V. Kašinsko drobėse – senoji simbolika

Vilkijos Antano ir Jono Juškų etninės kultūros muziejuje veikia kauniečio dailininko Virginijaus Kašinsko paroda "Per tiltą jojau".

Muziejumi tapusioje senojoje A.Juškos klebonijoje eksponuojami tapybos darbai, sukurti lietuvių mitologijos tematika. Šia tematika visą aktyvųjį menininko gyvenimą kuriančio V.Kašinsko drobės itin dera prie 300 metų skaičiuojančių seniausios Europos klebonijos sienų. Parodoje eksponuojami tapybos darbai, sukurti pagal mitologines lietuvių liaudies dainas. "Pavyzdžiui, "Per tiltą jojau". Tai yra karinė-istorinė lietuvių liaudies daina, kurioje apdainuojamas šeimos santykis su ginant tėvynę žūstančiu karžygiu. Dainuojama, kad atskrido trys baltos gulbužėlės. Pirmoji nutūpė prie galvelės – tai sena močiutė, antroji nutūpė prie šalelės – tai seselė, trečioji nutūpė prie kojelių – tai jaunoji mergelė. Motinėlė bernelio gedi visą gyvenimą, sesutė – trejus metus, o jaunoji mergelė – tik tris dienas. Po trijų dienų ji vėl uliavoja, šoka. Moralas toks: kad tauta neišnyktų, mergelė negali ilgai gedėti – turi vėl tekėti", – drobės "Per tiltą jojau" kontekstą apibūdino V.Kašinskas.

Kitoje drobėje, nutapytoje pagal šeimos ir meilės dainos "Atskrido sakalas" siužetą, matyti sakalas skilusios uolos ir devynių saulių fone. "Devyni buvo magiškas skaičius senovės lietuviams. Senuosiuose tekstuose minimos devynios saulės, devyni dangūs. Kai žmogus laimingas, ir dabar sakome: jaučiasi kaip devintame danguje. Tarp kitko, vokiečiai turi tik aštuonis dangus arba palaimos laipsnius, o danai – tik septynis", – palygino į senąją lietuvių pasaulėžiūrą besigilinantis dailininkas.

Tarp paveikslų, sukurtų pagal liaudies dainas, matyti ir karinė-mitologinė drobė, kurioje tarp dviejų žirgų pavaizduotas karžygys meškos galva. Pasak parodos autoriaus, paveikslas nutapytas pagal XVI a. pradžioje Simono Grunau "Prūsijos kronikoje" aprašytą Vaidevučio vėliavą. "Ir Žalgirio mūšį aprašę kronikininkai pastebėjo, kad lietuviai atjojo užsidengę meškos arba vilko kailiais. Meškos kailis simbolizavo tam tikrą karinį rangą. Karys meškos galva – šiuo simboliu įvardytas tam tikras senovinis, sakykime, kariuomenės specialusis dalinys. Kaip sakome, kad yra artilerija, raiteliai, pėstininkai, taip ir čia užkoduotas tam tikras kariuomenės padalinys", – paveikslo simboliką paaiškino V.Kašinskas.

Paroda veikia iki sausio 31 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

išmanantis meną

išmanantis meną portretas
Kašinskas yra pasaulinio lygio dailininkas, savo genialumu prilygstantis Pikasui.
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių