- Aušra Garnienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kol Seimas neapsisprendė, kaip pasielgti su Prezidentės vetuotomis įstatymo pataisomis dėl vidaus sandorių, "Kauno autobusuose" tvyro įtampa. Savivaldybės bendrovė baiminasi liūdniausio scenarijaus.
Veto kaip nuosprendis
"Jeigu vidaus sandoriai būtų panaikinti, gresia mūsų įmonės uždarymu", – prognozavo bendrovės "Kauno autobusai" generalinis direktorius Mindaugas Grigelis. Tiesa, jis viliasi, kad blogiausias scenarijus netaps tikrove.
Šalies vadovė Dalia Grybauskaitė praėjusią savaitę vetavo kovo pabaigoje Seimo priimtą naujos redakcijos Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimus, kuriais buvo palikta galimybė savivaldybėms rengti vidaus sandorius, kai savivaldybės gali be konkurso pirkti paslaugas iš savo kontroliuojamų įmonių, Norint pasinaudoti tokia galimybe, būtina įvykdyti dvi formalias sąlygas: sutartis sudaroma su įmone, kurią kontroliuoja ir valdo savivaldybė, o ši įmonė bent 80 proc. pajamų gauna ne iš rinkos, bet iš savivaldybės užsakymų. Vidaus sandoriai Lietuvoje yra galimi nuo 2010 m.
Prezidentės manymu, tokie sandoriai iškreipia konkurenciją, yra terpė korupcijai, todėl turi būti uždrausti, nepaliekant išimčių. Antradienį Seimas nesiryžo atmesti Prezidentės veto dėl Viešųjų pirkimo įstatymo pataisų ir balsavimą atidėjo gegužės 2 d.
Nusiteikę rimtai dirbti
Pasak "Kauno autobusų" vadovo, vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo numatyta galimybe sudaryti vidaus sandorį, keleivių vežimo paslaugų sutartis su savivaldybe pasirašyta iki 2020-ųjų su galimybe ją pratęsti.
"Buvome nusiteikę rimtam darbui. Autobusas eksploatuojamas 10–15 metų, troleibusas – 15–20 metų. Tai yra ilgalaikės investicijos, kurios neįmanomos trejiems metams ar dar trumpesniam laikui, ir tai yra miesto turtas", – kalbėjo M.Grigelis.
Jis priminė, kad "Kauno autobusų" įmonė buvo įkurta 1934 m. teikti viešąsias pavėžėjimo paslaugas miestiečiams. "Ir tada buvo manoma, kad tai daugiau socialinė paslauga, o ne verslas. O privatūs vežėjai visais laikais kėlė savo reikalavimus: tai per anksti jiems važiuoti, tai bilietėlis per mažai kainuoja. Įmonės, nepriklausančios savivaldybei, visada sieks gauti kuo daugiau pelno", – pastebėjo M.Grigelis.
Kai kurie maršrutai mums finansiškai nenaudingi, bet jeigu savivaldybė mano, kad tai reikalinga miesto gyventojams, mūsų autobusai važiuoja. Savivaldybė mus kontroliuoja ir įpareigoja, kokias paslaugas turime teikti kauniečiams.
100 proc. "Kauno autobusų" akcijų valdo Kauno miesto savivaldybė. "Ką ji paveda mums dirbti, kokį tarifą nustato už kilometrą, kada ir kokiais maršrutais važiuoti, taip ir darome. Kai kurie maršrutai mums finansiškai nenaudingi, bet jeigu savivaldybė mano, kad tai reikalinga miesto gyventojams, mūsų autobusai važiuoja. Savivaldybė mus kontroliuoja ir įpareigoja, kokias paslaugas turime teikti kauniečiams", – pasakojo bendrovės generalinis direktorius.
Gali pražudyti
Jeigu Seimas nuspręstų pritarti Prezidentės veto ir vidaus sandorių neliktų, Kauno miesto savivaldybė privalėtų skelbti viešą konkursą keleivių vežimo mieste paslaugai pirkti.
"Kauno autobusai" yra perkančioji organizacija, kuriai privalu skelbti visą informaciją viešai. Jiems tikrai būtų sunku konkuruoti su tais, kurie viską laiko po konfidencialumo žyma", – esminę problemą įvardijo savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Petrauskas.
Tai puikiai suvokia ir bendrovei vadovaujantis M.Grigelis. "Mūsų sąnaudos, pajamos, finansinės ataskaitos ir visi duomenys yra vieši – jie skelbiami internete, nes mes privalome tai daryti. Kaip mes išeisime į konkurencinę kovą, jeigu visi jau žino mūsų finansinius rodiklius? Būtų labai paprasta mus nugalėti", – įsitikinęs generalinis direktorius.
M.Grigelio manymu, jeigu vidaus sandoriai išties būtų panaikinti, reikėtų nustatyti pereinamąjį periodą ir suvienodinti reikalavimus visiems rinkos dalyviams. "Gal "Kauno autobusus" reikėtų privatizuoti, kad bendrovė galėtų konkuruoti? Nežinau, koks sprendimas tokiu atveju būtų geriausias, bet turi būti numatytas protingas laikas, per kurį savivaldybė galėtų bent jau nuspręsti, kaip su šiuo miestiečių turtu pasielgti", – svarstė bendrovės vadovas. Anot M.Grigelio, tai aktualu visiems Lietuvos miestams, kurių savivaldybės turi savo autobusų parkus ir sudaro vidaus sandorius.
Akivaizdus lobizmas
G.Petrauskas įsitikinęs, kad dabar numatytas 1,5 metų pereinamasis laikotarpis yra akivaizdžiai per trumpas, kad savivaldybė galėtų viską iš esmės pakeisti.
"Jeigu išties galimybė sudaryti vidaus sandorius būtų panaikinta, būtų blogai. Jeigu Seimas pritars Prezidentės veto, būsime priversti kažkaip prisitaikyti, tik kol kas dar nežinia, kaip. Gali būti, kad "Kauno autobusus" teks privatizuoti, nes tai yra įmonė, teikianti vieną labai konkrečią paslaugą – keleivių vežimą. "Kauno autobusai" juk nedalyvaus konkurse Klaipėdoje, tai būtų absurdas", – sakė savivaldybės administracijos direktorius.
G.Petrauskas neatmetė prielaidos, kad tokiomis įstatymo pataisomis suinteresuoti būtent tie, kurie galbūt ir nori privatizuoti savivaldybės kontroliuojamas įmones. Jis užsiminė, kad tokių įstatymo pataisų iniciatoriai galėjo būti atliekų tvarkytojai. "Tos įstatymo pataisos atsirado aiškinant, kad vidaus sandoriai riboja konkurenciją, bet paskui jau iš kažkur atsirado korupcijos liūnas, kuris neva daro didžiulę žalą valstybei. Juk nuolat buvo bandoma įrodyti, kokia bloga savivaldybės kontroliuojama įmonė "Kauno švara". Interesas privatizuoti šią įmonę visada buvo jaučiamas", – prasitarė G.Petrauskas.
Gali būti, kad "Kauno autobusus" teks privatizuoti, nes tai yra įmonė, teikianti vieną labai konkrečią paslaugą – keleivių vežimą.
"Be abejonės, tuo yra suinteresuota tam tikra lobistinė aplinka. Neseniai buvome susitikimuose Čekijoje. Jų nacionalinėje teisėje yra panašūs dalykai, bet jie saugo savo vežėjus, savo verslo rinką, o pas mus einama priešingu keliu", – įžvelgė asociacijos "Linava" viceprezidentas, keleivinio transporto tarybos pirmininkas Rimantas Martinavičius.
Daugybė klausimų
M.Grigelis atkreipė dėmesį į tai, kad panaikinus vidaus sandorius kyla begalė problemų ir neatsakytų klausimų.
"Kaune kasdien į gatves išvažiuoja 192–194 autobusai, 122 troleibusai. Sunku įsivaizduoti, kas galėtų iš karto ateiti į Kauno miestą su tokiais pajėgumais? Kas bus su traukos pastotėmis ir troleibusų kontaktiniu tinklu, kurie šiuo metu yra "Kauno autobusų" nuosavybė? Ar bus bandoma tai kažkaip atskirti? Šiuo metu tikrai nepasiruošta vidaus sandorių panaikinimui", – įsitikinęs ilgametis bendrovės vadovas.
Jis priminė, kad "Kauno autobusai" savivaldybės pavedimu taip pat rūpinasi Aleksoto funikulieriumi bei yra atsakinga už miesto visuomeninio transporto bilietus – prižiūri ir plėtoja elektroninio bilieto sistemą, informaciją keleiviams stotelėse.
"Reikėtų nepamiršti ir darbuotojų – pas mus dirba daugiau kaip 1 100 žmonių. Neaišku, ar bus samdomi tie patys darbuotojai, ar bus atsivežta darbuotojų iš kitur", – pastebėjo M.Grigelis.
Kad neįvertinti socialiniai padariniai panaikinus vidaus sandorius, pripažįsta ir "Linavos" viceprezidentas R.Martinavičius. "Darbuotojai neteks darbo, nebus mokami mokesčiai, o bendrovės išstumiamos iš rinkos. Jau dabar turime pavyzdį, kai Šiauliuose konkursą laimėjęs vežėjas ieško darbuotojų, kurie dirbtų už 350–320 eurų. Nesuvokiami dalykai. Niekas neaptarta, kaip tokie dalykai bus sprendžiami. Pavėžėjimo sistema yra socialiai orientuota, ji nėra komercinė – tiesiogine prasme verslas, dėl to ir kalbame, kad nereikėtų naikinti vidaus sandorių", – tikino jis.
Komentaras
Bronius Bučelis, "Kauno autobusų" darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas
Tikiuosi, kad gegužės 2 d. Seimas įstengs atmesti Prezidentės veto ir savivaldybės viešojo transporto įmonėms nereikės dalyvauti konkurse dėl maršrutų. Jei vis dėlto vidaus sandoriai bus uždrausti, keleivių vežėjai – savivaldybės kontroliuojamos įmonės – pateks į grėsmingą situaciją. Pralaimėję konkursą, savivaldybių vežėjų įmonės turės būti naikinamos. Dalį su tuo susijusių nuostolių, įskaitant išankstinį paskolų grąžinimą, išeitinių kompensacijų mokėjimą, troleibusų infrastruktūros išmontavimą, praradimus dėl nurašytino turto, turės prisiimti miestai. Atleisti darbuotojai papildys ir taip gausias bedarbių ir emigrantų gretas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ukmergės gatvėje neliks 35 medžių: kas čia planuojama?40
Kauniečiai jautriai reaguoja į kertamus medžius. Ir vėl sulaukėme panašaus kreipimosi. ...
-
Žolės deginimas – rizika ne tik gauti baudą, bet ir pavojus gyvybei
Kiekvieną pavasarį, pradžiūvus žemei, padaugėja skambučių bendruoju pagalbos telefonu 112 – ugniagesiai gelbėtojai kviečiami gesinti padegtos pernykštės žolės. Taip pat dažnai skambinama ir klausiama, ar galima deginti atliekas. ...
-
Islandijoje taikytos priemonės puikiai tiktų Kauno rajone2
Pastaruoju metu visoje Lietuvoje daugėja skaudžių istorijų, susijusių su psichoaktyvių medžiagų pavartojusiais paaugliais. Atsižvelgiant į šią opią problemą ir poreikį aktyvinti psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevenciją, Kauno raj...
-
Kukliose V. Kūloko arklidėse Žiegždriuose – čempionai ir artistai2
Besižvalgydamas į bundančią gamtą, Vido Kūloko žirgyną Žiegždriuose gali ir parvažiuoti. Tačiau kuklios arklidės slepia įspūdingo grožio augintinius – čempionus ir artistus. ...
-
Daugiabučių kiemų sutvarkymo programą pakaunėje jau galima vadinti sėkminga ir populiaria1
Daugiabučių kiemų sutvarkymo programa Kauno rajone startavo tik 2022 m., tačiau ir tiek laiko užteko, kad ją būtų galima vadinti sėkminga ir populiaria. Per dvejus metus pakaunėje atnaujinti 35 daugiabučių namų kiemai. ...
-
Teisėjų taryba prašo prezidento stabdyti Kauno teisėjos V. Jegorovienės įgaliojimus14
Teisėjų taryba per neeilinį posėdį pirmadienį nusprendė kreiptis į prezidentą Gitaną Nausėdą dėl Kauno apylinkės teismo teisėjos Vidos Jegorovienės įgaliojimų stabdymo. ...
-
Kauno „Akropolyje“ – piklbolo turnyras: kuo žavi žaibiškai populiarėjanti naujovė6
Vos prieš keletą metų Čikagos lietuviai į mūsų šalį atvežė naują sporto šaką – piklbolą. Ši sporto šaka sparčiai populiarėja, mat į „Akropolį“ surengtą piklbolo turnyrą susirinko gausus b...
-
Kaune pražygiavo eitynės „Laisvė Palestinai“: nuo provokacijų saugojo pareigūnai238
Šeštadienį Laisvės alėjoje apie pusšimtis dalyvių žygiavo eisenoje „Laisvė Palestinai“, tačiau buvo ir tokių, kurie išskleidė Izraelio vėliavas. Siekiant išvengti galimų provokacijų, eisenos dalyvius n...
-
G. Nausėda ištesėjo pažadą – Kaune su rinkėjais susitiko kavos122
Prezidentas Gitanas Nausėda buvo pažadėjęs išgerti kavos su už jį pasirašiusiais rinkėjais. Būtent Kaune įsikūrusioje kavinėje „Kultūra“ laimingą bilietą ištraukę žmonės galėjo susitikti ir pasikalbėti rūpim...
-
Gyvybės langelyje paliktos dvimetės tėvai susigrąžinti vis dar nepanoro1
Gyvybės langelyje, Kaune, pernai, gruodį rasta dvejų metų mergaitė toliau gyvena pas globėjus, tėvai dėl jos nesikreipė. ...