eglės Deltuvaitės teigimu, ši paroda įdomi ne tik savo struktūra, kuri bus netikėta net ir menininko kūrybą puikiai pažįstančiai auditorijai, bet ir ekspoziciniu sprendimu. Viena iš galerijos erdvių reflektuos privačią namų zoną, leidžiančią įsivaizduoti meno kūrinių gyvenimą namų aplinkoje. Baldai ir interjero detalės atkeliavo iš antikvaro, poeto Edmundo Kelmicko kolekcijos.

Nuo 1999 m. A.Valiauga fotografijos projektuose nuosekliai tyrinėja socialinės, tautinės tapatybės temą, fiksuoja jos kitimo procesus ir rezultatus, vaizdu analizuoja namų (plačiąja to žodžio prasme) sampratą ir jos išraiškas. Autorius stebi žmogų ir jo gyvenamąją aplinką, fotokamera identifikuoja tapatybės ženklus, tipologizuoja ją tarpinėse būsenose. Kintanti sociokultūrinė situacija ir personažų būvis joje – A.Valiaugos vizualinių tyrimų bendras vardiklis.

Kitas A.Valiaugos atramos taškas – Lietuvos istorija, sovietmečio patirtis, tačiau jo žvilgsnis į aplinką nėra nostalgiškas, jis neieško praeities ženklų šiuolaikinėje kasdienybėje. Priešingai. A.Valiauga nagrinėja tai, ko neliko, tai, kas pasikeitė, ir kodėl. Autorius nesistengia iš fotografijos eliminuoti dabarties ženklų ar užmaskuoti neromantiškų, netaurių buitinių realybės fragmentų. Lietuviškas tapatumas jam svarbus šiandieniniame XXI a. Europos, pasaulio kontekste. A.Valiaugai būdingas sąmoningas atviras kritinis žvilgsnis į šiuolaikybę, spalvos ir laiko pojūčio valdymas, fotografijos formos ir raiškos kaita, atsižvelgiant į konkrečiai temai išsikeltą tikslą.

Lietuvos fotomenininkų sąjungos (LFS) Klaipėdos skyriaus pirmininko Dariaus Vaičekausko teigimu, ši paroda – tai nuostabi galimybė uostamiesčio gyventojams ir svečiams išsamiau susipažinti su A.Valiaugos fotografija. Taip pat bus pristatytas specialiai šiai parodai išleistas autoriaus fotografijų atvirukų rinkinys, kurį bus galima įsigyti parodoje. Artimiausiu metu LFS Klaipėdos skyrius pakvies ir į kūrybines dirbtuves su A.Valiauga. Projektą iš dalies remia Lietuvos kultūros taryba ir Klaipėdos miesto savivaldybė, organizuoja LFS Klaipėdos skyrius, kuratoriai – Eglė Deltuvaitė ir D.Vaičekauskas.

Paroda veiks iki liepos 11 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių