„Kauno autobusai“ baiminasi liūdniausio scenarijaus

Kol Seimas neapsisprendė, kaip pasielgti su Prezidentės vetuotomis įstatymo pataisomis dėl vidaus sandorių, "Kauno autobusuose" tvyro įtampa. Savivaldybės bendrovė baiminasi liūdniausio scenarijaus.

Veto kaip nuosprendis

"Jeigu vidaus sandoriai būtų panaikinti, gresia mūsų įmonės uždarymu", – prognozavo bendrovės "Kauno autobusai" generalinis direktorius Mindaugas Grigelis. Tiesa, jis viliasi, kad blogiausias scenarijus netaps tikrove.

Šalies vadovė Dalia Grybauskaitė praėjusią savaitę vetavo kovo pabaigoje Seimo priimtą naujos redakcijos Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimus, kuriais buvo palikta galimybė savivaldybėms rengti vidaus sandorius, kai savivaldybės gali be konkurso pirkti paslaugas iš savo kontroliuojamų įmonių, Norint pasinaudoti tokia galimybe, būtina įvykdyti dvi formalias sąlygas: sutartis sudaroma su įmone, kurią kontroliuoja ir valdo savivaldybė, o ši įmonė bent 80 proc. pajamų gauna ne iš rinkos, bet iš savivaldybės užsakymų. Vidaus sandoriai Lietuvoje yra galimi nuo 2010 m.

Prezidentės manymu, tokie sandoriai iškreipia konkurenciją, yra terpė korupcijai, todėl turi būti uždrausti, nepaliekant išimčių. Antradienį Seimas nesiryžo atmesti Prezidentės veto dėl Viešųjų pirkimo įstatymo pataisų ir balsavimą atidėjo gegužės 2 d.

Nusiteikę rimtai dirbti

Pasak "Kauno autobusų" vadovo, vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo numatyta galimybe sudaryti vidaus sandorį, keleivių vežimo paslaugų sutartis su savivaldybe pasirašyta iki 2020-ųjų su galimybe ją pratęsti.

"Buvome nusiteikę rimtam darbui. Autobusas eksploatuojamas 10–15 metų, troleibusas – 15–20 metų. Tai yra ilgalaikės investicijos, kurios neįmanomos trejiems metams ar dar trumpesniam laikui, ir tai yra miesto turtas", – kalbėjo M.Grigelis.

Jis priminė, kad "Kauno autobusų" įmonė buvo įkurta 1934 m. teikti viešąsias pavėžėjimo paslaugas miestiečiams. "Ir tada buvo manoma, kad tai daugiau socialinė paslauga, o ne verslas. O privatūs vežėjai visais laikais kėlė savo reikalavimus: tai per anksti jiems važiuoti, tai bilietėlis per mažai kainuoja. Įmonės, nepriklausančios savivaldybei, visada sieks gauti kuo daugiau pelno", – pastebėjo M.Grigelis.

Kai kurie maršrutai mums finansiškai nenaudingi, bet jeigu savivaldybė mano, kad tai reikalinga miesto gyventojams, mūsų autobusai važiuoja. Savivaldybė mus kontroliuoja ir įpareigoja, kokias paslaugas turime teikti kauniečiams.

100 proc. "Kauno autobusų" akcijų valdo Kauno miesto savivaldybė. "Ką ji paveda mums dirbti, kokį tarifą nustato už kilometrą, kada ir kokiais maršrutais važiuoti, taip ir darome. Kai kurie maršrutai mums finansiškai nenaudingi, bet jeigu savivaldybė mano, kad tai reikalinga miesto gyventojams, mūsų autobusai važiuoja. Savivaldybė mus kontroliuoja ir įpareigoja, kokias paslaugas turime teikti kauniečiams", – pasakojo bendrovės generalinis direktorius.

Gali pražudyti

Jeigu Seimas nuspręstų pritarti Prezidentės veto ir vidaus sandorių neliktų, Kauno miesto savivaldybė privalėtų skelbti viešą konkursą keleivių vežimo mieste paslaugai pirkti.

"Kauno autobusai" yra perkančioji organizacija, kuriai privalu skelbti visą informaciją viešai. Jiems tikrai būtų sunku konkuruoti su tais, kurie viską laiko po konfidencialumo žyma", – esminę problemą įvardijo savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Petrauskas.

Tai puikiai suvokia ir bendrovei vadovaujantis M.Grigelis. "Mūsų sąnaudos, pajamos, finansinės ataskaitos ir visi duomenys yra vieši – jie skelbiami internete, nes mes privalome tai daryti. Kaip mes išeisime į konkurencinę kovą, jeigu visi jau žino mūsų finansinius rodiklius? Būtų labai paprasta mus nugalėti", – įsitikinęs generalinis direktorius.

M.Grigelio manymu, jeigu vidaus sandoriai išties būtų panaikinti, reikėtų nustatyti pereinamąjį periodą ir suvienodinti reikalavimus visiems rinkos dalyviams. "Gal "Kauno autobusus" reikėtų privatizuoti, kad bendrovė galėtų konkuruoti? Nežinau, koks sprendimas tokiu atveju būtų geriausias, bet turi būti numatytas protingas laikas, per kurį savivaldybė galėtų bent jau nuspręsti, kaip su šiuo miestiečių turtu pasielgti", – svarstė bendrovės vadovas. Anot M.Grigelio, tai aktualu visiems Lietuvos miestams, kurių savivaldybės turi savo autobusų parkus ir sudaro vidaus sandorius.

Akivaizdus lobizmas

G.Petrauskas įsitikinęs, kad dabar numatytas 1,5 metų pereinamasis laikotarpis yra akivaizdžiai per trumpas, kad savivaldybė galėtų viską iš esmės pakeisti.

"Jeigu išties galimybė sudaryti vidaus sandorius būtų panaikinta, būtų blogai. Jeigu Seimas pritars Prezidentės veto, būsime priversti kažkaip prisitaikyti, tik kol kas dar nežinia, kaip. Gali būti, kad "Kauno autobusus" teks privatizuoti, nes tai yra įmonė, teikianti vieną labai konkrečią paslaugą – keleivių vežimą. "Kauno autobusai" juk nedalyvaus konkurse Klaipėdoje, tai būtų absurdas", – sakė savivaldybės administracijos direktorius.

G.Petrauskas neatmetė prielaidos, kad tokiomis įstatymo pataisomis suinteresuoti būtent tie, kurie galbūt ir nori privatizuoti savivaldybės kontroliuojamas įmones. Jis užsiminė, kad tokių įstatymo pataisų iniciatoriai galėjo būti atliekų tvarkytojai. "Tos įstatymo pataisos atsirado aiškinant, kad vidaus sandoriai riboja konkurenciją, bet paskui jau iš kažkur atsirado korupcijos liūnas, kuris neva daro didžiulę žalą valstybei. Juk nuolat buvo bandoma įrodyti, kokia bloga savivaldybės kontroliuojama įmonė "Kauno švara". Interesas privatizuoti šią įmonę visada buvo jaučiamas", – prasitarė G.Petrauskas.

Gali būti, kad "Kauno autobusus" teks privatizuoti, nes tai yra įmonė, teikianti vieną labai konkrečią paslaugą – keleivių vežimą.

"Be abejonės, tuo yra suinteresuota tam tikra lobistinė aplinka. Neseniai buvome susitikimuose Čekijoje. Jų nacionalinėje teisėje yra panašūs dalykai, bet jie saugo savo vežėjus, savo verslo rinką, o pas mus einama priešingu keliu", – įžvelgė asociacijos "Linava" viceprezidentas, keleivinio transporto tarybos pirmininkas Rimantas Martinavičius.

Daugybė klausimų

M.Grigelis atkreipė dėmesį į tai, kad panaikinus vidaus sandorius kyla begalė problemų ir neatsakytų klausimų.

"Kaune kasdien į gatves išvažiuoja 192–194 autobusai, 122 troleibusai. Sunku įsivaizduoti, kas galėtų iš karto ateiti į Kauno miestą su tokiais pajėgumais? Kas bus su traukos pastotėmis ir troleibusų kontaktiniu tinklu, kurie šiuo metu yra "Kauno autobusų" nuosavybė? Ar bus bandoma tai kažkaip atskirti? Šiuo metu tikrai nepasiruošta vidaus sandorių panaikinimui", – įsitikinęs ilgametis bendrovės vadovas.

Jis priminė, kad "Kauno autobusai" savivaldybės pavedimu taip pat rūpinasi Aleksoto funikulieriumi bei yra atsakinga už miesto visuomeninio transporto bilietus – prižiūri ir plėtoja elektroninio bilieto sistemą, informaciją keleiviams stotelėse.

"Reikėtų nepamiršti ir darbuotojų – pas mus dirba daugiau kaip 1 100 žmonių. Neaišku, ar bus samdomi tie patys darbuotojai, ar bus atsivežta darbuotojų iš kitur", – pastebėjo M.Grigelis.

Kad neįvertinti socialiniai padariniai panaikinus vidaus sandorius, pripažįsta ir "Linavos" viceprezidentas R.Martinavičius. "Darbuotojai neteks darbo, nebus mokami mokesčiai, o bendrovės išstumiamos iš rinkos. Jau dabar turime pavyzdį, kai Šiauliuose konkursą laimėjęs vežėjas ieško darbuotojų, kurie dirbtų už 350–320 eurų. Nesuvokiami dalykai. Niekas neaptarta, kaip tokie dalykai bus sprendžiami. Pavėžėjimo sistema yra socialiai orientuota, ji nėra komercinė – tiesiogine prasme verslas, dėl to ir kalbame, kad nereikėtų naikinti vidaus sandorių", – tikino jis.


Komentaras

Bronius Bučelis, "Kauno autobusų" darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas

Tikiuosi, kad gegužės 2 d. Seimas įstengs atmesti Prezidentės veto ir savivaldybės viešojo transporto įmonėms nereikės dalyvauti konkurse dėl maršrutų. Jei vis dėlto vidaus sandoriai bus uždrausti, keleivių vežėjai – savivaldybės kontroliuojamos įmonės – pateks į grėsmingą situaciją. Pralaimėję konkursą, savivaldybių vežėjų įmonės turės būti naikinamos. Dalį su tuo susijusių nuostolių, įskaitant išankstinį paskolų grąžinimą, išeitinių kompensacijų mokėjimą, troleibusų infrastruktūros išmontavimą, praradimus dėl nurašytino turto, turės prisiimti miestai. Atleisti darbuotojai papildys ir taip gausias bedarbių ir emigrantų gretas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

nesvarbu

nesvarbu portretas
Maziau verkite isgamos kiek turite namu prisistate kiek vilu profsajungos pirminike tau isvis patilet kaip sanciu parke dirbai nesamones darei ispystas buvai tai nubegai i miesto parka .Lauk tuos senus perdilas neusteko senu laiku prisivoge tai dar nori .Butu mano valia visus i pravenus isveciau ir viska ka prisivoge atimciau isgamos parko.

Simas

Simas portretas
Koki visi specai... :D atleisti nevyke darbuotojai kurie visus keikia... nes dirbti reikia :D

Kaunietis

Kaunietis portretas
Pirmiausia vadovus reikia pakeisti, o ne vieną vadovą laikyti 20 metų. Kol jo nepakeis, tol nebus parke tvarkos. Antra, pirkdami prailgintus troleibusus Berknof Premier apsipirko žiauriai. Išleisti pinigai ir jie normaliai nevažiuoja, genda nuolatos ir visi 7 nėra vienu metu išvažiavę į kelią. Kol nebus pakeisto vadovo, tol važinės Škoda TR14 dar 20 ir daugiau metų. Aš už vadovo pakeitimą arba lai keičia visą sistemą ir uždaro ta KA pinigų plovyklą. Tokios nesąmonės niekur nėra kaip Kauno autobusuose. Gėda.
VISI KOMENTARAI 50

Galerijos

Daugiau straipsnių