Po Kauną – prisiminimų takais

Ką apie Kauną pasakoja tradicinės ekskursijos? Ar gidai, po miestą vedžiojantys turistus, išnaudoja visą jo istorinį potencialą? Projektas "Atminties vietos" parodė, kad žmonėms reikia ne faktų, o artimesnio santykio su miestu.

Apie Kauną – tik faktai

Anot idėjos autorės, menotyrininkės Daivos Citvarienės, asmeninis santykis su istorija keičia požiūrį į ją. "Objektyvūs faktai ne visada gali sudominti, nes atrodo, kad tai su mumis nesusiję", – D.Citvarienė išbandė mieste organizuojamus turus atviru autobusu ir buvo nemaloniai nustebinta.

Moteris pasakojo, kad buvo taip neįdomu, kad nesinorėjo niekur išlipti – buvo vardijami vien sausi faktai, o Kauno pažiba laikoma tarpukario architektūra visai nebuvo minima. "Galiausiai paaiškėjo, kad turo organizatoriai yra vilniečiai ir jie nežino šių dalykų. Jie gal iš kokių vadovėlių tuos faktus susidėliojo, bet patys miesto nepažįsta. Nepažįsta, nemyli ir ta nemeilė akivaizdi", – pasakojo menotyrininkė.

"Man teko išgirsti, kad net ir labai garsūs Kauno paveldo objektai neturi gido, kuris pristatytų ilgą ir daugiasluoksnę jų istoriją. Be to, žmonėms rūpi ir kitokie miesto pasakojimai, įvairios neatrastos vietos", – sakė projekto "Atminties vietos" bendrakūrėja Ana Čižauskienė.

Leidžia susikurti maršrutą

2014 m. vasarą pradėjęs veikti projekto tinklalapis atmintiesvietos.lt per metus sukaupė daugybę kauniečių ar mieste pabuvojusių svečių prisiminimų, susijusių su tam tikromis konkrečiomis vietomis ar objektais.

Projekto pristatyme rašoma, kad tai interaktyvi Kauno kolektyvinės atminties saugykla, skirta šio miesto mylėtojams, jo istorijos entuziastams, studentams, mokslininkams ir visiems tiems, kas domisi Kauno istorija bei dabartimi, kam šis miestas tapo svarbia gyvenimo dalimi.

Nuo rugsėjo 1 d. startuojanti nauja tinklalapio versija savo struktūra leis žmogui pačiam pasirinkti įdomiausius įrašus, pagal juos susidaryti maršrutą ir įveikti tam tikrą trasą mieste. Visi įrašai yra siejami raktažodžiais, laiko juosta ir žemėlapiu, todėl tinklalapio lankytojas gali lengvai įrašus filtruoti. Telieka susidėlioti punktus savo žemėlapyje ir leistis į kelionę.

Apie atmintį, turizmą ir kitokį ekskursijų formatą – interviu su menotyrininkėmis.

– Papasakokite, kaip kilo idėja.

D.C.: Idėja nėra unikali. Mūsų visuomenėje atmintis tapo tam tikru obscesiniu dalyku. Mokslininkai aiškina, kad visuomenė jaučiasi nesaugi ir nemato savo ateities. Jeigu pagalvotume apie populiariąją kultūrą, apie filmus, kaip niekad daug pristatyta apokaliptinių scenarijų, kas laukia mūsų žemės. Todėl atmintis tampa kaip inkaras ieškant stabilumo: kabinamės į praeitį, ieškome savo šaknų, apie tai kuriamos ir laidos. Pastaraisiais dešimtmečiais net ir muziejų pastatyta kaip niekad daug. Žodžiu, žmonės ir individualiai, ir kolektyviai nepaprastai domisi praeitimi bei atmintimi. Kitas dalykas, kad demokratėjant kultūrai mokslininkai ir istorikai nebeišsaugo monopolio kuriant mūsų praeities naratyvus. Šiandien mes kiekvienas galime prie to prisidėti ir kurti savo istorijas, nors tada ir nelieka tos vienintelės teisingos istorijos.

– Kuo kitiems žmonėms gali būti įdomūs mano asmeniniai atsiminimai?

D.C.: Daug kam žinomas projektas "Humans of New York" ("Niujorko žmonės"), kur paprasti žmonės iš gatvės, tarsi neįdomūs dienraščiams ir mokslininkams, pasakoja savo istorijas. Ir pasirodo, kad jų asmeninė patirtis tampa svarbi mums, nes kiekvienas galime su jais identifikuotis. Jų atsiminimai pasakoja mūsų visų istoriją. Prisiminimas yra labai subtilus dalykas – kartais įsivaizduojame, kad prisimename, kartais netiksliai prisimename. Todėl svarbiausia ne istorinis tikslumas, o to žmogaus santykis su įvykiu, jo išgyvenimai. Kartais atsimename, kad skaudėjo, bet negalėtume įvardyti detalių. Istorijos vadovėliuose faktai ir datos yra karkasas, o atsiminimai yra minkštoji dalis, užpildanti tą karkasą. Klausydami žmonių prisiminimų apie karą, ypač šiandien, kai mes patys jaučiame karo grėsmę, suvokiame, kad istorija kartojasi. Tuomet galime su jais ir tapatintis, nes greičiausiai dabar jaučiamės taip, kaip jautėsi jie.

– Kaip atmintį galima susieti su turizmu?

A.Č.: Mes apie tai daug nekalbame, bet atmintis ir turizmas yra labai susiję. Čia galima kalbėti tiek apie asmeninės, tiek apie kolektyvinės atminties turizmą. Mes renkamės savo kelionės tikslą neatsitiktinai, o remdamiesi tam tikromis kolektyvinėmis arba savo asmeninėmis atmintimis. Kelionės tikslą renkamės netgi galvodami, su kuo norime dalytis tais atsiminimais. Kolektyvinė atmintis – tai yra mūsų populiariausi kultūros paveldo objektai, apie kuriuos tinklalapyje turime sukaupę labai daug įrašų, kuriuos žmonės nuolat pamini. Kita vertus, asmeninės atminties turizmas kalba apie mūsų asmeninius nutikimus, kurie turėjo didelės reikšmės mūsų asmenybei, formavo ją arba paliko gilių pėdsakų. Toks turizmas gali turėti kelis tikslus: važiuojame prisiminti arba rekonstruoti tam tikrus įvykius iš savo praeities, galbūt iš naujo išgyventi kažkokią trauminę patirtį, išsivalyti, jos atsikratyti. Mūsų tinklalapyje yra prisiminimų, susijusių tiek su kolektyvine atmintimi, tiek su asmeniniais žmonių išgyvenimais, nutikusiais įvairiose miesto vietose. Svarbu, kad tinklalapis yra atviras įvairiems pasakojimams, nebūtinai atitinkantiems miesto kolektyvinės atminties naratyvą. Žmogus nėra įpareigojamas skelbti savo vardą, todėl gali atsiverti su savo asmeniniais patyrimais, nebūtinai sutampančiais su kitų miestiečių atsiminimais.

– Ar tinklalapis veikia tik kaip archyvas?

D.C.: Viena vertus, tai toks atsiminimų katilas, tačiau čia taip pat galima rasti ir parengtų maršrutų. Tarkime, sėdėdamas savo dirbtuvėse skulptorius Robertas Antinis pasakoja, kokiu keliu jis pats eitų per miestą, kur stabtelėtų. Savo maršrutą siūlo ir kaunietė rašytoja. Į šią sritį einame vis giliau ir planuojame patys rengti maršrutus. Atrinksime tam tikras vietas ir apie jas parengsime įrašus, kad žmonės galėtų patys pereiti jas ir sužinoti, kuo tos vietos yra svarbios miesto istorijai ir kokią atmintį jos saugo. Šiuo metu rengiamas audiovizualinis maršrutas Senamiesčiu, kur žmogus, užsidėjęs ausines ir į rankas pasiėmęs kokį ekraną, eitų mūsų siūlomu keliu. Eidamas jis klausytųsi meninio istorinio pasakojimo, kuriame pintųsi tikros istorinės detalės su tam tikrais išgalvojimais, kuriančiais intriguojantį pasakojimą. Besiklausydamas jo žmogus susidomėjęs pereitų visą Senamiestį. Tai nebus tradicinis maršrutas, kuriame sustojame prie namo ir mums pasakoja jo istoriją, tai bus istorija, paremta vieno žmogaus biografiniais faktais ir jo gyvenime įvykusiais nutikimais. Tikras asmeninis filmas, kurį galėsi patirti fiziškai.

A.Č.: Maršrutu vartotojas turės naudotis per išmanųjį įrenginį. Tai nebus programėlė, o įrašas, viešinamas per mūsų platformą. Apskritai platforma yra tik viena iš projekto dalių. Mes taip pat einame į gyvas viešąsias erdves, rengiame meninius projektus, susijusius su atmintimi. Labai įdomus maršrutas buvo organizuojamas 2013 m. po Laisvės al. bohemos vietas. Jauni tyrėjai kalbino žmones, rinko atsiminimus apie tas vietas, tikslino faktus archyvuose, parengė aprašus, kurie buvo surinkti į tekstinį gidą "Po Laisvės alėjos bohemos vietas". Taip pat buvo surengtas gyvas pasivaikščiojimas po tas vietas.

 


Šiame straipsnyje: kaunasgidaiturizmasturistai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Daiva

Daiva portretas
Tinklalapio adresas: www.atmintiesvietos.lt Rugsėjo 1 dieną startuoja nauja jo versija.

Daiva

Daiva portretas
Tinklalapio adresas: www.atmintiesvietos.lt Rugsėjo 1 dieną startuoja nauja jo versija.

senelei

senelei portretas
uzsidek akinius ir perskaityk dar karta
VISI KOMENTARAI 4

Galerijos

Daugiau straipsnių