- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dalis lietuvių dar prisimena nuostabias keliones greitaeigiais kateriais iš Klaipėdos į Kauną per Nidą ir Jurbarką.
Maršrutas nebesugrįžo...
Planai vėl atidaryti sovietmečiu populiarų vidaus vandens keleivinės laivybos maršrutą, Lietuvoje taip ir nepasiteisino. Prieš 7 metus, tiksliau 2010-aisiais bendrovė „Nemuno linija“ dviem laivais „Aistė“ ir „Kristė“ 2-3 kartus per savaitę vykdė reguliarius keleivinius maršrutus tarp Nidos ir Kauno. Kelionė laivu į vieną pusę trukdavo 4 valandas. Šie laivai buvo anuomet plaukiojusios „Raketos“. Viena jų statyta 1960 metais, kita 1962 metais. Jų greitis siekė 70 kilometrų per valandą.
Kelionės, kurios vienam asmeniui kainavo 100 litų (apie 30 eurų), nepasiteisino, buvo nuostolingos ir jos nutrauktos. Planuota, kad jas parems Kauno ir Neringos savivaldybės, bet paramos nesulaukta.
Bendrovė „Nemuno linija“ iki šiol gyvuoja, bet veiklos susietos su laivyba nebevykdo.
2013 m. nereguliarius reisus iš Jurbarko į Nidą vykdė jurbarkietis laivavedys Algimantas Lužas. Jis keleivius plukdė 50 vietų paties suprojektuotu ir pastatytu laivu „Gilija“. Plaukti iš Kauno į Nidą ji negalėjo, nes Nemune tarp Jurbarko ir Kauno esantis 1,2 metrų Nemuno farvateris jai per seklus.
Šiuo metu maršrutinis laivas tarp Nidos ir Kauno ar į Jurbarką nebeplaukioja. Viena bendrovė siūlo 3 dienų užsakomąjį kruizinį maršrutą už 3000 eurų iš Kauno į Nemuno žemupį, aplankant Nidą.
Reguliarūs maršrutai iš Klaipėdos į Nidą ir atgal su sustojimu Juodkrantėje, vykdomi greituoju laivu „Smiltynė“.
Atkuria laivybą Ukrainoje
Neseniai Ukrainoje atidarytas naujas vandens maršrutas Pietine Buga, Dniepro įlanka ir Dniepru. „Raketos“ tipo kateriai su sparnai pradėjo plaukioti tarp Nikolajevo ir Chersonos. Iš esmės tai tos pačios „Raketos“, kurias naujam gyvenimui prikėlė Ukrainos Nikolajevo laivų statykla.
Maršrute įrengtos ir naujos prieplaukos iš specialios betono ir penoplasto medžiagos. Mažiausias gylis šiame maršrute 3 metrai.
Vidaus vandens laivyba Ukrainoje gali atgimti. Europos rekonstrukcijų ir vystymo bankas kartu su Europos investicijų banku ketina skirti Ukrainos infrastruktūros ministerijai 50 mln. eurų, kad Dniepro upėje būtų atgaivinta prekybinė ir keleivinė laivyba. Kad gautų tą paramą Ukrainos vyriausybė turi parengti ES standartus atitinkančią juridinę bazę, kuri numatytų Dniepro gilinimą, naujų prieplaukų statybą.
„Raketų“ laivyba nutrūko
Sovietmetį Ukrainoje buvo apie 2500 keleivinių laivų, iš jų apie 150 „Raketų“ tipo katerių su povandeniniais sparnais. Šiuo metu Ukrainoje yra likę apie 100 keleivinių laivų, iš jų apie 10 „Raketų“.
Lietuvoje sovietmetį buvo iki 10 „Raketų“. Vien maršrutu Klaipėda - Kaunas plaukiojo 4 „Raketos“. Rytais trys „Raketos“ viena po kitos išplaukdavo iš Kauno į Klaipėdą, o po pietų ir į pavakarę jos grįždavo atgal. Dar viena „Raketa“ nuolat kursavo tarp Kauno ir Nidos. Laivai sustodavo Jurbarke, Tilžėje, Rusnėje, o plaukiantys iš Kauno į Klaipėdą dar ir Nidoje, Juodkrantėje. Esant normalioms oro sąlygoms, „Raketa“ iš Kauno iki Nidos plaukdavo per 3,5 valandos, o iki Klaipėdos - per 4 valandas.
Greitaeigių keleivinių laivų reguliari navigacija tarp iš pajūrio į Kauną nutrūko 1995 m. Kurį laiką dar plaukė viena raketa, o paskui nebeliko ir jos. 1998 metais buvo dar organizuotas bandomasis raketos reisas į Palangą. Toks jos reisas buvo netinkamas dėl meteorologinių sąlygų. Jeigu bangų aukštis pasiekdavo 1,5 metro, „Raketai“ plaukti buvo draudžiama. Iškilo ir „Raketos“ švartavimo Palangoje problema, nes atviros vietos prie jūros tilto tam netiko.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Liūčių tvindomame Dubajuje esantis lietuvis: nustėrau pamatęs apsemtą aštuntą viešbučio aukštą17
„Dvi dienos, atrodytų, iškrito iš gyvenimo“, – atviravo darbo reikalais į audrų ir liūčių pastaruoju metu talžomą Dubajų atvykęs kaunietis Donatas. Vyras neslėpė – miestas nepasiruošęs tokioms nelaimėm...
-
Kraipo galvas dėl „Megos“ ryklių: kaip visi galėjo nugaišti per vieną mėnesį?14
Kaunas neteko ryklių – tokią žinią pranešė prekybos centras, kurio akvariume trys rykliai gyveno bene du dešimtmečius. Akvariumo prižiūrėtojai sako, kad rykliai tiesiog paseno, tačiau lankytojai, atvažiavę ryklių pasiži...
-
Mugė Laisvės alėjoje – dar gausesnė15
Trim dienom nuo penktadienio į Kauną susirinks ūkininkai, tautodailininkai, amatininkai ir susiveš įdomiausio, skaniausio, gražiausio, ką turi. „Kauno mugė. Pavasaris 2024“ žada įspūdžių, reginių, unikalių dirbinių, gaminių i...
-
Į vasarą – naujais laiptais: iki remonto pabaigos liko nedaug13
Pernai rudenį prasidėjęs Aušros laiptų remontas įpusėjo. Nors Žaliakalnio gyventojai ir turistai vis dar kabarojasi laikinai įrengtais mediniais laiptais, vasarą remontas bus baigtas. ...
-
Incidentas Kauno oro uoste: lėktuvas negalėjo pakilti3
Kauno oro uoste, viename iš orlaivių išsiskleidus avarinei išlipimo čiuožyklai, buvo atidėtas skrydis į Londoną. ...
-
Ugdė vaikų meilę vandeniui1
Ketverius metus, nuo 2020 m. rusėjo iki 2024 m. sausio, trijų Kauno miesto pradinių mokyklų antrokai dalyvavo Sporto rėmimo fondo finansuojamame projekte „Pamilk vandenį“. Apie 800 antrokų vieną kūno kultūros pamoką praleido baseine, mok...
-
Kariuomenė: pratybų metu Kaune gali būti įvesta komendanto valanda – detalės neatskleidžiamos99
Lietuvos kariuomenė surengė spaudos konferenciją, kurios metu viešai nurodė, kad vykstat didžiausioms NATO pratyboms, tam tikrose Kauno ir Vilniaus teritorijose gali būti įvesta komendanto valanda. Paprašius detalizuoti, kokie pratybų vei...
-
Studentų akcija „Pavasario pasibeldimas“: savaitgalis, kai durys atveriamos knygoms ir aukai
Balandžio 20–21 d. Vilniuje ir Kaune vyks labdaros akcija „Pavasario pasibeldimas“, kurią jau ne pirmus metus asmenine iniciatyva organizuoja šalies studentai. Didmiesčių gyventojus namų duris atverti ir įsigyti knygų bus kvie...
-
„Mega“ pranešė liūdną žinią: neteko ilgaamžių ryklių18
Ne vienus metus prekybos ir laisvalaikio centras „Mega“ buvo vienintelė vieta Lietuvoje, kurioje buvo galima apžiūrėti ryklius. Rykliai kartu su daugiau nei dviem šimtais per 40 skirtingų rūšių iš Atlanto, Indijos ir Ram...
-
300 kg sveriantis kaunietis problemos šaknis surado vaikystės traumose: buvo sunku17
31-erių kaunietis Tomas Maročka neslepia, kad jo kūnas iš dalies tapo kalėjimu. Vyras sveria daugiau nei 300 kg. Neseniai T. Maročka ryžosi ryžtingiems pokyčiams ir chirurginei intervencijai. Jis papasakojo nuo ko atsirado problemos su svoriu. A...