Kauno senamiestyje duris atvers ritualinė žydų vonia

Jau netrukus Kauno senamiestyje duris atvers ritualinė žydų vonia. Tiesa, neskubėkite džiaugtis galimybe joje nuplauti savo nuodėmes – tai galės daryti tik žydų bendruomenės moterys.

Dangaus meldžia lietaus

Sostinės žydų bendruomenei ir archeologams besidžiaugiant dar vidurvasarį Didžiajame sinagogos komplekse Vilniuje atrastomis ritualinėmis voniomis, senųjų semitų genčių palikuonys Kaune jau netrukus galės mėgautis pastarųjų teikiamais malonumais laikinojoje sostinėje – vos prieš kelias savaites nedideliame dviejų aukštų name Senamiestyje baigta įrengti prabangi mikva.

"Iki 100 proc. dar šiek tiek trūksta", – kalbėdamas į apniukusį dangų viltingai žvelgė rabinas Moshe Sheinfeldas. Skirtingai nuo kauniečių, properšose laukiančių besišypsančios saulės spindulių ir tikinčių bobų vasaros stebuklu, judaizmo religijos mokytojas, skaičiuodamas plaukiančius debesis, meldžia lietaus. Tik tada, kai šis sklidinai užpildys specialias saugyklas, į ritualinę vonią galės pasinerti žydų bendruomenės moterys. Vienai dailiosios lyties atstovei priklausys viena maudynių procedūra per mėnesį.

"Mes bėgame ir nematome, kas vyksta šalia. Nerandame laiko artimiems žmonėms, nes galvojame apie pinigus. Neretai nerandame laiko net sau. Praeina septynios ar aštuonios dešimtys metų, o mes mirštame nieko po savęs nepalikdami. Noriu pasakyti, kad kiekvieną dieną būtina sustoti bent kelioms minutėms ir paspausti "restart" mygtuką", – apie moterims suteikiamą galimybę kas mėnesį versti švarų puslapį kalbėjo rabinas.

Vanduo plauna nešvarumus

Žydų religijoje mikvos vandeniu apsiplaunama priimant judaizmo tikėjimą. Tuoktuvių ceremonijos išvakarėse į jį nardinamos jaunamartės, be kita ko, moterys juo apsiprausia po menstruacijų ir gimdymo. Prieš pradedant naudotis metaliniais ar stikliniais indais, pirktais ne pas judėją, šiuos taip pat būtina išplauti ritualiniu vandeniu.

"Mikva mums yra labai svarbi. Sunku paprastais žodžiais paaiškinti, kodėl", – antakius mąsliai suraukė M.Sheinfeldas ir žengė į prabanga alsuojančias naujai įrengtas ritualines erdves. Kairėje – balta vonia su dušo maišytuvu, pačiame centre – baltas kosmetinis stalelis su išpurentais rankšluosčiais, higienos reikmenimis ir aukso spalvos pakabomis lentynėlėje šalia veidrodžio. Dešiniau – dangčiais užslapstyti vandens rezervuarai, mozaika išklotas baseinas su įspūdingais sietynais lubose ir hebrajų raštu ant sienos išraityti žodžiai.

"Tai malda, – paprašytas išversti bent dalį jos, M.Sheinfeldas  improvizavo: – Jūs galite tiesiog suvalgyti obuolį ar bananą, tačiau, prieš dėdami vaisius į burną, galite pagalvoti ir padėkoti tam, kuris juos davė. Lygiai taip, kaip ir kava, kuria lepinate savo vyrą. Galite atnešti ją mechaniškai, tačiau maišydama šaukšteliu karštą gėrimą galite pagalvoti apie tai, kaip labai mylite savo vyrą ir koks jis jums brangus."

Tik bendruomenės moterims

Iš suformuotų angų į baseino vidų bėgs ne tik lietaus, bet ir miesto vanduo. Susimaišę drauge, jie užpildys ritualinę vonią, į kurią lankytojos ners, kol sušlaps paskutinis plaukelis.

Kodėl lietaus vanduo? Štai gėlės žiedas už jūsų nugaros. Nuskintas ir įmerktas į paprastą vandenį, jis atrodo gražiai, tačiau nėra gyvas.

"Kodėl lietaus vanduo? Štai gėlės žiedas už jūsų nugaros. Nuskintas ir įmerktas į paprastą vandenį, jis atrodo gražiai, tačiau nėra gyvas", – žmogaus rankos neliestą lietaus vandens gyvastį akcentavo rabino žmona Racheli Sheinfeld. Pašonėje besiglaudžiančiai mylimajai galva linksėjo M.Sheinfeldas, o lietaus vandenį ir buvimą jame tapatino su motinos įsčiomis ir vaisiaus vandenimis.

"Per gyvenimą mes susitepame. Nešvarumai gula ne tik ant mūsų kūno, bet ir sielos", – didesnę ritualinės vonios svarbą moterims nei vyrams pabrėžė pašnekovas.

Tiesa, kaunietės, spirgančios iš nekantrumo atsidurti mikvoje ir joje palikti savo nuodėmes, turės nusivilti. Pastaroji bus prieinama tik žydėms. Jų apsivalymo laikas nebus ribojamas – ritualinėje vonioje moterys galės gulėti ir keliolika, ir kelias dešimtis minučių. Po lietaus vandens ritualo lauk jų taip pat niekas nevys – antrajame aukšte įrengtoje erdvėje, ant minkštasuolių, lankytojos galės pratęsti poilsio laiką.

"Žinau, kad čia sulauksime ne tik Kaune besimokančių studenčių, bendruomenės narių, bet ir moterų iš kitų pasaulio šalių", – akimis glostydamas šviesa ir prabanga nutviekstas sienas, sėkmę naujajai mikvai pranašavo pašnekovas.

Patenkintas rezultatu

Šeštus metus Kaune gyvenantis rabinas M.Sheinfeldas 2010-aisiais čia įrengė košerinę valgyklą. Mikva – dar vienas žingsnis, kuriuo jis siekė pagerinti mieste gyvenančių tėvynainių sąlygas.

"Norime padėti išsaugoti šeimos grynumą studentams, kurie santuokos įžadus duoda studijų metu Kaune", – į lemtingą 2015-ųjų kovą, kai jo akys atsitiktinai užkliuvo už apleisto, dar 1932 m. statyto namo, mintimis persikėlė Kauno centro žydų bendruomenės narys. Keistas atsitiktinumas – tik nusipirkęs dviaukštį, rabinas sužinojo, kad kadaise čia taip pat gyveno žydų šeimos.

"Senųjų namo gyventojų likimo nežinome, nes namą pirkome jau iš lietuvių", – pastebėjo projektą ir darbų eigą prižiūrėjęs Kęstutis Urniežius.

Dokumentų tvarkymas, anot jo, užtruko maždaug pusmetį, kone dvigubai tiek tęsėsi praėjusių metų lapkritį prasidėjusios statybos ir remonto darbai.

"Tvarkydami namo išorę nenorėjome atitolti nuo pirminio jo vaizdo. Vidaus darbai buvo ne mažiau sudėtingi, o baseino ir vandens rezervuarų rengimas reikalavo itin didelio kruopštumo. Rizikavome – jei būtų bent mažas nesandarumas, būtų tekę viską griauti ir statyti iš naujo. Galiausiai viskas išėjo gerai", –  nepriekaištingu rezultatu džiaugėsi pašnekovas.

Technine baseino dalimi rūpinosi inžinierius iš Izraelio. Iš ten pat buvo samdyta ir dizainerė. Tiesa, svarbiausius vizualinius akcentus sudėliojo rabino žmona Racheli.

"Turiu pasakyti, kad Europoje tai bus geriausia mikva – penkios žvaigždutės", – santūriai šyptelėjo vonios šeimininkas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

štai požiūris į moterį

štai požiūris į moterį portretas
kaip į nešvarų padarą kuriam reikia karta nuo karto nusiplauti,vyrams tai netaikoma

kikilis

kikilis portretas
Tokius Anonimus turėtų įvertinti teisėsauga. Kiek daug dar turime degradų...

jei ne įleis tas vonias lietuvių

jei ne įleis tas vonias  lietuvių portretas
galėsime kreiptis į teismą dėl diskriminacijos...... Įstatymai visiems pilečiams vienodi, kodėl žydams išimtis???????? Juk čia dar atrodo yra Lietuva, o ne šiaurės jeruzalė..........
VISI KOMENTARAI 24

Galerijos

Daugiau straipsnių